Problemen nieuwe vijver.

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
Rob_v

Problemen nieuwe vijver.

Bericht door Rob_v »

Hallo beste kenners.

Ik lees hier eigenlijk al een hele tijd anoniem mee en doe veel informatie op.
Maar nu loop ik echt tegen een probleem aan.
Ik heb zon 17 jaar een vijvertje die al een aantal keer is veranderd en meestal zonder echte problemen..
Ben begonnen met 2 karpertjes van de boerenbond en wat goudvissen op een vijvertje van nog geen 2kuub.
De goudvissen zijn weg en de karpers heb ik nog steeds, al 17 jaar. En 5 koi's van de dealer.
Afgelopen 5 jaar filter ik mijn vijvertje (6kuub) over een Zeef en een 3 kamerfilter. zeef>borstels>sb>bwb>pf en daar staan op dit moment geen planten in. Vijver is nu 10kuub,met beluchte bodemdrain, 12kuub pomp, skimmer met 7 koi's, deze zaten ook de 6 kuub. 3x+-40cm 3x+-30cm 1x20cm.

Tijdens het verbouwen heb ik het filter in zichzelf laten draaien met een bak van 100 liter ernaast, waar dagelijks 50 liter water van zijn vijver in is gegaan. Mijn vijver draait nu 4 weken, waarvan de eerste week zonder vissen.

Toen ik ze moest gaan vangen is dit nogal vervelend gegaan. Ze zijn (of waren) allemaal handtam, en kwamen bijna op schoot zitten als ik ze ging voeren. Tijdens het verbouwen hebben ze een week in de vijver van de buurman gezeten, die heeft 5 koi's van +- 15 cm en dat ging eigenlijk prima en de mijne aten na een dag gewoon weer uit de hand, de waterwaardes van zijn vijver waren zo goed als gelijk aan de mijne. En zover ik weet waren zijn vissen gezond.

Maar toen begon de ellende. De vissen uit zijn vijver gevangen (weer een drama) en in de mijne gezet. De eerste week niks anders als schuren en flitsen, maar ze aten wel. Welliswaar niet meer uit de hand maar bij de waterval. Want zodra ik bij de vijver kwam zaten ze allemaal in de hoek. Na 2 weken ging het redelijk, er was reactie als ik bij de vijver stond en kwamen ze eten halen.
Maar de laatste week gaat het weer erg slecht, die 2 van 17 jaar waren echte varkens als het om eten ging, en nu is er geen reactie.
Ik vervang nu om de 3 dagen 20% water en zodra ik de vijver bijvul willen ze nog wel eens schuren, maar dat is echt alleen tijdens het vullen. Ik voer op het moment minimaal, en test het water om de 3 dagen voor ik ga verversen.

Zover ik weer ligt het niet aan de water kwaliteit.

De waarde van de afgelopen week:
05-09-21
PH 7.5
KH 10
GH 10
NH3 0
NO2 0.5 mg/l
NO3 10 mg/l
PO3 0

08-09-21
PH 7.5
KH 8
GH 8
NH3 0
NO2 0.5 mg/l
NO3 10 mg/l
PO3 0

11-09-21 Na een zware regenbui.
PH 8
KH 10
GH 7
NH3 0
NO2 0.0 mg/l
NO3 10 mg/l
PO3 0

Mag ik dan aannemen dat mijn filter zijn werk doet?

Graag zou ik willen weten wat jullie hiervan denken, zijn de vissen gewoon bang, is er teveel schommeling in waarde in zon korte tijd?
Of hebben ze misschien parasieten van de buurman meegenomen, wat betekend dat ze WEER genet moeten worden voor een afstrijkje, en daar zit ik niet echt op te wachten.
En misschien tips hoe ik weer vriendjes kan worden met mn koi's. Toen we nog goed met elkaar omgingen aten ze eigenlijk vanalles, sinasappels, sla, druiven, garnalen, bruinbrood met honing etc etc. Maar nu willen ze niks en begin me toch echt zorgen te maken, er is niet veel tijd meer voor de kappen erover kunnen.

Sorry voor het lange verhaal :oops:

Met vriendelijk groet,
Rob.
jocca

Re: Problemen nieuwe vijver.

Bericht door jocca »

de vissen hebben natuurlijk wel best wat verhuisd en stress gehad,
stress kan bv ook de reden zijn waarom ze gaan schuren zijn en ... costia is bv een beestje dat wel van wat stress gaat houden hoor.
Parasieten zitten er in iedere vijver ... hoe goed of slecht je ook de vijver gaat onderhouden en zien in sommige situaties hun kans om zich te vermeningvuldigen (waterkwaliteit, stress, etc).

Ik zou persoonlijk een van die schuurders netten (ja ... terug wat stress in de bak) en een afstrijkje maken.
Zo ben je eigenlijk vrij zeker dat het al dan niet parasitair is.
Vindt je niets, dan zal je terug wat geduld moeten hebben.
Voeren op gelijke tijdstippen en plaats zal hierbij gaan helpen, eventueel wat zinkend eten ook (dan gaan de schuwe vissen ook wel terug aan het eten gaan).

o ja ... welkom op het forum trouwens ;-).
Babette

Bericht door Babette »

Welkom, volgens mij is het gewoon stress. Vissen die je moet vangen en verhuizen zitten vol van de stress, je moet ze tijd geven om te bekomen. Ik zou ook maar om de 2 dagen voeren en zeker niet veel, ook kan er dan geen voer achter blijven. Flitsen en schuren doen ze wel eens maar dit gaat over, geduld …..geduld….laat de vijver zijn werk doen met de bewoners! :CrossFingers: :good:
[email protected]@p

Bericht door [email protected]@p »

Hallo Rob,

Ondanks dat je liever niet net, de koi toch controleren op parasieten. Ze hebben stress gehad, zijn in een andere vijver geweest en dus gewoon kans op parasieten, hoe eerder je het weet hoe beter het voor de koi is.

Jaap.
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”