Bacteriedruk regelmatig te hoog

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Mark77

Bacteriedruk regelmatig te hoog

Bericht door Mark77 »

Beste mede hobbyisten.

Eens in de zoveel tijd is bij mij de bacteriedruk te hoog.
De vissen gaan regelmatig (zijn ook momenten dat ze netjes rond zwemmen) op half water hangen met kop naar beneden, vinnen uit en spugen hun eten uit.

Een “kuurtje”met zout en halamid en de problemen zijn verholpen voor 2 tot 3 maanden
1e dag 25kg zout
2e dag 25kg zout + 175 gram halamid
3e dag 25kg zout + 175 gram halamid
4e dag 25kg zout + 175 gram halamid
5e dag 20% waterwissel en dubbele dosis anarex

Dit moet is 4 tot 5 keer per jaar herhalen

Het gaat om een 17,5m3 vijver welke wordt gefilterd door een trommel, bwb en mattenkamer en daarachter gaat een gedeelte over een trickle en een gedeelte terug de vijver in.
Er zitten 5 vissen in en de waardes zijn perfect te noemen.
Waterwissel wordt continue gedaan en is ongeveer een 15% per week

De matten spoel ik iedere 3 tot 4 weken met vijverwater uit en trickle doe in onderaan iedere week de kranen openzetten zodat het gespoeld wordt

Iemand dit probleem ook?
dieterl

Re: Bacteriedruk regelmatig te hoog

Bericht door dieterl »

Hallo,

Zo een rare problemen! Gebruik een baobio of steek er een biouv tussen en denk dat dit al heek veel zal helpen makker!

Mvg Dieter
dieterl

Bericht door dieterl »

Schaf eens een orpmeter aan en kan je zien welke conditie je water is! Hoe dichter bij 250mv en dan is he water heel gezond. Denk dat je nu zelfs de 200mv ni haalt zo te horen aan je problemen!😉
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Mark77 schreef: 23 sep 2022, 19:50
Een “kuurtje”met zout en halamid en de problemen zijn verholpen voor 2 tot 3 maanden
1e dag 25kg zout
2e dag 25kg zout + 175 gram halamid
3e dag 25kg zout + 175 gram halamid
4e dag 25kg zout + 175 gram halamid
5e dag 20% waterwissel en dubbele dosis anarex

Dit moet is 4 tot 5 keer per jaar herhalen

Het gaat om een 17,5m3 vijver welke wordt gefilterd door een trommel, bwb en mattenkamer en daarachter gaat een gedeelte over een trickle en een gedeelte terug de vijver in.
Er zitten 5 vissen in en de waardes zijn perfect te noemen.
Waterwissel wordt continue gedaan en is ongeveer een 15% per week
Gebruik van zout in de vijver als dosering geeft men 0,2 tot 0,3% per 1000 liter aan. Dit komt neer op 2 tot 3 kilo zout per 1.000 liter water.
Als ik lees dat jij 100 kg zout gebruikt op 4 dagen tijd op 17,5 kubiek dan komt dat neer op 6 kg/1000 liter water wat enorm veel is. Ook spreek je dat je dat om de 2 a 3 maanden herhaald. Volgens mij is je vijverwater meer brak water. Trouwens zout toevoegen in de zomer in de vijver wordt meestal afgeraden.

Vergeet overigens niet dat zout niet gemakkelijk uit de vijver te ‘filteren’ is. De enige manier is door water te verversen. En daar gaat een lange tijdsperiode overheen. Stel je ververst 25% water, ben je 25% van je zout kwijt. Maar de keer daarna dat je 25% water ververst, verwijder je slechts 18,75% zout, de keer daarna slechts 14%, enzovoorts. Geen ramp, maar het duurt lang voor de concentratie zout weer zo goed als verdwenen is.

Bij jou verhoogt echter je zout gehalte constant.
Op 2 a 3 maanden filter je de eerste dosering er niet volledig uit. Ga je dan weer zout toevoegen gaat de zoutwaarde in je vijver dus stijgen.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Babette

Bericht door Babette »

Oei, welke problemen zijn dit ! Die maak je toch zelf, 100 kg zout toevoegen om de zoveel maand en je hebt maar 5 vissen.
Ook je waterwaarden zijn juist, denk niet dat je het zoutgehalte afleest in de waterwaarden en of je vissen dit leuk zullen vinden …….vergeet het maar. Wie heeft je dit wijs gemaakt, misschien kan je verhogen naar 200kg en dan voel jij je er nog beter bij. :dash: :nono: :kez:
Engelbert

Bericht door Engelbert »

Als ik dit lees denk ik oeiiii,

hoe weet je dat je bacteriedruk hoog is? er staat niet bij dat je dit laat testen.
en dan om de maanden zoveel zout erin pfff, ik vind het niet gek dat de vissen hier extra last van hebben.

gelijk stoppen met zout. en gaan zoeken naar de oorzaak van je problemen.
jocca

Bericht door jocca »

Babette schreef: 24 sep 2022, 10:49 Wie heeft je dit wijs gemaakt, misschien kan je verhogen naar 200kg en dan voel jij je er nog beter bij. :dash: :nono: :kez:
:? Beetje respect topicsstarter vraagt oprecht raad...

