Met spoed: koidokter

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Plaats reactie
A&E

Met spoed: koidokter

Bericht door A&E »

Hallo allemaal, ik zoek met spoed een koidokter

Het laatste uur zijn opeens 5 vissen gestorven en ik heb geen idee waarom, ik vermoed uitbraak van khv.

Nitriet en ammoniak zijn 0, kh is 5 en de ph ook.

Ben nu water aan het verversen, maar de vissen komen er niet bovenop, ze hangen lusteloos en opeens drijven ze op de kop

Gr. Marco

Guyke

Re: Met spoed: koidokter

Bericht door Guyke »

Hallo,

Als de ph maar 5 is dan wordt dat een probleem voor de vissen.
Echter je zegt ook dat ammoniak en nitriet 0 zijn dat betekent dat er geen biologische werking is.

Dit duid volgens mij eerder op een ph crach

Hier een eerder verschenen artikel.
viewtopic.php?t=12605

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

A&E

Bericht door A&E »

De vissen hadden een grijze waas over zich en had er 1 gevangen om een afstrijkje te maken, daar was niets op te zien.

Volgens koi dealer kon het wel eens bacterieel zijn en hij gaf mij halamid mee, 5 gram per kuub.

We hadden echter de ph en kh niet gemeten :dash: , waardoor die 5 gram veel te veel was en ik de vissen dus zelf om zeep geholpen heb.

Ben bij Rob Heijmans geweest en het bleek een ph crash te zijn, heb ontgiftigingsmiddel gekregen en nu maar hopen dat de rest er bovenop komt. :CrossFingers:

mario1

Bericht door mario1 »

Succes met de behandeling.
Hoop voor jou dat je de rest kan redden.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Soms kan het een harde leerschool zijn.
Ergens toch nog iets positief, nl dat het geen khv is.

Het verlies van je vissen is natuurlijk een treurige zaak.
Veel sterkte en hopelijk recuperen de overgebleven vissen.

sterkte

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

marcoZ

Bericht door marcoZ »

Gedane zaken nemen geen keer. Echter misschien wel lering uit trekken voor een volgende keer.

- In de toekomst zelf gaan meten? Vooral de KH (pH, ammoniak, nitriet, nitraat. (overigens, lijkt het me sterk dat de KH en de pH 5 zijn. Als de pH 5 is, dan moet je wel heel veel CO2 hebben om ook een KH van 5 te hebben, het water zal dan harder bruisen dan spa-rood. )
- Waar komt de pH-crash vandaan? Heb je een grote bezetting en ververs je nooit?
- Bij een pH-crash sterft ook (een deel van ) je filter. Komende dagen ammoniak,nitriet meten?

En als laatste tip: misschien toch eens iemand met kennis bij de vijver uitnodigen. Die kan dan ter plaatse helpen en je van tips voorzien. Bijvoorbeeld de Adviesgroep Koi en vijver. Deze vrijwilligers komen voor een kleine vergoeding en nemen de tijd om eens naar je hele systeem te kijken.

mario1

Bericht door mario1 »

Wat ik me eigenlijk ook afvraag is wanneer je deze meting hebt gedaan, is dit na het behandeling.... denk uit je laatste posting van wel.
Een ph en kh van 5 lijkt me ook sterk, maar ook een ammoniak van 0 is ook iets waar ik niet in geloof en is dan ook met een druppeltest gemeten.
Dit laatste raad ik toch iedereen aan om dit met een fotometer te doen, vb. een Hanna checker of een Seneye, meet zeer nauwkeurig en is dan ook niet te vergelijken met een druppeltest....... eens je met een druppeltest ammoniak meet ben je al veel te laat en hebben je koi vaak al een piekje gehad.

madinees

Bericht door madinees »

Wat meten jullie met de Hanna meter dan? Ik meet ook nihil hoor (lees tussen de 0,00 en de 0,08).
Mijn filter is zelfs nog relatief nieuw (en ja al opgestart want ik meet nitriet en nitraat).

Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”