bacterieel/parasitair probleem ...

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Daver

Re: bacterieel/parasitair probleem ...

Bericht door Daver »

Vraagje. Laat je je leidingen goed schrikken elke week?
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Ja dat is balen man , net nu ja aan je filtering werkt ! Misschien toch overdenken leeg te laten , ontsmetten en kan je die roosters ook ev vervangen ...
Succes met wat je ook probeert , is nu balen , maar gaat goed komen !
Babette

Bericht door Babette »

Jocca met zout zou ik toch oppassen, ik doe dit niet. Je hebt ook een rechthoek vijver, blijft er niet teveel vuil liggen in de hoeken. Ik maak dat deze bij mij steeds proper zijn. :dash: Daar kan vuil blijven liggen. :kez:
Bijlagen
2A20099E-93A0-4F6B-8A0D-86959CBF39EE.jpeg
jocca

Bericht door jocca »

@RobinvdL en @ROLIN15 uw idee is verre van dom ... ;-)
Als echt niets, maar dan ook niets meer helpt is dit voor mij het allerlaatste middel om nog naartoe te grijpen.
Gewoon alles er uit, alles afkuisen, laten opdrogen en terug vullen met water. Alle koi dan volledig ontsmetten ook (of behandelen in de q-bak apart dmv een kortstondig badje).
1 enorm nadeel, dan werkt er niets meer van filtering en sta je soms nog verder van huis.

@Daver niet elke week maar toch zeker om de 2 weken zet ik de leidingen open. Dan spoel ik de eerste bak volledig uit (waar de zeven in zitten). Als die bak leeg is kan ik dan makkelijk de leidingen eens flink door laten trekken. Eigenlijk komt er nooit echt veel vuil er uit (enkel uit de skimmer kan er wel es ff wat vuil water uit komen als die skimmer zelf bv een paar dagen wat minder gewerkt heeft (als de flow in de filter minder wordt omdat de zeven bv dicht zitten).

@marvin(@) idd daarvoor ben ik ook wat achterdochtig ...ALS er nadien toch naar medicijnen gegrepen moet worden ... dan moet ik gewoon eerst een ferme waterwisseldoen. Nu ... ik ben toch van plan om 14 na de laatste dosis zout toch een 30% water te wisselen hoor. Op die manier haal ik het zoutgehalte meteen terug naar ongeveer 3,5kg/kuub, dan zit je zo net tegen de grens van wat nog als OK gezien wordt om toch te gaan behandelen.

@Babette er zal altijd wel ergens vuil blijven hangen in een hoek of achter een plant of weet ik wat waar, maar op een plas van 45 kuub mag een hoopje vuil niet voor zoveel ellende gaan zorgen. Als de vissen daar niet tegen kunnen ... dan schort er wel iets meer denk ik.

Gisteren naar de winkel geweest om 250 kg zout ...
100% biologisch zeezout zonder enig additief, verdomd lekker zout ook nog. Ik heb hier meteen een pepermolentje gevuld om in de keuken te gebruiken :lol: (ze gebruiken dat zout bv om kruidenmengels te maken ook).
Wel bemerk ik dat het moeilijk is om dat op te lossen. De dealer vermeldde dat je dit gewoon in de vijver mag doen en dat dit wel oplost, maar zo volle zakken er in gaan jossen ... daar heb ik geen zin in, zou niet graag pekelkoi hebben als er daar ene begint van te eten.
Uiteindelijk de eerste 50 kg in de meetbak gedaan en die gevuld met vijverwater, na een paar uur en veel water uit en in de bak was het uiteindelijk opgelost. Ik vermoed dat vanaf een bepaalde concentratie zout in het water het gewoon niet meer gaat oplossen. Vandaag maar slimmer zijn en emmers vullen met water en daar telkens 2 kg in doen om op te lossen.
Daver

Bericht door Daver »

Hi Jocca,

Je kan in principe zo het zout erin gooien. Had ik ook een keer van die hopen zout op de bodem! Kwam allemaal goed.

