• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Ieder jaar hetzelfde verhaal - 1 flitsende vis.

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

Ieder jaar hetzelfde verhaal - 1 flitsende vis.

Berichtdoor WTR » za 06 mei 2017, 20:19:50

Hallo,

Ieder voorjaar is het weer raak. Onze Kin Kabuto flitst alle kanten op terwijl de rest nergens last van lijkt te hebben. Vandaag is het weer begonnen, hij flitst er weer vrolijk op los. Laatste jaren is gebleken dat een afstrijkje niets opleverde (op 1 keer na). Ik word een beetje moe van deze vis omdat hij me ieder jaar weer kopzorgen bezorgt, en stress veroorzaakt in de vijver.

Hoe zou het kunnen dat iedere keer deze vis flitst, terwijl de rest gewoon vrolijk hun rondjes zwemt? Ik zou wel weer een afstrijkje kunnen gaan maken maar ik vind het vreemd dat dit ieder jaar terug komt. Hopelijk kan iemand verklaren waar dit door zou kunnen komen.

Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 13

Re: Ieder jaar hetzelfde verhaal - 1 flitsende vis.

Berichtdoor arco barendregt » za 06 mei 2017, 21:58:56

Is het toevallig een mannetje? Die krijgen nu behoorlijk paaipukkels en daar door willen ze nog wel eens flitsen.

Ik heb hier een yamabuki die altijd met geknepen vinnen op de bodem blijft liggen, dat doet ze dan een week of wat en daarna zwemt ze weer vrolijk rond.
In het begin maakte ik dan een afstrijkje en kreeg ik er kopzorgen van, maar nu kijk ik er niet meer naar.
Het beest heeft wss inwendig iets of gewoon een afwijking.
25.000L , zeef, biotec 36, 6 koi
arco barendregt

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor jocca » za 06 mei 2017, 22:23:41

geen paniek,
hier 1 springer en 1 flitser,
dezelfde als vorig jaar ...
zwemmen als een komeet door de vijver, vreten als een klein varken en gaan vervolgens rustig liggen dobberen in de bovenste waterlagen.
Kom ik af met eten, dan zijn ze daar terug, ga ik kijken naar de eenden dan achtervolgen ze mij in de vijver.

Met andere woorden: zolang hun ander gedrag OK is (lees eten en voldoende rondzwemmen) en ze uitwendig geen roodheid hebben zou ik ze niet onnodig gaan netten, dit zorgt vaak voor nog meer stress.

Vorig jaar steeds zitten netten en doen, 2x koidoc gebeld kort na elkaar.
Dit voorjaar nog geen enkele keer zitten netten en ze eten als nooit tevoren.

Wel anarex bio in de vijver gedaan een maand geleden en een pruttelpot een week later.
jocca

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor WTR » zo 07 mei 2017, 0:40:53

Ik hoef me dus niet direct zorgen te maken. Ik geloof dat het een male is, volgensmij heeft hij paaipukkels, maar dat kijk ik morgen even voor de zekerheid.

Kwa gedrag is er niet veel te merken verder. Hij doet altijd een beetje zijn eigen ding en bemoeit zich niet veel met de andere vissen maar dat is al jaren zo.

Het schepnet laat ik inderdaad zoveel mogelijk in de schuur staan.

Ik zal het komende dagen in de gaten houden.
WTR

Berichtdoor WTR » za 03 jun 2017, 11:59:54

Net een stuk sinaasappel aan het voeren, en toevallig kon ik de onruststoker nu op heterdaad vastleggen. Hij blijft het toch nog steeds doen.

phpBB [video]

Vorige keer was er op het afstrijkje niks te vinden. Misschien toch nog maar een keer afstrijken?
WTR

Berichtdoor AVG » za 03 jun 2017, 17:18:11

WTR schreef:Vorige keer was er op het afstrijkje niks te vinden. Misschien toch nog maar een keer afstrijken?

