Zou het kunnen of toeval ? ( onderwerp wandaangroei )

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
AVG

Zou het kunnen of toeval ? ( onderwerp wandaangroei )

Bericht door AVG »

Hoi vrienden,
Het is denk ik wel bekend dat we hier tijdens de zomermaanden met regelmaat klei in het water deponeren om verbranding van de huid en als bijkomstigheid Hikui proberen tegen te gaan.

Nu het volgende:
Dit jaar is er klei van het merk Mihara gemixt met Mearl in een verhouding 1 : 4 , op zich niets bijzonder zou je denken. Het volgende heb ik deze zomer drie 3 keer duidelijk waar kunnen nemen.

Ook al hebben we nooit last van draadalgen, op z’n tijd een paar cm aangroei komt wel eens voor, wat ook prima is !
Na toevoeging van klei en Mearl een paar dagen achtereen bij zon-inval komt binnen een paar dagen die paar cm aangroei rap los om in de sieve’s te belanden.
Toch best apart, want als ik die twee componenten los van elkaar gebruik zoals elk jaar voorafgaande, nooit eerder deze ontwikkeling gezien. Je zou kunnen denken dat het toevoegen van klei of kalk het water dusdanig vertroebelt dat er geen licht bij de wanden kan en daarmee het proces verklaarbaar is. Toch kan dit dus voor mij niet de reden zijn, want zoals gezegd nooit eerder meegemaakt en bovendien is zo’n vertroebeling maar kortdurend.

Zou het zo kunnen zijn dat de mix een verbinding met elkaar aan gaat ?

De Koi hebben er hoe dan ook geen nadelig effect van ondervonden, na toediening van elke component willen ze wel eens even flitsen of kieuwen spoelen, maar dat is normaal.

Guyke

Re: Zou het kunnen of toeval ? ( onderwerp wandaangroei )

Bericht door Guyke »

Hallo,

Dit effect is iets waar ik heel goed moet voor oppassen.
Ik heb namelijk ook zuurstofplanten in de vijver en die toevoegingen hebben invloed op ph en hardheid van het water.
Draadwieren hebben er vlugger last van dan zuurstofplanten maar passen zich ook veel sneller terug aan dan zuurstofplanten.
Maerl pas ik hier ook toe maar steeds maar de halve hoeveelheden dan wat er op de pot staat, geef ik teveel dan krijg ik verslijmingsverschijnselen bij mijn zuurstofplanten.
Met klei heb ik geen ervaring.

mvg
Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 24 okt 2019, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Een airlifter in hart en nieren !!!

snuffel

Bericht door snuffel »

Hallo Aad,

Hoeveel gram gebruik je dan per m3 als ik vragen mag en gebruik je het dan wekelijks ? Dit zou ik ook wel eens willen proberen.

Gr Franky

AVG

Bericht door AVG »

Guyke,

Ik begrijp uw bezorgdheid, elke vijver biotoop is anders....Ik heb geen zuurstofplanten, ik heb wel gemerkt dat de planten het nog wat beter hebben gedaan dan voorgaande jaren, toch zeker de gele Lis.

Franky,
Ik heb geen vast schema wanneer ik het toevoeg, zoals aangegeven gaat het er mij om, om de zon te weren op dagen dat deze heftig schijnt. ( dus soms een paar dagen achtereen )
De verhouding die is aangegeven zijn eetlepels op 55.000 ltr. water, soms is het ietsje meer, soms iets minder, doe het gewoon wat op gevoel. De hoeveelheden zijn in ieder geval een stuk minder dan aangegeven op de verpakkingen.

Het zou tof zijn als u het zou willen proberen, het zou wellicht meer duidelijkheid kunnen geven of mijn bevindingen kloppen, temeer het een bij-resultaat is.

Guyke

Bericht door Guyke »

AVG schreef:
25 okt 2019, 11:46
Guyke,

Ik begrijp uw bezorgdheid, elke vijver biotoop is anders....Ik heb geen zuurstofplanten, ik heb wel gemerkt dat de planten het nog wat beter hebben gedaan dan voorgaande jaren, toch zeker de gele Lis.
De planten die je aanhaalt ( in pf's ) zijn niet zo gevoelig voor wisselingen in het water.
De planten in pf's hebben ook nood aan mineralen en deze zijn volop aanwezig in de toevoegingen zoals maerl.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

snuffel

Bericht door snuffel »

Hallo Aad,

Is dit merk van klei alleen te verkrijgen bij nipponkoigarden of zijn er nog adressen. Is nl niet bij de deur.
Ga dit zeker proberen als dit zou lukken om draadalgen te bestrijden 👍. Ik ga u zeker op de hoogte houden ,ik zag dat de watertemperatuur 10°c moet zijn zal dus voor volgend jaar zijn.

AVG

Bericht door AVG »

Het klopt, heb de klei i.d.d bij Nippon vandaan, kan ook niet vinden waar het anders te kopen.

Mss kunnen ze het naar u opsturen ? ( de klei is prettig in het gebruik, lees: lost prima op)

Of dit alleen met deze combi gebeurd kan ik u niet zeggen. ( wellicht volgend jaar wel )

Ooit heb ik dit hier eerder zien gebeuren, het ging om een klei waarbij op de verpakking stond helder water. Ook toen ging dus dat beetje aangroei vrij rap weg, zou er iets van zink in gezeten hebben :unknown: Samenstelling stond niet op de verpakking.

snuffel

Bericht door snuffel »

Aad bedankt om het te laten weten, ik zal in de loop van de winter er eens naar toe rijden om de klei te halen en het volgend jaar zelf eens uit te proberen.

Gr Franky

snuffel

Bericht door snuffel »

Hallo Aad,

Ik ging u nog laten weten hoe het afgelopen is met de de klei en de draadalgen. Deze winter zijn alle draadalgen afgestorven onder de kap in de vijver ( pekzwart ) en tot op heden nog niet een teruggekomen. ( ik heb nu meer dan 20 jaar koi en heb dit nog nooit meegemaakt wat een gemak zonder ) Wel heb ik een 2tal weken geleden de klei samen de maerl voor de eerste maal gebruikt.
Ga nu wekelijks de klei blijven gebruiken. De Waterwaardes zijn oké, zelfs maar 10 mg nitraat en niets van fosfaat.
Het zijn precies wilden als ik er eten in gooi.
Hopelijk blijft het zoals nu.

Groet Franky

AVG

Bericht door AVG »

Hoi Franky,

Fijn om te lezen dat het ook bij u effect heeft gehad :good:

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”