• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Ammoniak omhoog door afdekken?

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!

Ammoniak omhoog door afdekken?

Berichtdoor evn35 » ma 30 okt 2017, 18:04:36

Zo de titel luid, is mijn vraag...
Kan de ammoniak stijgen door af te dekken ( door bv de gassen die ontstaan).

Graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
evn35

Afbeeldingen: 97

Re: Ammoniak omhoog door afdekken?

Berichtdoor AVG » ma 30 okt 2017, 18:19:36

In de ruim tien jaar dat de overkapping er op ligt nooit waar kunnen nemen. Wel gaan drie x daags de inspectie luiken even open. Al is de boel zo goed als mogelijk geïsoleerd, 100 % zal dat niet zijn.

Wordt een vijver geheel afgedekt met noppenfolie op het water, dan denk ik dat er wel kans bestaat dat de waarde kan gaan stijgen, ontgassing is dan niet meer mogelijk.
AVG

Afbeeldingen: 3317

Berichtdoor Guyke » ma 30 okt 2017, 18:36:37

Hallo,

Met een overkapping krijgt men wel de neiging om langer te gaan voeren en vroeger terug beginnen met voeren.
Als het biofilter dan nog niet voldoende werkzaam is ( in de lente ) of nog voldoende werkzaam is ( bij het plaatsen van de kap ) is dit volgens mij wel een reden dat er een toename van ammo zou kunnen gemeten worden.
Ook blijven de vissen onder een kap langer actief wat tot meer ammo productie leid.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor evn35 » ma 30 okt 2017, 19:17:27

67066
Ziet er zo uit. Ik beluchte 4 uur per dag zal dit even opvoeren tot 10 uur per dag.
Wat natuurlijk niet gunstig is voor de temperatuur , die koude lucht.
evn35

Berichtdoor evn35 » ma 30 okt 2017, 19:20:45

Ik heb de indruk dat ik na de behandeling tegen Costia, deze zomer , mijn water niet meer goed is gekomen.
Behandeld met formaldehyde
En daarna nog eens 2 behandelingen tegen huidwormen
Ik ben nu gestopt met voeren, en bekijk de evolutie.
evn35

Berichtdoor mario1 » ma 30 okt 2017, 19:42:42

Vrij recente vijver en al heel wat mogen ondernemen wat behandelen betreft volgens ik denk.
Ik veronderstel dat de afdekking er weinig mee te maken heeft, maar mede door het mogelijks nog niet optimaal werken van het filter en nu het afkoelen van het vijverwater is gestart het filter iets tekort komt.
Ik weet niet hoeveel je de laatste tijd hebt gevoederd, maar denk eerder de oorzaak in die richting te zoeken :?:
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor poutie » ma 30 okt 2017, 19:50:45

Als je vijver is overkapt eddy zal de temperatuur niet zo zagen met de beluchting aan denk ik .
Grts luc.
poutie

Afbeeldingen: 183

Berichtdoor evn35 » ma 30 okt 2017, 19:51:01

mario1 schreef:Vrij recente vijver en al heel wat mogen ondernemen wat behandelen betreft volgens ik denk.
Ik veronderstel dat de afdekking er weinig mee te maken heeft, maar mede door het mogelijks nog niet optimaal werken van het filter en nu het afkoelen van het vijverwater is gestart het filter iets tekort komt.
Ik weet niet hoeveel je de laatste tijd hebt gevoederd, maar denk eerder de oorzaak in die richting te zoeken :?:

Kan zeker een oorzaak zijn Mario, ik voerde tot 2 dagen terug, 60 gram voer per dag.
evn35

Berichtdoor jocca » ma 30 okt 2017, 19:52:38

het vrijwel hermetisch afsluiten van de vijver heeft nefaste gevolgen voor de waterwaardes,
zeker nooit noppenfolie op het water leggen. Ook die ballen op het water zouden een ramp zijn.
Op het youtube is er een filmpje van een gekende Duitse koihouder waar zijn ganse bestand (met ferme knapen in) bij zijn thuiskomst piepedood lagen omdat zijn vijver volledig afgesloten was.
jocca

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor evn35 » ma 30 okt 2017, 19:55:55

jocca schreef:het vrijwel hermetisch afsluiten van de vijver heeft nefaste gevolgen voor de waterwaardes,
zeker nooit noppenfolie op het water leggen. Ook die ballen op het water zouden een ramp zijn.
Op het youtube is er een filmpje van een gekende Duitse koihouder waar zijn ganse bestand (met ferme knapen in) bij zijn thuiskomst piepedood lagen omdat zijn vijver volledig afgesloten was.

Er is een speling van zeker 10 cm, en ik heb 25 m2 wateroppervlakte
evn35

Berichtdoor jocca » di 31 okt 2017, 7:32:23

tja maakt in principe niet zo veel uit, volgens wat ik kan zien zal uw afdekking wel goed afsluiten tegen de randen, dan is er van ontluchting niet zo veel sprake meer.
Ik weet niet of je met airlift werkt of een BWB of beluchte matten werkt?
Indien niet dan krijg je ook vrij weinig zuurstof in het water.
Ik zag dat je ook nog op een 15° zit, je zal dus nog lekker doorvoeren, dit in combinatie met een filter die gans het jaar door de ene na de andere klap heeft gekregen denk ik dat het (zoals Mario aanhaalde) een combinatie is van vele kleine dingen samen.

