Explosie Draadalg

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
Orioner

Explosie Draadalg

Bericht door Orioner »

Hallo koivrienden

De laatste week is er een draadalgen explosie. Van nagenoeg niets naar slierten van meer dan 1 meter lang en overal in de vijver. Het water is helder maar overal zie je draadalgen.

Ik heb zojuist mijn waterwaarden gemeten:

Ph 8.12
Kh: 9
Gh: 8
No2: niet meetbaar
No3: < 1
Nh3: niet meetbaar
Po4: 0,14 = oorzaak?

Filter: 4 kamer met UV en 9m2 plantenfilter en staat bomvol met lisdodde, munt, holpijp,…

De hardheid is wat gezakt door de regen van de laatste week maar ik denk eerder het fosfaat gehalte.

Water verversen? Natuur zijn gang laten gaan,…

Groeten

Joakim
dieterl

Re: Explosie Draadalg

Bericht door dieterl »

Hallo, po4 waarde klop niet hoor en no3 ook niet want fit zijn de boosdoeners voor draadalg. Met wat heb je die 2 waarden gemeten?

Mvg
Orioner

Bericht door Orioner »

Nitraat met Colombo en fosfaat met Hanna instrument checker.
Waarom zou het niet kunnen kloppen?

Bij nitraat 2 x geen kleur gezien. Fosfaat: 0,14 ppm
dieterl

Bericht door dieterl »

Nitraat ga je altijd meten, ik ververs 10% per dag en meet 10mg/l. A je po4 is in ppm uit gedrukt, dan denk ik ook dat je te veel po4 hebt. Idd verversen us dan de oplossing wan met al je planten ga je geen zinkoxide mogen gebruiken :dash: :kez:
Orioner

Bericht door Orioner »

Nu met een andere test nitraat gemeten (salifert) kwam ik uit op 5mg/l. Niet dat dit zo overdreven is. Wat die fosfaat betekent kan ik gebruik maken van ijzerhydroxidegranulaat type rhowaphos of dergelijken Wordt ook gebruikt tijdens waterzuivering of aquarium om fosfaat uit het water te halen. Doe het liever op een biologische manier dan veel troep in de put te smijten en zinkoxide met de hoeveelheid planten is idd GN goed idee
dieterl

Bericht door dieterl »

Of een weekje flink verversen zou ook wel helpen hoor en denk dat dit het goedkoopst en natuurlijkst is!😉😀
erwin2

Bericht door erwin2 »

dieterl schreef: 22 sep 2022, 19:52 Hallo, po4 waarde klop niet hoor en no3 ook niet want fit zijn de boosdoeners voor draadalg. Met wat heb je die 2 waarden gemeten?

Mvg
Denk dat zijn waardes wel kloppen , vind ze redelijk logisch voor een vijver met planten .
Verversen helpt enkel de algen nog harder te laten groeien .
UV is de boosdoener in dit verhaal .
Babette

Bericht door Babette »

Erwin waarom vind je dat de UV de boosdoener is, die staat bij mij 24/24 aan het ganse jaar door. Plantenbakken heb ik ook en soms eens wat draadalgen maar gering, de oorzaak ligt ergens anders denk ik. :?
jocca

Bericht door jocca »

uv is idd de boosdoener ...
simpel eigenlijk ...

er zitten/zaten voedingsstoffen in het water, door de UV kan je geen zweefalgen krijgen, resultaat is dat de volgende algen in de rij het overnemen, nl draadalgen ...
dat de waterwaardes goed zijn heb je te danken aan uw draadalgen ... dood uw draadalgen en dan ga je wel mindere waterwaardes meten.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik denk toch dat de oorzaken ook elders gezocht moeten worden. Bv ligging van de vijver, handelingen in de tuin ( gras maaien, snoeien, mesten, aanplantingen, grondwerken, te zware filterreiniging,…)

Hier heel het jaar de UV aan en ik heb ieder jaar een draadwier groei in het late voorjaar.

Ik heb trouwens al twee jaar de lamp niet meer vervangen en weet zelfs niet of ze zelfs nog werkt. :oops:
Ik heb ook geen merkbare zweefalgen.

In het najaar zoals nu is er hier maar weinig draadwier te vinden.
Mijn zuurstofplanten groeien echter nog gestaag door dus is dat voor mij weer een bewijs dat de zuurstofplanten de concurrenten zijn van wieren. In het voorjaar zijn deze wat later op gang dan de wieren en heb ik wat wiergroei. Voor mij is dat geen probleem integendeel het houd mijn biologische toestand van de vijver in evenwicht. Momenteel is mijn water glashelder….

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
bazzio

Bericht door bazzio »

Ik heb altijd mijn uv aan staan en heb nooit draadalg langer dan 1 a 2 cm... als ik al draadalg heb.
DenD

Bericht door DenD »

geen uv en geen draadalg en dit al verschillende jaren.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trommelfilter + 430 liter filter met Helix & Pads + 430 liter filter met japanse mat
Orioner

Bericht door Orioner »

Wat me wel opgevallen is dat de groei explosief is geworden na de forse daling van de watertemperatuur. Kan dit ook een oorzaak zijn?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een UV dood geen draadalgen.
Velen gebruiken daar middeltjes voor.
Je kan ook bv constant gaan verversen om je water zo arm mogelijk te maken.

Een forse temp daling zou kunnen beteken dat de concurrenten van de draadwieren het wat laten afweten en de rep voor draadalgen nog ok is om te gaan groeien. Dus temp daling zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Als de temp echt laag wordt gaan ook de draadwieren het hoekje om.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”