Bacteriele probemen In 2021

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Wie heeft dit jaar (2021) bacteriële problemen gehad

Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi ( met plantenzone )
5
8%
Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi (zonder plantenzone )
6
10%
Bacteriele problemen bij meerdere koi ( met plantenzone )
3
5%
Bacteriële problemen bij meerdere koi ( zonder plantenzone )
10
16%
Totaal geen last van gehad dit jaar
37
61%

Totaal aantal stemmen: 61

Babette

Re: Bacteriele probemen In 2021

Bericht door Babette »

Ja ik kan mee met Mriya, hier een paar huizen verder zitten er ook Koi’s van 1 meter lengte en misschien 30 jaar oud gewoon mooie koi’s. Vijvertje van 4 x 1 1/2 X 80 diepte, 2 kamer filtertje kan soms een beetje groen zien maar nooit ziek of dode koi’s. Ligt niet in de zon, kunnen dus niet verbranden.
Steriele vijvers zijn deze goed ?? En bij Mriya zitten zoveel vissen en zonder grote filtering, in de zomer bij veel zonlicht kunnen koi’s zelfs verbranden. Soms kunnen ze zich niet verstoppen, onder mijn 2 plantenbakken wel. Teveel in de vijver bezig, stress voor de koi’s, uithalen om te meten enz……. :CrossFingers: voor iedereen :CrossFingers:
koijos

Bericht door koijos »

hier gaat het gewoon zijn gangetje zoals elk jaar, in het voorjaar soms wat schuren en springen(wie heeft er nooit jeuk) maar dat is normaal. Alleen is het water veel helderder dan andere jaren, heeft dat iets te maken met het planten van waterpest in de planten vijver of zou het gewoon toeval zijn.
Babette

Bericht door Babette »

Waterpest zorgt voor veel zuurstof in het water en daarom is het helder. We kunnen nooit zuurstof teveel erin doen, in de maand mei heb ik ook een luchtpomp meer opstaan met een Japanse slang en die zorgt voor veeeel zuurstof en zeeeer helder water. :good:
jocca

Bericht door jocca »

Babette schreef: 05 okt 2021, 08:37 Waterpest zorgt voor veel zuurstof in het water en daarom is het helder. We kunnen nooit zuurstof teveel erin doen, in de maand mei heb ik ook een luchtpomp meer opstaan met een Japanse slang en die zorgt voor veeeel zuurstof en zeeeer helder water. :good:
waterpest kan wel voor zuurstof zorgen, maar in de nacht neemt waterpest bv zuurstof net uit het water waardoor je tegen de ochtend net een zuurstoftekort kan hebben ;-). Vraag maar eens aan Marcje met zijn grote plantenfilter vol planten wat hij de afgelopen zomer heeft tegengekomen...
het is een groot misverstand dat onderwaterplanten net voor een grote zuurstoftoevoeging zorgen in vijvers, vaak is zelfs het tegenoverstelde waar.
Vooral in de zomerperiodes kunnen vijvers met veel zuurstofplanten en warmer water 's ochtends in de problemen komen (in voorjaar, najaar en winter minder omdat het water dan door de koudere temperaturen meer zuurstof op kan nemen).

Je mag een zuurstofplant nl niet vergelijken met een luchtpomp die 24u op 24 u nonstop dezelfde hoeveelheid in het water blijft pompen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ Babette

Er kan maar zoveel zuurstof opgenomen worden dan dat water dit kan bij een bepaalde temperatuur.
Ik heb ook zuurstofplanten maar teveel is ook niet goed. 1/3 van de vijver is meer dan voldoende.
Een egaal verspreide zuurstofopname in de gehele vijver kan je maar benaderen als er ook voldoende stroming/menging in de vijver gebeurt. Een luchtpomp geeft dan misschien veel lucht maar in lucht zit maar een bepaald percentage O2 en dat is ook temperatuur afhankelijk.

