Tancho met probleem

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
marvin(@)

Re: Tancho met probleem

Bericht door marvin(@) »

Kp is een oxidator en met deze temperaturen is de kans op zuurstof tekort minder als in de zomer. Dus kp zou ik ook voor kiezen op dit moment.

Welke wormen? Kieuw zou ik sneller behandelen dan huid
mario1

Bericht door mario1 »

@kristof_d costia is een venijnig beestje en hoop voor jou dat de kp zijn werk doet.
Volgens bepaalde bronnen zou kp niet meer werken op costia en veel hangt uiteraard af wat de dosering is.
Welke dosering is er voorgeschreven?

Hier ga ik costia meestal te lijf met Omnipur van sera. Heb daar de beste resultaten mee gehad.

Of als je een quarantaine ter beschikking hebt de koi voor een halve dag verplaatsen hierin. Dit na een kort maar stevig dompelbad, dit kan dan wel met kp, maar tussen 5 a 10 gram/kuub. Ondertussen kan je de vijver een lichte behandeling geven.

Ik duim met je mee.
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

marvin(@) schreef: 26 mei 2021, 20:18 Kp is een oxidator en met deze temperaturen is de kans op zuurstof tekort minder als in de zomer. Dus kp zou ik ook voor kiezen op dit moment.

Welke wormen? Kieuw zou ik sneller behandelen dan huid
Het waren huidwormen die ik tegengekomen ben.
mario1 schreef: 26 mei 2021, 20:29 @kristof_d costia is een venijnig beestje en hoop voor jou dat de kp zijn werk doet.
Volgens bepaalde bronnen zou kp niet meer werken op costia en veel hangt uiteraard af wat de dosering is.
Welke dosering is er voorgeschreven?

Hier ga ik costia meestal te lijf met Omnipur van sera. Heb daar de beste resultaten mee gehad.

Of als je een quarantaine ter beschikking hebt de koi voor een halve dag verplaatsen hierin. Dit na een kort maar stevig dompelbad, dit kan dan wel met kp, maar tussen 5 a 10 gram/kuub. Ondertussen kan je de vijver een lichte behandeling geven.

Ik duim met je mee.
De dosering die Maarten voorgeschreven heeft was 2gr/kuub.
Dus als ik de literatuur mag geloven maar een lagere/normale dosis.
jocca schreef: 26 mei 2021, 20:12 KP 😳😳😳 veel heftiger dan dat ga je niet vinden. Voorzorgen genomen want het zou niet de eerste zijn die meerdere vissen verliest. Ik ging voor flubenol gaan... Meteen 9 à 10 gr de kuub en dat 1x en dan een eenmalige fmc behandeling.... Dat heb je iets beter onder controle.
Voorlopig heb ik nog het volledige vertrouwen in het advies van Maarten. Laat ons hopen dat het loopt zoals hij in gedachten heeft.
If you want something done right, do it yourself
jocca

Bericht door jocca »

ik hoop dat hij je een deftige uiteenzetting heeft gegeven van KP en de werking er van,
en indien niet ...
dan verwijs ik je graag even naar onderstaande link :wink:
viewtopic.php?t=867
De Spie

Bericht door De Spie »

vergeet niet als je KP gebruikt dat je uw water ook terug moet neutraliseren, heb je dit voorzien?
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Oxidator werkt vanzelf uit en spoelt ook vanzelf uit. Ontkleuren kan om je vissen beter te observeren met waterstofperoxide.

Indien je de behandeling wil stoppen omdat het verkeerd gaat dan heb je inderdaad natriumthiosulfaat nodig. Wel degelijk wenselijk om in de kast te hebben staan.
poutie

Bericht door poutie »

Als je 2 gr/ kuub KP gebruikt en je vijver extra belucht kan toch niet veel gebeuren toch ?
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

marvin(@) schreef: 26 mei 2021, 22:31 Oxidator werkt vanzelf uit en spoelt ook vanzelf uit. Ontkleuren kan om je vissen beter te observeren met waterstofperoxide.

