we gaan gewoon een apart topic aanmaken rond de problemen in de vijver,
iets wat veel mensen angstvallig stilzwijgen om eventueel met de vinger gewezen te worden ga ik gewoon in de groep gooien.
Begin dit jaar hadden we een probleem met costia en kieuwwormen. Gelukkig had ik de signalen vroeg en goed opgemerkt (schuren, bellen blazen en een flink verdikte slijmhuid bij sommigen). Gezien de kieuwnecrose bij 1 koi hebben we toen meteen een FMC behandeling (tegen de costia) en ook een 2 delige behandeling met flubenol gedaan. 14 dagen later is de koidoc opnieuw langsgekomen om de zieke koi nog eens te controleren, geen costia en kieuwwormen meer te vinden ... me happy.
Grotere problemen hebben we begin juli gehad, plots zag ik dat onze yamabuki challenger een rood stipje op de muil had en er een stukje van de borstvin aangetast was. Anarex bio in de vijver gedaan en een pruttelpot. Echter geen verbetering ...
merde mon dieu toch ... en vanaf dan is het in 2 weken tijd vlug gegaan ...
Eerst een kujaku die letterlijk van de ene op de andere dag doodgevallen is,
onze karashi die een aangetaste vin had (ook geknipt en isobetadine op gedaan),
dan vorige week onze beni kikokuryo die op 24u gewoon doodgevallen is zonder uiterlijk veel aan te zien (zie topic: viewtopic.php?f=22&t=20900&hilit=beni).
Onze vaste koidoc kon ik voor de elvendertigste keer maar niet bereiken en uiteindelijk na wat overleg met andere koivrienden besloten om omnipur in het water te doen. Dat is een breedwerkend product dat zowel parasieten als bacteriën aanpakt.
Ondertussen zijn we 9 dagen verder, de filter is ook verbouwd en de UV lamp staat terug aan.
Het water is nl zo groen als prei ... Wat mij wel opviel is dat onze chagoi ook een fijn dun wit randje op zijn staart heeft en dat de vissen wat sloom zijn. Naweeën van de behandeling of ... nog steeds een bacterieel probleem? Ik zou het niet weten en het maakt mij behoorlijk onrustig omdat het niet onder controle lijkt te komen ...
Deze morgen Bram Meersman opgebeld, dat is een vrij nieuwe koidokter (maar werkt samen met Greta Van de Sompel). Dit contact heb ik verkregen via het Koiparadijs (waarvoor dank

Hij is net buiten ...
verdict?
- koi lopen wondes op door het schuren (

- wondes gaan vrijwel allemaal ontsteken
- op de body/huid zijn dit vaak de gekende rode plekken met kapotte schubben
- op de vinnen merken we wel op dat deze gaan ontsteken
- 1 bizar iets ... op de yama challenger waren er 2 perfect ronde ontstoken wondjes op de staart EN een rond onstoken plekje op de buik ... (gatenziekte?).
behandeling?
- de 2 genette koi (met de meeste wondjes) hebben allen een antibioticumspuit gekregen + een vitaminespuit die ook wat pijnstillend werkt
- 5 kg/kuub zout in de vijver doen om de slijmhuid die beschadigd is te verdikken en ook wat weerwerk te bieden tegen de bacteriën
- 2 weken wachten (water is nu supergroen, ik hoop die binnen de week helder te krijgen zodat ik de koi nog een week kan zien evolueren).
- continuverversing met kraanwater (op een zacht straaltje zetten)
opvolging?
- binnen nu en 2 weken de koi opnieuw netten die we nu behandeld hebben, foto's van nemen en even doorsturen via whatsapp naar Bram.
- Indien het niet beter is wordt er een swap gemaakt van de wondes en naar het labo gestuurd voor verder onderzoek en te bepalen welke bacterie er juist op de wondes zit. Bram wijst eventueel de flavo bacterie als schuldige aan ALS het niet beter wordt ... Ik hoop dat het dat niet is want dan heb ik echt een BAK ellende over mij ...

verder updates rond de behandeling/gezondheid van alle vissen zal ik hier posten.