Bacteriele probemen In 2021

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Wie heeft dit jaar (2021) bacteriële problemen gehad

Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi ( met plantenzone )
5
8%
Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi (zonder plantenzone )
6
10%
Bacteriele problemen bij meerdere koi ( met plantenzone )
3
5%
Bacteriële problemen bij meerdere koi ( zonder plantenzone )
10
16%
Totaal geen last van gehad dit jaar
37
61%

Totaal aantal stemmen: 61

Guyke

Re: Bacteriele probemen In 2021

Bericht door Guyke »

Hallo,
Marcje schreef: 13 okt 2021, 20:56 Ik denk dat we de oorzaak bij de weerstand van onze vissen moeten gaan zoeken
We willen alsmaar mooiere kleurtjes, en door de inteelt krijgen we koi met minder weerstand, vandaar het vaak de mooiste zijn die problemen hebben
Beetje kort door de bocht , maar zo denk ik er over :wink:

Grtjs
Inteelt is zeker een oorzaak maar het te steriel willen maken/houden van het water speelt zeker ook mee. Vissen kunnen in zulk water ook geen of onvoldoende weerstand opbouwen en zoals men dan kan zeggen het worden kastplantjes. Op vissen met minder weerstand zullen de gevolgen van bacteriën, parasieten enz veel meer dramatische gevolgen hebben. Wij proberen de wetten van de natuur te omzeilen en dat is een gevecht dat bijna altijd verloren wordt.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
koijos

Bericht door koijos »

jocca schreef: 12 okt 2021, 06:34 ik zou eigenlijk nog veel meer input van de poll willen ...
waar zitten de leden??? het is annoniem hé (en los daarvan ... wat zijn wij er mee om te weten wie miserie of niet heeft gehad).

Misschien kunnen we wel een patroon zien? Momenteel is het aantal stemmen te laag om conclusies al te trekken, maar het valt mij bv ook wel op dat mensen MET planten blijkbaar minder problemen zouden hebben dan leden ZONDER planten (ga ik mij die 5à6 ton lava er toch terug moeten in kieperen dan :dash: -- NOT !!).
het wil niet zeggen als je met planten filtert dat je een berg lava of substraat in je bak moet hebben. Ik zelf zet alles in planten manden met een mengeling van lava en substraat zodat indien nodig de mandjes kan verplaatsen of bij verrotting van planten eruit haal en de vulling grondig spoel en een tijdje laat drogen. Vroeger bij onze oude vijver had ik ook een planten filter vol met lava en grind maar na enkele jaren gin deze dicht zitten met slib, mensen wat was dat voor een beerput als je dat moet ledigen, nooit meer een bak vol lava was de beslissing en is me nog altijd goed bevallen
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Marcje schreef: 13 okt 2021, 20:56 Ik denk dat we de oorzaak bij de weerstand van onze vissen moeten gaan zoeken
We willen alsmaar mooiere kleurtjes, en door de inteelt krijgen we koi met minder weerstand, vandaar het vaak de mooiste zijn die problemen hebben
Guyke schreef: 13 okt 2021, 21:29 Inteelt is zeker een oorzaak maar het te steriel willen maken/houden van het water speelt zeker ook mee. Vissen kunnen in zulk water ook geen of onvoldoende weerstand opbouwen en zoals men dan kan zeggen het worden kastplantjes. Op vissen met minder weerstand zullen de gevolgen van bacteriën, parasieten enz veel meer dramatische gevolgen hebben. Wij proberen de wetten van de natuur te omzeilen en dat is een gevecht dat bijna altijd verloren wordt.

Dat is precies wat ik bedoel met: Niet te veel lopen kloten... :good:
jocca

Bericht door jocca »

koijos schreef: 13 okt 2021, 21:43 het wil niet zeggen als je met planten filtert dat je een berg lava of substraat in je bak moet hebben.
vandaar dat ik een duidelijke "NOT" nog na mijn reactie gezet had :wink:
de miserie en vuiligheid van een bak vol lava is mij jammer ook gekend ... :?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Lava als filtering is maar ontstaan doordat het poreus is en dus een grote filteropp heeft.
Waar geen of weinig aandacht aan gegeven wordt dat is dat poreuse materialen zoals lava
komen vol te zitten met biologische vervuiling die voor gevolg heeft dat er minder plaats komt voor de bacteriën die men wil hebben en dus minder filtering ivm met omzetting ammoniak.
Komt daarbij dat lava met de tijd gaat vergruizen en zo gaat ook weer een deel filtering weg.
Of nu een dichtgeslibde lavafilter oorzaak is van problemen laat ik in het midden. Ik heb in plaats van lava steensplit gebruikt ( 7/8 ton ) en heb het nog niet voor gehad dat dat dichtslibde.
Ik heb ooit mijn steenfilter eens moeten leegmaken bij een grote aanpassing aan de vijver en mijn schoonbroer is speciaal gekomen om dat werkje mee uit te voeren maar vooral om te ruiken.
Het was geen beerput tov de vele lavafilters die hij bij anderen is gaan leegmaken.
Ik heb 20 jaar geleden zijn vijver ook zo mee aangelegd en hij heeft er nog steeds geen spijt van.
Een gekende koidokter die jaarlijks daar op bezoek komt is steeds verbaasd dat de waterwaarden zo goed zijn en blijven.

