Groen water na behandeling en waterverversing

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
Evita

Groen water na behandeling en waterverversing

Bericht door Evita » 11 jul 2018, 09:44

Ik zit momenteel met het probleem veel zweefalgen en draadalgen. Vijver is 25000l. De koi s hadden een behandeling tegen wormen gekregen waardoor UV 14 dagen uit moest. Resultaat veel draadalgen. Na het terug opstarten van de UV en 1/3 waterverversing.(water laten zakken want er moesten veel zwarte koi s eruit en kon deze anders niet vangen). het water was nog helder met enkel veel draadalgen. Sinds enkele dagen later opeens groen water! Ik heb aquasafe toegevoegd (400ml) om leidingwater om te zetten naar visvriendelijk vijverwater. Na dag 1 zwemmen de koi s precies beetje scheef! Is dit normaal? Ook heb ik steeds goede bacteriën toegevoegd vloeibare en gevriesdroogde om de 3 dagen na de behandeling en na het kuisen van de filtermatten. Werkt de UV niet goed meer? Is nog maar een nieuwe lamp van april (80watt). UV lamp hangt in de ultrasieve bak. Wat kan ik doen tegen deze zweefalgen en groen water? Ik heb geen planten in de vijver.

Guyke

Re: Groen water na behandeling en waterverversing

Bericht door Guyke » 11 jul 2018, 11:26

Hallo,

Met de behandeling heb je de biofilter opgeblazen en gaan de zweefalgen en draadwieren het overnemen.
Ook het uitwassen van de filtermatten is een tijdelijk verminderen van de biofilter.
Het enten van bacterien voor het biofilter heeft wel wat tijd nodig om tot een goede werking te komen.
Best is ook om even niet te voederen of zeer matig.
De uv lamp heeft ook tijd nodig als de aangroei van zweefalg zeer sterk is.
Draadwieren daar helpt een uv lamp niet tegen.
Waarschijnlijk ligt de vijver ook vol in de zon en door de warmte kan er ook zuurstofgebrek optreden.

mvg
Guyke

Evita

Re: Groen water na behandeling en waterverversing

Bericht door Evita » 11 jul 2018, 14:45

Beste Guyke,

Bedankt voor de reactie.
ik zal even minderen met voederen, hopelijk gaat het hiermee de goede kant op.
Goede bacteriën zal ik blijven toevoegen en het wat tijd gunnen.

mvg
Evi

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”