Zelf problemen gecreëerd in de vijver

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Mzltoff
3

Zelf problemen gecreëerd in de vijver

Bericht door Mzltoff »

Beste koivrienden,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb de waterwaarden in mijn vijver verkloot! Dan heb ik het niet over ammoniak nitriet en dat soort zaken maar de bacteriële onbalans.

Ik was mij van geen kwaad bewust, namelijk had ik een prachtig nieuwe vijver van 55m3 en een dikke trommel en 3 700liter bakken voor mijn filtratie. Het systeem was piekfijn aangelegd dus wie ging mij wat doen. Eind vorig jaar deden er de eerste bacteriële problemen voor, ik was er niet bekend mee nog en de waterwaardes die ik kon meten waren prima. Behandeld met de antimix van de Belgische Koidokter en al mij problemen waren alweer uit de wereld.

Maarja, als je stelselmatig wat fout doet komen de problemen ook weer terug. Ik had symptoom bestrijding gedaan maar niet de bron aangepakt. Ik deed ook niks fout dacht ik. Dan maar een week virkon op de bak en dat moest dan maar weer helpen. Afstijken maken en ook hierop niks kunnen vinden. Wat is er nou aan de hand...?

Door een mede koivriend hier op het forum werd ik doorverwezen naar de adviesgroep koi en vijver. Ik had namelijk mijn favoriete kohaku met openstaande schubben dus er moest toch echt wel iets gaan gebeuren. De adviesgroep koi en vijver reageerde supersnel. Na mijn aanvraag op zaterdag avond had ik maandag al een afspraak en zijn we is met nieuwe ogen en iemand met veel meer ervaring na de vijver gaan kijken. Ammoniak en nitriet waren iets verhoogt maar buiten de gevarenzone. Dit wist ik zelf ook gezien de virkon s echt wel wat doet met je goede bacterien. Na uitgebreid onderzoek en afstijkjes kwam hij tot dezelfde concluse een bacterieel probleem. Ik kreeg de tip om de leidingen te spoelen en het vuil wat onderin de trommel lag weg te halen. En vervolgens water op te sturen naar onze nederlanse Koidokter rob.

Uitslag van het onderzoek:

Totaal kolonie getal 12.800 (mag tot 30.000)
Aeromonaden/pseudomaden 2600 (mag tot 500)
Schimmels en gisten 2300 (mag ook tot 500)

Oftewel een teveel aan slechte bacteriën waar ik dus op 3 van de 30 vissen de uiterlijke problemen zag met wondjes of schubben wat maar niet beter word.

Nu lijkt mijn filter mooi schoon, echter na wat dieper graven om het materiaal trof ik veel vervuiling en wat schimmelgroei (of iets wat er op lijkt) aan. Ik had namelijk ergens gelezen een filter mag zo vuil als wat zijn als het maar doorstroomt. Te schoon is niet goed, vissen horen niet in een te schone steriele omgeving en de natuur regelt zichzelf wel. Lang verhaal kort ik geloofde dat als zoete koek en makkelijk was het ook want eigelijk maakte ik trommelgoot wekelijks schoon en die achterste bak 1x per jaar.

Dus na dit filter onderhoud achterstand de mouwen opgestroopt en het hele filter aangepakt en schoongemaakt. Even terug naar 0 om opnieuw te beginnen. Na de schoonmaak was de amoniak nog 2 dagen zichtbaar via de druppeltesters. Beetje gokken met de kleuren maar laten ze zeggen 0.3 mg. Het is niet geel en niet lichgroen maar ergens daartussen. Nu zit het nitriet ook rond deze waarde maar ik gok dat dit met een dag of 2 a 3 ook wel is bijgetrokken. Ondanks de grote schoonmaak staat mijn filter gelukkig toch niet op de 0.

Kd rade behandeling aan met GTC voor de schimmels en gisten en koi emzym voor de slecht bacteriën. Echter na contact met de assistente en uitleg een ander plan van aanpak getrokken. Probleem met de GTC is dat het wel weer een flinke inpact heeft op de bacteriële huishouding en ik heb ook de bron van de problemen gevonden en aangepakt. Ook omdat we over een week op vakantie zijn durf ik na de behandeling niet de vijver aan een ander over te laten. Dus voor nu enzym toevoegen, waterwissels gewoon normaal 10 tot 20 procent per week en het belangrijkste van alles elke week of 2 weken een gedeelte van het filter schoonmaken.

Mocht nu blijken dat na de vakantie de 3 vissen nog niet tot een groot gedeelte van hun bacteriële infecties af zijn dan ga ik alsnog met de GTC aan de slag.

Resultaten na het schoonmaken van het filter en een waterwissel van 10 procent, vissen aten gelijk beter. Rode aderen van stress namen af en zwommen weer meer rond ipv wat hangen.

