Bacteriele probemen In 2021

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Wie heeft dit jaar (2021) bacteriële problemen gehad

Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi ( met plantenzone )
5
8%
Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi (zonder plantenzone )
6
10%
Bacteriele problemen bij meerdere koi ( met plantenzone )
3
5%
Bacteriële problemen bij meerdere koi ( zonder plantenzone )
10
16%
Totaal geen last van gehad dit jaar
37
61%

Totaal aantal stemmen: 61

madinees

Re: Bacteriele probemen In 2021

Bericht door madinees »

Babette schreef: 05 okt 2021, 08:37 Waterpest zorgt voor veel zuurstof in het water en daarom is het helder. We kunnen nooit zuurstof teveel erin doen, in de maand mei heb ik ook een luchtpomp meer opstaan met een Japanse slang en die zorgt voor veeeel zuurstof en zeeeer helder water. :good:
Je kunt wel zuurstof te veel hebben (bv met ozon). Veel beluchten heeft ook vaak tot gevolg dat PH gaat schommelen (zeker icm zuurstofplanten), wisselende PH geeft stress wat de vissen weer kwetsbaar maakt voor alle ellende. Daarnaast denk ik dat waterpest vooral zorgt dat voedingstoffen uit het water worden opgenomen waardoor algen niet kunnen groeien en het water helder is. Meet je het zuurstofgehalte ook? Ik sinds twee jaar en heb sindsdien de helft van men beluchting uitstaan omdat het vrij eenvoudig is maximale verzadiging te halen.

Maar dat is mijn mening ;-)
Babette

Bericht door Babette »

De zuurstof meet ik niet, PH KH en GH wel met tester set. Ik ben wel op zoek naar een TDS meter deze wil ik wel om te weten hoe je water vervuild is, is een belangrijke meeting blijkbaar. Je zou eigenlijk voor alles moeten een metertje hebben, onbegonnen.
Veel zie ik uit ervaring of er wat fout is. :wink:
madinees

Bericht door madinees »

Babette schreef: 06 okt 2021, 20:36 De zuurstof meet ik niet, PH KH en GH wel met tester set. Ik ben wel op zoek naar een TDS meter deze wil ik wel om te weten hoe je water vervuild is, is een belangrijke meeting blijkbaar. Je zou eigenlijk voor alles moeten een metertje hebben, onbegonnen.
Veel zie ik uit ervaring of er wat fout is. :wink:
Hoeft niet fout te zijn natuurlijk. Maar haast alle hobbyisten vinden zuurstof erg belangrijk maar opvallend weinig meten het valt me op.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ madinees

Je zegt dat er teveel zuurstof kan zijn door gebruik van ozon.
Ozon is een toepassing die als die stopt er maar zuurstof zal opgenomen worden door het water wat mogelijk is bij die temperatuur en de toestand van het water.
Een airlift doet dit ook. Bij meting in de uitstroom hier is de concentratie van zuurstof hoger dan wat verder in de vijver. Dit komt volgens mij door ontgassing van en zuivering van het water van zuurstofvreemde stoffen die dan door zuurstof kunnen ingenomen worden. Bij bepaalde temperaturen zie je dan het befaamde eiwit ontstaan. In waterzuivering wordt dat ook toegepast.
Het is een meerwaarde van een airlift tov traditionele beluchtingen.
( ik doe die metingen dus wel, ik had graag een meetjaar gehad op airlift, zuurstof, temp. Maar door pers problemen is dat in de wacht gezet )

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Zuurstof meten vind ik persoonlijk de belangrijkste waarde en zeker voor iedereen die over een flinke plantenzone beschikt met zuurstofplanten
'S morgens kan deze waarde dalen tot onder de 60% en overdag met veel zon tot wel 125% ( oververzadiging dus ) en het zijn net deze schommelingen die voor stress kunnen zorgen :wink:

Opvallend ivm de pol is dat er nagenoeg de helft dit jaar bacteriële problemen heeft vastgesteld :shock: , best wel veel en zeker met de gedacxhte dat wie geen problemen heeft gehad sneller zal stemmen :lol: denk ik toch

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

IK gooi het er zo maar even in, in deze poll:

Misschien i.p.v. steeds sterieler te gaan werken er gewoon eens een klauwtje potgrond o.i.d. in de vijver kiepen?
jocca

Bericht door jocca »

ik zou eigenlijk nog veel meer input van de poll willen ...
waar zitten de leden??? het is annoniem hé (en los daarvan ... wat zijn wij er mee om te weten wie miserie of niet heeft gehad).

Misschien kunnen we wel een patroon zien? Momenteel is het aantal stemmen te laag om conclusies al te trekken, maar het valt mij bv ook wel op dat mensen MET planten blijkbaar minder problemen zouden hebben dan leden ZONDER planten (ga ik mij die 5à6 ton lava er toch terug moeten in kieperen dan :dash: -- NOT !!).
Babette

Bericht door Babette »

Mijn plantenbakken staan in de vijver maar zit niets van lava in ! :nono: Komt er nooit in, deze zijn opgevuld meer vijveraarde en een laag bruine vijversupstraat. Het vijverwater staat er bovenop maar heeft geen filterwerking, het water passeert niet echt door de plantenbakken. Soms ben ik toch op zoek om daar wat doorstroming te hebben want water dat stilstaat hebben algen graag, en denk dat ik hierdoor ook slecht water van krijg met gevolgen! :dash:
willem v d

Bericht door willem v d »

Nitraat opname van de planten geeft een positieve werking voor het waterkwaliteit.
Het substraat kan problemen geven door verstikking en rotting van matriaal.

