bacterieel/parasitair probleem ...

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
jocca

Re: bacterieel/parasitair probleem ...

Bericht door jocca »

@D-man hier ga ik ook baytril gebruiken ...
Deze avond krijgt die al een uurste prik in zijn (figuurlijke) poep...

heb je een AB kuur gedaan of gewoon 1 inspuiting gegeven
(kuur is 3 dagen na elkaar 1 spuit baytril en dan nog 2 spuiten met telkens 1 dag tussen)

kuur is voor sommigen wat overkill, maar ik vrees dat ik geen andere keus ga hebben.
de_matti

Bericht door de_matti »

:CrossFingers: :CrossFingers: :CrossFingers:

meer kunnen we niet doen
Babette

Bericht door Babette »

Jocca kan je ook werk maken van die rvs rooster, anders is het ook dwijlen met de kraan open.
En verder zou ik toch de vijver eens laten bekomen, ik zou er niets meer inkappen. Werkt de filter nu al en met voldoende bacteriën, dan komt er toch een herstel nu het er niet te warm voor is. :CrossFingers: :CrossFingers: :good:
jocca

Bericht door jocca »

de vijver zelf laten we nu uiteraard met rust, zo loco ben ik ook niet om er nu nog meer in te kappen ;-).
Het zout moet ook de tijd krijgen om te in te werken.
Filter kan nog niet goed werken, deze is een week uit roulatie geweest, dat bewegend bed zal een jaar nodig hebben om terug te doen wat het moet doen. Ondertussen draait de trickle wel en gelukkig kan de trickle alleen de vijver aan (als biofilter, het effectief afvangen van vuil kan de hoofdfilter wel nog). Ik speel meer en meer met het idee om een rudimentaire isolatiebak te maken rond de trickle om die de komende winter te laten doordraaien.

Ik moest de kohaku wel apart zetten in de grote q-bak of die ging het einde van de week vrijwel zeker niet halen ... De bekrot is echt ZEER lelijk ...
morgen ga ik de koi helemaal verdoven zodat ik dit echt rustig kan ontsmetten en behandelen, ik zal ook eens mooiere scherpere foto's nemen (zorg maar dat je een sterke maag hebt).

als er nu nog koi in de grote vijver ziek worden (of niet herstellen) is het zeer eenvoudig;
netten, AB spuit er in, ontsmetten en de Q-bak in (daar is ruimte voor bijna de helft van mijn bestand gedurend middellange termijn - = lees tot wanneer het water een 15° maar meer is).
D-man

Bericht door D-man »

jocca schreef: 03 aug 2021, 15:39 @D-man hier ga ik ook baytril gebruiken ...
Deze avond krijgt die al een uurste prik in zijn (figuurlijke) poep...

heb je een AB kuur gedaan of gewoon 1 inspuiting gegeven
(kuur is 3 dagen na elkaar 1 spuit baytril en dan nog 2 spuiten met telkens 1 dag tussen)

kuur is voor sommigen wat overkill, maar ik vrees dat ik geen andere keus ga hebben.
Heb hier een kuur gedaan van 3x in totaal met telkens een dag ertussen...
ik ben mij er eentje...
jocca

Bericht door jocca »

brrr belofte maakt schuld ...
hierbij een paar foto's van de muil, mijn gevoelige maag keert bij het zien van die afbeeldingen ...
ik vervloek mij al een ganse dat dag ik het niet eerder gezien heb, aan de andere kant, ik kon het simpelweg niet zien vanuit de vijver ... (zie je ook in het updatefilmpje, van bovenaf zie je er niets aan ...).

De roodheid aan de muil (buitenkant) is wel flink minder tov gisteren, enkel de binnenkant van de muil zien nog vrij rood.
Gisterenavond is de eerste spuit er in gegaan, daarnet de tweede. Ik heb vandaag de koi eens flink verdoofd zodat ik de situatie rustig kan bekijken.
Ook heb ik van de kans gebruikt gemaakt om alles netjes aan te stippen met nog es malachietgroen en nadien in te wrijven met isobetadine.

