• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Koi preventief op zout zetten

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Koi preventief op zout zetten

Berichtdoor nico1 » ma 16 apr 2018, 14:02:37

Effe een vraagje , Is er iemand die zn koi jaarlijks een preventief zoutbad geeft?
En wanneer doe je het dan , bij welke watertemperatuur en wat is de dosering , en hoe lang erin?
Hoelang duurt het voor de slijmlaag verdikt dan?

Wanneer je parasieten vaststeld , en je vis heeft in een preventief zoutbad gezeten , moet je je vijver dan nog verder behandelen of niet?
Of dien je de vijver zelf ook dan met zout te behandelen?
Want die parasieten zitten toch in je vijverwater ook?
nico1

Afbeeldingen: 18

Re: Koi preventief op zout zetten

Berichtdoor jocca » ma 16 apr 2018, 14:24:09

mag ik vragen waar het idee van komt om zout te gaan gebruiken?
Het lijkt wel een nieuwe rage dit jaar om dit te doen.
jocca

Afbeeldingen: 80

Berichtdoor nico1 » ma 16 apr 2018, 15:15:25

Om de slijmlaag gaan te verdikken zodat de koi beter bestand is tegen parasieten
nico1

Berichtdoor JordiW » ma 16 apr 2018, 16:20:53

Ik denk dat je beter zorgt voor een gezonde leef omgeving, dan is de slijmhuid van nature dik genoeg :good:,
Als mens zijnde slikken we ook niet op voorhand paracetamol voor het geval dat we hoofdpijn zouden kunnen krijgen..
JordiW

Afbeeldingen: 63

Berichtdoor jocca » ma 16 apr 2018, 16:29:17

idem gedacht hier JordiW ...
slijmhuid verdikken voor? Als de slijmhuid gezond is dan is deze van nature uit als genoeg beschermend tegen parasieten.
Zout gaat nl de slijmhuid gaan verbranden. Je kan 2 à 3 kg zout gebruiken om de slijmhuid te stimuleren (extra slijm te aan te maken).
Maar op termijn gaat de koi hier zoveel energie in steken dat hij op een andere manier minder gaat ontwikkelen (groei, kleur, etc).

Kleine bedenking, je gaat toch ook niet preventief uw eigen huid overal tegen gaan schuren om daar extra eelt te kweken om zo geen schram meer op te lopen :wink:
jocca

Berichtdoor proview » di 17 apr 2018, 7:34:19

Hallo,

Ik snap de bedoeling wel...
Om voorjaarsperikelen te vermijden lijkt me dit de minst ingrijpende methode.
Hiermee bedoel ik wel een kort en krachtig zoutbad 5 a 10 minuten en koi terug in de vijver.
Als er geen vermoeden is van parasitaire problemen zou ik het wel niet preventief doen.
Uw vijverwater en filter blijven dan gespaard van die medicijntroep.

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor jocca » di 17 apr 2018, 7:49:56

@ proview en wat doe je met parasieten die gewoon aanwezig zijn in de vijver? Er zijn maar een paar parasieten die uitsluitend op vissen voorkomen en die zijn dan nog vaak het makkelijkste te behandelen ook. Andere parasieten zijn zowel op de koi als in de vijver te vinden (in verschillende stadia).

Costia is bv een van de mottigste parasieten die je kan hebben in een vijver, ga je een koi met zout gaan behandelen dan gaat die costia zich explosief gaan vermenigvuldigen. Die rotdingen zijn er verzot op.
jocca

Berichtdoor nico1 » di 17 apr 2018, 11:18:52

Zout zal altijd discussie teweeg brengen, de ene is ervoor , de andere niet . Er zijn hier vast mensen die het ook doen ben ik zeker van. Je moet het durven zeggen ook.
Zout word door dealers immers ook gebruikt, het is goedkoop , ze gaan dat zelf niet teveel zeggen want ze hebben liever dat je een middeltje in de winkel komt halen daar is aan verdient natuurlijk, aan een zakje zout niet. Wanneer je een nieuwe vis bijzet kan je die effe in een kort badje zetten , beter zo dan em gewoon je vijver in kieperen vind ik.
Zelf zou ik het nooit in mn vijver kappen , ik zou het gescheiden doen .
Maar je hoort het dat het gedaan word , dus zou ik eens graag een reaktie lezen van iemand die dat wel doet, en hoe de bevîndingen zijn.
nico1

