• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

KH te laag (?) en parasiet.

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

KH te laag (?) en parasiet.

Berichtdoor Roos » vr 18 aug 2017, 16:04:25

Goede middag,

Inmiddels zijn wij al zo'n 10 jaar trotse bezitters van een vijver van 10 kub en 10 koi's (vorig jaar zijn helaas 2 koi's overleden). Onze vijver draait met een sieve, Econobead filter en UV lamp.
Het is de hobby van mijn man, maar onderhand is het meer mijn hobby geworden ;)

Onze koi's zijn na 10 jaar uiteraard groter geworden en mijn man heeft een periode (eigenwijs) flink minder water ververst. Dat samen met flink wat regen, is de KH gedaald naar een waarde van 4. Nu hebben we in 2 delen (verspreid over 1,5 week) in totaal de helft van de vijver ververst met ons kraanwater (KH van 7). Onze KH is daarmee gestegen naar een waarde van 5 en de PH is daarmee uiteraard ook positief veranderd van 6,5 naar 7.
Meestal is onze KH waarde 5,5 geweest en de PH waarde 7 tot 8.
Nitriet en Ammonia zijn altijd 0 geweest. Nitraat is meestal 10.

Nu waren wij net bij het vijvercentrum en daar testte hij gehaast (want hij kon meer verdienen aan een andere klant) een KH waarde van 3?? Ik stond erbij en keek ernaar.. Vol verbazing kreeg ik een grote pot in mijn handen geduwd van 34 euro.. Is het een natuurlijk goedje? "Geen idee", zei de verkoper.. Uhm.. Tja..
Dus nu zit ik met een pot Aqua Pulse KH+ in mijn mik. Is dit natuurlijk? Op de verpakking staat alleen "100% milieu vriendelijk" en dat zegt natuurlijk niets..
Ik heb in die 10 jaar slechts 1x "iets" erin gegooid en direct waren al mijn vissen aan het draaien/flitsen.. Sindsdien hebben wij de waarden altijd op peil gehouden door te verversen.

Ook hebben we een afstrijkje laten maken omdat 2 koi's al enige tijd rode adertjes op hun kieuwen hebben. 1 daarvan heeft ook dat de buitenste rand van zijn kieuw rood is. Het rare is dat dit zomaar weg kan zijn en dan zomaar weer op kan komen. Ook is 1 koi een iets dikkere slijmlaag aan het aanmaken (die krijgt dan een bepaalde gloed waaraan ik dat zie).
Ik zag vanmorgen weer die rode adertjes en kieuwen (vanmiddag was het weer verdwenen) en omdat het vijver centrum geen tijd had, moesten wij zelf een afstrijkje maken en daar langs brengen (note: we hadden nog nooit zelf een afstrijkje genomen en mijn man deed het naar mijn mening te ruw, je hoorde het glaasje over de schubben heen gaan). Na lang zoeken vond de verkoper 3 dezelfde parasieten op die flinke hoeveelheid slijm. De naam is me inmiddels vervlogen. Vorig jaar zijn we er wel 2 koi's aan kwijt geraakt. Iets van Trichodina?
Uiteraard kregen we weer 33 euro aan medicijnen in onze mik geduwd: Morenicol Alparex.
We moeten het 2x toe dienen, UV uit en na een week pas weer water verversen. Voordat wij het toedienen, moeten wij echter eerst de KH 3 punten omhoog doen (hij zou naar 6 moeten voor de behandeling en de verkoper testte dus een wonderlijke KH waarde van 3) en daarvoor 750 ml Aqua Pulse KH+ toevoegen.

Nu wil ik uiteraard geen enkel risico lopen, ik wil niet nog meer vissen kwijt.. Maar ik weet ook dat chemische middelen/medicijnen een flink negatief effect kunnen hebben. Ook weet ik dat een vijver nooit 100% vrij van parasieten is. Dus in hoe verre is het aantonen van die 3 parasieten ook echt een rede om zwaar geschut in te zetten?

Kortom: Wat is nu wijsheid.. Wel of niet KH+ erin (of mss een ander merk oid) en wel of niet Alparex erin?

Alvast bedankt voor het mee denken..
Roos

Re: KH te laag (?) en parasiet.

Berichtdoor Guyke » vr 18 aug 2017, 16:50:57

Hallo,

Welkom bij de koivrienden.
Tricolore?
zal waarschijnlijk trichodina geweest zijn en nu ook ( gebruik van Morenicol Alparex. )
Het klopt dat je het in twee stappen moet toedienen.

