Tancho met probleem

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
kristof_d

Tancho met probleem

Bericht door kristof_d »

Onze tancho heeft een probleem. Gisteren merkte ik het al dat er een rodere plek was net achter haar kop.
Vanmiddag even in het net gezet om het beter te kunnen bekijken. Lijkt op een ontstoken schub.
Heb het onder de schub wat ontsmet en de telefoon genomen om de koidokter te laten komen. Voor mij allemaal nog te nieuw om dit zelf volledig op te lossen. Komt vermoedelijk dinsdag langs om alles te controleren. Hopelijk nog op tijd erbij.

Ze was best in stress aan de adertjes te zien :(
Bijlagen
38127F9C-0A9B-4D8E-92FD-77286EB412DD.jpeg
38127F9C-0A9B-4D8E-92FD-77286EB412DD.jpeg (70.02 KiB) 486 keer bekeken
Niets komt vanzelf...
marvin(@)

Re: Tancho met probleem

Bericht door marvin(@) »

Vervelend goed dat de koidokter komt.
Altijd lastig maar kan veel verschillende oorzaken hebben van stoten tot paracieten.

Suc6 :CrossFingers:
jocca

Bericht door jocca »

zit idd al flink rood (en heeft idd veel stress, al kan dit nu ook extra in de verf gezet zijn door het netten).
wat je ook kan doen is een flinke laag isobetadinezalf er op en proberen onder te wrijven (ik duw gewoon es goed in de richting van de schub zodat het er ook onder gaat). Vaak kan ik zo beginnende ontstekingen makkelijk oplossen - zeker als het bacterieel is).
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Ja zo hebben we het hier ook al gedaan.
Isobetadine zalf op en onder de schub gedaan.
Maarten zei aan de telefoon dat dit al een goeie start was. En raadde aan dit in het weekend nog te herhalen.
Maandag komt hij langs.

De stress kwam inderdaad extra ten uiting door het netten. Tancho is er zowiezo al erg gevoelig aan, direct zichtbaar.
Niets komt vanzelf...
jocca

Bericht door jocca »

;OK; prima zo
komende dagen gaan nu wat extra stressie worden voor de vissen, watertemperaturen gaan vlug een paar graden stijgen nu op een paar dagen tijd.
Vermoed dat er hier ook wat stresskiekens last van gaan hebben bij ons, maar rond midden volgende week zal dit wel terug stabiliseren (ik verwacht bv wat schuren EN ik ga de paaiborstels ook al in de vijver hangen denk ik, een paar zwemmen vrij dikjes rond).
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Zo, Maarten is net weer weg.
Hij heeft een 10-tal schubben getrokken, een seallaag met propolis erover gezet en ook nog een spuit met antibiotica gegeven.
48B4F939-983E-479D-BF88-60C0AD8E110D.jpeg
48B4F939-983E-479D-BF88-60C0AD8E110D.jpeg (52.77 KiB) 336 keer bekeken
Op de afstrijkjes was een enkele worm te zien maar niks om ons zorgen om te maken.

Nu nog wat opvolgen dat alles mooi herstelt.
:dance: :dance: :dance:
Niets komt vanzelf...
jocca

Bericht door jocca »

dat zijn flink wat schubben :?
was de ontsteking groter geworden ??
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Nee op het eerste zicht was het zeker niet groter geworden.
Volgens ons was het zelfs aan het beteren door de isobetadine die we onder de openstaande schubben deden. De grote paarse schub op de foto was al meer roze. Maar volgens Maarten voelden de schubben wat hard en is het dan beter van ze te trekken.
Niets komt vanzelf...
jocca

Bericht door jocca »

heb je er zelf aan gevoeld aan de schubben?
ikzelf verwijder bv pas enkel schubben als deze ruw aanvoelen (dan zijn ze effectief dood), zolang ik dat niet voel ben ik er als de dood voor om dit te te doen.
marvin(@)

Bericht door marvin(@) »

Je mag er toch vanuit gaan dat dit met de juiste bedoelingen is gedaan :good:

Lichte schubben herstellen goed alleen duurt het altijd lang
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Ja gisteren bij de behandeling heb ik inderdaad gevoeld dat er 2 of 3 wat harder/ruwer aanvoelden.
Dat hij er nu 10 getrokken heeft... ik heb er vertrouwen dat hij goed weet wat hij doet en weet waar hij mee bezig is.
Als je de plek nu ziet toont het wel een pak rustiger.
We zien wel wat het de volgende weken gaat zijn.
In het slechtste geval heeft hij hier nog twee zakjes met antibiotica poeder gelaten om haar nog een badje te kunnen geven maar hij vermoedde dat dit niet nodig ging zijn.
Niets komt vanzelf...
evn35

Bericht door evn35 »

kristof_d schreef: 10 mei 2021, 16:27 Zo, Maarten is net weer weg.
Hij heeft een 10-tal schubben getrokken, een seallaag met propolis erover gezet en ook nog een spuit met antibiotica gegeven.

Op de afstrijkjes was een enkele worm te zien maar niks om ons zorgen om te maken.

Bedankt om dit te delen met ons [thank_you
De Spie

Bericht door De Spie »

kristof_d schreef: 10 mei 2021, 16:27 Zo, Maarten is net weer weg.

Hoi Kristof,
heeft Maarten iets gezegd over het terug aangroeien van de schubben? Zouden de schubben terug aangroeien of blijft het 'schubbenloos' ?
ik ben hier benieuwd naar.
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Maarten zei dat ze “normaal” wel terug zouden groeien.
Hij zei dit wel met enige voorzichtigheid want zekerheid heb je daar niet van. Maar het is nog een jonge vis (nisai) dus hij dacht dat het wel goed zou komen.
Hij sprak zelfs van een maand, anderhalve maand dat het wel al een ander beeld ging zijn. Ik ga het zeker in de gaten houden en zal hier wel af en toe eens een update geven.
Niets komt vanzelf...
De Spie

Bericht door De Spie »

kristof_d schreef: 10 mei 2021, 23:31 Maarten zei dat ze “normaal” wel terug zouden groeien.
Hij zei dit wel met enige voorzichtigheid want zekerheid heb je daar niet van. Maar het is nog een jonge vis (nisai) dus hij dacht dat het wel goed zou komen.
Hij sprak zelfs van een maand, anderhalve maand dat het wel al een ander beeld ging zijn. Ik ga het zeker in de gaten houden en zal hier wel af en toe eens een update geven.
oké top!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”