Schub ontstoken?

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Plaats reactie
Kef1986

Schub ontstoken?

Bericht door Kef1986 »

Komt iemand dit bekend voor en hoe op te lossen ik zelf denk onstoken schubje ik ben het al een weekje aan aant kijken het word niet erger en zelf heeft hij er na mijn mening geen last van eet goed zeer actief enzv water kwaliteit is goed dus vandaar leek me met deze temperaturen dat het zelf zou kunnen herstellen maar waar moet je de lijn trekken van afwachten
Kef1986

Re: Schub ontstoken?

Bericht door Kef1986 »

Foto
Bijlagen
Screenshot_20210610_073428_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20210610_073428_com.android.gallery3d.jpg (31.74 KiB) 81 keer bekeken
Kef1986

Bericht door Kef1986 »

Foto
evn35

Bericht door evn35 »

Heb je reeds een afstijkje genomen?,want een ontsteking is vaak secundair.
jocca

Bericht door jocca »

schubt lijkt mij aangetast op het einde, zelfs precies een stukje dat ontbreekt.
Verder zie ik op het eerste gezicht niet veel stress bij de koi (geen rode adertjes of zo) en als deze netjes blijft zwemmen, niet overdreven veel gaat schuren dan denk ik dat er niet echt super veel aan de hand is.
Kan je de koi makkelijk netten?

Indien ja,
dan zou ik hem es netten, afstrijkje maken als je een microscoop hebt.
Indien geen microscoop, dan voel je even aan de schub zelf (even over vrijven), is deze ruw dan is de schub dood en moet je deze verwijderen.
Ga er NIET aan trekken, oefen een lichten druk uit op de schub zelf en wrijf die er uit door naar achteren te wrijven op de koi zelf. Als het goed gaat zal de schub nu lossen zonder verdere schade.
Ontsmetten kan je makkelijk doen met isobetadinezalf (gewoon uit de tube er op duwen en wat open smeren.
Lost de schub niet dan kan je alsnog even lichtjes er aan trekken, maar forceer dit zeker niet. Blijft die nog zitten, dan enkel ontsmetten (probeer met de isobetadine onder de schub te komen dan.
Kef1986

Bericht door Kef1986 »

Dankjewel afstrijkje heb ik sinds dit plekje niet genomen iets ervoor wel allemaal in orden en netten zou kunnen maar wil ik zoveel mogelijk verkomen omdat me de heel vissen van slag zijn als het net erin gaat maarja simpel. Zat als moet moet het ik zal er straks eens aan voelen want hij is vrij tam dus eens over dat schubje gaat sowieso wel lukken en stress heeft hij inderdaad helemaal niks schuren en gekke dingen ook niet in dat opzicht is het gewoon de perfecte vis wild rustig hongerig en nieuwsgierig daarom. Zeg ik. Hij weet noet dat hij het heeft
evn35

Bericht door evn35 »

Je koi kunnen schijnbaar van niets last hebben, maar Costia bijvoorbeeld is niet zo gemakkelijk te vinden, tis een genieperd.
Ik zou een afstrijkje nemen van verschillende koi, en dan van daaruit verder handelen.

En terwijl je deze toch genet hebt,
schubje verwijderen, goed ontsmetten onder de schubben , en daarna isobetadinezalf ook goed onder de schubben doen.
Zo zou ik het toch doen.....
Kef1986

Bericht door Kef1986 »

Gaan we dat doen bedankt voor de tips👍🏻
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”