zijn parasieten eigen aan de soort?

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
Plaats reactie
Guyke

zijn parasieten eigen aan de soort?

Bericht door Guyke » 11 mei 2019, 11:23

Hallo,

Ik zet dit hier maar neer omdat ik door een verscheidenheid aan vissen in de vijver tot volgende vaststelling kom.
- ik heb bv een graskarper maar die heb ik van al de tijd dat ik hem heb nog nooit weten flitsen, schuren of wat ook terwijl dat wel gebeurt bij de koi.
- Ook mijn goudvissen, zeelten, zonnebaars zie ik dit niet doen.
Nu vraag ik mij af of bepaalde parasieten eigen zijn aan koi.

Wat ik ook opmerk is als er 1 koi eens schuurt er anderen ( niet allemaal maar wel steeds dezelfde ) op juist dezelfde plaats eens schuren.
Stopt de eerste er mee dan stoppen de anderen ook.
Op een andere plaats doet een andere het en daar volgen er dan weer anderen tot daar de eerste weer stopt.
Ook eigenaardig is dat het steeds dezelfde zijn die er mee beginnen.
Zou dit een gedrag zijn ( ritueel ) wat karpers doen.
Omdat dit af en toe eens gebeurt en ophoudt neem ik niet aanstonds maatregelen maar volg het op.

De twee nieuwelingen van Mario II doen er niet aan mee.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

deglasblazer

Re: zijn parasieten eigen aan de soort?

Bericht door deglasblazer » 11 mei 2019, 11:55

Hey Guyke,

Dit zou gerust kunnen want op de fb van Tim Barbe staat dat bv Soragoi sneller ontstoken schubben hebben dan andere koi. Dus waarom zou dit niet met parasieten kunnen.

Mijn soragoi heeft ook ontstoken schubben en is al een tijdje aan het springen. Mijn andere koi's schuren of springen bijna niet meer, ik heb bij de soragoi ook al een paar keer een afstrijkje genomen en ik vind op een enkel wormpje na niks van parasieten. Dus misschien heeft het springen ook iets met de schubben of met bv een dunnere slijmlaag te maken en niet met parasieten.

Gr

Tim

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 11 mei 2019, 12:56

Ik volg :D
Hier ook een paar flitsers
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

Guyke

Bericht door Guyke » 11 mei 2019, 13:12

Hallo,
deglasblazer schreef:
11 mei 2019, 11:55
Hey Guyke,

Dit zou gerust kunnen want op de fb van Tim Barbe staat dat bv Soragoi sneller ontstoken schubben hebben dan andere koi. Dus waarom zou dit niet met parasieten kunnen.

Mijn soragoi heeft ook ontstoken schubben en is al een tijdje aan het springen. Mijn andere koi's schuren of springen bijna niet meer, ik heb bij de soragoi ook al een paar keer een afstrijkje genomen en ik vind op een enkel wormpje na niks van parasieten. Dus misschien heeft het springen ook iets met de schubben of met bv een dunnere slijmlaag te maken en niet met parasieten.

Gr

Tim
Bij een dunnere slijmhuid is de kans van invloed van een paar wormpjes toch wel groter dan bij dikkere slijmhuid.
Misschien dat de ene vis sneller hersteld dan een andere na bv een behandeling, of meer of minder onderhevig is aan temperatuurschommeling, ph, zonlicht en noem maar op wat het gedrag zou kunnen verklaren.

De manier van schuren is ook zeer verschillend.
Als ze wild tekeer gaan ( snel aanzwemmen en korte en snelle bewegingen ) of rustig naar een randje folie toezwemmen om dan met een soort draaibeweging er tegenaan te schuren.

Het springen gebeurt ook wel eens ( echter dit heb ik nog minder graag omdat er al een paar kennis gemaakt hebben met hoe hard een houten brug is )

mvg
Guyke

jocca

Bericht door jocca » 11 mei 2019, 13:43

ik denk dat er bv ook al een groot verschil is tussen geschubde en doitsu ...
hier zijn het ook steeds dezelfde die gaan schuren en springen. Denk dat het eigen is aan de koi zelf,
net zoals je mensen hebt die vlugger ziek worden dan anderen zal dit bij dieren ook wel zo zijn vermoed ik.

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 12 mei 2019, 12:31

Hier enkel 1 koi die het doet. Had begin dit jaar 1 klein wondje aan het hoofd hierdoor.

Koidokter gebeld en 2 vissen ( de japanse schuurder en nog een oude europese )genet.

Resultaat: op de japanse amper iets te vinden.
Op de europeaan veel trichodina.

Vorig jaar met costia hetzelfde fenomeen...