Met deze afkapping zou ik gerust een schotel in de vijver durven aanzetten met de beluchting (de luchtpomp staat in uw filterruimte onder de grond, daar is het altijd een paar graden warmer), desnoods een vrij lichte luchtpomp maar dat het water toch wat in beweging is en blijft. Zorg ook dat je ergens een rooster hebt in uw kap (hoeft niet zo gek groot te zijn) voor wat verluchting (bij die opstaande randen zitten vaak een paar schuiven die je kan openzetten). Of steek en paar houten latjes onder 1 plaat van een dikke cm, dat je daar toch een kleine spleet krijgt.

Indien je in de mogelijkheid bent misschien een paar weken na elkaar een pruttelpotje in de filter doen, bij een graad of 15 zal dit nog meer dan zijn werk doen
en ik zou het voeren beperken tot een 0,5% van het geschatte lichaamsgewicht en dit niet meer met zwaar groeivoer.
jocca

Berichtdoor evn35 » di 31 okt 2017, 11:00:03

jocca schreef:tja maakt in principe niet zo veel uit, volgens wat ik kan zien zal uw afdekking wel goed afsluiten tegen de randen, dan is er van ontluchting niet zo veel sprake meer.
Ik weet niet of je met airlift werkt of een BWB of beluchte matten werkt?
Indien niet dan krijg je ook vrij weinig zuurstof in het water.
Ik zag dat je ook nog op een 15° zit, je zal dus nog lekker doorvoeren, dit in combinatie met een filter die gans het jaar door de ene na de andere klap heeft gekregen denk ik dat het (zoals Mario aanhaalde) een combinatie is van vele kleine dingen samen.

Met deze afkapping zou ik gerust een schotel in de vijver durven aanzetten met de beluchting (de luchtpomp staat in uw filterruimte onder de grond, daar is het altijd een paar graden warmer), desnoods een vrij lichte luchtpomp maar dat het water toch wat in beweging is en blijft. Zorg ook dat je ergens een rooster hebt in uw kap (hoeft niet zo gek groot te zijn) voor wat verluchting (bij die opstaande randen zitten vaak een paar schuiven die je kan openzetten). Of steek en paar houten latjes onder 1 plaat van een dikke cm, dat je daar toch een kleine spleet krijgt.

Indien je in de mogelijkheid bent misschien een paar weken na elkaar een pruttelpotje in de filter doen, bij een graad of 15 zal dit nog meer dan zijn werk doen
en ik zou het voeren beperken tot een 0,5% van het geschatte lichaamsgewicht en dit niet meer met zwaar groeivoer.

Beste,
Daar ik kortbij de zee woon, staat hier bijna wind, waardoor mijn platen heel vaak bol komen te staan van de wind die eronder gaat.
Als ik durf een spleet laten van 1 cm onder mijn platen , liggen deze in de kortste keren bij de buren.
Tevens staat mijn spindrifter 10 uur per op en heb ik 2 grote BWB 'den.
Nu ben ik sinds 3dagen gestopt met voeren, maar voerde naar mijn menig toch niet zo zot veel 60 gr. per dag voor 10 koi (gemiddelde lengte 50 cm)
ik zal nu even wachten, en regelmatig de ammoniak meten deze zal nu toch wel moeten zakken.....hoop ik...
evn35

Berichtdoor jocca » di 31 okt 2017, 11:01:41

sorry evn35, maar het bewuste filmpje waarnaar ik verwees heb ik net gevonden ...
deze heer heeft dit resultaat verkregen door de vijver volledig af te sluiten met ballen en isolatieplaten.
https://www.youtube.com/watch?v=Mr8xxnF39T8

als je geen spleet wil dan zou ik toch kijken of je niet ergens een luik kan maken dat je gedeeltelijk kan openschuiven waar bv een geperforeerd gaas in zit.
jocca

Berichtdoor evn35 » di 31 okt 2017, 11:24:06

jocca schreef:sorry evn35, maar het bewuste filmpje waarnaar ik verwees heb ik net gevonden ...
deze heer heeft dit resultaat verkregen door de vijver volledig af te sluiten met ballen en isolatieplaten.
https://www.youtube.com/watch?v=Mr8xxnF39T8

als je geen spleet wil dan zou ik toch kijken of je niet ergens een luik kan maken dat je gedeeltelijk kan openschuiven waar bv een geperforeerd gaas in zit.

Filmpje ken ik.
Maar daar was er totaal geen vergassing mogelijk.....
Ik controleer elke dag mijn koi, en als het weer het toelaat laat, gaat er 1 paneel af voor een paar uur, daaronder steekt een kader met vijvernet tussen gespannen, zodat ze er niet uitwippen.
Dus tussen mijn gesloten paneel en het arduin steekt nog onder 1 plaat met een kader met net.
Mijn koi zijn zeer levendig hoor.
Ik heb voordat ik ging afdekken mijn bedoeling voorgelegd aan mijn koidokter, hij zag er geen graten in...
evn35

Berichtdoor wadapatja » di 31 okt 2017, 13:51:16

Als de luchtpomp het doet is de vijver niet 100% dicht. Hermetisch afsluiten is niet makkelijk. Meestal is er wel ergens een gaatje waar de lucht door kan ontsnappen.
Zit hier ook erg met de wind. En heb een hobbelige tuin waardoor afdekken altijd lastig is. Maar om te blijven ontgassen is dat juist weer een voordeel.
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 49

Volgende

Keer terug naar Waterkwaliteit