Nitriet probleem

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
SteveVinck
9

Nitriet probleem

Bericht door SteveVinck »

Hallokes,

ff wat meningen proberen te krijgen

Elke week meet ik Ammonium / Nitriet (via de digitale Hana testers) en Nitraat via colombo druppels.

Zowel Ammonium als Nitraat zijn stabiel op 0 en 30 mg/l
Echter de nitriet waardes stijgen lichtjes maar gestaag en dit naar waardes die niet meer ok zijn . Afgelopen weken werd steeds voeding verlaagt bij stijging van het nitriet maar er is dus geen effect
Het aantal gegeven eten is voor het aantal vissen absoluut niet overdreven en zal eerder aan de lage kant zijn en al zeker 25 % minder dan het was in juni (en toen geen problemen met nitriet)

Gisteren dan de 3 kamerfilter , die achter de trommelfilter staan , eens bekeken en zoals altijd zijn die kamers proper.

Net nitriet gemeten en nu staat echt wel alarmerend hoog (60 => wat dus overeenkomt met 0,19 mg/l)
Onmiddellijk gestart met opnieuw waterverversing van 10%

PH is steeds rond 7,5 (digitaal gemeten)
O2 is schommelend tussen 7,5 en 8,5 (digitaal gemeten)
Kh 5° (druppels)

Wat kan nu de aanleiding zijn ?

Is raar dat niet nitriet blijft stijgen terwijl ammonium niet meetbaar blijkt en nitraat op 30 mg/l stabiel is

ps : vijver draait al 6 jaar dus ben geen newbie en daarvoor had ik ook al 7 jaar vijver ,
Mzltoff
3

Re: Nitriet probleem

Bericht door Mzltoff »

Ik zou haast zeggen dat je een gevalletje nitraat naar nitriet hebt. En dat zou dan wijzen op een verkeerde bacterie verhoudinh in je filter. Het fijne weet ik er ook niet van maar wel is ergens gelezen dat dit voor kan komen.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Klopt idd, zijn specifieke bacteriën die dit kunnen en
Leven doorgaans tussen een bepaalde temperatuurrange.
Sommige bacteriën kunnen zodanig dominant zijn dat ze andere soorten verdringen. Wanneer de temperaturen zullen zakken zal het afnemen.
Komt niet zo vaak voor.
Heb jij soms zeer ondiepe gedeeltes in de vijver?

Mzltoff schreef: 30 aug 2024, 16:26 Ik zou haast zeggen dat je een gevalletje nitraat naar nitriet hebt. En dat zou dan wijzen op een verkeerde bacterie verhoudinh in je filter. Het fijne weet ik er ook niet van maar wel is ergens gelezen dat dit voor kan komen.
Babette
3

Bericht door Babette »

Ik heb een vijver die 80 a 90cm diep is ondiep dus, nitraat of niettriet meet ik niet dus heb er ook geen kopzorgen over en alles is prima! :Hyper:
EvU
2

Bericht door EvU »

Babette schreef: 30 aug 2024, 21:53 Ik heb een vijver die 80 a 90cm diep is ondiep dus, nitraat of niettriet meet ik niet dus heb er ook geen kopzorgen over en alles is prima! :Hyper:
Nitraat wil je eigenlijk juist wel meten, dit geeft aan dat je cyclus werkt.

Er is wel discussie dat nitraat ook door sommige filters afgebroken kan worden, trickles/showers. Maar dan nog zul je altijd wel wat nitraat meten.
DenD
8

Bericht door DenD »

[/quote]

Nitraat wil je eigenlijk juist wel meten, dit geeft aan dat je cyclus werkt.

Er is wel discussie dat nitraat ook door sommige filters afgebroken kan worden, trickles/showers. Maar dan nog zul je altijd wel wat nitraat meten.
[/quote]

Klopt. Denitrificatie.
SteveVinck
9

hey merci voor de reacties,

raar gisteren had ik nog geantwoord maar dat staat er niet meer tussen

Ik had idd denitrificatie teruggevonden maar dat zou oa in een zuurstofarm milieu zijn en dat is het niet . de verschillende kamers in de filter hebben 0.8 mg/l zuurstof

Ik heb geen ondiepe stukken in de vijver en kan me niet voorstellen dat er nu plots iets gewijzigd zou zijn aan de omstandigheden.

