• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

ammoniak meten na paaien

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!

ammoniak meten na paaien

Berichtdoor jocca » vr 08 jun 2018, 18:44:55

merde, na bijna 3 jaar perfect stabiel water heb ik het hier ook zitten ...
met de druppeltest zie ik dat het niet geel is (0), maar ook nog niet echt groen (0,5 mg/l),
maar er is een verkleuring van het water dus ik meet wel degelijk iets, laten we uit gaan van 0,3 mg/l NH3 in het water ...

ik zit nu wat met het volgende probleem
- deze week hebben ze hier liggen paaien (paar dagen terug),
- ik meet geen nitriet en nitraat (heb de laatste weken wel een dikke 25% waterwissel gedaan)
- water is zo groen als erwtensoep
- filter heeft de afgelopen jaren steeds prima gewerkt (lavafilter die er wel later dit jaar volledig uit gaat)
- een volle dosis pruttelpot (hok kamiak) is eergisteren in de vijver gegaan (daags na het paaien).

vraag is ...
wat doen we hier mee.
- even aanzien en hopen dat binnen een paar dagen de ammoniak gaat zakken (filter kan onmogelijk niet werken, er is nog nooit medicatie in de vijver gegaan die nefast is voor de filter - enkel flubenol is er in gegaan dit jaar - amper 3 gram/kuub).
- of meteen een grote waterwissel gaan doen (25%), maar brengt dit op ... uiteindelijk verdun je gewoon ...
- of nog een pruttelpot er in doen

voeren ga ik al wat minderen (zitten momenteel maar op 50% van wat ze dagelijks zouden mogen hebben bij een watertemp van 23°) - voeren doe ik gans de week trouwens al op een lager pitje.
jocca

Afbeeldingen: 83

Re: ammoniak meten na paaien

Berichtdoor bazzio » vr 08 jun 2018, 18:54:39

Minder voeren doe je al (maar desnoods even stoppen). Water verversen om de NH3 in de hand te houden maar met net Kamiac gedoseerd vraag ik mij af of dit verstandig is. Wat trouwens wel vreemd is, is dat je helemaal geen Nitraat meet, maar dat zou misschienook door de lava/plantenfilter kunnen komen. Had je eerder wel Nitraat? Je zou zeggen zonder nitraat doet een filter zeker niets.

Ik heb hier nu trouwens last van Nitriet, Kamiac helpt geen zier hier. Heb nu van de week 20L Microferm gedoseerd... Morgen maar weer eens meten. Geen paai gedrag gezien (al leek het er van de week wel op) of ik moet het gemist hebben. Heb trouwens ook al meerdere keren gehoord dat onweer ook een negtieve invloed heeft op de waterkwaliteit.
bazzio

Afbeeldingen: 50

Berichtdoor proview » vr 08 jun 2018, 19:50:08

Ik zou een week geen eten geven, een beetje regimen..
Het feit dat uw water erwtensoep is duid erop dat uw filter nie mee is met uw voedergedrag.
In vorige postings zei je temperatuur is 23 graden, vollen bak zomervoer erin....
Ik zit nu nog steeds op 50% van wat ik in de zomermaanden zal geven van voer.
Moet je zachtjes opbouwen, en ook met voederautomaat zeer gespreid voederen.
Uv zou ik niet aanzetten, het groene water werkt nu voor filter.
Of toch zeker geen algen afbreken in combinatie met veel voeder.

Efkes de rem erop komt wel goed.
Koikleuren zullen floreren in het groene water !

Gr bart
proview

Berichtdoor AVG » za 09 jun 2018, 16:43:48

Geen voer geven, wel waterwissels blijven doen. Kamiac heeft ook wat tijd nodig, gooi je er nu nog een dosis in, komt er waarschijnlijk teveel voeding in het filter.
AVG

Afbeeldingen: 3398

Berichtdoor jocca » za 09 jun 2018, 20:46:39

update,

@ AVG, ik heb uw bericht net te laat gezien ... heb een halve dosis van een pruttelpot er in gedaan 10 min geleden ...
Water is sinds gisteren wel helderder geworden, ook heb ik gisteren de paaiborstels er uit gehaald, ik had 95% van de eitjes kunnen verwijderen maar niet alles (zat hierin de oorzaak dan ...).
Wel is er redelijk wat broed in de vijver uitgekomen van de elritsen de laatste week (ettelijke honderden minivisjes zitten er nu in). De zonnebaars en de grote koi kloppen overuren om die te verorberen.

Ammoniak ga morgenochtend nog eens meten en ook eens morgenavond.
Vanaf morgen krijgen ze ook eens een week geen eten meer.
Hopelijk geraken we er zo van af van die lichte amo meting.
jocca

Berichtdoor AVG » za 09 jun 2018, 21:32:20

Geeft niet Jocca…, in het verleden heb ik op het forum meermaals gelezen dat men in paniek aan de gang bleef met Kamiac toevoegen, vandaar mijn opmerking.

Paaiende Koi geeft een enorme belasting op de waterkwaliteit, hier gaat het zover dat het water in vijver en zeker ook in de filterlijnen behoorlijk gaat stinken naar Amo, niet voeren en de filters grondig spoelen met vijverwater etc....is de enige oplossing om het water zo snel als mogelijk weer in topconditie te krijgen.