Ik heb ditkeer geen advies nodig maar wou graag het verhaal delen aangezien ik dus onbewust met de beste bedoelingen mijn vissen hun leven een stuk zuurder maakte dan nodig is. Wellicht dat ik met dit verhaal iemand ervoor kan behoeden dezelfde fout te maken.
Geert666
5

Re: Zelf problemen gecreëerd in de vijver

Bericht door Geert666 »

Begrijp ik het dan goed dat de bacteriele druk dan kwam door een te vuil filter?
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Geert666 schreef: 29 jul 2024, 17:30 Begrijp ik het dan goed dat de bacteriele druk dan kwam door een te vuil filter?
De bacteriële druk is niet te hoog. Zit op 12k wat 30 mag zijn. Echter waren/zijn er teveel slechte bacteriën aanwezig deze waarde mag tot 500 maar zat op 2200 zo uit mijn hoofd. En die slechte bacteriën zorgten voor infecties of wonden die niet wouden genezen door constante aanvallen van deze groep bacteriën. In hoeverre de schimmels en gisten hier aan meespelen durf ik niet te zeggen maar vermoed dat het hierdoor ook niet beter werd.
mario1
16

Bericht door mario1 »

De vraag welke ik me stel is hoe krijgen de goede bacteriën terug de bovenhand :?:
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Ik moet er ook nog bij bekennen dat ik 1 van de 2 beluchte bodemdrains niet in gebruik had, deze liet is wel is eens in de 2 weken / maand doorstromen en dit gaf stinkend water. Let op de drain zelf wel in gebruik maar de 32mm pvc lucht leiding zat dus vol stilstaand water. Deze heeft ook niet geholpen, maar vermoed niet dat dit de oorzaak is van het grotere probleem aangezien ik er de laatste weken wel beter mee omging met doorlopen en hierin geen verbetering kreeg. Of een vuil filter nu perse slecht is wil ik niet zeggen. De meerkamer van mijn ouders vroeger was ook vies maar gaf geen problemen. Dit vuil uit de meerkamer was echt wel anders dan de vervuiling die ik aantrof in mijn filter.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Screenshot_20240729_184519_Gallery.jpg
Screenshot_20240729_184519_Gallery.jpg (30.49 KiB) 402 keer bekeken
Screenshot_20240729_184547_Gallery.jpg
Screenshot_20240729_184547_Gallery.jpg (84.92 KiB) 402 keer bekeken
Deze meuk trof ik aan, kan niet goed zijn.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Pathogene bacteriën gedijen goed in zuurstofloze/arme plaatsen. Als je drap uithaalt en het stinkt naar zwavel mag je 100% zeker zijn dat het zuurstofarm is en dat er een broedplaats is voor aeromonas en dergelijke. Deze komen dan door verstoring in je waterkolom en elk wondje, hoe klein ook kan een potentieel gevaar opleveren.

Een Koi met een infectie is sowieso al een broeinest die zorgt voor een verhoogde bacteriedruk.
Sommige producten lokken een explosie uit. Zeker de vloeibare producten zoals nitrietweg, phosex en dergelijke zijn op basis van koolstof. Koolstof is een voedingsbodem voor bacteriën. Zowel goede als slechte. We kieperen van alles in onze vijver zonder de uitkomst te kennen.

Ik hoop dat je broeinest gevonden hebt, ik ben nog op zoek.

Kan er al een boek over schrijven.
Mzltoff schreef: 29 jul 2024, 18:46 Screenshot_20240729_184519_Gallery.jpg

Screenshot_20240729_184547_Gallery.jpg

Deze meuk trof ik aan, kan niet goed zijn.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Zolang het niet stinkt zou ik me weinig zorgen maken. De andere bacteriën ruimen het wel op. Probleem is dat het begint te stinken naar rotte eieren.

Iedere 2 weken wordt hier de filter gespoeld en je mag raden. 2 weken verder kwam er al stinkende drap uit. Dit zijn idd de bommen.
Zelfs een te dikke Biofilm op de wand kan al een potentieel probleem vormen gezien er een zuurstofarm milieu ontstaat diep in de biofilm.
Mzltoff schreef: 29 jul 2024, 18:44 Ik moet er ook nog bij bekennen dat ik 1 van de 2 beluchte bodemdrains niet in gebruik had, deze liet is wel is eens in de 2 weken / maand doorstromen en dit gaf stinkend water. Let op de drain zelf wel in gebruik maar de 32mm pvc lucht leiding zat dus vol stilstaand water. Deze heeft ook niet geholpen, maar vermoed niet dat dit de oorzaak is van het grotere probleem aangezien ik er de laatste weken wel beter mee omging met doorlopen en hierin geen verbetering kreeg. Of een vuil filter nu perse slecht is wil ik niet zeggen. De meerkamer van mijn ouders vroeger was ook vies maar gaf geen problemen. Dit vuil uit de meerkamer was echt wel anders dan de vervuiling die ik aantrof in mijn filter.
goshiko
14

Bericht door goshiko »

Voor mij staat of valt alles met de flow. Bij mij gaat 56kuub elk uur door de filter, over 4 drains en 1 drijfskimmer. Goeie 10kuub per lijn, dan bezinkt er weinig in de leidingen of vijver. Trommel gaat over 70 micron, bezinking in de filterkamers erachter is nihil.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

goshiko schreef: 29 jul 2024, 20:23 Voor mij staat of valt alles met de flow. Bij mij gaat 56kuub elk uur door de filter, over 4 drains en 1 drijfskimmer. Goeie 10kuub per lijn, dan bezinkt er weinig in de leidingen of vijver. Trommel gaat over 70 micron, bezinking in de filterkamers erachter is nihil.