Indien je de behandeling wil stoppen omdat het verkeerd gaat dan heb je inderdaad natriumthiosulfaat nodig. Wel degelijk wenselijk om in de kast te hebben staan.
;OK;
jocca

Bericht door jocca »

poutie schreef: 26 mei 2021, 22:38 Als je 2 gr/ kuub KP gebruikt en je vijver extra belucht kan toch niet veel gebeuren toch ?
2gr/kuub is toch de basishoeveelheid dat je overal hoort en leest, dus het zal toch al redelijk zijn.
Heeft de koidoc ook vermeld hoe lang het water paars moet zijn en hoeveel je bij mag doen als het te vlug bruin wordt?
Echter, ik zou toch zorgen voor Natriumthiosulfaat ook hoor, je weet maar nooit dat de koi al redelijk verzwakt zijn (je hoeft het niet altijd al te kunnen zien ... hier hadden we bij ene al kieuwrot en zag je niets aan zijn gedrag).
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Was er bij het bezoekje van Maarten al spraken van enkele parasieten ?

Ik heb er geen goed gevoel bij dat het gaat lukken met KP om costia in de vijver aan te pakken , na 14 dagen zijn deze er terug en hoop dat ik het mis heb
Ben meer voor afzonderlijk behandelen of op zijn minst eerst de wormen aan te pakken
Natuurlijk heb ik makkelijk praten en is de koidokter volgen wel de meest voor de hand liggende optie
Ben benieuwd en succes
Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
mario1

Bericht door mario1 »

Ik ben ook benieuwd en hoor graag hoe het is verlopen
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Ik kan melden dat voorlopig iedereen de KP heeft overleefd.
Zelfs ik, want enkele duizenden euro aan koi in een roos/paars chemisch bad zien zwemmen is geen pretje maar het was om een andere killer te verwijderen. Gisteren dan ook de hele dag naast en rond de vijver gestaan. Moest toch nog enkele graszaadjes leggen ook.

De KP is erin gebleven tot vanmorgen. Zelfs als deze reeds naar bruin is overgeslagen zou deze toch nog nawerken. Misschien dat iemand dit met een ORP-meter kan bevestigen of ontkrachten.
Vanmiddag dan de vijver ontkleurd met waterstofperoxide. Je zag gisterenavond al wel weer de bodem van de vijver en de vissen zwemmen dus ik kon ze wel wat opvolgen. Ze kwamen ook rustig wat eten toen ik een paar korreltjes voer gaf.

Deze namiddag dan ook een afstrijkje genomen en geen Costia meer gezien. Enkel de wormen nog. Gaat de Costia nu volledig weg zijn? Misschien niet. Ga ik ze nog terug zien hier in de koivijver? Met een natuurlijke vijver van 1ha in de tuin is de kans best vrij groot. Het zal een kwestie zijn van de koi in zo goed mogelijke conditie te krijgen en houden zodat ze zich ertegen kunnen wapenen.

Deze namiddag ook weer even met Maarten contact gehad en de verdere stappen voor de wormen besproken. Dit zal aangepakt worden met flubenol. 6gram/kuub.

Zullen er koivrienden dit anders aanpakken? Ik vermoed van wel.
Momenteel merk ik al wel meer rust in de vijver.
Bijlagen
FB416D2F-675E-46D9-B2D2-A7D3839672EF.jpeg
FB416D2F-675E-46D9-B2D2-A7D3839672EF.jpeg (163.17 KiB) 165 keer bekeken
poutie

Bericht door poutie »

Blij om te horen dat beter gaat met je vissen :good:
mario1

Bericht door mario1 »

Heel belangrijk is dat je flubenol goed is opgelost voor het in de vijver gaat, anders heeft het geen enkele zin.
Succes verder met je behandeling.
jocca

Bericht door jocca »

flubenol zou ik 2 gram meer doen, de koi hebben er toch geen last van en je bent 100% dat deze dan vertrokken zijn.
en idd goed oplossen, ik doe dit altijd in alcohol van bij de apotheek (op 360 gram flubenol gebruik ik hier een kleine halve liter alcohol en dan lost dit mooi volledig op). Daarna goed verdunnen met vijverwater en netjes verdelen over gans de vijver.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”