Ik zou echt eens nadenken om je bactetiedruk te meten bij Rob Heijmans. Als die veel te hoog is kan je doen wat je wil maar gaat het probleem nooit weg.
jocca

Bericht door jocca »

hi,

ja en neen ... bacteriedruk kan idd te hoog zijn, maar die kan je echt wel naar beneden krijgen met wat we nu gaan doen.
Het zou zal zowiezo ook een invloed hebben hierop + die omnipur heeft dat zeker gehad.
Op zich heeft een bacteriedruk van het water/wanden nu weinig zin. Als de koi verder onstekingen ontwikkelen moet het puur een bacterieel probleem zijn bij de vissen zelf en niet meer van het water/omgeving.
Daarom dat we besloten hebben om nu eerst 2 weken het effect van het zout te gaan afwachten (ik heb gisteren 50 kg toegevoegd, strakts 75kg, morgen opnieuw 75 kg en dan overmorgen nog es een 40 kg - dit om de "schok" wat minder groot te maken).
Als het na 14 dagen niet beter is dan komt Bram terug, netten we een koi met uiterlijke zichtbare ontstekingen en nemen we daar een staaltje van dat naar het labo gaat opgestuurd worden om na te zien welke bacterie het juist is dat voor de problemen zorgt. Op die manier heb je een nog beter zicht wat er juist speelt dan wanneer je gewoon een swap maakt. Maar dat is toekomstmuziek en volgens Bram zal dit ook hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn :CrossFingers:
jocca

Bericht door jocca »

ik deel ook even het verslag dat ik van hem gekregen heb,
Bijlagen
Bezoekverslag Meersman Aqua Consultants - 27_7_2021.pdf
(61.64 KiB) 43 keer gedownload
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Ja , 125 kg zout oplossen is niet niks ...
Hier gebruik ik als regenereer water van rond de 40 graden, in kuip en dan luchtschijf erop , lost dan vrij snel op .
. .
Indien je toch nog vijver moest leegmaken, laatste oplossing , is niet mogelijk je trickle bypassen op bv regenton of (ideaal) op je quarantaine?
jocca

Bericht door jocca »

hi,
trickle zou ik (met enorm veel moeite) kunnen bypassen (lees afbreken en gewoon opnieuw opstellen achteraan de tuin), daar zouden dan de vissen ook in de bak kunnen zitten gedurende een zeer korte tijd en met continue verversing ...
maar dit is echt super super super super worst case scenario dat ik echt maar ga doen als niets, nada, noppes nog helpt.

ondertussen een goede manier gevonden op het zout op te lossen,
gewoon in de meetbak telkens 10 kg kieperen en daarop vijverwater en maar roeren met de handen tot het melkachtig wit geworden is,
water uitscheppen en uitgieten in het gedeelde van de oude plantenfilter (op die manier krijgen de koi geen wolk pekel over zich) en terug de meetbak vullen met vers vijverwater en dit herhalen tot de 10 kg opgelost is.
Op zich gaat dit eigenlijk nog best vlug als je het zo doet.
Jef

Bericht door Jef »

of opmengen met zo'n roerstaaf op de boormachine, die voor verf etc wordt gebruikt.
nog steeds aan het bouwen ...
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

:good:
Komt in orde daar ,en dan is die ellendige periode stilaan voorbij en kan je hopelijk nog wat van die (kwakkel)zomer genieten!
Daver

Bericht door Daver »

Heb je gekeken naar bezinksel in je filter? Stil liggend vuil?
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Daver schreef: 29 jul 2021, 13:22 Heb je gekeken naar bezinksel in je filter? Stil liggend vuil?
Dat idd , en ook de collector kan onder langs de randen van de bodem aardig vuil worden .
Bij mij iig .
jocca

Bericht door jocca »

het vuil in de filter is de reden dat ik die aangepast heb,
dus daar kan de oorzaak te zoeken zijn, bij het statisch bed zat de afvoer aan de zijkant, maar op die manier bleef er altijd vrij veel vuil achter dat ik er zeer moeilijk uit kreeg.
Afgelopen weken is dit aangepast en grotendeels opgelost nu.

Collector heb ik nog niet bekeken en ga ik nog deze week eens de dompelpomp in steken, ik ben nu nl bezig met een andere airlift te maken.
Willydp56

Bericht door Willydp56 »

Heb een grondvijver met koi en doe dag dagelijks in het voer lookolie van versele laga dat ook onder duivenvoer gemengd word,dit hebben inwendige en tevens uitwendige beestjes die wondjes en ontstekingen veroorzaken niet graag,de zuurstof opname verbeterd en het verteringsproces verbeterd eveneens,immuniteit verhoogd en uitwendige beestjes verminderen aanzienlijk.
Verder voer ik peterselie,sindsdien heb ik geen zieke vissen meer,daar zwemmen ook goudzeelt in en zonnebaars.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”