Hier flitsen af schuren de Koi bij tijden ook wel eens, de Koi op het filmpje wil zich duidelijk ergens van ontdoen. Nog eens een afstrijkje maken is wel aan te raden.
AVG

Afbeeldingen: 3222

Berichtdoor wadapatja » za 03 jun 2017, 19:13:04

De reactie van koi op parasieten is zeker niet gelijk. Sommigen hebben 1 wormpje en springen en schuren continu. Andere zitten er helemaal onder en gedragen zich normaal. Deze zou best ergens een wormpje kunnen hebben. Doorgaans wordt er gezegd bij 1 wormpje nog niet behandelen, maar deze heeft toch echt wel last.
En daarom misschien ook een andere vis waarvan jij denkt dat ie nergens last van heeft even afstrijken.
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 40sllAirlift
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 23

Berichtdoor WTR » za 03 jun 2017, 20:16:09

Ik heb wat gevonden, alleen kan niet goed thuis brengen wat het is. Helaas lijkt de kwaliteit nogal wat slechter te worden als ik hem upload, maar misschien kunnen jullie het thuis brengen op basis van de beweging die het maakt. Kijk in het filmpje rechts onder.
phpBB [video]

Hiervan kwam ik er enkele tegen, en ook 1 tricho.

Wat is het en wat te doen?
WTR

Berichtdoor Marcje » za 03 jun 2017, 20:30:38

Hoi Wouter,

Links onder is er inderdaad een snel bewegende parasiet te zien, en zie ik wel vaker voorbijkomen ( ben de naam kwijt ) , maar denk niet dat deze enkeling voor problemen kan zorgen

Het enige waar ik mij zorgen over maak is de costia en als dit bij een enkeling blijft is dit niet erg, maar moeilijk in te schatten omdat het filmpje vrij kort en niet zo zuiver is om costia te zien

63652

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Marcje

Afbeeldingen: 5024

Berichtdoor WTR » za 03 jun 2017, 20:52:05

Het lastige is dat alleen deze vis last lijkt te hebben, en ik momenteel geen quarantaine voorziening heb. Ik ga morgen toch ook nog even 1 of 2 andere vissen afstrijken om meer duidelijkheid te krijgen.
WTR

Berichtdoor WTR » za 03 jun 2017, 21:58:33

Ik hoor het trouwens graag als iemand weet wat dit voor een parasietje is :unknown:
WTR

Berichtdoor koi.gin » za 03 jun 2017, 22:13:31

Als er costia op 1vis zit, zit die ook op andere. Bij deze temperaturen heb je snel een uitbraak van costia. Ik zou snel behandelen.

Succes
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter: http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... 09&start=0
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Berichtdoor Marcje » za 03 jun 2017, 22:56:09

WTR schreef:Ik hoor het trouwens graag als iemand weet wat dit voor een parasietje is :unknown:

De opvallende parasiet die u ziet is volgens mij Chilodonella , en in verhouding tot de costia die ik omcirkeld had zou dit wel kunnen kloppen :wink:

Ook hier zijn er twee koi die niet meer komen eten en zich afzonderen , pffffff.... dus ik ken het gevoel wat te doen als de anderen het goed doen

Iedere vijver is anders, en hier met de plantenvijver en redelijk wat organisch vuil is behandelen moeilijk, dus is keuzes maken

Groetjes

marc

Marcje

Berichtdoor WTR » za 03 jun 2017, 23:21:20

Oke dan moet ik me dus toch een beetje zorgen gaan maken :(

Ik hoop dat dit niks is? Anders zijn we ver van huis.

Vergroting 400, bewoog niet
63657

Maar die 2 puntjes waren dus zeker costia? En zo ja, moet ik zsm gaan behandelen?

(Als ik vanmiddag weer ga kijken probeer ik het goed te filmen en zet ik het weer hier neer, zodat er hopelijk iemand met een scherp oog mee kan kijken)
WTR

Berichtdoor Marcje » zo 04 jun 2017, 12:54:46

Costia is altijd in beweging

phpBB [video]

https://www.youtube.com/watch?v=tBMPsXr0abo

Groetjes

Marcje

Volgende

Keer terug naar Medisch luikje