• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Probleem met groen water en 1 koi

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!

Probleem met groen water en 1 koi

Berichtdoor Jeff soethoudt » di 12 jun 2018, 14:16:54

Goede middag allemaal

Tot 3 weken terug had ik een kraakheldere vijver
Maar op de bodem wel draadalgen tot 70 cm omdat deze om de 2 dagen mijn drains verstopte ben ik erin gesprongen en heb ik zo veel mogelijk draadalg draaidag van de bodem geplukt.
Sindsdien is de vijver helemaal groen door de zweefzweefalgen. Zo troebel dat ik de vissen enkel zie zwemmen op 50 cm diepte (vijver is 2 meter)
Dus kan ik mijn koi niet observeren.
Sinds 2 weken zie ik mijn ka rashi van 65 cm niet meer komen eten en zwemmen.
Als ik hem wel zie is er niets aan te zien van stress of schuren of kapotte vinnen ofzo.ook is het topje van zijn neus wit geworden dit van het slurpen tussen de algen

Waterwaardes zijn ok geen andere koi die flitsen of schuren. Dus parasieten lijken mij ook niet aan de orde

Heb nu even een voerstop voorzien en ook even mijn waterval afgezet ivm zuurstof

Is bacteriën toevoegen een optie
Of afwachten en de jou het zelf laten oplossen.
Graag jullie tips and tricks

Vijver 25 kuub
Meerkamerfilter +uv 72 watt (lampen vervangen ??? Hebben half je er gewerkt vorig seizoen)
Bezetting 2 ×65 + 5 ×50 En een 8 tal van 25
Jeff soethoudt

Afbeeldingen: 55

Re: Probleem met groen water en 1 koi

Berichtdoor poutie » di 12 jun 2018, 16:42:02

Ja ik weet het is niet goed maar als alles verstopt door algen zal je zeker ook grote problemen hebben !
ik zou een nieuwe Uv lamp steken en Eco -Power van kinshi gebruiken voor de draad algen wel maar gebruiken een 1/3 dat ze voorschrijven
Werkt traag maar goed ,er zijn nog Koivrienden die deze product gebruiken en tevreden zijn
Wel zoveel mogelijk algen uit halen op vooraan als het mogelijk !
Grts Luc.
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor Marcje » di 12 jun 2018, 22:03:56

Normaal moet het lukken met die UV lamp , en zou ook de lamp vervangen of tijdelijk een extra UV voorzien

Ook eens een flinke waterwissel doen en extra zuurstof

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5505

Berichtdoor jocca » wo 13 jun 2018, 6:49:13

ik zou die waterval nu zeker niet stopzetten hoor, net extra zuurstof gaan voorzien, die zweefalgen teren ook op zuurstof hé ...
dus veel zuurstof in het water doen.

UV aanzetten al dan niet ...
altijd moeilijk vindt ik ... omdat je nu zweefalg hebt is het een teken dat uw vijverwater ergens niet stabiel is en er afvalstoffen in het water blijven waardoor die dingen kunnen gaan groeien. Ga je een UV aanzetten dan krijg je alleen maar meer afvalstoffen en dus voedingsstoffen in het water ... Mits waterwissels krijg je dit wel weer weg, dat is ook waar.

Heb je eens uw water gemeten om te kijken of je bv ammoniak gaat meten? Indien ja dan schort er iets aan de filtering en bekijk je die beter eens.
Ik zou ook misschien even overwegen om een weekje niet te voeren, kan geen kwaad om dit nu eens te doen. Zo ontlast je het water wat.
jocca

Afbeeldingen: 83

Berichtdoor Guyke » wo 13 jun 2018, 11:13:50

Hallo,

omdat je nu zweefalg hebt is het een teken dat uw vijverwater ergens niet stabiel is

Kan je dat wat toelichten want groen water betekent volgens mij geen verkeerd vijverwater.
Anders kan ik niet volgen dat men al eens groen water wenst omdat dit de koi ten goede komt.
Men zal dat niet doen volgens mij als daar de stabiliteit van het water mee in gedrang gaat komen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor jocca » wo 13 jun 2018, 11:50:33

guyke,
belangrijke nuance,
water dat niet stabiel is, is niet gelijk aan slecht of verkeerd vijverwater ;-).

omdat er zo veel algen groeien (lees draadalgen van 70 cm en water zo groen als gras) mag je er van uit gaan dat er veel te veel voedingsstoffen in het water gaan zitten (nitraat, fosfaat). Die zijn nu zo sterk gaan groeien omdat er bv geen andere vijverplanten aanwezig zijn in de vijver OF omdat er geen waterwissel gedaan wordt (om die 2 waarden laag te houden).

In uw vijver met veel andere planten ga je (als uw planten goed groeien) niet vlug last hebben van algen omdat uw planten gewoon alles overnemen.
In vijvers zonder planten of grote waterwissels nemen die algen de functie van de plantjes over met groen water als gevolg.

in een notedop, maar daar komt het wel op neer.
jocca

Berichtdoor Guyke » wo 13 jun 2018, 12:11:11

Hallo,

Ok snap hem.

Om eerlijk te zijn ik heb in het voorjaar altijd draadwier in de vijver en ben daar niet kwaad om.
Momenteel gaan de zuurstofplanten enorm hard en zijn nu ook de draadwieren verleden tijd.
Zweefalg daar heb ik niet zoveel last van ( uv heeft verleden jaar zelfs niet gewerkt.)

