• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Eerste vijver van a tot z

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Hulp nodig bij verkrijgen helder water

Berichtdoor Bossi » di 13 feb 2018, 19:56:56

Hoi,

Je kan idd niet met een betonboor/diamantboor tussen dat korte stuk. Je zal dus vanuit de vijver moeten gaan boren.

Optie 1: Als je nu de brug even wegneemt, kan je dan niet gewoon een sleuf slijpen in de bovenrand van de betonsteen?

Optie 2: Als je dieper onder waterniveau wil gaan kan je misschien een buis van 75 nemen, daar de folie over trekken en dan met diameter 50 door de muur gaan. Wel 2 personen nodig dan.

Optie 3: Je maakt dat gat in de hoek naast de waterval tegen het terras. Uw leiding zal dan langer zichtbaar zijn in het water, maar werkt misschien makkelijker en mooier omdat je toch naar die filter moet he.

Just thinking :roll:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 958

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 20:24:11

Hallo,

mario1 schreef:@Guyke
Deze boren zijn tegelboren en ga je niet mee door een muur van 14 dik hè.

Wij hebben er toch een gat mee geboord van 15 cm door een muur voor de waterleiding bij mijn zoon in de kelder.

Dus het zou wel kunnen.
Als de boor vol zit moet je ze eens uitschudden en kan je verder.
We hebben wel een tweede boorkop in de kop van de machiene moeten steken om zo diep te geraken maar het kan dus wel.

Ikzelf heb er een gat meet door een blauwe steen van 6 cm dik geboord. Dat was er eentje van 7 cm diameter.
Ik wou het maar meegeven.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 948

Berichtdoor paul1 » di 13 feb 2018, 20:58:26

skank schreef:Het boren zelf kan je onmogelijk doen vanaf de buitenkant vd vijver, zoals je ziet is de strook tss vijver en terras, veel te smal om dit deftig te kunnen doen
Enige manier is dus vanuit de vijver naar buiten toe
Ik kan de vijver half leegtrekken, maar liever niet helemaal,

Wel een beetje opletten als je daar met een boormachine in de vijver gaat staan hé Skank. Als je per ongeluk uitschuift komen we misschien het vervolg van je verhaal niet meer te weten. :D

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 390

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 21:06:30

Hallo,

Wel een beetje opletten als je daar met een boormachine in de vijver gaat staan hé Skank. Als je per ongeluk uitschuift komen we misschien het vervolg van je verhaal niet meer te weten. :D

Een wel zeer belangrijke tip! :good: :good:
Water en electriciteit zijn geen goede maatjes.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Bossi » wo 14 feb 2018, 6:53:22

Misschien enkele betonstenen op de grind/grond leggen en dan een pallet erover?

Anders een platform maken dat aan de 2 poetrels hangt...

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 958

Berichtdoor skank » do 15 feb 2018, 20:23:47

Guyke schreef:Hallo,

Dus ik zou die echt helemaal open moeten cutten om dan aan de betonblok te kunnen en zo farden wegschieten of kappen om dan daarin mn buis te kunnen verwerken

Als je een snede ( of 2 op 10 cm uit elkaar ) maakt bovenaan ( niet tot aan de vijverwand maar er een 2 cm er vanaf ) en je plooit die epdm wat opzij dan komt de steen toch bloot.
Hierin slijp je met een slijpmolentje 2 groeven op een 6 cm uit elkaar in.
Daarna in het stuk dat blijft staan ook nog eens in het midden tot dat de buis die er in komt zo diep zit dat er bovenaan ook nog mortel over de buis gaat .
Met een steenbeitel tik je het overblijvende gemakkelijk weg.
Is de voor nog niet diep genoeg dan slijp je in he midden nog eens. Een buis is rond je hoeft dus geen stuk steen van 6 x 6 cm er uit te kappen maar meer wat afgerond in de diepte.
Als de buis is ingemetst en met een moerkoppeling door de epdm dan plooi je de ingesneden epdm terug op zijn plaats ( na drogen van de cement ) en plak er een lap epdm over en alles is terug dicht. Je kan die lap zelfs mee in de moerdoorvoer zetten dan is er zeker genoeg overlapping.