Over de waarde van die kh ga ik mij niet uitspreken.
Ik zou ook eens een ander vijverzaak gaan opzoeken.
mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor Roos » vr 18 aug 2017, 17:04:27

Guyke schreef:Hallo,

Welkom bij de koivrienden.
Tricolore?
zal waarschijnlijk trichodina geweest zijn en nu ook ( gebruik van Morenicol Alparex. )
Het klopt dat je het in twee stappen moet toedienen.

Over de waarde van die kh ga ik mij niet uitspreken.
Ik zou ook eens een ander vijverzaak gaan opzoeken.
mvg
Guyke

Klopt, had het net aangepast! :)

Een andere vijverzaak is er naar mijn weten niet.. :( Maar vanwaar het advies om naar een andere vijverzaak te gaan?
Roos

Berichtdoor riny42 » vr 18 aug 2017, 17:42:30

Als die zaak zomaar iets in je handen duwt zonder uitleg of haast heeft met een uitstrijkje dan zou ik ook me geld ergens anders brengen
Zal vast wel een andere zaak zijn in de buurt denk ik
riny42

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Roos » vr 18 aug 2017, 17:45:28

riny42 schreef:Als die zaak zomaar iets in je handen duwt zonder uitleg of haast heeft met een uitstrijkje dan zou ik ook me geld ergens anders brengen
Zal vast wel een andere zaak zijn in de buurt denk ik

We kregen wel even snel uitleg over de hoeveelheden en op een papiertje schreef hij snel de hoeveelheden op. Hij heeft ons vorig jaar ook "geholpen", maar dit keer voelde het niet fijn en ik vraag me dus af of een koi 100% parasiet vrij behoord te zijn of dat je bij het zien van 3 parasieten van hetzelfde soort, direct zwaar geschut in moet zetten?
Roos

Berichtdoor Guyke » vr 18 aug 2017, 17:53:20

Hallo,

Een andere vijverzaak is er naar mijn weten niet.. :( Maar vanwaar het advies om naar een andere vijverzaak te gaan?

Als men niet tijd kan maken voor een klant ( al zeker niet bij een test ) en geldgewin laat primeren heeft dit bij mij al een zeer wansmakelijk gevoel.
Als er in de buurt niet direct iets anders voor handen is wil dat ook zeggen dat dit niet de eerste keer is dat je daar komt.

Als ik bv nog nooit een afstrijkje hebt gemaakt zou ik dit toch eerst eens willen meemaken door iemand die daar kennis van heeft en niet zo maar er aan beginnen.
Als men dan gebaart van geen tijd getuigd dit ook niet echt klantvriendelijk.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor Roos » vr 18 aug 2017, 17:58:30

Guyke schreef:Hallo,

Als men niet tijd kan maken voor een klant ( al zeker niet bij een test ) en geldgewin laat primeren heeft dit bij mij al een zeer wansmakelijk gevoel.
Als er in de buurt niet direct iets anders voor handen is wil dat ook zeggen dat dit niet de eerste keer is dat je daar komt.

Als ik bv nog nooit een afstrijkje hebt gemaakt zou ik dit toch eerst eens willen meemaken door iemand die daar kennis van heeft en niet zo maar er aan beginnen.
Als men dan gebaart van geen tijd getuigd dit ook niet echt klantvriendelijk.

mvg
Guyke

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben.. En het klopt dat wij daar niet voor het eerst komen.. Onze gehele vijver komt daar vandaan, incl. toebehoren..
Roos

Berichtdoor jocca » vr 18 aug 2017, 18:00:36

parasieten vind je in mijn ogen altijd en overal
De KH is idd wat aan de lage kant, maar ook hier is die maar 4 ... hoger krijgen we dit niet, het kraantjeswater is ook laag.
Op zich zou ik hier niet direct wakker van liggen.

het is nu putje zomer (kuch kuch ...) en dus tijd zat om alles terug op punt te krijgen.
Jullie wonen in nederland, het kraantjeswater is er spotgoedkoop. Ververs dus RUSTIG verder (niet de helft leeg laten lopen en bijvullen), gewoon elke dag langzaam bijvullen met een rustig waterstraaltje. Zet eens wat extra beluchting in de vijver en wacht nog even af.
De temperaturen buiten zijn zeer laag, af en toe eens een warme dag er tussen met dan weer flink wat regen of onweer. De vissen voelen dit ook aan, ik merk het ook dat ze hier de laatste dagen wat gaan schuren en flitsen.

