Bacteriele probemen In 2021

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Wie heeft dit jaar (2021) bacteriële problemen gehad

Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi ( met plantenzone )
5
8%
Bacteriële problemen bij maximaal 2 koi (zonder plantenzone )
6
10%
Bacteriele problemen bij meerdere koi ( met plantenzone )
3
5%
Bacteriële problemen bij meerdere koi ( zonder plantenzone )
10
16%
Totaal geen last van gehad dit jaar
37
61%

Totaal aantal stemmen: 61

Marcje
Contacteer:

Bacteriele probemen In 2021

Bericht door Marcje »

Hoi Koivrienden ,

Tegenwoordig hoor ik niks anders dan dat er bacteriële problemen zijn onder onze geliefde koi

Ook hier is het op het randje van al dan niet ingrijpen en is zo al enkele maanden
Het enige voordeel dat we hier hebben is de lage bezetting zodat er niks van nitraat of nitriet meetbaar is en ook voor extra zuurstof is er gezorgd
Bij het merendeel van de koi is het na enkele weken bodemliggen, niet komen eten en eruitzien als een gestresseerde koi vanzelf overgegaan, maar ook hebben enkele koi het niet gehaald, reden zal wel de bacteriële druk zijn en wat parasieten ??
Waar we goed aan doen weten we pas nadien en blijft altijd een gok ivm wel dan niet behandelen

Vandaar ik even wou polsen wie dit jaar bacteriële problemen heeft gehad en dit al dan niet met een plantenzone en eventueel in deze topic aangeven hoe het uiteindelijk is afgelopen

Ook wie er niks over kwijt wil ( respecteer ik ) maar had graag zijn/haar stem gezien :wink:

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
jocca

Re: Bacteriele probemen In 2021

Bericht door jocca »

iemand die frequent aanwezig is op het forum weet dat wij hier een BAK ellende hebben in de vijver (ja nog steeds is het niet over, de karashi gaat nu aan het springen ... morgen water es controleren).

zo gek veel lees je er niet over, maar links en rechts hoor ik dat er echt bijzonder veel mensen bacteriële problemen hebben gehad (en ook nog steeds hebben). Zonde dat men dit niet (durft?) te vermelden want het is echt geen schande om eens te melden dat je problemen hebt in de vijver ...
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

jocca schreef: 01 okt 2021, 21:52 Zonde dat men dit niet (durft?) te vermelden want het is echt geen schande om eens te melden dat je problemen hebt in de vijver ...
Is inderdaad zo , want zelfs vijvers met de beste omstandigheden kregen klappen , dus er moet meer aan de hand zijn denk ik dan
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
didierd

Bericht door didierd »

ik heb ook geen problemen gehad enkel mijn ph ging plots de hoogte in en blijft nog altijd een raadsel waarom
ik heb het opgelost met azijn ....mvg
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Nog nooit zo weinig onderhoud aan m'n vijver gedaan als in 2021.... :( Zelfs de waterwaarden geen 1x gemeten.
Wel bijna dagelijks even de drains geflusht. Gaat dan over een 300-500 liter per dag. Tevens nog het verbruik van water door de pomp t.b.v. de trommelfilter. Gemiddeld een 0,5-1 kuub per dag ververst/toegevoegd.
Eind augustus/begin september even een algenexplosie gehad die niet meer manueel op te lossen was en daar dus even zinkoxide voor gebruikt (1 gr./kuub).

Aan het eind van de koude-periode heb ik een 2-tal vissen gehad met licht openstaande schubben. Wat melkzuurbacteriën toegevoegd en ook de temperatuur liep toen al op. Probleem heeft zich verder vanzelf opgelost.

P.S.: wel een baal Malamix meer gevoerd dan over het hele vorige seizoen.
de_matti

Bericht door de_matti »

Dit jaar geen bacteriële problemen gehad, wel veel heel veel water ververst door de overstromingen... da stond niet bij de keuzemogelijkheden. Dus dan maar op geen problemen gestemd
de_matti

Bericht door de_matti »

jocca schreef: 01 okt 2021, 21:52 iemand die frequent aanwezig is op het forum weet dat wij hier een BAK ellende hebben in de vijver (ja nog steeds is het niet over, de karashi gaat nu aan het springen ... morgen water es controleren).

zo gek veel lees je er niet over, maar links en rechts hoor ik dat er echt bijzonder veel mensen bacteriële problemen hebben gehad (en ook nog steeds hebben). Zonde dat men dit niet (durft?) te vermelden want het is echt geen schande om eens te melden dat je problemen hebt in de vijver ...