Heb gisteren een 10% waterwissel doorgevoerd dus ga nu morgen of maandag nog eens meten
DenD
8

Bericht door DenD »

SteveVinck schreef: 31 aug 2024, 18:00
Ik had idd denitrificatie teruggevonden maar dat zou oa in een zuurstofarm milieu zijn en dat is het niet . de verschillende kamers in de filter hebben 0.8 mg/l zuurstof
Denitrificatie gebeurt idd in een zuurstofarm milieu en kan je zelf hebben in een bewegend bed :D
SteveVinck
9

DenD schreef: 31 aug 2024, 18:49
SteveVinck schreef: 31 aug 2024, 18:00
Denitrificatie gebeurt idd in een zuurstofarm milieu en kan je zelf hebben in een bewegend bed :D
oei amai en daar wordt zoveel zuurstof in gepompt . Dan moet ik dit anders gaan bekijken
Het enige waar ik dan kan aan denken is in mijn laatste kamer (3 van 3) heb ik dit jaar extra sera siporax toegevoegd maar dit was in februari. Dit was in de hoop extra filtering te hebben.
Babette
3

Bericht door Babette »

Is het niet eens tijd om wat waterplanten te voorzien in jullie vijver en weg met deze ongemakken. In een kale vijver vraag je om problemen begrijp dit eens ! Koi houden is niet in een lege bak en om de maand wat chemie toe te voegen en je bent er van af, natuur is de de oplossing !! 😆
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Babette schreef: 31 aug 2024, 20:35 Is het niet eens tijd om wat waterplanten te voorzien in jullie vijver en weg met deze ongemakken. In een kale vijver vraag je om problemen begrijp dit eens ! Koi houden is niet in een lege bak en om de maand wat chemie toe te voegen en je bent er van af, natuur is de de oplossing !! 😆
Dit roept mijn vriendin ook al een tijdje. En het staat nog leuk ook.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Veel problemen zijn de schuld van de houder. Ja, ik hoor er ook bij. De huidige vijver is ontoereikend voor deftige koihuishouding. Daarom komt nieuwe vijver met een bezetting van maximaal 1 koi op 2,5 kuub of totaal van 12 stuks.
@Babette planten kunnen een meerwaarde zijn op het systeem op voorwaarde dat je het goed doet. Als de plantenresten liggen te rotten tussen de lava zal je problemen krijgen. Zelfs in kratten met voldoende doorstroming zal al genoeg rommel geven. En er zullen er zijn dat het goed verloopt.

@SteveVinck 0,8 mg vind ik zeer laag en eerder een zuurstofarm milieu. Bacteriën nemen nu eenmaal ook veel zuurstof op. Belang van beluchten en geen dode zones te creëren.
Babette
3

Bericht door Babette »

Het kan met planten, puur natuur!
Bijlagen
IMG_0401.jpeg
SteveVinck
9

@ babette

ik heb de planten er 2 jaar geleden uitgedaan , de vissen bleven zich kwetsen aan de manden en dat veroorzaakte ook weer problemen.

Verder was de stank van de plantmanden niet te harden alsook het vuil dat er jaarlijks uitliep als ik ze moest snoeien . soms ben ik idd aan het kijken hoe ik een vijver in de vijver zou kunnen maken met de planten in (bijv 3d zak van folie).

de bedoeling zou dan zijn het water 10 cm te kunnen laten zakken en dan de planten jaarlijks te kunnen snoeien zonder dat de drap de vijver inloopt.

echter het probleem is nu nitriet waarbij planten niet echt gaan helpen
SteveVinck
9

Orioner schreef: 31 aug 2024, 21:35 Veel problemen zijn de schuld van de houder. Ja, ik hoor er ook bij. De huidige vijver is ontoereikend voor deftige koihuishouding. Daarom komt nieuwe vijver met een bezetting van maximaal 1 koi op 2,5 kuub of totaal van 12 stuks.
@Babette planten kunnen een meerwaarde zijn op het systeem op voorwaarde dat je het goed doet. Als de plantenresten liggen te rotten tussen de lava zal je problemen krijgen. Zelfs in kratten met voldoende doorstroming zal al genoeg rommel geven. En er zullen er zijn dat het goed verloopt.

@SteveVinck 0,8 mg vind ik zeer laag en eerder een zuurstofarm milieu. Bacteriën nemen nu eenmaal ook veel zuurstof op. Belang van beluchten en geen dode zones te creëren.
sorry moest 8,0 mg/l zijn
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”