Maar idd 100 kg zout om de x aantal maand is niet zo schitterend... Meet je de zoutwaarde want de opmerking van guyke klopt. Vermoedelijk ga je met een zeer hoge concentratie zout in het water zitten. Ik zou dat eerst es meten en ook afstrijkje maken vd koi als ze gaan hangen. Kan ook van parasieten komen die dan door het zout telkens een duwtje trg krijgen...de
poutie

Bericht door poutie »

Een hoge bateriedruk met 5 vissen in een kan dat wel ,toch iets raar voor mij ?
Om de bacteriedruk onder controle te houden kun je SuperTabs gebruiken .
chief

Bericht door chief »

Op zich herken ik dit beeld wel maar dan is mijn vraag hebben je vissen ooit een bacteriële ziekte gehad die nu iedere keer weer de kop opsteekt. En dan door je behandeling is het weer even onder controle want zoals sommige mensen al aangeven met 5 vissen zou je toch niet veel vervuiling moeten hebben.
Mark77

Bericht door Mark77 »

@dieterl

Ik heb eens over baobio gelezen en dat spreekt me wel aan. Lijkt wel een soort PIP wat er vroeger was

Een ORPmeter staat al op het verlanglijstje, maar daarmee lees je toch niet de bacteriendruk? Toch de opgeloste stoffen in het water oa zout? En organisch vuil?

@Guyke

Daar zou wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten dat het zout op aan het lopen is.
Destijds was dit het eenigste wat hielp na bezoek koidokter.
Toen het probleem wederom op begon te spelen heb ik wederom dezelfde kuur aangehouden.

@Babette

Met zo’n opmerking met verwijten wordt ik natuurlijk niet wijzer.
Het is natuurlijk ergens vandaan gekomen en de eerste oplossing die werkte was zout met halamid. Welliswaar voor kortere duur.
Ik zou graag de oorzaak aan willen pakken zonder steeds maar middeltjes aan te willen grijpen om te proberen.
Aan de opmerking “gooi er anders 200kg in, misschien voel je je dan beter” heb ik dan ook werkelijk waar helemaal niks.

@Engelbert

Iedere keer als het probleem zich weer laat zien worden er van alle vissen afstrijkjes genomen en wordt er niks gevonden.
Alleen als ik het (en 2 verschillende koidoctoren) op 400x vergroot en dan met een camera het film welke 9x is uitvergroot kun je zien dat het om bacterien gaat.
Costia & kieuwworm zijn voor het laatst 2 jaar geleden gevonden.

@jocca
Het “fijne” is wel dat het na de halamid in combinatie met zout het voor een 2 maanden goed gaat en niks aan de hand is (vissen houden eten binnen, zwemmen de hele dag ontspannen rond).
Mark77

Bericht door Mark77 »

@chief

Ik heb 1 sakai vis gehad welke bij de dealer een bacteriele wond had. Dat is 4 jaar geleden geweest.
Deze vis is er helaas niet meer door een bacterieel probleem afgelopen winter.

Het was de enigste vis welke in de winter met welliswaar openstaande vinnen op de bodem lag. (Ik dacht die zit in de wintermodus wat ze normaal (destijds) alle 6 deden. De rest zwom heel rustig rond.
Hierop heb ik de stil liggende vis een keer geschept en kon ik geen parasieten ontdekken.
Een dag later lag de vis op zijn kant en was niet meer te redden.
dieterl

Bericht door dieterl »

Mark77 schreef: 24 sep 2022, 12:06 @dieterl

Ik heb eens over baobio gelezen en dat spreekt me wel aan. Lijkt wel een soort PIP wat er vroeger was

Een ORPmeter staat al op het verlanglijstje, maar daarmee lees je toch niet de bacteriendruk? Toch de opgeloste stoffen in het water oa zout? En organisch vuil?

Idd baobio is een biologisch middel die je bacteriedruk omlaag haalt. Idd lees je daarmee ni af maar weet je welbhoe gezond je vijver is een en een orpmeter kost echt ni veel hoor! Tussen 200 en 300mv zit je goed, 250mv is prefect!😉

Mvg dieterl
Mark77

Bericht door Mark77 »

Ik heb een milwaukee mw500 op het oog.

Dit zou een goede zijn of raden jullie me een andere aan?

Bedankt alle voor de reacties!
dieterl

Bericht door dieterl »

Mark77 schreef: 24 sep 2022, 12:23 Ik heb een milwaukee mw500 op het oog.

Dit zou een goede zijn of raden jullie me een andere aan?

Bedankt alle voor de reacties!

Is een hele goeie maar duur, bestaan veel goedkopere hoor, ik heb deze en je kan er verschilende waarden mee meten onderandere zoutgehalte😉
Bijlagen
Screenshot_20220924-122837_Google.jpg
Screenshot_20220924-122837_Google.jpg (35.14 KiB) 422 keer bekeken
Mark77

Bericht door Mark77 »

Ahaa, bij ons in NL nu in de aanbieding voor 54,-
De milwaukee mw500 kost 125,-

Ik heb wel een refractometer pce 0100
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”