bacterieel/parasitair probleem ...

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Marcje
Contacteer:

Re: bacterieel/parasitair probleem ...

Bericht door Marcje »

jocca schreef: 27 jul 2021, 16:04 - 5 kg/kuub zout in de vijver doen om de slijmhuid die beschadigd is te verdikken en ook wat weerwerk te bieden tegen de bacteriën
Daar kan ik alleen maar achter staan en zeker omdat er geen parasieten meer aanwezig zijn
In ieder geval kan het geen kwaad en na enkele waterwissels kan dit snel ongedaan gemaakt worden
De osmotische werking zal hierdoor minder energie vragen van de koi ( dit vind ik nog het belangrijkste van allemaal ) en de herstelling sneller laten verlopen , ook minder stress hierdoor :D

Ik duim met u mee, en zie het zeer positief in :D

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
jocca

Bericht door jocca »

vandaag dag 3 dat ik het zout toevoeg, zomaar 5kg/kuub er in knikkeren had ik geen zin in.
Als je logisch gaat denken kan het nooit goed zijn als de watersamenstelling zo drastisch gaat veranderen.
Dus netjes over 3 dagen verdeeld.

In totaal is er 225 kg zout in gegaan.
eerste dag 50 kg
gisteren 100 kg in gedaan
en deze namiddag nog es 75 kg

telkens ik het zout er in doe merk je wel extra stress bij de vissen (rode aders), maar evengoed de dag nadien is er niets meer van te merken.
Koi krijgen terug een paar handen eten per dag en eten het rustig, zeeeer rustig op.
De meeste zie ik rondzwemmen, enkel de kohaku challenger doet nog altijd raar (hangt bij de skimmer in het hoekje en komt daar ook steeds terug, wil ik die netten en dan is hij er wel meteen weg = nog levendig genoeg, maar eten doe die niet).

verder gaan de vissen het de komende 14 dagen zelf moeten proberen te fixen,
morgen meet ik de waterwaardes nog even en als die relatief goed gebleven zijn gaat het voerautomaat terug aan en krijgen ze terug volop voer.
:CrossFingers: dat dit allemaal goed gaat.

De ontstekingen zijn nog steeds aanwezig ... hiervoor kan het zout en de AB spuiten nog geen invloed hebben gehad.

bij deze ... de 250 kg zout,
ik heb mij een zakje extra gekocht, kwestie van niet zonder zeezout te vallen in de keuken :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
IMG_20210728_161854.jpg
IMG_20210728_161854.jpg (181.38 KiB) 384 keer bekeken
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Jocca, Marsel gaat tevreden zijn. Wat een reclame hier zoveel zout :kez: . Hopelijk zijn hiermee uw problemen opgelost.

Mvg
De_matti
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
Babette

Bericht door Babette »

Hopelijk gaat het goed, ben niet pessimistisch maar……….ik heb er altijd een raar gevoel bij met zout.
Ben benieuwd hoe dit afloopt, al dit werk om tot een goed resultaat te komen.
Wanneer er geen sterfte meer is en goed eten komen ze er wel door. :CrossFingers: :good:
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Hé Jocca, dit al eens bekeken?

Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
erwin2

Bericht door erwin2 »

de_matti schreef: 30 jul 2021, 20:20 Hé Jocca, dit al eens bekeken?

Tja , als je niet uit de vijver kan ontsnappen , dan ga je maar in het uiterste hoekje liggen ....
Al eens nagedacht over de plotslinge stijging van de geleidbaarheid , en de agressiviteit van zout dat in oplossing gaat .
Zout los je minstens 10 minuten op vooraleer je een vis daar aan blootstelt !
Ik noem het gewoon een aanslag op je vissen .
Laatst gewijzigd door erwin2 op 30 jul 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jocca

Bericht door jocca »

@de_matti mijn duits is ter erbarmelijk om alles te snappen, maar de hoeveelheden die hij vermeld komen overeen met wat ik hier heb gebruikt, alleen vindt ik zijn manier van toevoegen ook not done ... :shock: :shock: dit is gewoon een zuivere pekelvlek dat hij zo maakt.
hier heb ik telkens het zout voor 80% opgelost en in de oude lavafilter gedropt en dat verdeeld over 3 dagen. Hier heb ik toch wel een beter gevoel bij dan gewoon los in de vijver te gieten (hier is zelfs geen korrel rechtstreeks bij de koi gekomen).

Over het zout zelf ... ik heb er wel een goed gevoel bij.
iedereen weet dat zout ontsmettend gaat werken en dat moet ik nu in eerste instantie bekomen.
Ik merk ook dat de koi reeds actiever worden en al komen eten, ze zwemmen ook steeds hoger en terug hun rondjes.
Dus het moet ergens wel deugd doen.

los daarvan ...
ik lees op veel fora dat er een grote achterdocht is tov zout in een vijver (en ik zit/zat ook in die groep van anti-zoutmannen),
als je eens verder gaat kijken wat die 5kg op 1 kuub nu net is in verhouding met bv zeewater, brakwater etc dan stelt die 5 kg eigenlijk nog niet zo gek veel voor.

op onderstaande link kan je goed zien wat 5000 gram op 1000 liter eigenlijk maar 50 gram per 10 liter is wat overeenkomt met max een zoutgehalte van 1002, dat is heeeelemaal in het begin van het spectrum voor lichtbrakwater, als je dan bedankt dat men in brakwater zoals het ijsselmeer karper vangt ... uiteraard kan je wilde karper niet vergelijken met koi, maar het is wel een feit dat zeer veel zoetwatervissen zich prima in brakwater voelen (zie bv de schelde).

