bacterieel/parasitair probleem ...

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
jocca

bacterieel/parasitair probleem ...

Bericht door jocca »

voila,

we gaan gewoon een apart topic aanmaken rond de problemen in de vijver,
iets wat veel mensen angstvallig stilzwijgen om eventueel met de vinger gewezen te worden ga ik gewoon in de groep gooien.

Begin dit jaar hadden we een probleem met costia en kieuwwormen. Gelukkig had ik de signalen vroeg en goed opgemerkt (schuren, bellen blazen en een flink verdikte slijmhuid bij sommigen). Gezien de kieuwnecrose bij 1 koi hebben we toen meteen een FMC behandeling (tegen de costia) en ook een 2 delige behandeling met flubenol gedaan. 14 dagen later is de koidoc opnieuw langsgekomen om de zieke koi nog eens te controleren, geen costia en kieuwwormen meer te vinden ... me happy.

Grotere problemen hebben we begin juli gehad, plots zag ik dat onze yamabuki challenger een rood stipje op de muil had en er een stukje van de borstvin aangetast was. Anarex bio in de vijver gedaan en een pruttelpot. Echter geen verbetering ...
merde mon dieu toch ... en vanaf dan is het in 2 weken tijd vlug gegaan ...
Eerst een kujaku die letterlijk van de ene op de andere dag doodgevallen is,
onze karashi die een aangetaste vin had (ook geknipt en isobetadine op gedaan),
dan vorige week onze beni kikokuryo die op 24u gewoon doodgevallen is zonder uiterlijk veel aan te zien (zie topic: viewtopic.php?f=22&t=20900&hilit=beni).

Onze vaste koidoc kon ik voor de elvendertigste keer maar niet bereiken en uiteindelijk na wat overleg met andere koivrienden besloten om omnipur in het water te doen. Dat is een breedwerkend product dat zowel parasieten als bacteriën aanpakt.

Ondertussen zijn we 9 dagen verder, de filter is ook verbouwd en de UV lamp staat terug aan.
Het water is nl zo groen als prei ... Wat mij wel opviel is dat onze chagoi ook een fijn dun wit randje op zijn staart heeft en dat de vissen wat sloom zijn. Naweeën van de behandeling of ... nog steeds een bacterieel probleem? Ik zou het niet weten en het maakt mij behoorlijk onrustig omdat het niet onder controle lijkt te komen ...

Deze morgen Bram Meersman opgebeld, dat is een vrij nieuwe koidokter (maar werkt samen met Greta Van de Sompel). Dit contact heb ik verkregen via het Koiparadijs (waarvoor dank :D ), groot was mijn opluchting dat deze brave man een paar uur later al voor de deur stond.
Hij is net buiten ...

verdict?
- koi lopen wondes op door het schuren ( :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: rottige RVS roosters ...)
- wondes gaan vrijwel allemaal ontsteken
- op de body/huid zijn dit vaak de gekende rode plekken met kapotte schubben
- op de vinnen merken we wel op dat deze gaan ontsteken
- 1 bizar iets ... op de yama challenger waren er 2 perfect ronde ontstoken wondjes op de staart EN een rond onstoken plekje op de buik ... (gatenziekte?).

behandeling?
- de 2 genette koi (met de meeste wondjes) hebben allen een antibioticumspuit gekregen + een vitaminespuit die ook wat pijnstillend werkt
- 5 kg/kuub zout in de vijver doen om de slijmhuid die beschadigd is te verdikken en ook wat weerwerk te bieden tegen de bacteriën
- 2 weken wachten (water is nu supergroen, ik hoop die binnen de week helder te krijgen zodat ik de koi nog een week kan zien evolueren).
- continuverversing met kraanwater (op een zacht straaltje zetten)

opvolging?
- binnen nu en 2 weken de koi opnieuw netten die we nu behandeld hebben, foto's van nemen en even doorsturen via whatsapp naar Bram.
- Indien het niet beter is wordt er een swap gemaakt van de wondes en naar het labo gestuurd voor verder onderzoek en te bepalen welke bacterie er juist op de wondes zit. Bram wijst eventueel de flavo bacterie als schuldige aan ALS het niet beter wordt ... Ik hoop dat het dat niet is want dan heb ik echt een BAK ellende over mij ... :(

verder updates rond de behandeling/gezondheid van alle vissen zal ik hier posten.
bazzio

Re: bacterieel/parasitair probleem ...

Bericht door bazzio »

Pfff... het zit niet mee Jocca. Ik duim voor je dat het meevalt...
Nicksje

Bericht door Nicksje »

Hopelijk werkt de behandeling nu..

