iedereen kent het wel, bij de ene is het sterker aanwezig dan bij de andere
ik heb altijd een sterk buikgevoel gehad en ga hier nogal vaak es op voort ook...
zo ook met de koi, gans de winter erwtensoep gehad (bizar, vermoedelijk is de filter nog niet voldoende ingedraaid),
maar ik zag de vissen niet genoeg (of toch niet allemaal), een 3-tal weken terug de uv-lamp aan gestoken en sinds vorig weekend begon ik de vriendjes meer en meer te zien. Het viel mij meteen op dat 2 koi een lichte witte waas hadden (in grote vlekken - duidelijk GEEN schimmel).
het buikgevoel zegde mij meteen ... costia...
een andere koi heeft gans de winter naar lucht liggen happen, idem buikgevoel ... kieuwwormen.
Vorige week de koidoc gebeld omdat ik mij er toch niet lekker bij voelde.
Vandaag is hij geweest,
harde verdikt ...
costia op alle 3 de genette koi.
bij alle 3 ook kieuwwormen gevonden (bij ene een ganse grootstad bij elkaar - en bij ene al kieuwnecrose, gelukkig in beperkte mate nog).
Per direct een eerste behandeling flubenol opgestart (ik had er nog staan) van 8gr/kuub en binnen 10 à 14 dagen opnieuw (ik moet even de watertemperaturen in de gaten houden) en daarnet nog naar zijn praktijk gereden om FMC en ook die zit al in de vijver.
Dit is meteen een zware behandeling, water is net 10° ...
7 mei staat al meteen een hercontrole op de agenda om de kieuwen van meerdere koi te controleren (op de costia heeft hij goed oog dat het met 1x fmc gedaan zal zijn, die kieuwwormen is hij wat minder gerust op)
we beginnen het jaar goed

koidoc vertelde ook dat als nog een week gewacht had (met de warmere temperaturen volgende week) er vrijwel zeker koi gestorven gingen zijn omdat de costia exponentieel ging vermenigvuldigen ...