3e behandeling (Chilodonella, Huidworm, Costia)

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
madinees

Re: 3e behandeling (Chilodonella, Huidworm, Costia)

Bericht door madinees »

Dat klinkt als een ervaren hobbyist. Maar maakt het probleem niet minder erg! Heb je zelf al een idee waar je de oorzaak moet zoeken?

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Ik vermoed ziekte mee gekomen uit het winter verblijf. Daarnaast heb ik wat twijfels bij twee elementen in de vijver. De water aanvoer buis en de water afvoer. We verversen vrij vaak, maar de automatische vul installatie is nog niet aangesloten dus water kan daar soms een aantal dagen in stil staan.

De aanvoer is een 2 meter lange 32mm buis naar een wanddoorvoer op ca 40 cm diepte, hier stroomt schoon water in dus ik verwacht hier weinig problemen. De afvoer is en 63 mm buis met wanddoorvoer op ca 40 cm diep naar m'n filter put, ca 3 meter buis. Verder geen punten waar water stil kan staan.

Ik zou evt een 90 graden bocht en buis naar boven kunnen maken op de afvoer zodat er geen water terugstroomt

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Weer even een update

Behandeling is gedaan, tijdens de behandeling aten ze ook goed na wat gestress en gespring na de eerste paar dagen (water waardes continu in de gaten gehouden en het filter bleef goed werken.

Ik heb er nu 3 vissen uitgehaald die bacteriële problemen hebben en die in de Q-bak gezet, die zal ik morgen met nifurpirinol gaan behandelen. Ik heb ergens een vermoeden dat een van deze vissen de bron van de ellende is, 1 kwam er al vanaf de eerste behandeling niet van de witte huid afscheiding af. Er is ook nog een grotere vis met een lelijke plek, die willen we morgen met peroxide en wond behandel middel met antibiotica behandelen, hopelijk zal dat genoeg zijn.

Wel wat gedoe met vangen, de kleinste sprong bij het vangen de vijver uit :/ hopelijk niet teveel schade opgelopen :(

Nog een vraag, heeft er iemand ervaring met een ammonia remover en antibiotica? Ik zou het graag achter de hand houden als de water waarden de verkeerde kant op gaan. Ik heb er nu zeoliet bij in de Q-bak om de medicijn resten te verwijderen en om 0 ammoniak te hebben als we beginnen morgen, maar die moet er uit als we behandelen. Ik heb alleen de droge microbelift gevonden waar bij staat dat het met antibiotica kan, maar die is niet in NL te koop.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hugo75 schreef:
31 jul 2020, 22:50
Ik heb er nu 3 vissen uitgehaald die bacteriële problemen hebben en die in de Q-bak gezet,die zal ik morgen met nifurpirinol gaan behandelen.
Prima plan om deze koi uit de vijver te halen, want deze zouden inderdaad kunnen zorgen voor de aanhoudende problemen
Persoonlijk zou ik deze niet behandelen, maar verwarmd zetten op zout ( optrekken naar 28°C )
Hugo75 schreef:
31 jul 2020, 22:50
Nog een vraag, heeft er iemand ervaring met een ammonia remover en antibiotica? .
Ik zet altijd een pruttelpotje op en dit met verschillende soorten droge bacteriën en de voeding natuurlijk
Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

jocca

Bericht door jocca »

pruttelpot (kamiac van house of kata) doet wonderen tegen amoniak ...

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Marcje schreef:
01 aug 2020, 21:31
Ik zet altijd een pruttelpotje op en dit met verschillende soorten droge bacteriën en de voeding natuurlijk
Ik heb dit vaker gehoord maar geen ervaring mee, bedoel je een soort versnelde kweek van bacterien?

