Bacteriele probemen In 2021

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Wie heeft dit jaar (2021) bacteriële problemen gehad

Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi ( met plantenzone )
5
8%
Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi (zonder plantenzone )
6
10%
Bacteriele problemen bij meerdere koi ( met plantenzone )
3
5%
Bacteriële problemen bij meerdere koi ( zonder plantenzone )
10
16%
Totaal geen last van gehad dit jaar
37
61%

Totaal aantal stemmen: 61

frankske

Re: Bacteriele probemen In 2021

Bericht door frankske »

Hier nog nooit bacteriele problemen gehad, ook andere niet tenzij eerste jaar nieuwe vijver wat wormen.
Wat voeg ik toe aan het water, gewoon niks, uitgezonderd klei.
Pruttelpotjes en dergelijke ben ik ook mee gestopt, meet zelfs water niet meer is altijd zelfde waardes dus waarom zou ik.
Heb me eens gewaagd dit seizoen aan malamix 17 je wil het beste voor de koi gevolg, ze aten 3dagen niet meer.
Ben dus nog meer overtuigd, niks meer in vijver uitgezonderd klei vooral voor de winter om slijmlaag te bevorderen van de vissen.

grt
Franky
madinees

Bericht door madinees »

Interessante pol, hoop dat veel hobbyisten hem invullen! Hier dit jaar voor het eerst ook een bacteriele infectie gehad, gelukkig slechts bij één koi. Bleek van de dealer meegekomen te zijn. Die had hetzelfde bij de rest van de partij....

...besefte later pas door het oog van de naald te zijn gekropen. Hier gaat geen vis meer in de vijver zonder eerst een gedegen quarantaine periode. Eigenlijk zou je aan de pol nog moeten toevoegen: hoe lang vijvers al draaien én of bijgeplaatste vissen eerst in quarantaine gedaan worden. Het nieuwe-vijver-syndroom wordt mijn inziens ook onderschat.
kelvin

Bericht door kelvin »

Hier ook veel last van gehad dit jaar, waardoor ik twee kois ben verloren. AB korrel heeft bij mij goed geholpen
Babette

Bericht door Babette »

Ook ik heb voor het 2 de jaar op rij bacteriële problemen gekend, daarvoor nog nooit.
Sommigen schuren en springen van de koi is nu terug voorbij, eten altijd goed en geen enkele dode.
Wat mij opvalt is zoals verleden jaar er terug een koi van een jaar oud bijgestoken en 2 dagen later vond ik deze al naast de vijver, zal er nog niet lang uit geweest zijn want die doet het nu goed. Echter een week nadien zijn er een paar beginnen schuren en springen kende ik nooit tevoren, ik denk dat wanneer er eentje bijkomt ook de miserie begint. Precies of de groep die er nog niet bij wil, nu is alles goed en niets meer apnormaals te zien te zien. :Hyper:
mario1

Bericht door mario1 »

@Babette een koi die gaat springen van de kou heb ik naar mijn weten nog nooit geweten.
Meestal is er iets anders aan de hand.
Parasieten, waterwaarden of stuifmeel is de grootste oorzaak. Vaak krijg je ook problemen na het bijplaatsen van nieuwe koi. Veelal komt dit door stress en of kruisbesmetting. De bacteriedruk daags voordien naar beneden halen is een stap in de goede richting.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Bacteriën zijn een heel ander verhaal dan parasieten.
De meeste bacteriën zijn onschuldig en zelfs noodzakelijk voor vele processen die
nodig zijn om alles in goede banen te leiden.
Natuurlijk zijn er ook bacteriën die je liever niet hebt. En dan heb je ook nog de virussen.
Ik ben er geen voorstander van om zo maar bacteriën te gaan afdoden. Wat je ook doet in de vijver heeft altijd zijn weerslag op zijn bewoners en vissen voelen maar al te goed als er iets verandert in hun leefomgeving. Veranderingen zijn dan ook meestal triggers voor stress met verminderde weerstand tot gevolg. Een zieke of besmette vis onderzoeken kan voor parasieten en bestrijding er van het beste zijn. Echter met bacteriën ligt dat volgens mij veel moeilijker omdat deze veel moeilijker te bestrijden zijn. De laatste tijd wordt er ook meer naar AB gegrepen wat bij vissen ook het gevolg heeft van grotere resistentie van die bacteriën.
Bv die bacterie bij jocca, acinetobacter baumanii is in feite een ziekenhuisbacterie die een enorme resistentie heeft tegen AB. En dan vraag je je af hoe komt dat in de vijver. Wij als eigenaars kunnen zulke bacteriën onbewust zelf enten in onze vijvers.