Een gehaaste test in een vijverwinkel is waardeloos, ofwel doe je het goed ofwel slecht.
Die man in de "vijverwinkel" is een prietprater, ga hier niet meer aub.
Koop je zelf een druppeltestkit en doe het lekker zelf.
Iemand die zomer producten in uw handen duwt kijkt naar zijn eigen profijt en niet naar het welzijn van de dieren.
Wat betreft het zelf maken van een afstrijkje en binnensteken ... ook dat is waardeloos, en afstrijkje is opgedroogd na 15 à 20 minuten en dus niet meer relevant ...

Jammer, maar je hebt voor +70 euro aan producten mee naar huis waar je (momenteel) niet veel mee aan kan vangen.
jocca

Afbeeldingen: 64

Berichtdoor Roos » vr 18 aug 2017, 18:22:41

jocca schreef:parasieten vind je in mijn ogen altijd en overal
De KH is idd wat aan de lage kant, maar ook hier is die maar 4 ... hoger krijgen we dit niet, het kraantjeswater is ook laag.
Op zich zou ik hier niet direct wakker van liggen.

het is nu putje zomer (kuch kuch ...) en dus tijd zat om alles terug op punt te krijgen.
Jullie wonen in nederland, het kraantjeswater is er spotgoedkoop. Ververs dus RUSTIG verder (niet de helft leeg laten lopen en bijvullen), gewoon elke dag langzaam bijvullen met een rustig waterstraaltje. Zet eens wat extra beluchting in de vijver en wacht nog even af.
De temperaturen buiten zijn zeer laag, af en toe eens een warme dag er tussen met dan weer flink wat regen of onweer. De vissen voelen dit ook aan, ik merk het ook dat ze hier de laatste dagen wat gaan schuren en flitsen.

Een gehaaste test in een vijverwinkel is waardeloos, ofwel doe je het goed ofwel slecht.
Die man in de "vijverwinkel" is een prietprater, ga hier niet meer aub.
Koop je zelf een druppeltestkit en doe het lekker zelf.
Iemand die zomer producten in uw handen duwt kijkt naar zijn eigen profijt en niet naar het welzijn van de dieren.
Wat betreft het zelf maken van een afstrijkje en binnensteken ... ook dat is waardeloos, en afstrijkje is opgedroogd na 15 à 20 minuten en dus niet meer relevant ...

Jammer, maar je hebt voor +70 euro aan producten mee naar huis waar je (momenteel) niet veel mee aan kan vangen.

Bedankt.

Mijn water test ik al jaren zelf, vandaar dat ik ook zo goed kan benoemen wat onze waarden zijn en zijn geweest.
Het vijvercentrum is op 5 minuten rij afstand, opgedroogd was het gelukkig niet.
Flitsen en schuren zie ik nog niet. Dat zagen we vorig jaar en toen waren we al te laat..

We bedachten net dat er nog 1 iemand in de omgeving is met meer verstand, maar ook hun schrijven graag spullen voor en zijn moeilijk bereikbaar + bijna nooit open (ze doen het bij hun thuis). Zij komen niet aan huis en de vissen zo veel stress aan doen vind ik zielig + het formaat van de vissen is ook niet al te makkelijk te vervoeren..
Roos

Berichtdoor mario1 » vr 18 aug 2017, 19:00:26

Met een kh waarde van 4 zou ik me geen zorgen maken, en is niets mis mee.
Velen hebben een zelfs een kh van 3 of zelfs lager. Belangrijker vind ik je ph waarde, en dat deze ok is en stabiel.
Uiteraard zijn er ook andere parameters welke mede bepalend zijn voor eventuele problemen.
Indien je toch je kh omhoog wil kan ik je een beter en vooral een budgetvriendelijker product aanbevelen dan hetgeen je bij het vijvercentrum hebt meegekregen.
Google eens op natriumbicarbonaat, en je zal een heel pak wijzer worden. Kan je bij de Aveve aankopen voor een habbekrats.

