Heel lichte nitriet meetbaar

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Dr3ver

Heel lichte nitriet meetbaar

Bericht door Dr3ver » 18 mar 2019, 12:27

Hallo koivrienden,

Ik heb recent mijn kaldness vervangen dus op nieuw opstarten. Ik meet een hele lichte nitriet 0,25 als het niet minder is. Geen ammoniak. Nitraat kan ik morgen meten.

Ik heb een 25m3 vijver met trommel en bwb. Doorstroom zal 20m3 per uur zijn nu. 7 vissen totaal 3 van 50 en 4 van 35.

Wat moet ik nu doen. Bij hele hoge waardes ververs ik altijd veel. Nu ook blijven verversen? Kamiac toevoegen doe ik en UV uit. Ik ververs nu 10% dagelijks doormiddel van overloop.

Hoor het graag!

wadapatja

Re: Heel lichte nitriet meetbaar

Bericht door wadapatja » 18 mar 2019, 19:26

Je zegt heel lichte nitriet. Maar vanaf 0,2 mg/L is nitriet op de langere duur al schadelijk voor de koi.
Je ververst met overloop? Is dat continu-verversing?
Hoeveel is dat dan per dag?

Ik zou er gewoon een grote hoeveelheid water uit gooien en dan weer aanvullen met leidingwater.
En je waarden goed in de gaten houden.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 18 mar 2019, 20:26

Dank voor je reactie. Ik ververs nu over 3x per dag met sproei computer om de 8 uur ongeveer 2500 liter op 25.000. Dit is met overloop. Moet ik meer verversen? Hoor het graag. Dank alvast! UV uit?

jocca

Bericht door jocca » 18 mar 2019, 20:40

rustig verder verversen zoals je bezig bent,
doe er es een pruttelpot in, zal wel beteren.
UV zou ik uitzetten, laat de algen maar even uw bondgenoot zijn nu ;-).

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 18 mar 2019, 21:26

jocca schreef:
18 mar 2019, 20:40
rustig verder verversen zoals je bezig bent,
doe er es een pruttelpot in, zal wel beteren.
UV zou ik uitzetten, laat de algen maar even uw bondgenoot zijn nu ;-).
Ga ik doen! Hoeveel pruttelpot toevoegen? Hoe vaak zeg maar

jocca

Bericht door jocca » 19 mar 2019, 06:27

beginnen met 1 natuurlijk 8) en meten.
Ondertussen gaan de watertemperaturen langzaam beginnen te stijgen, ik denk dat we rond de 12° gaan uitkomen zonder kap,
dus de filters gaan langzaam terug "wakker" worden, blijf je nitriet meten dan zou ik na een week nog een toevoegen, en daarna desnoods nog een na een week.

Op zich kan het geen kwaad om elke week een pruttelpot toe te voegen, buiten voor de portemonnee (al kost dit ook weer weinig ... - tenzij je een knoert van een vijver hebt).

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 19 mar 2019, 08:37

jocca schreef:
19 mar 2019, 06:27
beginnen met 1 natuurlijk 8) en meten.
Ondertussen gaan de watertemperaturen langzaam beginnen te stijgen, ik denk dat we rond de 12° gaan uitkomen zonder kap,
dus de filters gaan langzaam terug "wakker" worden, blijf je nitriet meten dan zou ik na een week nog een toevoegen, en daarna desnoods nog een na een week.

Op zich kan het geen kwaad om elke week een pruttelpot toe te voegen, buiten voor de portemonnee (al kost dit ook weer weinig ... - tenzij je een knoert van een vijver hebt).

Ik heb 25m3 dus valt mee! Moet ik elke dag 10% verversen? Of even afwachten? Pruttelpotje staat al aan!

jocca

Bericht door jocca » 19 mar 2019, 09:03

je woont in nederland, het water kost daar amper iets ...
ik zou dus idd gewoon verder verversen, als je de pruttelpot heb toegevoegd zou ik misschien een paar dagen niet verversen,
maar wel elke dag blijven meten zodat je ziet of het de goede of slechte kant op gaat ...

bazzio

Bericht door bazzio » 19 mar 2019, 09:30

Wat ik niet lees... Wordt er al gevoerd?

