bacterieel/parasitair probleem ...

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
poutie

Re: bacterieel/parasitair probleem ...

Bericht door poutie »

Hey Jocca kun je geen vitamines spuit geven aan deze koi soms dat kan ook helpen als hij niet eet ?
Het beste nog ik denk dat ieder koivriend duimt dat alles weer goed komt bij u !
chief

Bericht door chief »

ik duim echt voor je dat dit allemaal overgaat .. weet precies hoe het voelt. Ik kreeg ze vaak met gedroogde garnalen/gamarus weer aan het eten die voer korrels kwamen later dan wel weer.
bazzio

Bericht door bazzio »

Hier duimen we ook weer verder mee Jocca.. Hopelijk komt het nog goed.
erwin2

Bericht door erwin2 »

jocca schreef: 05 aug 2021, 19:24 jeb dag 3 van de AB spuiten ...
ik heb toch flink de indruk dat de ontsteking aan de buitenkant nu aan het inklaren is,
in de muil is het nog steeds flink rood, maar aan de buitenkant ziet er er ook nu weer wat beter uit dan gisteren.
Vooral de roodheid rond vlak tegen het bot is vandaag een stuk minder.

Wat we nu wel bijkomend hebben is dat de borstvin waar ik 2 dagen na elkaar de inspuiting gegeven geïrriteerd staat ...
koidoc had er mij gisteren voor gewaarschuwd dat we hiermee moeten opletten. Vandaag de inspuiting in de andere borstvin gegeven.
De muil is opnieuw ingevreven met isobetadinezalf (geen malachiet meer vanaf vandaag).

Morgen laat ik de koi rustig met rust,
eten doet deze nog steeds niet (ik tel 10 korrels af en een uur later zijn het er nog steeds 10 ... (maar met die irritatie mag het ook niet verbazen).
Overmorgen (zaterdag) net ik die opnieuw voor spuit 4 ... tenzij de irritatie aan de borstvinnen nog aanwezig is (en hopen niet erger ... of dan is het game over vrees ik).
Jocca ,denk je dat een koi enkel korrels eet , je had al vanaf de eerste moment op ander voer moeten schakelen .
Een vis die nog leeft eet ALTIJD .
MAAR , hij zal enkel eten datgene waar hij het meest nood aan heeft (dus datgeen waar hij op kan herstellen , dat ZEER hoog is in EPA en DHA) . Dat is aan de eigenaar om uit te zoeken . Als je dat gevonden hebt , pomp je hem daar helemaal mee vol , naarmate hij herstelt zal deze meer soorten voer aannemen , dit kan zeer snel gaan .
1 tot 2 weken laten is je probleem opgelost .

Probeer onderstaande lijst maar eens uit :
-levende watervlooien
-verse net ontloken artemia
-copepoden (dit is de absolute top qua voer mits goed gekweekt , echter ZEER moeilijk om constant te kweken in mega-aantallen , maar niet ondoenbaar als je veel tijd hebt, zelf een grote kweek van gehad enkele jaren lang van duizenden liters brak water voor de verse import van moeilijke zeewatervissen) , om u een idee te geven , door dit voer wordt uitval van import tot bijna 0 herleid , itt tot vissen die behandeld worden met medicijnen ! Koi eten dit zeer graag ondanks dit dit vrij fijn voer is !
-muggelarven wit-zwart
-mysis
-kreefteneieren , miereneieren , mieren , vliegen
-kleine slakjes (omdat hij korrels vermijd)

Ik heb al vissen (van derden) zonder enige vinnen , zonder zichtbare mond (totaal weggerot) op deze manier op 1 tot 2 weken tijd laten herstellen tot perfect normale vissen . De snelheid van herstel is echt bizar . Daar hebben we meermaals met verstomming naar zitten kijken .
Ik zeg er wel bij , dat is een 24/24h job .

Ik zou in uw geval toch vervangend voer gaan uitproberen , het malen gebeurd een stuk verder dan het aangetaste deel , dus eten dat makkelijk doorgaat (zonder al te veel gekauw)
Babette

Bericht door Babette »

Amaai als ik dit lees moet jij beter dan een koidok zijn, Jocca probeer maar je hebt er niets bij te verliezen zou ik zeggen.
Ik hoop dat het niet hoeft maar dit noteer ik en wanneer het nodig moest zijn zal ik niet twijfelen! :CrossFingers:
Showafan

Bericht door Showafan »

Wat een problemen, maar ook wat een doorzettingsvermogen :good:
Ik hoop echt dat het allemaal goedkomt.

