Verschillen in body bij koi?

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Plaats reactie
KevinL

Verschillen in body bij koi?

Bericht door KevinL » 07 sep 2019, 12:34

Hallo,
even een vraag over de ontwikkeling van de body van onze koi. Ik heb hier 10 vissen rondzwemmen, waarbij er aardige verschillen bestaan qua lichaamsbouw.
7 van de vissen hebben een body die er evenwichtig uit ziet, en een vis is aan de magere kant (ondanks dat hij goed eet). En dan zijn er nog 2 (beide 50+ cm) koi die sinds dit jaar behoorlijk dik geworden zijn, ik durf zelfs te stellen dat ze overgewicht hebben :kez:
Beide zijn vrouwtjes, en hebben kuit geschoten dit jaar waarbij ze zichtbaar zijn afgevallen. Dat bleek maar tijdelijk te zijn want ze zijn intussen weer even dik.

Nu krijgen alle vissen voldoende voer aangeboden, en allen eten ze er in gelijke mate van. Waardoor ontstaan dan toch deze verschillen?
En wat kan ik doen om de twee dikste weer terug naar normale proporties te krijgen?

Grt Kevin

Marcje
Contacteer:

Re: Verschillen in body bij koi?

Bericht door Marcje » 07 sep 2019, 20:47

Eventueel extra stroming al vrees ik dat er weinig tegen te doen is , zit in de genen ...

Is net zoals bij sommige tosai waar vrij vroeg een buikje te zien is, en wat naar de toekomst er niet beter zzal op worden :wink:

Dus bij het aankopen van kleine koi is de body zeer belangrijk , al zijn er altijd verrassingen

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Leor_0251

Bericht door Leor_0251 » 07 sep 2019, 20:54

Is een beetje hetzelfde als bij mensen denk ik🙈 er zijn mensen die eten alleen maar vette bende en blijven mager en er zijn mensen die eten gezond en worden dik. Dus denk idd ook dat dit genetisch bepaald is en tenzij je ze apart in een bak zet en op een apart dieet zet kan je hier weinig aan doen denk.

KevinL

Bericht door KevinL » 20 sep 2019, 12:51

Ik denk los van de aanleg dat de vis in kwestie een ander probleem heeft :(
Ze is nog dikker geworden, waardoor er bij de aarsvin nu zelfs wat schubben open staan:

75307

75308

Rondom de schubben die open staan is rode huid te zien. De vis eet wel nog goed en heeft ook ontlasting, maar is steeds vaker op de bodem te vinden nu.
Ik heb een afspraak gemaakt met een koidokter om te kijken wat er aan gedaan kan worden...

Grt Kevin

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 20 sep 2019, 20:44

KevinL schreef:
20 sep 2019, 12:51
Ik heb een afspraak gemaakt met een koidokter om te kijken wat er aan gedaan kan worden...
:good: en hou ons op de hoogte :CrossFingers:

Trickle

jocca

Bericht door jocca » 21 sep 2019, 08:11

zal wel een bacterieel probleem zijn ... (veroorzaakt door een parasitair probleempje).
Dit zal wel even tijd nodig hebben om te genezen, maar 1 voordeel, watertemperaturen zijn nog goed om te gaan behandelen :good:

KevinL

Bericht door KevinL » 23 sep 2019, 10:37

Hallo,

vandaag is de koidoc op huisbezoek geweest.
Nadat de vis genet was, schrok ik echt van de zwelling toen ze in de bak goed te bekijken was :(
Er zijn uitstrijkjes gemaakt en bekeken van de slijmhuid en de kieuwen, en daarop waren amper parasieten te zien en deze waren verder ook weinig actief.

De kieuwen van de vis waren echter zeer bleek, wat volgens de koidoc hoogstvermoedelijk door een (bloedende) tumor of anders een ernstige infectie met interne bloeding veroorzaakt is.
De rest van de vissen waren in orde, evenals de waterwaardes (die ik zelf ook regelmatig check eneigenlijk altijd oké en stabiel zijn).