Voor planten kan het evengoed gebruikt worden en heeft zelfs een veel betere doorstroming.
De planten oprooien is ook eenvoudig want de steensplit schud je gewoon tussen de wortels uit, even afspoelen en klaar voor hergebruik.

Mvg
Guyke
Babette

Bericht door Babette »

Ik ben in de plantenbakken de planten aan het snoeien en een paar verwijderen en nieuwe insteken. Ook moet ik nu nog op zoek naar steensplit om deze boven de aarde af te dekken. Ik heb deze morgen onze tweede goudwinde er eindelijk uitgekregen en die gaat dus straks ook naar de grote natuurvijver. Was niet eenvoudig die hebben al wat kracht, 40cm gemeten. Een vermindering van het bestand kan geen kwaad ! ;cool;
31DA9A50-5B63-427C-BCB3-BC06AA335823.jpeg
madinees

Bericht door madinees »

Guyke schreef: 13 okt 2021, 21:29 Hallo,

Grtjs
het te steriel willen maken/houden van het water speelt zeker ook mee. Vissen kunnen in zulk water ook geen of onvoldoende weerstand opbouwen en zoals men dan kan zeggen het worden kastplantjes. Op vissen met minder weerstand zullen de gevolgen van bacteriën, parasieten enz veel meer dramatische gevolgen hebben. Wij proberen de wetten van de natuur te omzeilen en dat is een gevecht dat bijna altijd verloren wordt.

Mvg
Guyke
Dit lees ik wel vaker maar waar is dat op gebasseerd? Ook lees/hoor je wel eens dat men denkt dat het bij mensen ook zo werkt? Volgens mij zijn er geen onderzoeken (zowel mens als dier) die dat aantonen. Wel andersom, dus dat een slechte hygienen zorgt voor veel problemen!
madinees

Bericht door madinees »

FredLekx schreef: 13 okt 2021, 23:00
Guyke schreef: 13 okt 2021, 21:29 Inteelt is zeker een oorzaak maar het te steriel willen maken/houden van het water speelt zeker ook mee. Vissen kunnen in zulk water ook geen of onvoldoende weerstand opbouwen en zoals men dan kan zeggen het worden kastplantjes. Op vissen met minder weerstand zullen de gevolgen van bacteriën, parasieten enz veel meer dramatische gevolgen hebben. Wij proberen de wetten van de natuur te omzeilen en dat is een gevecht dat bijna altijd verloren wordt.

Dat is precies wat ik bedoel met: Niet te veel lopen kloten... :good:
Ik vind koi houden vooral geduld hebben. Koi houden niet van verandering, dat geeft stress wat de vissen vatbaar maakt voor allerlei ellende.
Bijplaatsen van vissen zonder q periode brengt ook risico:
- Meebrengen van ellende van andere vissen
- Vissen moeten aan het water kunnen wennen, anders weer stress = weer kans op ellende

Ook zaken als wisselende PH, wisselende DO percentage, etc. kunnen stress geven. Het zijn gewoon (door alsmaar selecteren op uiterlijk en minder op gezondheid) vissen geworden die delicaat behandeld moeten worden.

Mijn inziens is stress een van de belangrijkste redenen voor allerlei parasiten en infecties. Daarnaast zie ik ook vijvers die een slechte hygiene kennen. Daar zal best vis in kunnen leven maar een deel van de deliate koikarpers zeker niet.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ madinees.
Er zij al wel onderzoeken gedaan ( misschien niet rechtstreeks voor koi of vissen in het algemeen ) maar als men bv bij een behandeling waar men het immuniteissysteem plat legt ( extreem steriel ) niet oppast kan die patiënt al sterven aan een ordinaire verkoudheid.
Door inenten wordt ook het immuniteitssysteem getriggerd om beter beschermd te zijn.
In de natuur gebeurt dat zeker en vast. Je haalt zelf het systeem van quarantaine aan dus weet je zelf ook wat de vissen in de ene vijver/of dealer gewoon zijn zij niet bestand kunnen zijn tegen de omgeving waar ze naar toe gaan. Met quarantaine tracht men dat ook te behandelen al dan niet met middeltjes. Andersom kunnen de nieuwe vissen dingen meebrengen die dan weer nefast kunnen zijn voor het milieu waar ze naar toe gaan.