Die foto's zijn echt akelig om te zien. Net als Erwin ook gezien dat koi een geweldig vermogen hebben zich te herstellen en zichzelf te 'repareren'. Ooit bij iemand eens een koi gezien waarvan de voledige staart was verdwenen, die uiteindelijk toch ook weer volledig terug gegroeid is :shock:. Dus daar houden we ons maar aan vast.

Die bacteriële problemen zijn echt niet te onderschatten blijkt maar weer. Hoop dat het snel achter de rug is allemaal.
Svcop

Bericht door Svcop »

Suc6 man, als ik foto's zie lijkt het te keren. Blijven doorzetten jocca! En vooral de overige niet uit het oog verliezen.
Geert666

Bericht door Geert666 »

Al eens nagedacht over het plaatsen van een ozon installatie? Na al die ellende met parasieten en bacterien....

Ik overweeg het hier zeer sterk na alweer een periode van resistente bacteriën en een nagenoeg volledig verlies van het visbestand.
Vruchteloos gezocht naar de bron van deze ellende, dus mss is het bestrijden van de symptonen een opplossing.
Babette

Bericht door Babette »

Oei Geert je geraakt er ook niet vanaf, nu zelfs met goudvissen wat broed er toch bij sommigen ?
Doden jullie soms niet teveel goede bacteriën met een te hoge UV ? Uw Toncha stelt het zeeer goed, je mag gerust eens komen kijken met je gezin. Ons kleinkind Marie van 10 zal er ook wel zijn en samen met je zoon verveeld ze zich dan niet ! :Hyper:
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik blijf het knap vinden om uw bevindingen hier te blijven delen, ondanks dit een verschrikkelijke periode is met een hopelijk positieve afloop :CrossFingers:

Blij te lezen dat het de goede kant opgaat en u positief blijft :D

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
jocca

Bericht door jocca »

@erwin2 de koi krijgen hier al 2 maanden een zeer ruime mix van allerlei voer.
van korrels gaat het over 3 formaten, zowel zinken als drijvend,
van natuurvoer gaat het over gammarus, gedroogde garnalen, meelwormen, etc

maar niets daarvan kwam die koi nog eten, dat was voor mij HET signaal dat er iets flink mis was.

De andere soorten natuurvoer dat je opnoemde zijn mij onbekend, sommigen zijn te fixen, voor andere ga ik idd uren moeten zoeken (bv miereneieren ...) en ... ik wil veel doen, zeer veel, maar niet mijn broodwinning ervoor laten (nl amper tijd voor de zaak, we zijn jammer genoeg net uit verlof, anders was het wat anders geweest).

Ik moet wel zeggen dat ik vandaag es ga proberen natuurvoer te geven, misschien helpt het wel (dat heb ik al een week niet meer geprobeerd).

een extra shot vitaminen moet wel kunnen, ik weet dat de koidoc de andere 2 in de vijver een spuit gegeven heeft waar er wat vitaminen in zaten, die spuit had ook een pijnstillend effect ... misschien kan dat wel een medische hulp zijn om die terug aan het eten te krijgen.

bwa ... beter dan een koidok ga ik zeker niet zeggen hoor ;-), het is in samenspraak met hem dat ik dit doe, we zijn ook dagelijks even via de telefoon of whatsapp met elkaar in gesprek over de vorderingen.

Benieuwd hoe het momenteel met de koi is, gisteren vond ik die wat angstig in een hoekje liggen (zit ook alleen in de bak ... = twijfel of ik er niet een uit de vijver bij steek, maar die laatste heeft dan ook weer meer stress ...). Vandaag zouden we toch al een flinke verbetering moeten zien :CrossFingers: (niet naar herstel, maar puur de ontsteking die nu toch voor 50% minder zal moeten zijn.
erwin2

Bericht door erwin2 »

jocca schreef: 07 aug 2021, 07:07 @erwin2 de koi krijgen hier al 2 maanden een zeer ruime mix van allerlei voer.
van korrels gaat het over 3 formaten, zowel zinken als drijvend,
van natuurvoer gaat het over gammarus, gedroogde garnalen, meelwormen, etc

maar niets daarvan kwam die koi nog eten, dat was voor mij HET signaal dat er iets flink mis was.