Goshiko
Ik trek hetzelfde over de drains, veel kwam er niet uit bij het flushen maar goed om deze gewoontje mee te nemen. Kreeg wel een steen mee die de kids erinhadden gegooit dat was dan wel weer grappig.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Orioner schreef: 29 jul 2024, 20:03 Zolang het niet stinkt zou ik me weinig zorgen maken. De andere bacteriën ruimen het wel op. Probleem is dat het begint te stinken naar rotte eieren.

Iedere 2 weken wordt hier de filter gespoeld en je mag raden. 2 weken verder kwam er al stinkende drap uit. Dit zijn idd de bommen.
Zelfs een te dikke Biofilm op de wand kan al een potentieel probleem vormen gezien er een zuurstofarm milieu ontstaat diep in de biofilm.
Mzltoff schreef: 29 jul 2024, 18:44 Ik moet er ook nog bij bekennen dat ik 1 van de 2 beluchte bodemdrains niet in gebruik had, deze liet is wel is eens in de 2 weken / maand doorstromen en dit gaf stinkend water. Let op de drain zelf wel in gebruik maar de 32mm pvc lucht leiding zat dus vol stilstaand water. Deze heeft ook niet geholpen, maar vermoed niet dat dit de oorzaak is van het grotere probleem aangezien ik er de laatste weken wel beter mee omging met doorlopen en hierin geen verbetering kreeg. Of een vuil filter nu perse slecht is wil ik niet zeggen. De meerkamer van mijn ouders vroeger was ook vies maar gaf geen problemen. Dit vuil uit de meerkamer was echt wel anders dan de vervuiling die ik aantrof in mijn filter.
Stank had ik alleen uit het stukje stilstaande water. Het filter heb ik niet geroken. Het zal vast een geur hebben gehad maar niet een extreme wat me opviel. Gewoon de normale vis/vijvergeur.

Ik voeg nu wel voor het eerst een middeltje toe om de bacteriën te helpen op aanraden van de kd. Niet die van de kd zelf maar een soortgelijk product met iets minder clames maar beter afgestemd op vijvers van plus 50m3 zodat het ook nog een beetje betaalbaar blijft.

Ik hoop voor je dat je jou probleem ook snel vind, ik ben er zelf nog niet maar heb goede hoop.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

mario1 schreef: 29 jul 2024, 18:42 De vraag welke ik me stel is hoe krijgen de goede bacteriën terug de bovenhand :?:
Wapens geven hahaha, wellicht dat het enzym ze helpt.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Als ik toch een tip mag geven: lookpoeder onder je voer mengen. Ik heb dit jaar al een hoop miserie gehad met een resistente stam aeromonas. Voer nu al een paar weken met look en moet zeggen de infecties zijn beduidend minder.

Hier wel een zeer dikke biofilm. Ik vrees dat hier de o.a. de oorzaak moet liggen. Vaak is het gissen.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Orioner schreef: 29 jul 2024, 21:02 Als ik toch een tip mag geven: lookpoeder onder je voer mengen. Ik heb dit jaar al een hoop miserie gehad met een resistente stam aeromonas. Voer nu al een paar weken met look en moet zeggen de infecties zijn beduidend minder.

Hier wel een zeer dikke biofilm. Ik vrees dat hier de o.a. de oorzaak moet liggen. Vaak is het gissen.
Heb je het hier over knoflook? Ik zag dat ze van die flessen hebben officieel voor paarden zijn maar dat maakt het goed betaalbaar en daar het koivoer mee vermengen.
Orioner
2

Bericht door Orioner »

Ja, knoflook.
Kan je vinden in elke winkel. Koffielepel op korrels en wat water er op en laat effen trekken.

Zelf zeeaquarium en met look lossen we veel problemen op gezien we niet met de meeste middelen kunnen werken. Onze koralen gaan dood aan malachiet, koper en dergelijke

Look is stress werend en zorgt er voor dat de slijmhuid dikker wordt. Look heeft ook een antibioticale werking.
Mzltoff schreef: 29 jul 2024, 21:04
Orioner schreef: 29 jul 2024, 21:02 Als ik toch een tip mag geven: lookpoeder onder je voer mengen. Ik heb dit jaar al een hoop miserie gehad met een resistente stam aeromonas. Voer nu al een paar weken met look en moet zeggen de infecties zijn beduidend minder.

Heb je het hier over knoflook? Ik zag dat ze van die flessen hebben officieel voor paarden zijn maar dat maakt het goed betaalbaar en daar het koivoer mee vermengen.
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”