Trichodina

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Sigurd

Trichodina

Bericht door Sigurd »

Na de verbouwing van de vijver merkte ik dat mijn vissen ook last hadden van trichodina, heb behandeld met fmc en het schuren en vinknijpen ging over. 1 vis had wel nog last en daar vond ik heel wat trichodina nog op echter onbeweeglijke dus ik vermoed dood? Hij had infectie maar zonder openstaande schubben oid. Heb hem een kort zoutbad gegeven en dan qbak met 4 kg zout op 1100 liter en het begint te verbeteren, zwemt en eet rustig .
Ik merkte ook dat mijn ochiba en een ki utsuri traag zwommen en nauwelijks eten terwijl de ochiba normaal een vreet machine is. Geen vinknijpen of iets aan te zien en twee uitstrijkjes leverden 1 levende trichodina op dus bijna zonder parasieten...
Kan het zijn dat die vissen nog bekomen van de fmc of van de parasieten?
Utsuri zit nu bij in de qbak.
Water is perfect, ammonia 0.00...
Grt Sigurd
Marcje
Contacteer:

Re: Trichodina

Bericht door Marcje »

Dode trichodina heb ik nog nooit gezien, vandaar ik denk dat ze vast zaten tussen de twee glaasjes , een beetje te hard aangedrukt
Eens kijken zonder dekglaasje :wink:

Een zoutbadje helpt zeer goed tegen trichodina :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Ik zag vanmorgen dat de utsuri al actiever was idd het zoutbad heeft geholpen.
Dit weekend de ochiba eens behandelen maar moet eerst een grotere bak halen...
Blijkbaar heeft de fmc dan toch niet 100% zijn werk gedaan, ik heb wel een probleem gehad met de vlotter van de trommel waardoor ik een 9kuub water ben verloren tijdens de behandeling op 55 kun totaal.
Hoe geven jullie een zoutbad? Ik doe 300 Gr zout in 25 liter, goed beluchten en 15 min erin.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Ik zag vanmorgen dat de utsuri al actiever was idd het zoutbad heeft geholpen.
Dit weekend de ochiba eens behandelen maar moet eerst een grotere bak halen...
Blijkbaar heeft de fmc dan toch niet 100% zijn werk gedaan, ik heb wel een probleem gehad met de vlotter van de trommel waardoor ik een 9kuub water ben verloren tijdens de behandeling op 55 kun totaal.
Hoe geven jullie een zoutbad? Ik doe 300 Gr zout in 25 liter, goed beluchten en 15 min erin.
Marcje schreef: 20 mei 2021, 22:08 Dode trichodina heb ik nog nooit gezien, vandaar ik denk dat ze vast zaten tussen de twee glaasjes , een beetje te hard aangedrukt
Eens kijken zonder dekglaasje :wink:

Een zoutbadje helpt zeer goed tegen trichodina :D
Marcje,
Ik vond 1 bewegende en de rest was stil daarmee dacht dat die dood waren? Maar zou kunnen door het dekglaasje...
Als het blijft duren overweeg ik kp te gebruiken want begint mijn voeten uit te hangen. Dit weekend een spraybar maken voor goede verdeling en beluchting en nog even afwachten. De ochiba ga ik eerst nog een zoutbad geven, de rest ziet er vrij goed uit.
Grt Sigurd
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Een kort (10minuten) zoutbadje van 3kg/ 100liter, wel goed beluchten en bijblijven.
Er zijn altijd koi die een zoutbad niet goed verdragen, en bij het zien kantelen direct in de vijver plaatsen :wink:
Persoonlijk zou ik het bij een zoutbad houden …. omdat ik altijd bang ben om in een sukkelstraatje van de ene behandeling in de andere te geraken …

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Na de fmc behandeling enkele weken terug toch nog geen normale houding van mijn vissen, een uitstrijk bevestigd mijn vermoeden, opnieuw trichodina :evil:
Gisteren 2 Gr/kub kp gedoseerd en na 8 uur was er nog steeds een roze gloed op de witte vissen dus moet dit toch zijn werk gedaan hebben. Daarna ontkleurd en filter gisteravond terug opgestart.
Toch zie ik nog vissen schuren en iets minder actief zijn...
Is dit een normale reactie, nog irritatie,...
Waterwaarde is ok, 0,00 ammonia, pH 8, geen nitriet...
mario1

Bericht door mario1 »

Volgens mij is kp nog het beste om trichodina aan te pakken. Uiteraard moet je de vissen wel even tijd geven om te herstellen. Met herstellen bedoel ik dat de slijmhuid toch weer moet op peil komen, en tot dan kan je uiteraard nog wel eens een koi zien schuren.
Het is nu dus een zaak van goed opvolgen en na een aantal dagen nog even een checkup te doen.

Ik zou in ieder geval toch al wat melkzuurbacteriën toevoegen.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

mario1 schreef: 06 jun 2021, 13:29 Volgens mij is kp nog het beste om trichodina aan te pakken. Uiteraard moet je de vissen wel even tijd geven om te herstellen. Met herstellen bedoel ik dat de slijmhuid toch weer moet op peil komen, en tot dan kan je uiteraard nog wel eens een koi zien schuren.
Het is nu dus een zaak van goed opvolgen en na een aantal dagen nog even een checkup te doen.

Ik zou in ieder geval toch al wat melkzuurbacteriën toevoegen.
Ik heb die staan, zal dit straks doen!
mario1

Bericht door mario1 »

Succes, en hou ons op de hoogte hé
poutie

Bericht door poutie »

Laat je filter toch draieen tijdens de behandeling ???
Sigurd

Bericht door Sigurd »

poutie schreef: 06 jun 2021, 13:51 Laat je filter toch draieen tijdens de behandeling ???
Ik heb dit bewust niet gedaan, filter is perfect ingedraaid en anders mag ik weer heropstarten...
Ik dacht dat die kutbeesten ook niet lang zonder gastheer kunnen en als er in het filter zaten is er nog de amalgaam uv waar ze moeten passeren...
Of zie ik dit verkeerd? Filter is wel belucht gebleven.
mario1

Bericht door mario1 »

Het gevaar is altijd de stilstaande zones die niet aangepakt worden tijdens een behandeling, en net daar heb je mogelijks vuil waar de parasieten zich huisvesten.

Het behandelen vind ik dus altijd dubbel, filter wel of niet mee behandelen.

Ik neem die liefst mee, en ga dan zelfs altijd de kranen even openzetten zodat de leidingen ook mee zijn behandeld.
poutie

Bericht door poutie »

Ik ben bijna zeker dat je blijf probleem te hebben door je filter niet te laten mee draaien tijdens de behandeling !
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Hopelijk is het gedaan nu, ik maak woensdag nog een afstrijk en zullen zien dan.
Ik las dat de bacteriën van een pruttelpot resistentie zouden hebben tegen kp? Heb daar wel twijfels bij...
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Vissen schuren nog steeds na kp 2g/kub. Afstrijk geeft opnieuw trichodina!! Ik zie ze wel niet bewegen ook zonder dekglaasje?? Ik zag tot 7/8 uur na start een roze gloed op witte vis dus veronderstel ik dat het goed was.
Wat nu? Normaal moeten die toch allemaal dood zijn na kp?
Zou het nu kunnen dat ze dood zijn maar nog op de vis hangen alhoewel ik hier mijn twijfels bij heb...
Volgende keer mss filter meepakken maar twijfel of f dit de reden is want een lukrake vis gaf heel wat trichodina, denk niet dat ze zo snel vermenigvuldigen?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”