Berichtdoor bazzio » di 17 apr 2018, 11:44:06

Wil je nu een eerlijk antwoord van ons of wil je lezen wat je eigenlijk wil horen, vraag ik mij af?
Als er nog niets aan de hand is waarom zou je een Koi dan onnodig stress geven door hem een zoutbad te geven wat ze niet als laten we zeggen een welness beschouwen, sterker nog m.i. doe je de weerstand van de Koi tijdelijk verminderen door aantasting van de slijmlaag. Bovendien wat Jocca al aangeeft is Costia gek op zout. Ik probeer liever mijn waterkwaliteit in de winter en voorjaar zo optimaal te houden, dus ik stop op tijd met voeren, ververs nog steeds 10% water per week en hou de UV dag en nacht aan. Maar wat je ook doet het is jouw vijver en Koi's en als jij denkt dat het goed is moet je dat doen.
bazzio

Afbeeldingen: 39

Berichtdoor Guyke » di 17 apr 2018, 12:00:20

Hallo,

Ik wil eens wat meer info over het verzot zijn aan zout door costia.
Ik vraag het maar omdat mensen aan de kust meer met zout te maken krijgen dan mensen dieper in het binnenland.( Verzilting door de lucht.)

Is het dan met meer risico dat vijvers aan de kust meer gevoelig zijn aan costia ( door de verzilting en wat ik lees dat costia er verzot op is )

Ik vraag maar gewoon wat gefundeerde uitleg en ga hier geen enkele discussie over voeren.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 914

Berichtdoor jocca » di 17 apr 2018, 12:06:11

alé, ik ga nog es een poging ondernemen ...
Jos Aben, u al dan niet bekend, indien niet, even opzoeken wie deze man is.
Dit is een kweker van koi (in Polen en verkoop in nederland), laat ook meteen duidelijk zijn dat ik met deze man of zijn kwekerij niets te zien heb (akkefietje paar weken terug gehad).
Dit neemt niet weg dat deze man echt wel verstand heeft van het kweken en opgroeien van koi. Hij heeft ook een boek geschreven waarin in een zeer verstaanbare taal een aantal aspecten van het houden van koi besproken worden (gaat van kweek, tot opgroei, tot preventie, behandeling etc). Indien je dit boek niet hebt, zeker eens kopen. Je leert er een pak uit (oa ook voor het selecteren en kiezen van koi).

rond het gebruik van zout zijn er een 4-tal pagina's gewijd in het boek.
Punt 1 in dat hoofdstuk is letterlijk: "zout zet aan tot het vormen van een nieuwe slijmhuid".
ik som het zeer kort samen
- vanaf 2 à 3. kg zout per 1000 liter word een koi GEDWONGEN om nieuwe slijmhuid aan te maken
- in regel niet slecht MAAR de koi moet gezond zijn (waarom zou je het dus eigenlijk doen ... hij is gezond)
- koi moet reserves aanspreken om nieuw huid te maken (dus verzwakte koi ga je extra verzwakken)
- een verzwakte koi met parasieten extra verzwakken dmv een zoutbad is vaak een trigger voor grotere problemen

zout kan eventueel in een aparte q-bak gedaan worden voor een badje te geven, alleen ... wat is het nut? Ga je wekelijks de koi netten om es x-aantal seconden te laten verbranden in een zoutbad om ze toch maar te "harden".

Dan nog een leuke
punt 2: zout doodt parasieten
- 9 à 10 kg zout per 1000 liter is zelden nog afdoende (dus je maakt er maar zeevissen van dan)
- resistentie tegen zout van parasieten is enorm toegenomen
- nierschade bij die hoeveelheden is mogelijk

en zo gaat het nog wel even door ... (dus boek kopen ;-).

