Mijn water uitslag

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
Ronny66

Mijn water uitslag

Bericht door Ronny66 » 10 mei 2019, 17:32

Hallo,
Omdat mijn vissen af en toe wat flitssen mijn water binnen gebracht bij de plaatselijke dealer, dit zijn mijn resultaten ,
PH:7,8
GH:8
KH:8
NH3:15Mg/l
NO2: 0
NO3:0,10Mg/l

Volgens de dealer zijn deze waarden goed,maar toch maakte ik me zorgen over het flitssen dus een afstrijken gemaakt ook op deze was niets te zien.
Ben vorige week begonnen met klei toe te voegen en bacterien van een pruttelpotje zou dit er iets mee te maken hebben wat zijn jullie bevindingen hier over ik hoor het graag.

Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

jocca

Re: Mijn water uitslag

Bericht door jocca » 10 mei 2019, 18:14

het is een apenweer, als er niets te vinden is moet je ook niet meteen iets gaan zoeken ;-).
no stress, even aanzien en wachten tot het water warmer wordt, zal wel gedaan zijn dan.
Hier springen er ook een paar, water is een pak afgekoeld op een zeer korter periode (daarvoor ook zeer vlug opgewarmd), ik vermoed dat ze het hiermee wat lastig hebben.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 10 mei 2019, 19:12

jocca schreef:
10 mei 2019, 18:14
het is een apenweer, als er niets te vinden is moet je ook niet meteen iets gaan zoeken ;-).
no stress, even aanzien en wachten tot het water warmer wordt, zal wel gedaan zijn dan.
Hier springen er ook een paar, water is een pak afgekoeld op een zeer korter periode (daarvoor ook zeer vlug opgewarmd), ik vermoed dat ze het hiermee wat lastig hebben.
Oké dan maak ik me misschien ongerust voor niets, hopelijk word het weer snel wat beter want die temperaturen :?
Koi vijver 11 kuub

mario1

Bericht door mario1 » 10 mei 2019, 20:49

Ieder wijziging aan je water kan een stimulans zijn waardoor je vissen gaan flitsen of springen, uiteraard ook het toevoegen van klei. Meestal gaan ze enkel flitsen op de dag zelf m.a.w. kort na toevoeging van je klei.

Wat ik me afvraag is van hoeveel vissen je een afstijkje hebt gemaakt, want van 1 enkel afstrijkje kan je wel eens bedrogen uitkomen :!:
Best is om van verschillende koi dit te doen, en vooral je koi goed observeren voor je aan de slag gaat.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 10 mei 2019, 21:04

mario1 schreef:
10 mei 2019, 20:49
Ieder wijziging aan je water kan een stimulans zijn waardoor je vissen gaan flitsen of springen, uiteraard ook het toevoegen van klei. Meestal gaan ze enkel flitsen op de dag zelf m.a.w. kort na toevoeging van je klei.

Wat ik me afvraag is van hoeveel vissen je een afstijkje hebt gemaakt, want van 1 enkel afstrijkje kan je wel eens bedrogen uitkomen :!:
Best is om van verschillende koi dit te doen, en vooral je koi goed observeren voor je aan de slag gaat.
De klei Heb ik vorige week toegevoegd en eergisteren nog een keer samen met pruttelpotje
Heb maar van 1 vis een afstrijkje binnen gedaan het was degene die af en toe flitste het rare was dat er helemaal niets op te vinden was raar.
Ga nog even wachten tot maandag en nog eens een afstrijkje binnen doen.
Misschien naar de toekomst toe een microscoop aanschaffen en een cursus volgen want hier heb ik geen kaas van gegeten :D
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub

mario1

Bericht door mario1 » 10 mei 2019, 21:40

Ronny66 schreef:
10 mei 2019, 21:04
Heb maar van 1 vis een afstrijkje binnen gedaan het was degene die af en toe flitste het rare was dat er helemaal niets op te vinden was raar.
Ga nog even wachten tot maandag en nog eens een afstrijkje binnen doen.
Misschien naar de toekomst toe een microscoop aanschaffen en een cursus volgen want hier heb ik geen kaas van gegeten :D
Lees ik het goed..... een afstrijkje binnen gedaan :nono: dus als ik het goed begrijp heb je een afstrijkje bij een dealer af wat dan ook afgegeven :?:
Zo werkt het echter niet hé :!: :!: :!:
bepaalde parasieten sterven zeer snel af eens ze uit het water worden gehaald.
Daarom altijd meteen na afstrijken zo snel mogelijk onder de microscoop.
Best is dus als je zelf geen microscoop hebt om met je koi naar dealer of koidokter te gaan of iemand met ervaring langs te laten komen :!:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 10 mei 2019, 22:08