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 19 mar 2019, 09:57

bazzio schreef:
19 mar 2019, 09:30
Ik heb vanaf 8 graden water gevoerd maar ben sinds de nitriet gestopt!

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 19 mar 2019, 09:58

Dr3ver schreef:
19 mar 2019, 09:57
bazzio schreef:
19 mar 2019, 09:30
Ik heb vanaf 8 graden water gevoerd maar ben sinds de nitriet gestopt!
Gebruik probites autumm dus geen zwaar voer

jocca

Bericht door jocca » 19 mar 2019, 10:21

ik had al een vermoeden bazzio dat er gevoerd werd ...
zeker omdat ik ook al lees dat de UV uit staat, vermoed dus dat die anders werkt ;-).

Hier bij ons staat er al sinds vorig jaar in augustus geen UV meer aan.
voeren bij 8° vindt ik persoonlijk not done, ook al is het licht verteerbaar voer.
In sé ligt het verteringsstelsel van een koi vrijwel stil beneden de 10°,
ook de bacteriën werken amper nog beneden de 10° waardoor je geen afvalverwerking meer hebt, maar tegelijk zorg je dat er dagelijks vers afval bij komt.

Dus idd stoppen met voeren zou ik ook meteen doen en wacht es tot het water 12° of zo is (dus iets warmer dan normaal), op die manier ga je uw filter de tijd geven om op te starten. De koi gaan heus niet dood van een paar weken geen eten ;-).

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 19 mar 2019, 18:05

jocca schreef:
19 mar 2019, 10:21
ik had al een vermoeden bazzio dat er gevoerd werd ...
zeker omdat ik ook al lees dat de UV uit staat, vermoed dus dat die anders werkt ;-).

Hier bij ons staat er al sinds vorig jaar in augustus geen UV meer aan.
voeren bij 8° vindt ik persoonlijk not done, ook al is het licht verteerbaar voer.
In sé ligt het verteringsstelsel van een koi vrijwel stil beneden de 10°,
ook de bacteriën werken amper nog beneden de 10° waardoor je geen afvalverwerking meer hebt, maar tegelijk zorg je dat er dagelijks vers afval bij komt.

Dus idd stoppen met voeren zou ik ook meteen doen en wacht es tot het water 12° of zo is (dus iets warmer dan normaal), op die manier ga je uw filter de tijd geven om op te starten. De koi gaan heus niet dood van een paar weken geen eten ;-).
0p
Nitriet is naar beneden eigenlijk 0. Zo goed als weg. Nitraat is 10mg/l. Betekend dit dat de cyclus nu compleet is?

wadapatja

Bericht door wadapatja » 21 mar 2019, 09:40

Waar meet je de nitrietwaarde mee? Ben hier ook al meer dan een jaar aan het testen. En ik meet met de Hanna-checker. Heb hier nu meestal een waarde van 15 op de checker.
En dat is dan ongeveer 0,050 mg/L. Nirtriet helemaal weg lijkt mij in een opstartend filter niet echt mogelijk.
En om nitraat te kunnen meten moet er nitriet worden omgezet. Zodoende zul je toch altijd wel iets nitriet houden.
En meet je met de hanna. Dan ben ik erg nieuwsgierig naar het filter waarmee je deze waarde dan haalt.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 21 mar 2019, 11:27

wadapatja schreef:
21 mar 2019, 09:40
Waar meet je de nitrietwaarde mee? Ben hier ook al meer dan een jaar aan het testen. En ik meet met de Hanna-checker. Heb hier nu meestal een waarde van 15 op de checker.
En dat is dan ongeveer 0,050 mg/L. Nirtriet helemaal weg lijkt mij in een opstartend filter niet echt mogelijk.
En om nitraat te kunnen meten moet er nitriet worden omgezet. Zodoende zul je toch altijd wel iets nitriet houden.
En meet je met de hanna. Dan ben ik erg nieuwsgierig naar het filter waarmee je deze waarde dan haalt.
Ik meet met een druppeltest van Colombo. Best nauwkeurig. De filter is een AEM OA 45 trommelfilter. Dat is een trommel met bewegend bed en ik heb nu 25m3 doorstroom op 25m3 vijver. Ik ververs 15% per week verdeeld over 3x 145 liter per dag. Ik gebruik ook kamiac

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”