Je spreekt over delicaat behandelen maar het liefst schept men de vissen om er mee te gaan pronken, of kijk eens weer een paar cm er bij, lekker in bowl in de zon, de vis aanraken met 37°C warme handen en zo kan ik nog wel andere zaken opnoemen.

En wat is slechte hygiëne? Als het water niet glashelder is, of dat er geen wieren inzitten ( kapot gemaakt met chemische middeltjes) , of dat er geen/ of te weinig waterwissels zijn volgens uitgevonden normen, of een vogel die er “”per ongeluk “” wat laat in vallen, en wat dan met mensen die in de vijver springen als het te warm wordt en wat dan met de bacteriën die daar dan weer mee geënt worden, en zie je de delicate koi rondzwemmen in de mudpouds die bruin zien van het sediment van de bodem en is dat dan het hygiënische water?,,

Je zegt zelf iets over stress, maar als je de vijvers ziet die er gebouwd worden zijn er dan schuilplaatsen voorzien, hier bv als er vreemde trillingen zijn van bv bezoekers op het terras dan gaan mijn vissen voor alle zekerheid onder de brug tot dat zij een gekende trilling gewaar worden om weer de open vijver in te zwemmen.

Er zijn veel zaken die gebeuren omdat de eigenaars dat willen en minder omdat het beter is voor de vissen.

Mvg
Guyke
madinees

Bericht door madinees »

Guyke schreef: 16 okt 2021, 16:15 Hallo,

@ madinees.
Er zij al wel onderzoeken gedaan ( misschien niet rechtstreeks voor koi of vissen in het algemeen ) maar als men bv bij een behandeling waar men het immuniteissysteem plat legt ( extreem steriel ) niet oppast kan die patiënt al sterven aan een ordinaire verkoudheid.
Door inenten wordt ook het immuniteitssysteem getriggerd om beter beschermd te zijn.
In de natuur gebeurt dat zeker en vast. Je haalt zelf het systeem van quarantaine aan dus weet je zelf ook wat de vissen in de ene vijver/of dealer gewoon zijn zij niet bestand kunnen zijn tegen de omgeving waar ze naar toe gaan. Met quarantaine tracht men dat ook te behandelen al dan niet met middeltjes. Andersom kunnen de nieuwe vissen dingen meebrengen die dan weer nefast kunnen zijn voor het milieu waar ze naar toe gaan.

Je spreekt over delicaat behandelen maar het liefst schept men de vissen om er mee te gaan pronken, of kijk eens weer een paar cm er bij, lekker in bowl in de zon, de vis aanraken met 37°C warme handen en zo kan ik nog wel andere zaken opnoemen.

En wat is slechte hygiëne? Als het water niet glashelder is, of dat er geen wieren inzitten ( kapot gemaakt met chemische middeltjes) , of dat er geen/ of te weinig waterwissels zijn volgens uitgevonden normen, of een vogel die er “”per ongeluk “” wat laat in vallen, en wat dan met mensen die in de vijver springen als het te warm wordt en wat dan met de bacteriën die daar dan weer mee geënt worden, en zie je de delicate koi rondzwemmen in de mudpouds die bruin zien van het sediment van de bodem en is dat dan het hygiënische water?,,

Je zegt zelf iets over stress, maar als je de vijvers ziet die er gebouwd worden zijn er dan schuilplaatsen voorzien, hier bv als er vreemde trillingen zijn van bv bezoekers op het terras dan gaan mijn vissen voor alle zekerheid onder de brug tot dat zij een gekende trilling gewaar worden om weer de open vijver in te zwemmen.

Er zijn veel zaken die gebeuren omdat de eigenaars dat willen en minder omdat het beter is voor de vissen.

Mvg
Guyke
Ik ben het met een groot deel van je verhaal eens (bedankt voor de reactie). Bedoelen deels het zelfde denk ik. Stress is een belangrijke factor. Je kunt vissen ook steeds tammer maken waardoor ze minder stress hebben. Schuilplaatsen etc. ben ik het zeker mee eens.

