met een nitraatwaarde van 50 mg/l is het ook vrij logisch dat je aardig wat algen hebt in de vijver ...
Het is vrij eenvoudig, er zit gewoon te veel voedingsstoffen in de vijver.
7 voerbeurten zegt ook al wel wat, heb je een idee hoeveel gram voer je er zo in doet per dag (zal al vlug enkele honderden grammen zijn normaal) wat voor een 18 kuubs vijver aardig veel is (zeker op dit moment van het seizoen).
Zweefalgen paradijs
Re: Zweefalgen paradijs
Zal de hoeveelheid per voederbeurt eens wat inkorten en dan zondag nog eens waterwaarden meten.jocca schreef: ↑22 mei 2023, 16:21 met een nitraatwaarde van 50 mg/l is het ook vrij logisch dat je aardig wat algen hebt in de vijver ...
Het is vrij eenvoudig, er zit gewoon te veel voedingsstoffen in de vijver.
7 voerbeurten zegt ook al wel wat, heb je een idee hoeveel gram voer je er zo in doet per dag (zal al vlug enkele honderden grammen zijn normaal) wat voor een 18 kuubs vijver aardig veel is (zeker op dit moment van het seizoen).
Mijn raad is minder voeren, 7 beurten voor 5 koi’s vind ik te veel. Daar deze er 15 min overdoen is ook te lang. Binnen de 5 min moet het voer weg zijn zo kan het nergens achterblijven. De waarden Gh en Kh zou ik wat minderen. 

Hallo
War in de buurt komt zijn lampen die gebruikt worden in een zonnebank maar die zijn niet geschikt voor een vijver….
Staat er dan niks op van uvc of tuv of wat anders
Mvg
Guyke
Mvg
Guyke
De benaming geeft niks op Google.
War in de buurt komt zijn lampen die gebruikt worden in een zonnebank maar die zijn niet geschikt voor een vijver….
Staat er dan niks op van uvc of tuv of wat anders
Mvg
Guyke
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Hallo,
Als je twee zulke lampen hebt branden dan begrijp ik ook niet waarom je vijver niet verlost wordt van zweefalg of er moet een ander probleem zijn.
Als je niet absoluut zeker bent dat de lampen nieuw zijn dan zou ik ze toch vervangen.
In het kijkgaatje kan je blauwe schijn zien maar is enkel een bewijs dat de lamp aan is. Het wil niet zeggen dat ze nog genoeg UV produceert.
Mvg
Guyke
Als je twee zulke lampen hebt branden dan begrijp ik ook niet waarom je vijver niet verlost wordt van zweefalg of er moet een ander probleem zijn.
Als je niet absoluut zeker bent dat de lampen nieuw zijn dan zou ik ze toch vervangen.
In het kijkgaatje kan je blauwe schijn zien maar is enkel een bewijs dat de lamp aan is. Het wil niet zeggen dat ze nog genoeg UV produceert.
Mvg
Guyke
Ik heb een vervangsetje besteld (2 x UV lamp + 2 x kwartsglas met bijhorende dichtingen).Guyke schreef: ↑26 mei 2023, 13:38 Hallo,
Mvg
Guyke
Kwartsglas was ook niet zo helder meer, vandaar....
Door voedingshoeveelheid, niet de frequentie wat te verminderen is het water al wat minder donkergroen geworden, als ze in de eerste 10 cm bovenaan zwemmen zie ik ze duidelijk. Dieper zie ik gekleurde schimmen.
Ben nu aan het sparen voor een serieuze Filter update, de huidige filterinstallatie is van 2007. De UV unit heb ik dit jaar reeds vervangen.
Als ik de nodige centjes heb ga ik alles vervangen door een AEM filterlijn (trommel + 4 x 400L bioloog) gecombineerd met een AB15K gravity Trickle.
Dan kan ik er opnieuw enkele jaren tegen en kunnen er nog enkele visjes bij komen

Grtz John.
Hallo,
Laat het maar weten wat het wordt.
Mvg
Guyke
Laat het maar weten wat het wordt.
Mvg
Guyke
Waar worden de (afgestorven) zweefalgen opgevangen? Enkel in de borstels?
Misschien is een sieve een oplossing?
Dit maakte voor mezelf een heel groot verschil.
my 2 cents...
Mvg,
Tom
Misschien is een sieve een oplossing?
Dit maakte voor mezelf een heel groot verschil.
my 2 cents...
Mvg,
Tom
-
- Contacteer:
Ik gebruik af en toe Maërl in de vijver, nu super helder trouwens.
Ik heb de 36 Watt uv lamp losgemaakt om schoon te maken.
Het quartz beschermglas was helemaal wit uitgeslagen.
Was ook niet makkelijk te verwijderen.
Kijkglaasje was nu ook een stuk helderder.
Ook een punt van aandacht.
Groet, Ron.
Ik heb de 36 Watt uv lamp losgemaakt om schoon te maken.
Het quartz beschermglas was helemaal wit uitgeslagen.
Was ook niet makkelijk te verwijderen.
Kijkglaasje was nu ook een stuk helderder.
Ook een punt van aandacht.
Groet, Ron.