De andere soorten natuurvoer dat je opnoemde zijn mij onbekend, sommigen zijn te fixen, voor andere ga ik idd uren moeten zoeken (bv miereneieren ...) en ... ik wil veel doen, zeer veel, maar niet mijn broodwinning ervoor laten (nl amper tijd voor de zaak, we zijn jammer genoeg net uit verlof, anders was het wat anders geweest).

Ik moet wel zeggen dat ik vandaag es ga proberen natuurvoer te geven, misschien helpt het wel (dat heb ik al een week niet meer geprobeerd).

een extra shot vitaminen moet wel kunnen, ik weet dat de koidoc de andere 2 in de vijver een spuit gegeven heeft waar er wat vitaminen in zaten, die spuit had ook een pijnstillend effect ... misschien kan dat wel een medische hulp zijn om die terug aan het eten te krijgen.

bwa ... beter dan een koidok ga ik zeker niet zeggen hoor ;-), het is in samenspraak met hem dat ik dit doe, we zijn ook dagelijks even via de telefoon of whatsapp met elkaar in gesprek over de vorderingen.

Benieuwd hoe het momenteel met de koi is, gisteren vond ik die wat angstig in een hoekje liggen (zit ook alleen in de bak ... = twijfel of ik er niet een uit de vijver bij steek, maar die laatste heeft dan ook weer meer stress ...). Vandaag zouden we toch al een flinke verbetering moeten zien :CrossFingers: (niet naar herstel, maar puur de ontsteking die nu toch voor 50% minder zal moeten zijn.
Ja , gewoon zoveel mogelijk proberen (in de tijd die je beschikbaar hebt , als zelfstandige is dat wellicht niet zo vanzelfsprekend)
Rupsen , regenwormen is wat makkelijker te vergaren .

Succes ermee , ik hoop echt dat je een ommekeer voor elkaar kunt krijgen .

Oja , vis alleen in een bak zetten is geen goed idee , dat is constante stress , ik zou er vis bijzetten (dat hoeft overigens geen koi te zijn , gewoon wat andere vissen kan ook)
Daver

Bericht door Daver »

Laat zsm een swab malen van de wonden, dit is de enige manier om dit op te lossen!
jocca

Bericht door jocca »

thnx voor de input heren,
ja Daver, een Swap zou prima zijn en het meest ideale, maar in samenspraak met de koidoc gaan we eerst deze breedwerkende AB zijn werk laten doen, zien we te weinig vordering (of bijkomende bekrot in de vijver dan is dat de volgende stap).

Daarnet de koi terug genet voor de 4de AB spuit, deze keer was het van eergisteren geleden dus er moest een duidelijk verschil zijn EN DAT IS er ...
De echte rode ontstoken wondes zijn zo goed als weg, ik durf zelfs te stellen dat er een licht herstel reeds zichtbaar is aan de onderlip zelf (helemaal onderaan de muil kan is de roodheid volledig weg en is er een zeer dun wit vliesje dat ik precies kan zien.
Wat mij ook wel voorzichtig positief stelt is dat de bloedrode vlek in de muil deze keer ook een pak minder rood was (nu meer licht rozig, dus daar is de ontsteking vrijwel zeker gestopt ook).
AB spuit er in en de wonde terug netjes ontsmet. Het viel mij ook op dat de koi tijdens het netten vinniger was dan de vorige keer.
Ik begin te hopen dat het de goede richting uit gaat ... Overmorgen terug een spuitje, ik zou graag tegen dan geen rode vlekken meer zien en vanaf dan gaan we moeten uitvissen hoe we die koi terug aan het eten gaan krijgen ... want dat is de volgende fase van het herstel.
Bijlagen
IMG_20210807_193637.jpg
IMG_20210807_193637.jpg (137.88 KiB) 81 keer bekeken
IMG_20210807_193631.jpg
IMG_20210807_193631.jpg (162.76 KiB) 81 keer bekeken
jocca

Bericht door jocca »

!! belangrijk wel om te melden dat bovenstaande foto's wel ff de andere kant zijn van de koi,
deze kant heeft nl niet die grote insnede. Ik moest hem nu even zo leggen om de andere borstvin te kunnen injecteren (eergisteren aan de andere kant er in gezet en ik zag wat irritatie). Maar de grote snede zag vandaag zo goed als volledig wit (hier en daar een klein roos vlekje nog).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”