Oei Jocca problemen gehad (grapje hé) als ik uw probleem kon komen verhelpen was ik gisteren al bij u... jammer genoeg kan ik u geen goede raad geven met uw problemen

Mvg
De_matti
goshiko

Bericht door goshiko »

Valt witte stip onder bacterieel probleem. Zoniet geen probleem gehad, filter draait sedert september vorig jaar.
Geen planten, aks filtering trommel met bwb en matten.
Paar kleine vissen bijgezet, waarna de stip begon.
Ik heb wel grote flow, zo rond de 50 kuub, met quasi geen bochten tot de filter. Kans op bezinking dus quasi nul.
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
willem v d

Bericht door willem v d »

Dit jaar mijn vijver opgestart met een nieuwe selectie aan vissen. Hier heb ik geen problemen mee gehad.
Alleen in het begin waren de vissen loom en hadden geen eetlust.
Meerdere vissen bij gezet van diverse handelaren zonder quarantaine. Het enige wat ik in de vijver heb gegooid is virkorn en melkzuurbacteriën.
Ze eten gelukkig wel en ook goed, ze zijn lekker vet en gaan naar mijn gevoel goed de winter in.

Zelf denk ik de vele problemen te wijten zijn aan de slechte zomer die niet door deed zetten. Waardoor het watertemperatuur niet goed omhoog kwam en veel vissen (te) lang tussen de 10 en 17 graden hebben gezwommen. Dit is te koud voor de stofwisseling van onze koi, maar wat wel goed is voor de bacteriën om toe te slaan.
Geert666

Bericht door Geert666 »

Helaas zit ik ook aan de kant waar de klappen vallen. 2de seizoen op rij :(
Vorig seizoen 50% van de koi verloren en de andere koi in quarantaine kunnen redden. Nadien de koi weg gegeven.
Dit seizoen dan met goudvissen en goudwindes geprobeerd, helaas blijft er iets structureel mis want alle bacterien waren weer van de partij. Van de 90 goudvissen en -windes blijven er nog een 25 tal over.
Aangezien de bron van ellende nog steeds onvindbaar is, probeer ik met ozon de symptonen (nl de bacteriedruk) aan te pakken en hoop zo op een kentering. Time will tell...
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

Hier gelukkig alles o.k. :good:

Wel abnormaal veel draadalgen al bijna gans de zomer, maar dat komt door een 'lichte' :roll: overbevolking denk ik.
Misschien nog wat meer water verversen of toch maar een paar zwemmende vriendjes weg doen :(
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
chief

Bericht door chief »

Dit jaar nieuwe vijver opgestart en alleen nitriet problemen gehad. Wel een vis van de oude lichting met een bacteriële wond die ik een 3tal keren heb schoongemaakt met een watje gedrenkt in waterstof peroxide en dat heeft goed geholpen en ziet er weer goed uit nu. Dit werkt net zo goed op deze koi als een spuit met AB.

En daar ook meteen mijn gevoel dat als je eenmaal bacteriële problemen hebt gehad dit altijd weer de kop op kan duiken. Of dit door de zwakte van de koi komt of dat deze het gewoon bij zich draagt weet ik niet.

En wat betreft ozon toen ik bij mijn vorige vijver ten einde raadt was heb ik deze er ook bijgezet en dat hielp zeker ook om de problemen de onderdrukken.

Mijn nieuwe vijver heeft geen ozon maar heb alles dan ook zo steriel mogelijk opgezet dus geen plantenfilter en hoekjes waar vuil kan gaan zitten.
bazzio

Bericht door bazzio »

Op 2 dode koi's en wederom een scheur in mijn trommelgaas na, een perfect jaar gehad. Geen nitriet, dus normaal kunnen voeren. Geen overmatige (draad) alg, zelfs bijna heel de zomer de koi's kunnen zien tot de bodem.

De 2 dode koi's; 1x Shiro met tumor en 1x Ochiba dood gevonden op de bodem zonder maar iets vreemds eraan te kunnen zien...

*edit
Nog even er bij vermelden dat ik geen planten heb en geen vis heb bij gezet (al 2 jaar niet).
Laatst gewijzigd door bazzio op 02 okt 2021, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Aëromonas binnengekregen in de privévijver na aankoop van 2 (grote) 2de handse koi. Omdat behandelen, scheppen, opkuisen of inspuiten mij teveel is koos ik voor verwarmen van de vijver in combinatie met zout en SuperTab. Tot op dit moment bevredigend.....
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
antoon

Bericht door antoon »

Hier dit jaar ook wat bacteriële problemen(1ste maal hier in de vijver) gekend en eerst gewoon afgewacht en 3 koi overleden,vervolgens ging alles goed tot vorige week terug een koi met schubben open op 2dagen tijd +rode vlekken op de buik.Deze nu in quarantaine bak aan het behandelen met spuitjes en ziet er al een stuk beter uit na 3dagen.
Nogthans is het water van superkwaliteit door toevoeging osmosewater,maar dit help bijkbaar niet tegen bacteriële problemen.
Deze morgen nog tegen de vrouw gezegd,kzal er eens 200 goudvissen opsteken :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”