Ik zie de japanner als een indicatie van mogelijks problemen. De rest is imuun denk ik...
In het verleden heel wat goudvissen gehad en inderdaad geschuur heb ik nooit gezien...
Ti’s wat is, Ti’s Vis

AVG

Bericht door AVG » 12 mei 2019, 18:05

Hier nooit vast kunnen stellen dat de ene soort/variëteit Koi gevoeliger is van parasieten dan de ander. Dat vissen andere dan Koi er minder gevoelig voor zijn is iets wat ik wel kan beamen, ten tijden van ons eerste vijvertje nooit iets van parasitaire problemen gehad.

De Koi flitsen en schuren hier nu al een paar weken, het gaat op en af. Zo ook het af en toe met geknepen vinnen liggen.
Gisteren is KD geweest ( kan zelf ff geen Koi scheppen etc...) en heeft drie Koi afgestreken, na echt grondig gekeken te hebben, weer eens niets gevonden.
Enkele Koi hebben wat verdikte schubjes, een andere weer een geïrriteerder buik.

Waterwaardes had ik zelf al gecontroleerd en werden ook door haar OK bevonden. Het gedrag zoals wij dat nu zien bij onze Koi ziet ze aan de lopende band, vertelde ze.

De wisselende watertemperaturen ( wat dus bij ons niet het geval is ) in combi hoge en lage drukverschillen in de atmosfeer zouden een rol van betekenis kunnen spelen.

Gezien het verhaal van de schubjes etc.... ben ik gisteren begonnen met een eerste dosis Virkon S, morgen 5.000 ltr. verwisselen en dan opnieuw Virkon. Maar :CrossFingers: dat het wat wil uithalen.
Vanaf Dinsdag gaan de temp. omhoog ( als ik de voorspellingen mag geloven ), watertemp. zullen we dan ook wat gaan ophogen. Deze is nu 16.5 graden.

Altijd vervelend als er geen aanwijsbare reden uit de bus komt.

Jef

Bericht door Jef » 12 mei 2019, 18:53

misschien stuifmeel of bloesem van één of andere boom/struik?
nog steeds aan het bouwen ...

marcoZ

Bericht door marcoZ » 13 mei 2019, 05:48

Ja, parasieten zijn soortspecifiek.
Of ze dat allemaal zijn weet ik niet. Maar wormen zeker.

evn35

Bericht door evn35 » 13 mei 2019, 06:36

marcoZ schreef:
13 mei 2019, 05:48
Welke soort zijn dan gevoeliger voor wormen?

marcoZ

Bericht door marcoZ » 13 mei 2019, 06:42

Nee zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel dat een huidworm op een koi niet kan overleven/slecht gedeid op een steur of zeelt.

Guyke

Bericht door Guyke » 13 mei 2019, 09:43

Hallo,
marcoZ schreef:
13 mei 2019, 05:48
dit klinkt logisch daar ik nooit wormen gehad heb toen ik enkel goudvissen hield.( ondanks dat ook deze tot de familie der karpers behoren ( giebel ) )
karperluis ( door plant uit de natuur in de vijver te plaatsen ) heb ik dan wel op goudvis gehad ( ondanks dat men het karperluis noemt )

mvg
Guyke

AVG

Bericht door AVG » 13 mei 2019, 21:51

Jef schreef:
12 mei 2019, 18:53
misschien stuifmeel of bloesem van één of andere boom/struik?
Dat is i.d.d wel het geval geweest Jef, zo ook de zandregen van een paar dagen terug. Ook na de eerste toediening van Virkon S zie ik vooralsnog geen positieve ontwikkeling.( springen, stilliggen, schuren en flitsen is dus nog altijd aan de gang :( )

Graag had ik gezien dat de KD iets gevonden had, of dat de waterwaardes niet geheel OK waren. Sta nu een beetje "met de rug tegen de muur" . zoiets als dit nog nooit eerder meegemaakt :unknown: Morgen gaat er een nieuwe dosis Virkon in ( was ook het advies van de KD ) en dan maar hopen dat .....

Ga in ieder geval de watertemp. omhoog brengen naar circa 18. graden.

poutie

Bericht door poutie » 13 mei 2019, 22:29

Het zit zeer veel vuil in de lucht dat is zeker als ik zie wat er ligt soms op de kap van de vijver :shock:
Als alle dat vuil in de vijver komt kan dat wel problemen zorgen voor de vissen !!!
Grts Luc.

AVG

Bericht door AVG » 13 mei 2019, 22:34

Misschien wel Luc, de overkapping is er dit jaar bijna een maand eerder afgegaan dan andere jaren, of dit voor herhaling vatbaar is ....

Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”