Waterplanten in koivijver

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
Waterlelie

Waterplanten in koivijver

Bericht door Waterlelie » 03 sep 2018, 09:15

Ik werd op internet geïnteresseerd in een bericht over waterplanten in een koivijver. Ik heb zelf vroeger een natuurvijver gehad, maar mijn vriend heeft een amateur koivijver. Inmiddels heeft hij een betere filter en pomp gekocht, maar ik wil graag weten uit jullie ervaringen of het toch ook mogelijk is om waterplanten en misschien ook zuurstofplanten in een koivijver te houden. Iemand bij de koivrienden die zich De 7bronnen noemt schreef dat dit mogelijk was. Ben erg benieuwd naar zijn/haar ervaringen. Maar natuurlijk hoor ik graag van anderen positieve ervaringen. Vooral ook hoe ik de planten in het water moet zetten en onder welke condities het wel gaat.

snuffel

Re: Waterplanten in koivijver

Bericht door snuffel » 03 sep 2018, 11:40

Hoi, hier heb ik al jaren een waterlelie in de koivijver en sinds dit jaar ook een planteneiland van ong 1m2.
De lelie is hier in een grote mand geplaatst met kleikorrels waarvan de boverkant afgeschermd is met een inox rooster. Gemaakt van rond ijzer 3mm dik 1 meter lang en aan de zijkanten omgeplooid op maat van de mand zodat ik een soort barbequerooster kreeg maar dan zit er ongeveer 5 cm tussen elke draad zodat de bladeren ongehinderd naar boven kunnen groeien, De rooster staat ongeveer een centimeter of 10 boven de lelie. De zijkanten zijn in de kleikorrels gestoken, zo kunnen ze de korrels er niet uit kunnen halen. De zijkant van de mand is bescherm met een soort plastic folie. Evengoed trekken ze soms wel eens een stuk van een lelieblad af maar de plant heeft er hier geen problemen mee.
Het planteneiland daar heb ik nog een dampkap doek ondergedaan omdat ze steeds de wortels opaten en zodoende de planten niet groeiden dat is nu opgelost en de planten groeien goed.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet Franky

Peterj

Bericht door Peterj » 03 sep 2018, 21:48

Ik worstel ook met de vraag. Planten maken het allemaal veel natuurlijker (en mooier voor mij).

Ik las ergens dat planten overdag en in de zomer nitrieten omvormen tot nitraten (verbruiken ze ook nitraten??), ze consumeren ook fosfaten, maar buiten die periodes zijn ze wel belastend voor het water. Dat zou de reden zijn waarom de hoeveelheid planten in een koivijver best beperkt gehouden wordt. Klopt dit?

Ik weet niet of dit helpt, maar met de combinatie van kunststof geperforeerde stapelbakken met bv Nortene Cuadranet (helemaal hdpe, geen metaal) en plastic binders kan je gemakkelijk afgescheiden zones maken waar kleine insecten in het water door kunnen. Je kan zo zowel zuurstof als waterplanten afschermen van vissen. Wel opletten dat je geen scherpe randjes en kantjes overlaat, anders beschadigen de vissen zich.

Ik ben benieuwd of er andere ideeën of suggesties zijn.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

KevinL

Bericht door KevinL » 03 sep 2018, 23:05

Hallo, ik heb hier waterkers staan in een plantenmand hangend in het water tegen de oever. Had op dit forum gelezen dat dit een echte nitraatvreter is. Ik moet zeggen dit jaar is de nitraat niet boven de 30mg/l gekomen. Deze plant is in relatief korte tijd enorm gegroeid, tot bijna 40cm buiten de mand, en drijft daar half op/onder water zonder steun. De koi kunnen hier bij en eten er ook zo nu en dan van, het schijnt ze goed te smaken.

poutie

Bericht door poutie » 04 sep 2018, 05:22

Hier komt ook ieder jaar planten in mijn vijver :D
66766
Grts Luc

snuffel

Bericht door snuffel » 14 sep 2018, 15:18

Spijtig dat sommigen een vraag stellen op het forum en anderen de moeite doen om te reageren, een foto er bij te plaatsen en er dan aan zijn voor de moeite.

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”