Op zich zie ik die onsteking nog wel goedkomen, zeker omdat het aan de buitekant al minder is dan gisteren, binnenin de muil is wat anders en daar moet ik hopen dat de AB zijn werk zal doen (je kan moeilijk met malachiet en isobetadine aan de binnenkant gaan frotten ...).

grootste vraag dat ik momenteel heb is in hoeverre die muil nog functioneel kan en zal zijn in de toekomst, de onderlip is in het midden gewoon weg (enkel aan de uiterste hoeken zit nog een deel weefsel) EN in hoeverre dat bot gaat infecteren in de toekomst.
Deze koi gaat de komende week nog 3x uit de vijver. Volgende week maandag is de laatste keer, tegen dan zou ik graag zien dat de infectie flink minder is EN dat er misschien zelfs reeds een licht herstel zichtbaar kan zijn (ik weet dat huid van koi zeer vlug kan herstellen - vorig jaar gezien met een showa).
Wel ga ik deze koi niet onnodig laten afzien, maar deze zomaar opgeven ga ik ook niet doen, voor deze wil ik wel es een half gebid aan tandjes bijsteken.

O ja ... in de vijver zelf is de vinrot ook nog niet onder controle ... vandaag gezien dat het vlekje op de showa uitbreid :(
MAAR ook een eerste succesje geboekt ... de vinrot bij de karashi en yamabuki is gestopt en zelfs hersteld ... dus we moeten ook nog iets goed doen :roll: :roll:

Ik zal ook (in de mate van het mogelijke) elke keer ik deze koi net foto's nemen zodat we goede de evolutie kunnen zien ... (ook handig voor mij om het visueel te kunnen controleren of het beter of slechter wordt, als het niet moest beteren dan laat ik die meteen inslapen).
Bijlagen
IMG_20210804_181118kopie.jpg
jocca

Bericht door jocca »

deel 2
Bijlagen
IMG_20210804_181130.jpg
IMG_20210804_181130.jpg (110.09 KiB) 181 keer bekeken
IMG_20210804_181138.jpg
IMG_20210804_181138.jpg (144.97 KiB) 181 keer bekeken
G.I.O.

Bericht door G.I.O. »

MIljaar Joachim, je hebt het goed zitten potverdorie.

Die baytril antibiotica ken k van een kennis die dar bij zijn duiven gebruikt.

Welke verhouding is dat die je bij u koi gebruikt? Hoeveel Mg/ml ?

Ik kan u enkel maar her beste toewensen bij deze miserie.

Grtn

Gio
思い立ったが吉日
Babette

Bericht door Babette »

Amaai zoiets is reeds toch al ver vind ik en wij als koivrienden zien dit niet echt graag.
Je doet veel moeite, is niet aan mij besteed. Hopelijk hersteld de koi goed duimen maar. :CrossFingers: :CrossFingers: :CrossFingers:
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Verdikke toch Joachim, en kan mij best voorstellen dat het soms om van te huilen is , je zou voor minder , want eigenlijk zou het moeten genieten zijn van onze hobby ,pfffff

De breedspectrum AB zoals Baytril, Marbocyl en Amukin zullen hier inderdaad nodig zijn , en ivm de beschadiging kan ik moeilijk geloven dat dit van de bodemldrains afkomstig zijn , want dan zouden er veel meer koi beschadigingen hebben op de flanken en kieuwdeksels van het schuren
Ik duim met u mee dat die bekrot snel betert en wat ook kan helpen is de quarantaine zo snel als mogelijk verwarmen naar 27°C met 10kg zout de m³ gedurende 7 dagen en dan het zoutgehalte en hoge temperatuur langzaam afbouwen …. :wink:

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
jocca

Bericht door jocca »

hi @Marcje er zal zeker bekrot opzitten, maar de snelheid waarmee de muil van een puntje naar dit gegaan is is zo extreem vlug dat er secundair zeker schade moet bijgekomen zijn van iets ...
Dit is trouwens niet de enige met bekschade, ook de yamabuki heeft irritatie aan de bovenlip en de grote benigoi had eind juni aan de zijkant van zijn muil een hap vlees dat gewoon los ging (is nu vanzelf aan het herstellen).

Ook zien we verder op de koi echt schade dat veel te extreem is om van bacteries of zo te komen, dit kan enkel en alleen toe te schrijven zijn aan die drains (moest je tijd hebben, je bent altijd welkom ;-).

Koi zit nu in de q-bak op 23° al, als de zon wat gaat uitzitten gaat die bak automatisch naar de +25° gaan.
Zout ga ik nu nog niet toevoegen ... waarom? Wel ik heb dan geen "proper" water meer achter de handen moest ik toch gaan behandelen met formol of malachiet bv ... nu zit er in de q-bak maar 30% vijverwater en 70% kraanwater (in de vijver zit 5 kg zout per 1000L, dat maakt dat er in de q-bak maar een goede kg zout zit per kuub, dus dat is prima om met alle medicijnen te gaan behandelen (ik moet nog een back-up houden om de vissen uit de grote vijver op te vangen).
Los daarvan wil ik nu ook eerst even de AB zijn kans geven, er volgen na vandaag nog 3 injecties, dus ook nog 3x netten, 3x isobetadine vanaf nu ook (malachiet laat ik vanaf nu achterwege). Na die 5 injecties moet het er minstens al mooier uitzien, vanaf dan ga ik het week na week aanzien (elke week ga ik de koi dan netten om de evolutie op te volgen).