Heb hier wel het geluk een behoorlijk groot plantenfilter te hebben, die zullen zeker meewerken onder die omstandigheden.

Procedure gaat hier volgt ( helaas kan ik spreken van behoorlijk veel ervaring )
- meteen na het paaien - of soms al tijdens - de bodem van de vijver vegen richting drain totdat alle eitjes via de sieves zijn afgevoerd.
- daarna Virkon 2 gram per 1000 ltr. aan het water toevoegen ( dit ontsmet het water en verlaagd de bacterie stand, zodat schade aan de Koi niet te veel hinder hebben van een mogelijk bacteriologische aanval.
- de dag daarna worden de filters gereinigd en het p.f. doorgespoeld.
- kamiac heeft nu twee dagen staan pruttelen en is klaar om over de filterlijnen verdeeld te worden.
- de dag opvolgend worden de waterwaardes gecheckt, zijn die OK, dan krijgen de Koi de dag daarna wat zinkend wintervoer.
- wintervoer hou ik een paar dagen aan en meerdere keren per dag een beetje.

- na vier dagen ( als de waterwaardes OK blijven ) begin ik weer rustig met wat zomervoer.

Een week na het paaien wil ik nog wel eens een tweede dosis kamiac toevoegen, wat me gevoel me ingeeft.

Iedereen zal het weer anders doen, door jaren heen heb ik geleerd dat dit hier prima werkt.
AVG

Berichtdoor jocca » zo 10 jun 2018, 7:02:08

hey,

super, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had hier net wat schrik om Virkon toe te voegen aan het water ... net omdat ik dan ook een deeltje goede bacteriën stuk help en laat je net die nodig hebben.

Alles koi blijven het hier goed doen, al vertoont mijn showa wel loom gedrag (was wel een van de mannetjes die "het beste van zichzelf" heeft gegeven deze week :roll:
Ook de chagoi zwemt wat loompjes, maar dat is de female die het echt een halve dag zwaar heeft gehad.

Ik meet binnen een half uurtje of zo nog eens het water,
het water wordt trouwens in sneltempo helder nu (gisteren begin je de vissen al terug te zien zwemmen als ze boven kwamen - week geleden zag je echt NIETS, nog nooit meegemaakt, je zag geen 10 cm diep), we zien ondertussen al terug vlot een halve meter diep. Ik hoop dat de kamiac van eerder deze week begint aan te slaan nu.

o, hier stonk het water naar vis als ze gedaan hadden met paaien ... het was precies of we zaten op de vistrap in Oostende aan ons terras (nu ja, niet zo erg, maar er ging een luchtje :? )
jocca

Berichtdoor AVG » zo 10 jun 2018, 7:05:58

jocca schreef:o, hier stonk het water naar vis als ze gedaan hadden met paaien ... het was precies of we zaten op de vistrap in Oostende aan ons terras (nu ja, niet zo erg, maar er ging een luchtje :? )

Klopt !, als ik dat ruik kijk ik wel even of de buurvrouw in de tuin zit, je weet het niet hey, heeft ze zich gewassen of niet :lol:

Het beste met de Koi en een prettige zondag
AVG

Berichtdoor jocca » ma 11 jun 2018, 19:55:42

mijn buurvrouw zal het graag horen als ik even kijken vraag of ze haar ... gewassen heeft :dash: :dash:

nu terug on topic voordat we helemaal ontaarden in schunnige praat.
Net het water normaals gemeten ...

amoniak is WEG ;OK; ;OK;
waterwaardes nu
PH - 7,5
KH - 6
GH - 7
NH3 - 0
NO2 - 0
NO3 - 0,5
PO4- 0,5

dus wat mij betreft prima waardes,
water is op een 5-tal dagen van echt GROEN naar vrijwel helder water nu (kan de bodem terug makkelijk zien op 1,5 meter diepte), nog 2 dagen schat ik en het is kristalhelder. Komt dit door de anderhalve pruttelpot op een dikke week tijd? Geen idee, feit is wel dat ik terug de waardes heb die we vrijwel altijd hadden.
jocca

Berichtdoor buddy » di 12 jun 2018, 9:13:29

Waarom geen zeoliet erin hangen? Doe het hier al jaren na het paaien, 1 week erna eruit halen. Prima resultaat.
Buddy is onze hond en ik ben Peter ;-)
buddy

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor jocca » di 12 jun 2018, 17:53:16

op 45 kuub zou ik te veel moeten gaan ophangen in de filter ...
jocca

Berichtdoor buddy » di 12 jun 2018, 18:07:16

jocca schreef:op 45 kuub zou ik te veel moeten gaan ophangen in de filter ...

Klopt, maar haalt prima de ammonia piek weg.... :good:
Buddy is onze hond en ik ben Peter ;-)
buddy

Afbeeldingen: 0

Berichtdoor jocca » di 12 jun 2018, 19:34:52

idd heb destijds zo de q-bak in no-time opgestart,
alleen vermoedde ik (en het is juist gebleken) dat die piek effectief door het paaien kwam en de bacteriën het zeer vlug opgelost hebben (enkele dagen).
Moest het echt structureel zijn dan zou ik idd zeoliet ingekocht hebben.
jocca

Keer terug naar Waterkwaliteit