Ik neem aan dat dit tijdens de behandeling niets doet en dat je het er na doet, of doe je dit al tijdens de antibiotica kuur?

erwin2

Bericht door erwin2 »

Ik zou eens graag een foto zien van de ontlasting van je vissen in je quarantainebak (dat is makkelijk te verzamelen)
Dat vertelt al een hoop over de toestand van je vissen .
Ik kan me voorstellen dat door al dat behandelen heel de darmflora om zeep is .
En dan zit je in een straatje zonder eind .
Dat is trouwens wel makkelijk op te lossen .

madinees

Bericht door madinees »

Interessant dat mbt ontlasting. Hoe kun je er aan zien of het gezond is of niet? En als het eenvoudig op te lossen is hoe doe je dat?

erwin2

Bericht door erwin2 »

Daaraan kan je zien of het goed verteerd is .
Dat komt er normaal als een mooi compact donker worstje eruit dat gelijk afbreekt .
Rafelende uiteinden,lichte kleur enzo , niet goed .
Je kan de darmflora grotendeels herstellen met EM .
De darmflora heeft de grootste invloed op de gezondheid van een vis , eigenlijk net zoals met de mens .

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hugo75 schreef:
01 aug 2020, 23:09
Marcje schreef:
01 aug 2020, 21:31
Ik heb dit vaker gehoord maar geen ervaring mee, bedoel je een soort versnelde kweek van bacterien?

Ik neem aan dat dit tijdens de behandeling niets doet en dat je het er na doet, of doe je dit al tijdens de antibiotica kuur?
Klopt, ik zet dit klaar net voor de behandeling zodat het klaar staat om na de behandeling direct toe te voegen en dit dagelijks tot de bacteriegroei terug optimaal is
Zo krijg je nagenoeg nooit een ammonium piek

Groetjes
Marc

Trickle

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Bedankt Marc, setje komt vandaag binnen, ook om de vijver weer even een boost te geven

Ik ben er nog niet helemaal gerust op dat ik m’n 3 vissen 5 dagen kan behandelen, de ammoniak loopt zonder filter wel erg snel op in m’n q-bak (1750 liter met 3 vissen (40/50 en 60 cm))

jocca

Bericht door jocca »

geef ze ook es geen voer hé die in de q-bak, zal al een pak schelen. Die vissen gaan heus niet doodvallen van een week geen eten te krijgen (in tegendeel).
Als je dan dagelijks een 20% zal verversen dan hou je alles wel binnen de perken.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Tijdens en enkele dagen voor het behandelen zou ik ook niet voederen zoals Jocca al aangaf
Kan zeker geen kwaad om de koi eens leeg te laten komen :wink:

Trickle

madinees

Bericht door madinees »

erwin2 schreef:
02 aug 2020, 14:28
Daaraan kan je zien of het goed verteerd is .
Dat komt er normaal als een mooi compact donker worstje eruit dat gelijk afbreekt .
Rafelende uiteinden,lichte kleur enzo , niet goed .
Je kan de darmflora grotendeels herstellen met EM .
De darmflora heeft de grootste invloed op de gezondheid van een vis , eigenlijk net zoals met de mens .
Dank je en interessant. Domme vraag, wat is 'EM' ?

erwin2

Bericht door erwin2 »

Dat noemen ze effectieve micro-organismen .
Dat zijn geselecteerde bacterien - gisten - schimmels - melkzuurbacterien , noem maar op . Lang houdbaar in ongeopende verpakking .
Sommige werken zowel met zuurstof en andere zonder zuurstof .
Topspul voor vijver - moestuin - tuin , eigenlijk alles , ook voor binnenshuis eventueel .
Groot deel ervan gaat de strijd aan in het als maar toenemende oxiderende milieu van tegenwoordig (en dat is ziekmakend )
Kijk maar in welke situatie we nu zitten ...
Op de vijver pas ik het toe , in de (moes)tuin, in mijn opkweekaquarium met koi's pas ik het het het hardst toe en dat is echt waanzinnig .
Nooit gezien in 20 jaar aquariumhouden .

Zeker eens proberen , wordt via agriton verdeeld en ook onder de naam microferm .
EM keramiek is ook iets geks , na 5 minuten verschil te zien aan je vissen als gevolg van harmonisatie van watermoleculen .
Volgens mij ga ik het volgend jaar zelf drinken :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”