http://brakwater.aquagids.nl/Het_maken_ ... water.html

doe ik een oproep om zout in vijvers te kieperen ... ho neen zeker niet
maar ... het kan misschien wel eens een andere insteek zijn.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Mij lijkt het ook verstandig dat mensen weten dat zout voor de meeste onderdelen in de vijver geen probleem is .
Maar er zijn toch ook materialen die wel aangetast kunnen worden , zo had mijn eerste trommel een aluminium strip om het zeefdoek op te spannen en dat lost dus op door een bepaald gehalte .
Evenals rvs !
Rvs 316 kan er prima tegen maar 304 gaat roesten door zout :dash:
Materialen die in China gemaakt worden zit meestal 304 in , daar staat dan “soms” op de verpakking dat het bestand is tot max 0,2/0,3% zout .
jocca

Bericht door jocca »

:( :( :( :(

ik ga bijna spontaan gaan janken denk ik ...
virkon kuurtje later
omnipur kuurtje later
225 kg zout (zit er 4 dagen in) later ...

beterschap ... ? geen idee als ik eerlijk mag zijn.
hart zegt ja, buikgevoel zegt neen ... het haalt allemaal geen kl.ten uit.

koi komen wel veel actiever eten, zwemmen ook rustig hun toertje
MAAR ... vinrot bij de chagoi breid langzaam nog uit
EN vooral ... de kohaku challenger heeft flinke last van bekrot ... dit is naar mijn aanvoelen nog slechter geworden ondanks de omnipur kuur ... :( :(

van bovenaf zie je werkelijk niets aan deze vis, het viel mij enkel op bij het eten dat er een klein rood puntje zichtbaar was EN dat hij sinds de omnipur kuur niet meer kwam eten ... daarnet ging hij in een favoriet hoekje bij de skimmer en kon ik die eindelijk netten ... (met een vijver van 10x3 is het niet makkelijk zo een uk te netten).

ik wordt hier diepdroevig van en vrees dat ik momenteel een ongelijke strijd aan het strijden ben.
De grote q-bak is nu aan het vullen met een 30% vijverwater en de rest is vers kraanwater.
Voor de stess totaal niet goed (temperatuursverschil en verschil in water), maar het kan echt niet anders, deze vis moet ik dagelijks kunnen netten en desnoods meerdere AB spuiten kunnen geven want dit zal niet op een normale manier nog terug goed komen...

jocca

Bericht door jocca »

net de koi gaan ontsmetten (moet ff wachten tot er voldoende water in de q-bak zit ...)
meteen ook verdoving in het water gedaan anders kan je dit nooit netjes doen.

vrijwel zeker heeft deze koi zich gekwest aan de RVS drains :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
je ziet duidelijk dat de ganse onderlip er gewoon van weg is, je zou nog kunnen denken ... OK bekrot.
MAAR als je goed kijkt zie je links en rechts nog een stukje van de onderlip EN zie je een rechte snede van de mondhoek richting kop.
Zou mij dus niets verbazen moest die gewoon met de onderlip langs/onder die RVS roosters gezeten hebben.

Hoe we dit gaan fixen en of het ooit nog goed komt is mij een raadsel,
ik vrees er evenwel echt voor... koi kan nl zijn muil niet meer dichtdoen waardoor eten een groot probleem is. :( :( :( :( :(

rodders

Bericht door rodders »

Sterkte ermee jocca. Meer kan ik spijtig genoeg niet zeggen, geen idee of dit nog kan/gaat herstellen.
jocca

Bericht door jocca »

ik ook niet ... ben er gewoon mottig van ...
rodders

Bericht door rodders »

Kan ik helemaal geloven. Ik zit met mijn vijver in hetzelfde straatje als jij. Maar heb nog niet de moed gevonden om er een topic over te openen.

Bij het karpervissen ben ik wel al regelmatig vissen tegen gekomen met serieuze beschadigingen aan hun onderlip en deze zwemmen zo jaren rond. Dus het kan goed zijn dat de kohaku hier wel van bekomt, ook al is het dan met een wat minder mooie mond.
jocca

Bericht door jocca »

net overleg gehad met de koidoc en we ik ga zelf AB gaan inspuiten nu bij deze koi,
ik weet hoe het moet en kan aan AB geraken in noodgevallen.
Koi zit nu al in de q-bak, ideaal is het ook niet want temperatuursverschil is echt groot ... (deels kraanwater, deels vijverwater, maar het is van moeten ... ik heb geluk gehad dat ik hem nog kon netten, laat ik die terug los in de vijver kan het goed zijn dat het een maand duurt voordat ik er terug bij kan.

voordeel van de q-bak is dat ik nu wel een pak gerichter en veeeeeel frequenter kan gaan behandelen.
eerste bezorgheid is die roodheid nu kwijt geraken, daarna zien we wel hoe de wonde hersteld ...
volgens de koidoc zou deze beschadiging er niet eentje zijn puur van bekrot alleen ... links en rechts zie je nl nog een stukje van de onderlip en dit is te recht afgetopt om puur en alleen van bekrot te zijn. Ook de snede (recht) in de mondhoek kan geen bekrot zijn.
Dit zal een extra beschadiging zijn dat we op het conto van de RVS drains kunnen schrijven :evil:
D-man

Bericht door D-man »

ik zou in dit geval niet wachten maar gewoon direct beginnen met breedspectrum AB spuiten, heb dit voorjaar iets gelijks bij de kop gehad helaas. Direct volgas gegaan om te redden wat er te redden viel... Heb met Baytrill gespoten..
ik ben mij er eentje...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”