Amai, Chapeau dat die koidokter zo snel ter plekke was!!
Babette

Bericht door Babette »

Tja Jocca, kunnen je koi’s aanschuren tegen de rvs roosters in de vijver. Ik heb er 1 van harde kunststof in.
Welke rvs is het ? Inox A2 kan roesten, beter Inox A4 dit roest niet ! Dus vervangen door kunststof of A4 en goed afronden en eventueel zorgen dat ze er niet bij kunnen. :good: ;OK;
mario1

Bericht door mario1 »

Dit noemt men de keerzijde van de medaille.
Hopen dat het goedkomt :CrossFingers:
chief

Bericht door chief »

Pfff heb dit 18 jaar geleden ook met mijn vorige vijver gehad dus weet hoe het voelt en wens je veel sterkte. Ik had ook bacterieel probleem en heb het uiteindelijk onder de duim gekregen door een ozon installatie aan te schaffen en heb nog steeds 2 vissen over van die periode. Op me huidige vijver inmiddels geen ozon meer maar zie nog steeds af en toe plekken ontstaan op die 2 vissen.
jocca

Bericht door jocca »

@Babette welk soort RVS het is weet ik niet, maar zal wel geschikt zijn voor onder water.
Probleem is dat dit gelaserde RVS roosters zijn, maw waar de laser gepasseerd is zijn die vlijmscherp. Ik had er al mijn twijfels over bij het uitpakken en mijn buikgevoel voelde er toen al niet goed over.... had ik mijn buikgevoel maar gevolgd.

@mario1 dan wel een donkerzwarte keerzijde :lol:

@chief dan heb jij vermoedelijk echt Flavo in de vijver gehad ... eens de koi het gehad hebben blijven ze er gevoelig aan en is het iets wat je vaak blijvend meesleept ... ik hoop echt dat dit het niet zal zijn of ik steek er goudvissen in volgend jaar ...
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

pfff lastig hoor, bacteriële problemen zijn ontzettend vervelend. Lastig in te schatten of het primair of secundair is waardoor het zoeken blijft. Hopen dat alles rustig hersteld je zou eventueel nog een bacteriële drukmeting kunnen doen op je water om in te schatten of er nog verhoogde bacteriële druk aanwezig is
jocca

Bericht door jocca »

@marvin(@) ik vermoed dat de verhoogde druk in het water zelf normaal wel OK zou moeten zijn met die omnipur, deze werkt nl ook bacterieverlagend...
Straks es zout gaan halen en hopen dat het hiermee beter gaat, beetje flink tegen mijn zin om het te doen.
Je leest nl enorm tegenstrijdige verhalen op het net ... gaande van totaal geen probleem om preventief zout in het water te doen tot absoluut no no no om dat te doen.

Dat mijn paar planten er dood van gaan heb ik geen erg in, het gaat mij puur om de koi en hoe ik die er zo vlug als mogelijk door kan halen nu zodat ze nog prima kunnen aansterken voor de winterperiode.
Daver

Bericht door Daver »

Hi Jocca,

Heb je wel eens gedacht aan je plantenfilter. Dit levert vaak problemen op vooral bacterieel. Hoe filter je überhaupt?

Veel sterkte sowieso hoop dat her snel opgelost is.
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Probleem met zout is dat het lastig volledig uit het water te halen is korte tijd.
Als je dan in moet grijpen zijn er een aantal behandelingen die niet in combinatie met zout geadviseerd worden.

In ieder geval suc6
jocca

Bericht door jocca »

Daver schreef: 28 jul 2021, 09:51 Hi Jocca,

Heb je wel eens gedacht aan je plantenfilter. Dit levert vaak problemen op vooral bacterieel. Hoe filter je überhaupt?

Veel sterkte sowieso hoop dat her snel opgelost is.
hi,
plantenfilter is er volledig uit gehaald vorig jaar ;-),
momenteel willen de planten op de planteneilanden toch niet volop groeien, enige die er aan kan gaan is de thalia (maar hiervan heb ik zaailingen EN ik kan die er desnoods ook uit halen en gewoon in de volle grond duwen hier ...

filtering gaat nu over een trickle waar redelijk wat water over gaat (ongeveer 20 à 25 kuub)
andere filterlijn zijn zeven - statisch bed - bewegend bed = maar deze filter moet vanaf 0 opnieuw opstarten.
Daver

Bericht door Daver »

Jeetje wat balen! Heb je al een (goede) bacteriedruk meting laten uitvoeren? Rob Heijmans kan dit voor je doen. Veel mensen doseren met Virkon bijv.

Wens je al het succes toe en hoop dat je snel weer kan genieten. Wij hebben hier allemaal wel eens mee te maken gehad denk ik, al heb je de aller beste bedoelingen.
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi,

Ik ben nog maar pas net begonnen met het vijverhouden dus alvast mijn excuses als het een domme opmerking/ vraag is maar zou het geen optie zijn om het water in geheel te verversen? Dus vissen er uit. Bak leeg en goed schoon spuiten in alle hoeken en kieren en dan vullen met vers water?

En zou het ook niet kunnen zijn dat er misschien ergens een dood beest op de bodem ligt of ergens tussen? Een vogel, muis, mol, kikkers o.i.d?

Wel balen zeg. Veel succes!
poutie

Bericht door poutie »

Ik wenst je het beste Jocca, komt wel goed !
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”