Eerste alinea zie ik toch wat anders. Bij virussen werkt het idd wel door een klein beetje virus in te spuiten. Maar bij bacterieen volgens mij niet. Punt is meer of je weerbaarder wordt in een minder schone omgeving. Volgens mij is dat niet zo.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik denk toch dat men weerbaarder wordt.
Bv mensen van 200 jaar geleden zouden in onze vervuilde stadslucht niet overleven.
Wat je zegt over virussen klopt wel maar tegen bacteriën wordt zeer snel naar antibiotica gegrepen met groeiende resistentie van de bacteriën. Normaal zijn wij en ook ander leven zoals vissen in staat om dat via hun eigen immuniteit op te lossen. Echter door juist met AB aan het werk te gaan worden de bacteriën resistenter en krijgen de vissen steeds meer moeite om het zelf op te lossen. Gevolg is dat de wet van de sterkste gaat werken. Moet het nu juist de mooiste vissen zijn die het eerste slachtoffer zijn.
Het gebruik van AB begint al in de kwekerijen.

Mvg
Guyke
Babette

Bericht door Babette »

:good: :good: Guyke, ik ken zelfs AB niet en al die andere termen. Misschien ben ik dom maar vind dat hoe minder je erin kapt hoe meer dat de natuur zijn werk doet en je vijver completer maakt. ;OK;
Babette

Bericht door Babette »

Ooo ja je zal anti biotica bedoelen. :kez:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

:good:

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 16 okt 2021, 19:30 Ik denk toch dat men weerbaarder wordt.
Bv mensen van 200 jaar geleden zouden in onze vervuilde stadslucht niet overleven.
Wat je zegt over virussen klopt wel maar tegen bacteriën wordt zeer snel naar antibiotica gegrepen met groeiende resistentie van de bacteriën. Normaal zijn wij en ook ander leven zoals vissen in staat om dat via hun eigen immuniteit op te lossen. Echter door juist met AB aan het werk te gaan worden de bacteriën resistenter en krijgen de vissen steeds meer moeite om het zelf op te lossen. Gevolg is dat de wet van de sterkste gaat werken. Moet het nu juist de mooiste vissen zijn die het eerste slachtoffer zijn.
Het gebruik van AB begint al in de kwekerijen.

Mvg
Guyke
Vindt ik toch een hoogst bizarre uitdrukking en redenering hoor :wink:
Dat er een evolutie is bij de mensen in weerbaarheid ... ja vermoedelijk wel, maar de enige reden waarom men nu merkelijk langer leeft dan in de jaren stilletjes is omdat men vanaf grofweg de 8ste eeuw een bepaalde medische kennis heeft opgedaan waarbij men iets grotere trauma's kon gaan behandelen. Een tweede grote sprong in de verwachting van leetijd is er gekomen in de jaren 1800 waar men echt chirurgische ingrepen ging doen en de meest belangrijke sprong is er gekomen begin vorige eeuw toen men ... jeb antibiotica (AB) heeft ontdekt. Tot die periode was een eenvoudig wonde al genoeg om een grote ontsteking uit te lokken en er aan te sterven. Sinds dan is de verwacht leeftijd plotsklaps op 30 jaar tijd met ruim 15 jaar gestegen ... sinds de jaren 90 is deze stijle evolutie wat afgevlakt. (in 1880 was een man gemiddeld een 40 jaar oud, nu zitten we op 80 jaar). Ik denk niet dat mensen op 6 generaties zo een enorme evolutie naar weerstand gaan opbouwen ;-).
De enorme gestegen levensverwachting hebben we vrijwel uitsluitend te danken aan de medische wereld (vooral door AB) en door een verbeterd voedingspatroon (niet onbelangrijk). Jammer genoeg beginnen we nu op de limieten hiervan te stuiten, een volgende "grote" leeftijdssprong zal er nu komen eens men kankers preventief kan opsporen en behandelen of nog beter kan gaan behandelen zonder bv straling en chemo.

De AB heeft er net voor gezorgd dat onze levensverwachting een flink stuk hoger wordt, jammer genoeg (en dat klopt wel) wordt AB vroeger te pas en onpas gebruikt. Ik moet nu wel zeggen dat ik hier bij ons huisarts en koidoc wel merk dat ze niet meer zo vlug naar AB grijpen als pakweg 20 jaar terug (huisarts) of 4 jaar terug bij de koidoc.

voila, tot zover een stukje geschiedenis op zondag [thank_you

maar we wijken af nu ...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”