Parasieten heb je altijd en overal, uiteraard moeten deze binnen de perken blijven en behandeld worden indien nodig.
Een afstrijkje thuis nemen en hiermee dan naar een vijvercentrum rijden vind ik niet zo een goed idee gezien bepaalde parasieten reeds zijn afgestoven en je dus nooit een ideaal beeld krijgt van de situatie.
mario1

Afbeeldingen: 2119

Berichtdoor jocca » vr 18 aug 2017, 19:07:54

@Roos,

In nederland hebben jullie toch de KVA dienst ...
dat is een groep vrijwilligers die langskomen bij jullie bij problemen,
het zijn geen koidokters, maar ze weten verdorie wel goed wat ze doen en het is ideaal om zo iemand even te laten komen voor bv een afstrijkje of zo.
Zij gaan je ook minder vlug dure producten verkopen, ze hebben er nl toch geen baat bij.

Ze vragen voor een ruim onderzoek van de vissen amper 25 euro ...
hier kan je echt niet voor gaan prullen in mijn ogen ...

linkje met wat info
http://www.nvn-koi.nl/content/index.php ... catid=5010
jocca

Berichtdoor AVG » vr 18 aug 2017, 19:29:17

Hoi Roos,

Mss is het idee om bij benadering jullie woonomgeving aan te geven ? ( wellicht iemand met ervaring die jullie bij wil staan )

Ik snap wel dat je kH + hebt meegekregen, want de verkoper heeft natuurlijk de info op de site van het product bekeken.... Zo'n product kan tijdelijk helpen maar niet meer dan dat.
De verkopende partij zal bang zijn voor een pH crash en zal daar zijn advies op af hebben gesteld.
Ik ben het met Mario eens, beter een voordeliger alternatief, als je dan toch de kH wil verhogen.
Hier ook een kH tussen de 3 en 4 Ph is wel altijd stabiel op 7.8

Voor hetgeen jullie nu uit hebben gegeven zou je ook hebben kunnen kiezen voor een Koidokter, je leert daar veel van ! hoe een afstrijkje maken, meekijken door de microscoop etc...
Medicatie hebben ze bij zich en kosten veel minder dan bij een tuincentrum of wat dan ook.
Het is niet zo dat ik altijd goede ervaringen heb opgedaan met een KD, sommige komen hier nooit meer binnen ! Indien gewenst kan ik je een tel. van een vrouwelijke koidokter bezorgen, zij neemt alle tijd zonder die extra te berekenen ( laat niet de motor van de auto lopen en telkens op het klokje kijken, heeft wel respect voor de Koi )

@Jocca, afgelopen week vier verschillende Koi afgestreken, geen parasiet te bekennen ! ik neem aan dat ook jij een nieuw te kopen Koi in jouw bijzijn laat afstrijken en dan meekijkt. Zit er dan wat op neem ik zo'n Koi echt niet mee.
AVG

Afbeeldingen: 3317

Berichtdoor jocca » vr 18 aug 2017, 19:36:21

@AVG,
ik heb een paar koi gekocht van particulieren zonder een afstrijkje te laten maken, echter deze particulieren zijn zo een fervente koihouders dat ik blindelings een koi zou kopen bij hen.

Bij de dealer hou ik vooral de bakken goed in de gaten (en dan niet 1, maar allemaal),
zie ik ook maar 1 vis schuren of flitsen dan moet er een afstrijkje gemaakt worden, anders zou ik het nog wel eens durven door de vingers zien.
Alle koi gaan hier ook 1 à 2 maand in quarantaine voordat ze de vijver in gaan, scheelt ook al weer een hoop.

Om het risico op zieke vissen bij aankoop nog te verminderen beperk ik mij nu ook maar meer tot 1 dealer voor de aankoop van koi EN sinds begin dit jaar beslist om particulier geen meer te kopen (ondanks dat we GEEN problemen hebben gehad met de 2 die we zo gekocht hebben).
jocca

Berichtdoor AVG » vr 18 aug 2017, 19:47:57

OK, Jocca, duidelijk. We gaan er verder maar niet over bomen :D anders krijgt deze topic van Roos door mijn toedoen een andere wending dan waar deze voor bedoeld is.
AVG

Afbeeldingen: 3317

Berichtdoor Roos » vr 18 aug 2017, 19:50:44

Bedankt allemaal.

Mijn man heeft net even naar een koi dokter gebeld (de een die geen huisbezoeken doet) en die heeft ons laten weten dat zij geen problemen zien. Behandelen adviseren zij pas wanneer de koi's springen, flitsen of schuren. De KH waarde is prima, wanneer deze onder de 3 komt, moeten we ons wel direct zorgen gaan maken. Voor nu zei hij dat wij veel verversen :)

Met andere woorden: morgen gaan we doe goedjes retour brengen...
Roos

Volgende

Keer terug naar Medisch luikje