Een planten eiland gemaakt van een japanse mat met wat buizen zal dit probleem al groten deels voorkomen.
Ook de schaduw die dit onder water geeft zullen de vissen fijn vinden samen met soms lekkere planten(wortels) die ze kunnen eten als ze er bij kunnen komen.
Ook vermoed ik dat dit de water temperatuur wat stabieler zal houden door bedekken van het oppervlak door s nachts warmte vast te houden en overdag grote hitte blokkeert

Helaas ten koste van zuurstof uitwisseling
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Wat zuurstofplanten produceren is zuivere zuurstof. Dit is heel iets anders dan via beluchting via pompen omdat het percentage zuurstof in de open lucht maar 21 % zuurstof en 78 % stikstof en dan nog een 1 % andere stoffen.
Ook goed om weten is dat algen ook grote zuurstofleveranciers zijn maar dus ook in de nacht zuurstof gaan opnemen. Alle processen in de vijver gebruiken zuurstof dus niet alleen de vissen.
De zuurstof die vrijkomt van de planten heeft de eigenschap om andere stoffen uit het water te halen en mee naar de opp te nemen om daar ontgassing en zuivering van het water te bewerken.
Door dat de zuurstof deze stoffen uit het water haalt is er meer plaats voor zuurstof om zich te binden aan de watermolecule wat dus een plaatselijke oversaturatie laat ontstaan.
Planten nemen in de nacht zo een 10 % op aan zuurstof tov wat ze overdag produceren.
In het najaar valt deze productie terug weg maar door dat het water koeler wordt kan het dus ook weer meer zuurstof vasthouden.
Zo regelt de natuur op grote wijze zelf hoe het leven in het water in stand kan blijven.
Dat evenwicht verstoren we meestal zelf door te weinig zuurstofplanten, teveel vissen, te kleine wateropp, enkel mechanische filtering,…..

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Babette

Bericht door Babette »

De meeste 56% hebben geen last van schuren en springers deze moeten een modelvijver hebben. Bestaat dit eingenlijk wel een standaard vijver bvb een rechthoekige bak met alles wat nodig is en zonder zorgen !! Ik denk het niet ,we zijn wel aardig op weg zoals ik reeds de koivrienden een jaar lees. Ik heb al veel geleerd en verbeterd in mijn vijver maar ga ik nog een grote stap doen ? Bij tevredenheid stop ik en kuisen moet je blijven doen denk ik, ik kijk naar mijn €tjes en mijn andere hobby’s kosten ook wat! :kez: :good:
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Bij mij doen ze ook wel eens "plons". Maar wanneer er een vis eens 1 of 2 dagen een keer "plons" doet, ga ik niet zover om dit gelijk een springer te noemen.
Als plantenbak gebruik ik 4 vijvermanden van 35x35x26 waarin ik iets kleinere vijvermanden heb staan. Het geheel zit ingekaderd tussen een PVC-frame.
Zo'n 1/2 m2 zal echter HET verschil niet maken.

De opmerking van Guyke "Dat evenwicht verstoren we meestal zelf door te weinig zuurstofplanten, teveel vissen, te kleine wateropp, enkel mechanische filtering,….." kan ik me best in vinden. Ondanks dat ik deze "regel" met voeten treedt (wel beluchting), kan ik tot op heden de problemen buiten de deur houden. Geluk? Waarschijnlijk wel. Het enige probleem wat ik jaarlijks 2x heb is een explosie aan draadalgen. Meestal lost dit zich vanzelf weer op en anders gebruik ik, wanneer het ECHT niet anders kan, een poedertje wanneer de drains dichtslibben.

Wat ik dan weer wel doe, is 1x per dag 1 drain flushen voor een aantal seconden. De schuif van drain 2 kan ik lastig bij en deze doe ik in het seizoen een aantal keer.
Te samen met het waterverbruik van de trommel gaat er per week (in het seizoen) zo'n 4 kuub water bij. Dit op een vijver van zo'n 12 kuub.

Voor de rest niet teveel kloten...
willem v d

Bericht door willem v d »

4 m3 per week op 12m3 vijver dat is toch 25 % verversen.
Dit is iets wat veel hobbyisten niet of te weinig doen.
Zelf zit ik op 10% in de week.(dagelijks 10 minuten de kraan aan) Ik wil niet weten hoeveel mensen nog geen 10% verversen en alleen aan vullen.

Samen met teveel vissen, zullen dit de 2 grootste oorzaken zijn van problemen in een vijver.
mario1

Bericht door mario1 »

Ik heb gestemd op totaal geen last dit jaar.
Is trouwens al jaren zo.

Het enige wat ik soms moet doen is nazien op parasieten.
Deze week even een koi of 2x genet en 1 wormpje gevonden.

Af en toe zie ik wel eens trichodina voorbij komen, maar niet zo dat er problemen uit voort komen.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik denk dat we de oorzaak bij de weerstand van onze vissen moeten gaan zoeken
We willen alsmaar mooiere kleurtjes, en door de inteelt krijgen we koi met minder weerstand, vandaar het vaak de mooiste zijn die problemen hebben
Beetje kort door de bocht , maar zo denk ik er over :wink:

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”