Ik weet ook een dealer die preventief zout in zijn water doet ... nu die dealer heeft hier in de regio wel een "naam" ondertussen. Vorige week daar nog geweest, in iedere bak zitten minstens 20 koi met grote zwerende wondes of vinrot, etc etc ...

en dit is meteen mijn laatste post in dit topic ;-).
jocca

Berichtdoor jocca » di 17 apr 2018, 12:10:02

@ guyke,
verzilting van water is nog altijd wat anders dan bewust kilo's zout in het water kieperen. Het zoutgehalte in het water aan de kust gaat nooit zo hoog zijn dan wanneer je zelf ettelijke kilo's zout per kuub in het water gaat gooien. De verzilting waarop jij het hebt komt door de lucht, ik denk niet dat er een grote invloed gaat zijn.

en nog een nuttige link erbij ook met wat info
https://www.chikarakoi.nl/zout/
jocca

Berichtdoor deglasblazer » di 17 apr 2018, 21:07:31

Dag Nico

Ik lees ook dat Malamix 17 goed is voor de slijmlaag. Waarom dit niet proberen?

Ik heb momenteel ook een koi zitten welke af en toe apart zit en niet direct met de groep mee-eet. Mijn water heb ik nu groen laten worden en ik ga eens zien of dit helpt. Ik denk dat er veel methodes zijn om je koi beter te maken en ik denk ook dat je hetgeen moet doen waar je jezelf het best bij voelt. Niet?

gr

Tim
deglasblazer

Afbeeldingen: 132

Berichtdoor proview » wo 18 apr 2018, 7:20:17

Hey jocca,

Ik ken de boeken van jos aben.
Hetgeen je aanhaalt is langdurig gebruik van zout in de vijver.
Daar ben ik ook geen voorstander van.
Het gebruik van korte krachtige baden kan voor koi een parasitaire verlichting geven.
Wat betreft die costia die gek is op zout, da wordt inderdaad beweert, maar heb ik nog nergens zwart op wit gelezen en bewezen.
Er zijn er veel die korte zoutbaden gebruiken bij bijzetten nieuwe of occassie koi.
Zelfs korte baden met chloramine t en virkon worden gedaan.
Het is nog steeds de vraag koi behandelen of vijver behandelen ?
Waterkwaliteit is uiterst belangrijk voor koi. Meestal zijn parasitaire problemen een gevolg van waterkwalieit.
Door steeds uw water te behandelen kan je in een visieuse cirkel komen van steeds maar behandelen.
Je krijgt koi nooit helemaal zuiver van parasieten na behandeling.
Een mogelijke redenering zou dan kunnen zijn, specifieke koi behandelen en waterkwaliteit op punt stellen.
Ik wil het gebruik van zout niet aanmoedigen, maar het is en kan gebruikt worden indien nodig.

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor Guyke » wo 18 apr 2018, 10:40:40

Hallo,

@ Jocca,

Die verzilting zou ik toch maar serieus nemen.

artikel van een onderzoek door de VMM ( vlaamse milieu maatschappij )

In het kader van het Europese TOPSOIL-project laat VMM de verdeling tussen zoet, brak en zout water opnieuw in kaart brengen. Daarvoor is deze zomer een laag vliegende helikopter met meetsonde ingezet in het kust- en poldergebied. Daar waren eerder dit jaar grote problemen voor de landbouw door het uitblijven van neerslag, het uitgeput geraken van de waterbekkens en een gevaarlijk hoog zoutgehalte in het IJzerbekken. Toen met man en macht gezocht werd naar oppervlaktewater voor beregening van landbouwgewassen bleek onder meer een 50.000 m² grote vijver bij het luchthaventerrein in Oostende ongeschikt wegens te zout.

In de kustgebieden zit er ook meer zout in het grondwater. ( er word voor vijvers ook veel met opgepompt water gewerkt )

Je kan een punt hebben over de concentratie bij behandeling maar daar gaat het bij mij niet om.
Behandelen met zout in de vijver daar begin ik ook niet aan ( een bad of quarantaine is hier meer voor aangewezen )

Maar hoe krijgen die vijverhouders dan het zout uit hun vijver ( dan kan je blijven water wisselen want er is ook constante aanvoer. ( geen kilo's zoals bij behandelingen maar toch))
Maar dat is ook niet mijn vraag.
Door de ( zeer lichte ) verhoging van de zoutwaarde wat is dan het effect op costia.... dat vroeg ik mij dus af.
En hier dan bij aansluitend terug de vraag, zijn bv de uitbraken van costia heviger in de kustgebieden of juist niet, en is er een verband te leggen met het zout.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 914

Volgende

Keer terug naar Medisch luikje