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor Jeff soethoudt » wo 13 jun 2018, 13:11:32

Inderdaad geen andere planten in de vijver
Heb nu wel een verstop van 2 weken ingevoerd
En de waterval terug opgezet
Lampen worden vandaag of morgen vervangen

Heb nog gevriesdroogde bacteriën staan is dit een optie

Groen water voor mij zeker geen probleem maar observeer mijn vissen toch graag om uitbraak van iets tegen te gaan
Jeff soethoudt

Berichtdoor Jeff soethoudt » wo 13 jun 2018, 13:13:37

Zouden jullie je druk maken in karashi die je al 2 weken niet ziet door groen water ???

En wekelijks 10 % verversing
Jeff soethoudt

Berichtdoor jocca » wo 13 jun 2018, 13:43:22

@ jeff, is het effectie 2 weken dat je hem helemaal niet ziet of heb je hem nog een paar keer gezien ondertussen (dacht dat je hem toch nog een paar keer gezien had).
Indien je die maar om de 3 dagen eens ziet en je ziet er niets aan dan zou ik mij niet direct zorgen maken. Probeer misschien eens wat verder van de vijver te staan, misschien is die gewoon opgeschrikt door iets en reageert hij schichtig op bewegingen en zie je hem hierdoor niet/amper.
jocca

Berichtdoor Jeff soethoudt » wo 13 jun 2018, 16:07:22

Ok heb hem inderdaad nog gezien en toen was er met het blote oog niets aan te zien qua wonden of vreemd gedrag.
Jeff soethoudt

Berichtdoor dsnijder » wo 13 jun 2018, 19:13:57

Jeff soethoudt schreef:Goede middag allemaal

Tot 3 weken terug had ik een kraakheldere vijver
Maar op de bodem wel draadalgen tot 70 cm omdat deze om de 2 dagen mijn drains verstopte ben ik erin gesprongen en heb ik zo veel mogelijk draadalg draaidag van de bodem geplukt.
Sindsdien is de vijver helemaal groen door de zweefzweefalgen. Zo troebel dat ik de vissen enkel zie zwemmen op 50 cm diepte (vijver is 2 meter)
Dus kan ik mijn koi niet observeren.
Sinds 2 weken zie ik mijn ka rashi van 65 cm niet meer komen eten en zwemmen.
Als ik hem wel zie is er niets aan te zien van stress of schuren of kapotte vinnen ofzo.ook is het topje van zijn neus wit geworden dit van het slurpen tussen de algen

Waterwaardes zijn ok geen andere koi die flitsen of schuren. Dus parasieten lijken mij ook niet aan de orde

Heb nu even een voerstop voorzien en ook even mijn waterval afgezet ivm zuurstof

Is bacteriën toevoegen een optie
Of afwachten en de jou het zelf laten oplossen.
Graag jullie tips and tricks

Vijver 25 kuub
Meerkamerfilter +uv 72 watt (lampen vervangen ??? Hebben half je er gewerkt vorig seizoen)
Bezetting 2 ×65 + 5 ×50 En een 8 tal van 25

Afgaande je verhaal durf ik met grote zekerheid te stellen dat je nitraatgehalte veelste hoog is. Indien je fosfaatgehalte te hoog zou zijn zou je eerder last krijgen van blauwalg (Redfield Ratio).
Kan je je waterwaardes en merk test vermelden? Vergeet daarbij ook niet de uiterste houdbaarheidsdatum van je druppeltest te controleren. Het komt helaas vaak voor dat mensen gebruik maken van druppeltesten die al heel ver over de houdbaarheid heen zijn waardoor onbetrouwbare metingen ontstaan.

Indien de algen een dusdanige plaag vormen lijkt het me verstandiger je waterwaardes goed onder controle te krijgen ipv je heil te zoeken in een UV lamp. Dit is slechts symptoombestrijding en eigenlijk voor het laaste beetje zweefalgen...

Pas als je waterwaardes bekend zijn valt er wat zinnigs te melden over het wel/niet toevoegen van bacteriën.
Indien je nitraatwaarde werkelijk te hoog blijkt zou je kunnen overwegen om de omgeving in het filter aangenamer te maken voor het vestigen van denitrificerende bacteriën of om nitraathars toe te voegen.

Wellicht met het verwijderen van de draadalg uit de vijver iets te enthousiast geweest met het schoonmaken van het filter, waardoor de denitrificerende bacteriënkolonie weer eerst moet herstellen?
dsnijder

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor Jeff soethoudt » do 14 jun 2018, 20:59:47

Momenteel teststrips van ??? Begin dit seizoen nog maar gehaald

Maar waarschijnlijk morgen of overmorgen druppel tests gaan halen

Morgen ook uv vervangen dus ik hou jullie op de hoogte
Jeff soethoudt

Berichtdoor dsnijder » do 14 jun 2018, 21:14:46

Jeff soethoudt schreef:Momenteel teststrips van ??? Begin dit seizoen nog maar gehaald

Maar waarschijnlijk morgen of overmorgen druppel tests gaan halen

Morgen ook uv vervangen dus ik hou jullie op de hoogte

Met een goede druppeltest(set) ga je jezelf en de koi een groot plezier doen. De welbekende teststrips staan nou niet bekend om hun nauwkeurigheid. Ik gebruik ze heel af en toe nog voor een snelle check.

Maar voor nauwkeurige test prefereer ik de druppeltest waarvan ik de testresultaten bijhoud in een Excelsheet.
dsnijder

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor Jeff soethoudt » za 16 jun 2018, 17:03:13

Druppelset van velda gehaald
Kh 8
Gh 8
Ph 10
Jeff soethoudt

Volgende

Keer terug naar Waterkwaliteit