@ Jocca

Dat zuurstofplanten in de nacht zuurstof opnemen staat niet in verhouding tot wat er in de dag is afgegeven. Het zo maar gaan beweren dat deze planten hun werking een misverstand zijn vind ik op zijn minst gezegd kort door de bocht. Buiten de productie van zuurstof zijn het enorme nitraatvreters wat er ook weer voor zorgt dat er meer plaats is voor zuurstofopname. De zuurstofopname van deze planten is in de zomer door de korte nachten ook al minder van invloed.
Open vijvers ( zoals de meeste koivijvers ) warmen veel sneller op en op een bepaalde temperatuur is er door dat warm water een pak minder zuurstof opname.
De hoeveelheid drijfplanten, zuurstofplanten moet wel in verhouding tot de vijver zijn wat bij Marcje wel eens buiten proportie gaat.
Zoals hierboven vermeld is teveel ook niet goed. Echter deze planten vallen onder het gezegde van snoeien doet groeien.
Tenslotte zijn teveel drijfplanten en massa bladeren van waterlelie’s meer van invloed op zuurstofopname daar deze massa er voor zorgen dat het opp water minder kan bewegen en voor minder opname zorgen. Ook zorgen deze planten er voor dat er minder licht in de vijver kan wat de fotosynthese van de onderwaterplanten negatief beïnvloed .
Aan luchtpompen een grotere meerwaarde gaan toekennen is als je weet dat er maar ongeveer 23% zuurstof aanwezig is in lucht maar dat daar ook zeer veel co2 en andere stoffen in zitten die je in de vijver blaast zet je ook aan tot nadenken.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

@Guyke, ik denk net dat ik gezegd heb dat planten geen positieve werking hebben in een vijver, maar net zoals met veel, moet alles met mate gebeuren. Er zomaar van uit gaan dat wanneer je zuurstofplanten in een vijver hebt dit automatisch gaat resulteren in zuurstofrijk en glashelder water vindt ik nog vele male korter door de bocht dan te stellen dat veel zuurstofplanten net voor een zuurstofafname gaan zorgen in een vijver tijdens de zomerperiode in de ochtend ;-).
Svcop

Bericht door Svcop »

Mijn bevindingen met waterpest is dat deze inderdaad zorgen voor helder water, als jarenlang karpervisser stel ik wel vast dat bij warme temperaturen de vis overdag hier gaat tussenhangen vooral lelies en wierplanten maar dat ze er 's nachts echt uit wegtrekken. Volgens mijn ervaringen hierin zien we toch dat het 's nachts echt niet ideaal is voor de vissen aangezien ze eruit trekken.
Op oude kanalen waar geen scheepsvaart meer is zie je waar veel waterpest en andere planten groeien zelf de bodem het zuivert dus wel degelijk het water en maakt het helder. Echter heb ik hier ook door de warmte en vele planten (lees dichtgegroeid) toch nog ook zuurstofgebreken gezien. Zelf heb ik geen planten en belucht ik meer of minder afhankelijk van de watertemperatuur, anderzijds mis ik soms het natuurlijke aspect van planten in de vijver.
Met mate planten plaatsen en goed bijhouden is denk ik de boodschap maar naar mijn bescheiden mening liever iets minder dan teveel.
mvg, Sven
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
jocca schreef: 05 okt 2021, 09:54 @Guyke, ik denk net dat ik gezegd heb dat planten geen positieve werking hebben in een vijver, maar net zoals met veel, moet alles met mate gebeuren. Er zomaar van uit gaan dat wanneer je zuurstofplanten in een vijver hebt dit automatisch gaat resulteren in zuurstofrijk en glashelder water vindt ik nog vele male korter door de bocht dan te stellen dat veel zuurstofplanten net voor een zuurstofafname gaan zorgen in een vijver tijdens de zomerperiode in de ochtend ;-).
ik denk dat je ipv:
"" ik denk net dat ik gezegd heb dat planten geen positieve werking hebben in een vijver""
Dat je bedoeld "" ik denk niet dat ik gezegd heb dat planten geen positieve werking hebben in een vijver ""
want dat heeft een heel andere betekenis en context.
Maar wat je wel gezegd hebt in vorige reply is:
""het is een groot misverstand dat onderwaterplanten net voor een grote zuurstoftoevoeging zorgen in vijvers, vaak is zelfs het tegenoverstelde waar.""
En dat kan men gewoon opvatten als dat zuurstofplanten geen waarde of meerwaarde hebben in een vijver.
Ik heb zuurstofmetingen gedaan met en zonder zuurstofplanten en dat verteld een heel ander verhaal.
Zonder zuurstofplanten toename van nitraat, toename van eiwitten, daling zuurstof ( ook in de morgend en merkbaarder aan de vissen die hoog blijven als de temp hoger blijft, beluchting met luchtpomp en luchtsteen minder efficient dan airlift ( ala Guyke, ik heb geen andere ) met terugvoer zonder ontluchters en terugvoer boven de waterlijn, ...
Met zuurstofplanten daling van nitraat, afname eiwitten, zuurstof meer constant, ( ook in de morgend door de combinatie van planten en airlift met terugvoer zonder ontluchters en terugvoer boven de waterlijn,....
Een airlift zorgt voor betere ontgassing met terugvoer boven de waterlijn ( waterval is een alternatief ), meer stroming/menging van het vijverwater
Zuurstofplanten zijn in mijn vijverbeleving veel werkzamer dan een waterwissel.
Maar goed ik ga hier geen betoog starten want dat wordt een straatje zonder einde.

