Trichodina

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
mario1

Re: Trichodina

Bericht door mario1 »

Tijdsduur in combinatie met vergeten ruimtes is een wereld van verschil.
Als je niet alles behandeld en niet lang genoeg is het vaak zo dat je kort na de behandeling terug trichodina vind.

Met deze temperatuur gat het delen vrij snel en heb je al gauw terug een hele dierenwinkel.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

mario1 schreef: 09 jun 2021, 18:10 Tijdsduur in combinatie met vergeten ruimtes is een wereld van verschil.
Als je niet alles behandeld en niet lang genoeg is het vaak zo dat je kort na de behandeling terug trichodina vind.

Met deze temperatuur gat het delen vrij snel en heb je al gauw terug een hele dierenwinkel.
Wat doe ik nu? Ik wil zaterdag opnieuw behandelen, ditmaal filter laten draaien. Mijn idee is om ditmaal 2,5 Gr/kub te doseren en zien hoelang dit aanhoudt en evt na 5 u of verkleuring nog een gram?
De moeilijkheid vind ik om te zien wanneer het uitgewerkt is, ik zag na 8u nog een roze gloed op de witte vissen, water zag er wel bruin uit. Of ineens 3 Gr doseren?
Grt Sigurd
mario1

Bericht door mario1 »

2 gram aanhouden, en na verkleuring ( bruin worden ) 1 gram bij doseren. Als het lukt toch 8 uur het water roze houden, dus kan zijn dat je dit meermaals moet herhalen.
Dit hangt af van de hoeveelheid organisch afval er aanwezig is. Goed beluchten en vissen in de gaten houden.
Bij problemen de werking afbreken.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

mario1 schreef: 10 jun 2021, 05:59 2 gram aanhouden, en na verkleuring ( bruin worden ) 1 gram bij doseren. Als het lukt toch 8 uur het water roze houden, dus kan zijn dat je dit meermaals moet herhalen.
Dit hangt af van de hoeveelheid organisch afval er aanwezig is. Goed beluchten en vissen in de gaten houden.
Bij problemen de werking afbreken.
Wanneer bijdoseren, als het water een bruine schijn krijgt ondanks het wit van de vissen er nog roze uitzien? Kan volgens mij geen kwaad aangezien je veilig tot 3 Gr kunt pakken..
Hopelijk ben ik er nu eindelijk vanaf....
jocca

Bericht door jocca »

hi, toch opletten hoor met zo vlug zo kort na elkaar behandelingen te gaan doen ...
eerst FMC, dan wat zoutbaden, daarna KP ... uw vissen krijgen hier ook flink wat stress van en zijn hierdoor vatbaarder voor andere parasieten ook.
Zit de tricho op 1 koi of op meerdere koi nog?
eventueel kan je kijken om ze apart te netten en in een kp badje kortstondig te steken.
!!!!! blijf er dan echt wel dichtbij hoor ... je zou niet de eerste zijn die dankzij KP met dode vissen zit.

Vraag is vooral ... van waar komen de tricho's ??? Dit is een typische vuilwater parasiet.

Ik zou eerder neigen naar een FMC behandeling omdat deze geen invloed heeft van de eventuele vervuiling in de vijver...
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Hey jocca,
Ze hebben het allemaal, komt nog omdat ze met veel te veel in een te kleine bak gezeten hebben met een IBC filter die ik niet kon spoelen. Nu is alles perfect qua water maar ik geraak ze niet kwijt, tijdens de f mm c is mijn vlotter van de trommel blijven hangen waardoor ik een 9 kub water ben verloren. De kp van vorige week daar denk ik dat die te vlug uitgewerkt was,ik durfde niet bijdoseren en had de filter uitgezet...
Ik wil er vanaf want je ziet dat de vissen er last van hebben...
mario1

Bericht door mario1 »

@Sigurd het bijdoseren gebeurt inderdaad als het water niet meer paars is.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

mario1 schreef: 10 jun 2021, 20:09 @Sigurd het bijdoseren gebeurt inderdaad als het water niet meer paars is.
Zaterdag werk van maken, vanavond de steur genet omdat die ook in een hoekje zat en ja hoor zit ook vol met die klotebeesten... Deze zit nu in de qbak met zout in, dat is ook effectief. Voor terugzetten nog eens checken...
Hopelijk ben ik er dan eindelijk vanaf...
Bedankt voor de reactie alleszins!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”