Advies gevraagd,
Koivijver 18 m³ ongeveer 3/4 vd dag in de zon.
2 lijnen :
Skimmer ==> UV ==> Vijver
Bodemdrains ==> borstels ==> 3 x 200L bioloog ==> verwarming ==> vijver)
In april heb ik na enkele kortsluitingen uit de filterkamer, 2 UV 55W UV units gevonden met defecte lamp + gebarsten kwartsbuis.
Heb deze vervangen door 1 UNIT 110W aangekocht via een forum lid.
Deze draait nu bijna 1,5 maand, toch blijft de vijver een donker groene soep.
Gedane acties :
10 kg Oesterschelpen om KH waarde te verhogen / op peil te houden en de ph stabiel te houden.
1/maand Microbe Lift fosfaat remover.
Reeds 1 dosis Colombo Algadrex toegevoegd.
Wekelijks een dosis "Pruttel pot" in de biofilter.
Wekelijks toevoeging Kusuri Clay.
Wekelijks wordt er ongeveer 15% water ververst (grondwater wat wel redelijk wat ijzer bevat).
Voeding gebeurt via voederautomaat.
Wat doe ik verkeerd ? Wat kan ik nog doen om de vijver terug helder te krijgen ?
Grtz,
John
Zweefalgen paradijs
Re: Zweefalgen paradijs
En wat zijn je waterwaardes?
Was de uv lamp zelf nieuw?
Was de uv lamp zelf nieuw?
met een 110 watt lamp moet je een 18 kuubs vijver op een week helder hebben ...
ik zou even kijken om een andere lamp in te steken... is op zich geen weggesmeten geld als het effect hetzelfde is (ieder jaar moet je die toch es vervangen - als die nonstop gaat).
ik zou even kijken om een andere lamp in te steken... is op zich geen weggesmeten geld als het effect hetzelfde is (ieder jaar moet je die toch es vervangen - als die nonstop gaat).
Bijzonder dat niemand vraat naar de visbezetting en de waterwaardes van he grondwater.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter + 430 liter filter met Helix & Pads + 430 liter filter met japanse mat
Trommelfilter + 430 liter filter met Helix & Pads + 430 liter filter met japanse mat
En blijf je voederen of heb je dat ook al is even stop gezet ? Ik blijf die UV toch als een kandidaat probleem bestempelen … heeft ze een kijkgaatje zodat je toch ergens kan kijken of die wel werkt ? Normaal als het donker is zie je door een kijkgaatje of een doorzichtige koppeling de blauwe schijn,
Beide lampen werken, ik zie een blauwe gloed.Natal schreef: ↑21 mei 2023, 20:48 En blijf je voederen of heb je dat ook al is even stop gezet ? Ik blijf die UV toch als een kandidaat probleem bestempelen … heeft ze een kijkgaatje zodat je toch ergens kan kijken of die wel werkt ? Normaal als het donker is zie je door een kijkgaatje of een doorzichtige koppeling de blauwe schijn,
Hallo,
Kan je de exacte benaming van die UV lamp eens melden.
Bv een foto posten van wat er op gedrukt staat.
Mvg
Guyke
Kan je de exacte benaming van die UV lamp eens melden.
Bv een foto posten van wat er op gedrukt staat.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
De gemeten waterwaarden met Sera Koi watertest set :
Grondwater / Vijverwater
PH : 7,5 / 7,5
No2 : 0 mg/l / 0 mg/l
No3 : 0 mg/l / 50 mg/l
PO4 : 0 mg/l / 0,1 mg/l
GH : 25 dGH / 25 dGH
KH : 17 dKH / 10 d KH
Voederen gebeurd via voederautomaat :Natal schreef: ↑21 mei 2023, 20:48 En blijf je voederen of heb je dat ook al is even stop gezet ? Ik blijf die UV toch als een kandidaat probleem bestempelen … heeft ze een kijkgaatje zodat je toch ergens kan kijken of die wel werkt ? Normaal als het donker is zie je door een kijkgaatje of een doorzichtige koppeling de blauwe schijn,
7 beurten / dag : voedsel is steeds binnen 15 min weg. ( voorlopig Saki Hikari Multiseason size M)
Voor mij zijn er 2 problemen de UV en het grondwater daar moet er is zijn die klopt ?
- peletonduwer
Hoi,
Je kan eventueel eens bentoniet klei toevoegen aan het water. Dit werkt als een coagulant (lees samenklonteren) die de uiterst fijne algen doet samenklonteren tot een uitfilterbaar medium.
Grtjes
Je kan eventueel eens bentoniet klei toevoegen aan het water. Dit werkt als een coagulant (lees samenklonteren) die de uiterst fijne algen doet samenklonteren tot een uitfilterbaar medium.
Grtjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had vorige week ook nog erwtensoep, nu 7 dagen 40w amalgaam aan en het water is niet meer groen (ook nog niet glashelder maar een witte mist)