Nog even dit, zuurstofplanten zijn geen oever- of moerasplanten die assimileren in de open lucht.

@ Svcop
Inderdaad is teveel niet goed.
In een vijver is het dan ook moeilijker om dat biologisch te bereiken en in stand te houden.

mvg
Guyke
phender

Bericht door phender »

@Guyke
Hoe meet je de eiwitten in een vijver?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Eiwitten meet ik niet met apparatuur maar zie wel wanneer er meer eiwitten opgeklopt worden in de vijver.
Bv als de vijver de winter uitkomt en de zuurstofplanten nog niet of amper aan de groei gaan is er veel meer eiwit in de vorm van witte vlokken op de vijver te zien. Eens de zuurstofplanten aan de groei gaan is er veel minder op de vijver te zien ondanks dat dan ook het voederen terug een aanvang neemt. Het zijn zaken die ik waarneem bij veranderingen in de situatie’s en omstandigheden van de vijver. Zo bv vertellen de groei van de zuurstofplanten mij ook zaken over de zuurtegraad en hardheid van het water.

Mvg
Guyke
springerke

Bericht door springerke »

Heb dit jaar ook voor de eerste keer problemen gehad met bacteriën , met als gevolg 1 dode en 2 anderen die er echt niet uitzagen zoals de huid helemaal rood alsof ze zwaar gekwetst waren , maar het is aan het genezen maar gaat zeer traag
Ze zwemmen gewoon rond , je zou zeggen dat ze er geen last van hebben en eten ook goed
Ik heb één die verleden jaar zijn kleur verloren heeft en was helemaal wit waar hij anders een rode rug had , nu heeft hij een rode en zwarte plek op de rug maar hij is graad mager en nochtans eet hij veel , is er altijd als eerste bij om te eten
Water waardes zijn goed uitgezonderd de fosfaten zijn zeer hoog en krijg deze niet naar beneden , heb er al van alles aan gedaan , als ze gezakt zijn zijn ze een week later weer zeer hoog
Babette

Bericht door Babette »

Ik heb geen eiwitafschuimer, ik heb ook nooit last van schuim dus…….nodig of niet ! ;OK;
jocca

Bericht door jocca »

Babette schreef: 06 okt 2021, 13:00 Ik heb geen eiwitafschuimer, ik heb ook nooit last van schuim dus…….nodig of niet ! ;OK;
:?: begin juni had je er volgens een ander topic wel veel last van :lol:
Babette

Bericht door Babette »

Ineens was alles weg, rare vijver hè :twisted: nu ik hou het in de gaten, met wat product van de tombola sponsor zeker! :wink:
madinees

Bericht door madinees »

Babette schreef: 04 okt 2021, 20:37 Ja ik kan mee met Mriya, hier een paar huizen verder zitten er ook Koi’s van 1 meter lengte en misschien 30 jaar oud gewoon mooie koi’s. Vijvertje van 4 x 1 1/2 X 80 diepte, 2 kamer filtertje kan soms een beetje groen zien maar nooit ziek of dode koi’s. Ligt niet in de zon, kunnen dus niet verbranden.
Steriele vijvers zijn deze goed ?? En bij Mriya zitten zoveel vissen en zonder grote filtering, in de zomer bij veel zonlicht kunnen koi’s zelfs verbranden. Soms kunnen ze zich niet verstoppen, onder mijn 2 plantenbakken wel. Teveel in de vijver bezig, stress voor de koi’s, uithalen om te meten enz……. :CrossFingers: voor iedereen :CrossFingers:
Ik ken iemand die 90 is geworden en altijd gerookt heeft. Dat maakt roken nog niet gezond.
Wat al iemand schreef, vooral de hoge kwaliteit koi, zijn zoveel gekruist en alleen maar doorgeselecteerd op looks dat het gezondheidsaspect minder aandacht heeft gekregen. Om dat soort koi te houden is optimaal watermanagement zeer belangrijk én verder zie je nog steeds dat mensen direct koi in de vijver plaatsen. Ook een enorm risico wat je daar neemt.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”