Help.... vis doet gek....

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Plaats reactie
Fleursijbrands

Help.... vis doet gek....

Bericht door Fleursijbrands »

Beste allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig....

Vanochtend vond ik een vis dood... dat dacht ik... toen ik hem uit de vijver wilde halen begon hij naar de bodem te zwemmen, maar zwom hij alsof hij een hersenbloeding heeft gehad. Beetje schuin...

Ik heb hem nu in quarantaine gezet met zuurstof erbij en een heel klein beetje vijverzout. Hij zwemt af en toe... maar schuin op zijn zij en buik omhoog. De vrouw in het tuincentrum denkt aan een inwendige parasiet...

Maar wat moet ik nu doen? Tips en trucs?

Alvast bedankt!

Groetjes Fleur
Hugo75

Re: Help.... vis doet gek....

Bericht door Hugo75 »

Waar baseert de vrouw van het tuincentrum die diagnose precies op? (Van de onderstaande punten, welke zijn er uitgevoerd bedoel ik)

1. Water waardes checken, met name Ammoniak, Nitriet en Ph met betrouwbare test.
2. Afstrijkje(s) maken om te kijken voor parasieten met een microscoop
3. Evt. Expert bellen voor verder onderzoek (met name als er andere vissen besmet lijken)

Het kan helaas van alles zijn, van parasiet, etensresten, bacterie tot zwemblaas of ander trauma :(

Goede actie om de vis snel apart te zetten.
Fleursijbrands

Beste Hugo,

Dank je wel voor de snelle reactie.... we hebben daar alle waterwaardes nagekeken... dat was allemaal goed, iets lage gh waarde maar dat was het. Ammoniak etc is dus goed.

Er zitten nog 3 grote dikke koi's in en die lijken niet besmet. In maart hadden we 2 nieuwe gekocht en die zijn na elkaar dood gegaan. Ze baseerde het op het heleverhaal.

Hoe maak ik een uitstrijkje?

Ik ben een vijverbeginneling merk ik wel ;)
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Blijft hij op de bodem liggen en soms verzwemmen? Zwemblaasontsteking?
Grt
Fleursijbrands

Nee... hij blijft aan de oppervlakte.... beetje op z'n zij... alleen als hij gaat zwemmen kan hij naar de bodem.
Fleursijbrands

20201121_135131.jpg
20201121_135131.jpg (123.99 KiB) 207 keer bekeken
Zo ligt hij erbij...
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Kan ook de zwemblaas zijn, mss zit ze dan vol en kan er geen druk ontsnappen waardoor die bovendrijft?
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Afstrijkje maken doe je door de vis uit het water te tillen en met een object glaasje (of roerstaafje) wat van de slijmhuid achter de kieuwen, bij rug en langs de onderkant te halen (ik neem meestal 3 samples en maak dan 3 preparaten). Op youtube zijn er filmpjes over te vinden. De koi doc neemt ook meestal nog een sample uit de kieuwen maar dat moet onder verdoving en vergt wat ervaring

Je hebt wel een microscoop nodig met een vergroting tot 400 nodig. Of een ervaren hobbyist/kva/koi doc er bij halen, Covid helpt daar weer niet mee.

Als het intern is wordt het lastiger, ik heb zelf helaas weinig success gehad met behandeling van vissen waarbij de zwemblaas beschadigd of bekneld zit of er in de buikholte iets mis is.

Als ik niets kan vinden en het is 1 vis dan is het lastig om een behandeling te starten Ik heb wel het een en ander geprobeerd maar met een laag success (van zout, temperatuur, esha tot breedspectrum antibiotica) en soms moet je afhankelijk van de toestand van de vis besluiten om niets te doen of er een einde aan te maken.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Volgens het boek van maarten Lammens heeft een vis met zwemblaasprobleem moeite met op een bepaalde hoogte te zwemmen, zwemt scheef, kan op de bodem liggen of met de kop naar beneden, het enige wat je kunt doen is evt verwarmde qbak en 3%zout. Verdere stappen zijn intern onderzoek door rx, echo,....
AVG

Bericht door AVG »

Haalt de Koi snel of juist heel langzaam adem ? Hebben de kieuwen een normale kleur ?

Wil je de Koi proberen te redden, dan zal je een koidokter moeten contacteren.

Succes en sterkte !
Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”