Aan allen die er mee te maken krijgen veel sterkte en hopelijk geraakt het opgelost :CrossFingers:
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Babette

Bericht door Babette »

Mario 1, ik heb niet geschreven dat de koi’s schuren en springen van de kou maar van een nieuwe koi bij te steken !
En vind dat de groep de nieuwe moet aanvaarden en daardoor problemen ontstaan. Over bacteriedruk ken ik niet veel, ik ga mij daar eens moeten in verdiepen. Ik heb tot nu toe :CrossFingers: geen dode koi’s en die groeien te vlug volgens mij dus mag ik niet klagen. :unknown: :good:
mario1

Bericht door mario1 »

Oei, verkeerd gelezen, waarvoor mijn excuses,.
Ja het was dan ook een lange dag voor mij :kez:
Babette

Bericht door Babette »

:good: [thank_you Bye Koivriend !
AVG

Bericht door AVG »

Buiten dat onze Karashigoi is overleden aan een inwendige aandoening, tot dusver geen problemen gehad. Groeiseizoen - met slecht één dag boven de 24.0 - was matig, al zijn de kleinere Koi wel aardig gegroeid.
Plantenfilter is inmiddels gesnoeid ( planten groeien overigens rap terug ), zodat deze en de vijver binnenkort afgedekt kunnen worden wanneer er tijd is.
Extra info: nadat het P/F was gesnoeid en serieus doorgespoeld was, 2 gram Virkon toegepast om de "bacteriedruk "naar beneden te brengen ( 2 gram heeft nauwelijks invloed op het filter )
Vandaag begonnen met het regenereren van het Nitraathars en morgen de laatste zakken. Het residu is gelijk zwarte koffie, het kan maar uit het water zijn.
Watertemp. is wel rap gedaald de laatste dagen ( nu 16.7 ). Mss. weer wat ophogen als de overkapping er op ligt. Alhoewel, als je de gasprijs nu ziet :(
Ronny V

Bericht door Ronny V »

Hier ook één koi verloren dit jaar en dan nog mijn persoonlijke favoriet. De koi, een prachtige showa, heeft amper zes weken rond gezwommen in onze vijver voor zij is heen gegaan. Was het parasitair of bacteriële aandoening wie zal het zeggen. Ze werd kerngezond in de vijver geplaatst en na een kleine maand is ze beginnen verzwakken. Bizar gegeven, er werden nog enkele koi uit de zelfde bassin van bij dezelfde dealer bijgeplaatst en deze alsook de reeds bestaande bewoners van de vijver doen het uitstekend en zijn kerngezond.
ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 »

Dit voorjaar mijn substraat uit de vijver gegooid en toeval of niet maar ik heb twee koi met wat problemen .
Ook het water is dit jaar niet zo helder geweest. Nu begint het precies wel allemaal terug in orde te komen .
Groeten Ferdy
Mriya

Bericht door Mriya »

Hey juppekes.

Ik weet niet of ik ook mag meepraten, want ik heb geen koi's.
Maar ik denk dat mijn natuurvijvertje zich zelf in stand houd.
Ik heb ongeveer 160 à 170 vissen op amper 3m³ water.
Er zitten enkele vissen van 30 tot 35 cm in, dan bijna de helft boven de 20cm en de rest tussen 12 en 20cm.
Er word geen water gefilterd of ververst, enkel wat bijgevuld, maar dit is dit jaar bijna niet van toepassing geweest.
Alle afval die er in valt en resten van de leliebladeren en bloemen laat ik gewoon zinken en composteren op de bodem.
Als ik eens wat moet snoeien of planten moet verplaatsen heb ik natuurlijk troebel water door al het slijk en afval die tussen de keien en potten blijft liggen.
Maar enkele dagen later heb ik opnieuw mooi helder water.
Elk jaar heb ik ook in het voorjaar ook mooie erwtensoep, maar die wordt dan heel vlug helder vanaf dat de leliebladeren deftig beginnen groeien.
Dit heldere water heb ik dan voor de rest van het jaar en de winter, in het voorjaar begint het dan weer met erwtensoep.
Dit seizoen heb ik geen enkele dode vis gehad, vorig jaar 1 en het was dan nog een ouder exemplaar.
Zijn koi's dan zo veel moeilijker te houden dan mijn goudvissen en windes,.... enz?
Of willen jullie veel te steriel water waardoor bij de minste verandering de koi's er de dupe van zijn?
Ik heb al vijvers gezien waar er veel te veel koi's in zitten, met zo'n klein zwart tonnenfiltertje, ook met troebel water en die mensen hebben dan soms geen enkel probleem.
Hopelijk komt het voor iedereen met problemen allemaal in orde, want ik zou er al lang de brui aan gegeven hebben.
jocca

Bericht door jocca »

koi zijn tov goudvissen en goudwindes idd veel kwetsbaarder.
Ik zeg het soms het dat het de watjes onder de vijvervissen zijn. Ze zijn vrij vatbaar voor parasieten, schimmels en verhoogde bacteriedruk.
Al is er ook een verschil tussen koi onderling, eenkleuren zijn bv "taaier" dan go sanke. Bovendien worden koi zeer ver doorgekweekt (inteelt) om toch maar een perfect resultaat te bekomen. Dat resulteert automatisch in zwakkere vissen. Daar komt nog eens bij dat er bij kwekers in japan momenteel een paar niet zo leuke bacterie/virus uitbraken zijn en dan weet je dat je eigenlijk een vrij gevaarlijke mix hebt ... (oa KHV, CEV).
willem v d

Bericht door willem v d »

Blijkbaar zijn doitsus ook sterkere vissen.
Maar kunnen ook weer slechter tegen bepaalde medicijnen.

Geen ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”