Mario,
Heb het afstrijkje binnen de 10 min binnen gedaan,weet niet of de parasieten moesten de aanwezig zijn dan al afgestorven zijn.
Ga het is een paar dagen aanzien moest het nog nodig zijn ga ik eens een koidokter contacteren.
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub

mario1

Bericht door mario1 » 10 mei 2019, 22:21

Ronny,

10 minuten is te lang om een duidelijk beeld te hebben naar aanwezige parasieten toe, is dan ook niet echt van toepassing te zeggen dat er geen parasieten aanwezig zijn. Mag ik vragen waar je hiermee naartoe bent gegaan :?: Ik veronderstel dat dit een tuincentrum is, want een degelijk koidealer zal je wel duidelijk maken dat dit op deze manier niet werkt. Je zegt ook dat je geen ervaring hebt met een microscoop, vraag me dan ook af of je het afstrijkje wel goed hebt gedaan dan :?:
Is er geen koidealer bij je in de buurt waar je met je koi even heen kan, of een koivriend waar je terecht kan :?:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 10 mei 2019, 22:41

mario1 schreef:
10 mei 2019, 22:21

Ronny,

10 minuten is te lang om een duidelijk beeld te hebben naar aanwezige parasieten toe, is dan ook niet echt van toepassing te zeggen dat er geen parasieten aanwezig zijn. Mag ik vragen waar je hiermee naartoe bent gegaan :?: Ik veronderstel dat dit een tuincentrum is, want een degelijk koidealer zal je wel duidelijk maken dat dit op deze manier niet werkt. Je zegt ook dat je geen ervaring hebt met een microscoop, vraag me dan ook af of je het afstrijkje wel goed hebt gedaan dan :?:
Is er geen koidealer bij je in de buurt waar je met je koi even heen kan, of een koivriend waar je terecht kan :?:
Neen is geen tuincentrum, is een bekende koidealer bij ons in de buurt.
Heb het afstrijkje genomen achter de kieuwen zo naar de staart toe maar was inderdaad de 1ste keer voor mij :D
Weet niet zo direct iemand die me kan helpen.
Zo direct een koi gaan netten vind ik ook niet zo leuk voor de vis kwa stress.
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub

mario1

Bericht door mario1 » 10 mei 2019, 22:56

Als het een gekende dealer is zou ik toch even vragen of ik even mag langs komen met je koi zodoende een degelijk onderzoek te kunnen doen.
Als de dealer maar 10 minuutjes van je heen woont is dit ook niet zo erg hoor even met je koi erheen te gaan, zal een pak goedkoper uitkomen dan een koidokter die moet langskomen om een mogelijke parasiet op te sporen. Het is nooit leuk een koi te moeten netten, maar mocht deze last hebben van parasieten brengt dit ook wel degelijk stress met zich mee hé. Succes met je keuze.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 10 mei 2019, 23:22

Dank u alvast voor je reactie.
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 11 mei 2019, 11:59

Hey Ronny

Ik heb een tijdje geleden ook wat springers gehad en momenteel heb ik er nog maar 1. Het enige wat ik gedaan heb is malamix 17 toegevoegd, wie weet heeft dit geholpen, ik weet het niet!

Gr

Tim

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 11 mei 2019, 12:53

deglasblazer schreef:
11 mei 2019, 11:59
Hey Ronny

Ik heb een tijdje geleden ook wat springers gehad en momenteel heb ik er nog maar 1. Het enige wat ik gedaan heb is malamix 17 toegevoegd, wie weet heeft dit geholpen, ik weet het niet!

Gr

Tim
Bedankt voor de Tip
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 13 mei 2019, 20:23

Vandaag met Guyke een paar afstrijkjes genomen van de koi( sorry van de natte broek guyke :D ) na wat speurwerk niets gevonden ikke blij natuurlijk. :dance:

Nogmaals bedankt Guyke voor de hulp.
Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”