Omdat de vis er nu al dermate slecht aan toe was (veel slechter dan nog maar 2 dagen geleden), en zo goed als geen overlevingskans meer had, is besloten deze te laten inslapen. Erg jammer want het was de smaakmaker van de vijver met haar formaat, kleur en vooral karakter... maar dit dier verder laten lijden was geen optie. Geen goed nieuws te melden dus helaas...

Grt Kevin

Leor_0251

Bericht door Leor_0251 » 23 sep 2019, 23:09

Hee Kevin naar om te horen man! Doet altijd pijn als afscheid moet nemen! Gelukkig is de rest oke! Sterkte ermee.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 23 sep 2019, 23:23

Hoewel het hoort bij de hobby, blijft dit toch altijd een Kwalitatief Uitermate Treurig -moment.
Voor de Hollanders onder ons....

KevinL

Bericht door KevinL » 26 sep 2019, 18:42

Mannen bedankt voor de reacties,
inderdaad is het erg jammer maar uiteindelijk was het onvermijdelijk en gelukkig is de rest van de vissen in orde.

Ik ben nu aan het rondkijken voor een waardige opvolger, al zal ik weer met een klein visje beginnen.
De koi die nu is overleden heb ik ook ruim 10 jaar geleden gekocht toen deze slechts 15cm groot was, en ze is uiteindelijk tot ruim boven de 70cm gegroeid... iemand nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een kleine showa?

Grt Kevin

timmontens

Bericht door timmontens » 17 okt 2019, 13:19

Helaas tegenwoordig veel voorkomend die tumors bij koi, zal er niet op beteren

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 17 okt 2019, 21:57

KevinL schreef:
26 sep 2019, 18:42
gekocht toen deze slechts 15cm groot was, en ze is uiteindelijk tot ruim boven de 70cm gegroeid... iemand nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een kleine showa?
Als u dit kunt hebt u niet veel hulp nodig :good:
Ik ga vaak enkel en alleen op patroon af, en stel daarna vast dat huidkwaliteit en body het belangrijkste zijn :wink:

Succes en veel plezier aan de zoektocht, en laat maar eens zien als u iets gevonden hebt :wink:
groetjes

Trickle

jocca

Bericht door jocca » 18 okt 2019, 06:34

is idd niet leuk om dit te moeten tegenkomen,
tja selecteren van jonge koi ... ook voor mij is het altijd een gok, ik ga ook altijd voort op mijn buikgevoel (wat mij in 80% van de gevallen in de steek laat :kez: ).

Wat ik daar om doe is de laatste paar jaar nisai kopen van +40 cm, deze koi hebben reeds een redelijke groei achter de rug, maar nog superveel groei en evolutie naar de toekomst (potentie toch).
Ze kosten vaak wat meer ook, maar aan de andere kant er is ook wat minder risico aan.

KevinL

Bericht door KevinL » 19 okt 2019, 21:45

Hallo,
afgelopen week heb ik drie nieuwe visjes aangeschaft, allen tosai van tussen de 12 en 15cm.
Het zijn doitsu, met zeer felle kleurtjes :D

75365

Het zal nog moeten blijken of deze tekening en kleuren zo intens blijven als nu natuurlijk.
Maar deze visjes zien opgroeien vind ik ook al de moeite waard.
Koi uitzoeken ervaar ik toch als iets wat bij mij meer op gevoel dan op verstand/kennis gebeurt :lol:

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 » 20 okt 2019, 11:41

Mooie visjes Kevin , persoonlijk vind ik het ook leuk om enkele Doitsu te bezitten , vind de kleuraflijning intenser .Wat het word met zo n kleintjes is altijd wat afwachten , maar is ook spannend en ik heb ook al sansai gehad die ook nog fel veranderden ! sucses !

Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”