Nu, ik sta ook dagelijks in contact met de koidoc voor deze vis (en de vissen in de vijver met zeer zeer milde vinrot), hij vindt het al bemoedigend dat het minder rood staat dan gisteren. Het stukje bot dat je kan zien zal volgens hem mooi overgroeien met nieuw weefsel en de koi zou zijn muil nog wel kunnen gebruiken (aan de onderlip zit nl zeer weinig weefsel blijkbaar boven de botstructuur). MAAR ... eerst moet de infectie weg zijn.
Hij zegt ook dat wat we nu doen echt al het maximale bijna is van wat je kan doen ... dus :CrossFingers: en veel goede moed en dan komt het misschien alsnog goed. De challenge gaan we niet meer winnen, maar dat is bijzaak nu (trouwens tis toch de onderkant, die zie je 95% van de tijd toch niet :lol: ).
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Super dat de koidokter dagelijks opvolgt :good: :D :D
Bekrot heb ik al meermaals gezien bij vrienden en een lastig iets , en als het hersteld valt dit reuze mee hoor

Zeer positief dat de temperatuur oploopt naar 25°C en persoonlijk zou ik deze zo stabiel als mogelijk houden omdat bijverwarming reuze zou meevallen zo te horen

Als de AB werkt moet je dit na een 3 tal dagen zien door een wit randje aan de zijkanten van de wonde , zo niet dan vrees ik voor resistentie van deze AB

Veel , heel veel succes en hou er de moet in hé !!
Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
jocca

Bericht door jocca »

hi,

ja idd tegen zondag zou de ontsteken aan de buitenkant zeker volledig weg moeten zijn, ik ga ook elke keer ik die net de koi fotograferen zodat ik echt duidelijk kan zien of er een evolutie is.
Indien niet, dan is het idd resistentie en heeft de koidoc nog een andere AB dat ik mag gaan halen, eventueel zelfs in het water doen van de bak zelf.
Maar dat heeft niet mijn voorkeur. Normaal moet die AB wel aanslaan want dit is echt een zware kuur (ik moet zelfs de koi in de gaten houden als hij dit wel verdraagt ...).

Naar verwarming toe, ik bekijk het even hoe stabiel de temp blijft in die q-bak, momenteel is dit voor mij ook een beetje gokken. Indien nodig kan ik er wel een 3kw heater tussen steken om de temperatuur stabiel te houden.
de_matti

Bericht door de_matti »

hi jocca
Ik heb hier mijn problemen gehad maar deze waren niks ten opzichte van hetgeen bij jou nu gebeurt. Wat een misserie...
Hopelijk komt alles terug in orde

mvg
de_matti
jocca

Bericht door jocca »

jeb dag 3 van de AB spuiten ...
ik heb toch flink de indruk dat de ontsteking aan de buitenkant nu aan het inklaren is,
in de muil is het nog steeds flink rood, maar aan de buitenkant ziet er er ook nu weer wat beter uit dan gisteren.
Vooral de roodheid rond vlak tegen het bot is vandaag een stuk minder.

Wat we nu wel bijkomend hebben is dat de borstvin waar ik 2 dagen na elkaar de inspuiting gegeven geïrriteerd staat ...
koidoc had er mij gisteren voor gewaarschuwd dat we hiermee moeten opletten. Vandaag de inspuiting in de andere borstvin gegeven.
De muil is opnieuw ingevreven met isobetadinezalf (geen malachiet meer vanaf vandaag).

Morgen laat ik de koi rustig met rust,
eten doet deze nog steeds niet (ik tel 10 korrels af en een uur later zijn het er nog steeds 10 ... (maar met die irritatie mag het ook niet verbazen).
Overmorgen (zaterdag) net ik die opnieuw voor spuit 4 ... tenzij de irritatie aan de borstvinnen nog aanwezig is (en hopen niet erger ... of dan is het game over vrees ik).
Bijlagen
IMG_20210805_181218.jpg
IMG_20210805_181218.jpg (181.24 KiB) 61 keer bekeken
IMG_20210805_181223_1.jpg
IMG_20210805_181223_1.jpg (151.99 KiB) 61 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”