Baardalgen ??

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
Galaxis

Baardalgen ??

Bericht door Galaxis »

Hallo :)

Hier de uber-noob beginnende vijveraar weer. Sinds een aantal weken explosieve groei van baardalgen aan de wanden.. Ik heb er maar eens een filmpje van gemaakt zodat het beter beoordeeld kan worden.

Ook lijken de wanden van de folie wel versteend ofzo ? Kalk ?

Waterwaarden meet ik 2 wekelijks, nooit iets geks gemeten.

Laatste meting van gisterenavond ;
PH7,5
KH7
GH8
Ammo 0
nitriet 0
nitraat 0
phosfaat 0

Wat zijn dit ? Hoe kom ik er vanaf ? Of hoort dit er gewoon bij ?

Guyke

Re: Baardalgen ??

Bericht door Guyke »

Hallo,

Dat zijn draadwieren en dat komt in alle vijvers voor.
Er vanaf geraken is iets anders.
Wat uw gemeten waarden zijn daar heb twijfels over.
Ammo 0
nitriet 0
nitraat 0
Ik zie vissen en dus wordt er gevoederd. Om dan in deze 3 waarden nul te meten is voor mijn wel heel ongewoon.
Als er draadwier groeit betekent dit dat je op zijn minst wat nitraat zou moeten meten.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Galaxis

Bericht door Galaxis »

Bedankt voor uw antwoord !

Ik heb hier 2 koffers liggen met druppeltesten. Via beide druppelsets meet ik dus 0 nitriet/nitraat/ammo.

Vreemd toch ? Wellicht dat ik iets niet goed doe ?
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Net ook even naar je filmpje gekeken.
Ik zie niets abnormaals. Lijkt me een vijver te zijn die op een gezonde manier in evenwicht is.
Mochten de algen toch gaan toenemen zou ik het filter en/of de voerhoeveelheid even bekijken maar op dit moment lijkt het allemaal goed te gaan.
Niets komt vanzelf...
Babette

Bericht door Babette »

Ik zou de GH waarden hoger zetten 12-14 je draadalgen zullen verdwijnen, zijn er genoeg bacteriën in ? Bye
erwin2

Bericht door erwin2 »

Galaxis schreef: 20 jul 2021, 15:31 Bedankt voor uw antwoord !

Ik heb hier 2 koffers liggen met druppeltesten. Via beide druppelsets meet ik dus 0 nitriet/nitraat/ammo.

Dat is niet vreemd , dat wordt opgenomen voor dat je het doorhebt .
Dat is eigen aan algengroei .
Op zich zijn ze een goede filter , is alleen wat hinderlijk qua uitzicht .
Nadeel is een hoge pH .
Er is ook geen concurrentie , dus ik denk dat er weinig oplossingen zijn .
A&E

Bericht door A&E »

Ben eigenlijk wel benieuwd waar je dat filmpje mee hebt gemaakt
Babette

Bericht door Babette »

En je GH waarden zou ik toch niet veranderen daar je met goudvissen zit en geen koi’s zie ik, toch zorgen voor genoeg bacteriën.
Ik doe er wekelijks bij nadat ik de eerste en derde filterkamer heb gereinigd. :good:
jocca

Bericht door jocca »

GH waarde verhogen zal net zorgen voor extra mineralen en voedingsstoffen voor algen... ;-)
https://www.velda.nl/vijveronderhoud/vi ... gh-waarde/
GH waarde is met 8 nog meer dan prima ;-).

@Galaxis hoe lang zijn deze testkoffers nog geldig, daar staat normaal een "vervaldatum" op.
Galaxis

Bericht door Galaxis »

erwin2 schreef: 20 jul 2021, 22:19
Galaxis schreef: 20 jul 2021, 15:31 Bedankt voor uw antwoord !

Dat is niet vreemd , dat wordt opgenomen voor dat je het doorhebt .
Dat is eigen aan algengroei .
Op zich zijn ze een goede filter , is alleen wat hinderlijk qua uitzicht .
Nadeel is een hoge pH .
Er is ook geen concurrentie , dus ik denk dat er weinig oplossingen zijn .
De PH is inderdaad tegen de avond aan hoger. Soms zelfs 8,5 . Hoe bedoel je dat er geen concurrentie is ? Te weinig vis ? Teveel planten in het plantenfilter ?
A&E schreef: 20 jul 2021, 22:26 Ben eigenlijk wel benieuwd waar je dat filmpje mee hebt gemaakt
Gemaakt met een EKEN camera, volgens mij een EKEN H8. Destijds eens gekocht voor een paar tientjes :dance:
Babette schreef: 21 jul 2021, 08:16 En je GH waarden zou ik toch niet veranderen daar je met goudvissen zit en geen koi’s zie ik, toch zorgen voor genoeg bacteriën.
Ik doe er wekelijks bij nadat ik de eerste en derde filterkamer heb gereinigd. :good:
Ik heb een 2 kamerfilter met vortex. In de vortex heb ik borstels gestopt, deze maak ik om de 2 dagen schoon. De eerste mattenkamer is belucht, nog nooit de matten zelf schoongemaakt, daar deze er nog als nieuw uitzien. De 2e mattenkamer heb ik 4 maanden geleden wel opgekuist, daar zat wel veel vuil in. Ik heb tijdens de opstart periode na de winter bacterien toegevoegd, daarna eigenlijk nooit meer. Is dit ook nodig om dit iedere twee weken te doen ?

Wat is verstandig qua KH en GH waarden daar ik ook met planten in de vijver zit ?
jocca schreef: 21 jul 2021, 08:28 GH waarde verhogen zal net zorgen voor extra mineralen en voedingsstoffen voor algen... ;-)
https://www.velda.nl/vijveronderhoud/vi ... gh-waarde/
GH waarde is met 8 nog meer dan prima ;-).

@Galaxis hoe lang zijn deze testkoffers nog geldig, daar staat normaal een "vervaldatum" op.
Testkoffers zijn nog ruim 2 jaar voor de THT . . .

GH 8 is nu alweer GH7 . Ik moet deze echt kunstmatig hoog houden samen met de KH anders zakt dit helemaal wel naar extreem lage waarden. De planten gaan dan zelfs slecht . Als ik enkel water ververs en niet de KH en GH kunstmatig opkrik dan zakken deze waarde makkelijk naar GH4 en Kh4. Blijft daar wel stabiel op hangen trouwens, is nog nooit lager geweest dan dat. Echter doen de planten het niet zo lekker bij een GH 4 waarden... :kez:

Toch best moeilijk dat vijveren haha . Maar we vinden het nog steeds leuk ! Mede dankzij dit forum. :Hyper:
jocca

Bericht door jocca »

GH zakt idd naar beneden als je deze niet kunstmatig gaat verhogen. Op zich is een lage GH niet direct een ramp, alleen gaan je planten er minder goed van gaan groeien. Voordeel is ook dat algen het dan moeilijker krijgen (ik heb de indruk dat je dan minder last van draadalgen gaat krijgen, zweefalgen wel nog altijd ... er gaat altijd wel iets groeien hé).
Hier hebben wij ook altijd ene lage GH, de meeste planten kunnen hier niet mee om bij ons, de thalia daarentegen groeit als een kool ...
Babette

Bericht door Babette »

Jocca je hebt steeds lage GH is het niet daardoor dat je ook ziektes krijgt, voor koi’s moet je GH waarden hoog zijn. ;OK;
jocca

Bericht door jocca »

hi, dat heeft daar niets mee te maken ;-)
GH bepaald de hardheid van het water en de mate waarin planten gaan groeien of net niet ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”