Ik vertel dit maar omdat ik op de foto ook maar zie dat die buis onder die poutrelle ook zo hoog zit.

Als je wil boren zal je zo een holle diamantboor moeten gebruiken ( kan je huren )want met een klopboormachine ga je meer kans hebben op brokken.

mvg
Guyke

is idd geen slecht idee
skank

Afbeeldingen: 31

Berichtdoor skank » do 15 feb 2018, 20:25:38

Bossi schreef:Hoi,

Je kan idd niet met een betonboor/diamantboor tussen dat korte stuk. Je zal dus vanuit de vijver moeten gaan boren.

Optie 1: Als je nu de brug even wegneemt, kan je dan niet gewoon een sleuf slijpen in de bovenrand van de betonsteen?

Optie 2: Als je dieper onder waterniveau wil gaan kan je misschien een buis van 75 nemen, daar de folie over trekken en dan met diameter 50 door de muur gaan. Wel 2 personen nodig dan.

Optie 3: Je maakt dat gat in de hoek naast de waterval tegen het terras. Uw leiding zal dan langer zichtbaar zijn in het water, maar werkt misschien makkelijker en mooier omdat je toch naar die filter moet he.

Just thinking :roll:

Groetjes,

Bossi

optie 1 stemt overeen met hetgeen guyke zegt he?
optie 3 is geen optie want dat is eigenlijk hetgeen nu is he
en ik wil net die leiding weg uit mijn vijver

nu, zoeiezo is dit niet voor direct
ik wil ook nog de verlichting eruit en vervangen door een ledstrip onder de blauwssteen
zal voor het voorjaar zijn , ik hou jullie op de hoogte
skank

Berichtdoor skank » do 15 feb 2018, 20:26:15

paul1 schreef:
skank schreef:Het boren zelf kan je onmogelijk doen vanaf de buitenkant vd vijver, zoals je ziet is de strook tss vijver en terras, veel te smal om dit deftig te kunnen doen
Enige manier is dus vanuit de vijver naar buiten toe
Ik kan de vijver half leegtrekken, maar liever niet helemaal,

Groeten,
Paul

ik weet heus wat ik doe hoor ;')
skank

Berichtdoor skank » vr 16 feb 2018, 14:34:51

Guyke schreef:Hallo,

Dus ik zou die echt helemaal open moeten cutten om dan aan de betonblok te kunnen en zo farden wegschieten of kappen om dan daarin mn buis te kunnen verwerken

Als je een snede ( of 2 op 10 cm uit elkaar ) maakt bovenaan ( niet tot aan de vijverwand maar er een 2 cm er vanaf ) en je plooit die epdm wat opzij dan komt de steen toch bloot.
Hierin slijp je met een slijpmolentje 2 groeven op een 6 cm uit elkaar in.
Daarna in het stuk dat blijft staan ook nog eens in het midden tot dat de buis die er in komt zo diep zit dat er bovenaan ook nog mortel over de buis gaat .
Met een steenbeitel tik je het overblijvende gemakkelijk weg.
Is de voor nog niet diep genoeg dan slijp je in he midden nog eens. Een buis is rond je hoeft dus geen stuk steen van 6 x 6 cm er uit te kappen maar meer wat afgerond in de diepte.
Als de buis is ingemetst en met een moerkoppeling door de epdm dan plooi je de ingesneden epdm terug op zijn plaats ( na drogen van de cement ) en plak er een lap epdm over en alles is terug dicht. Je kan die lap zelfs mee in de moerdoorvoer zetten dan is er zeker genoeg overlapping.

Ik vertel dit maar omdat ik op de foto ook maar zie dat die buis onder die poutrelle ook zo hoog zit.

Als je wil boren zal je zo een holle diamantboor moeten gebruiken ( kan je huren )want met een klopboormachine ga je meer kans hebben op brokken.

mvg
Guyke

Ik ga het idd zo doen, toch graag nog wat extra uitleg aub.
Ik pomp de vijver 10 cm uit. Of 15
Neem het brugje weg en maak een dubbele snede in de pdm die bovenaan de betonsteen ligt, tot op 2cm vd wand
Ik plooi dit richting vijver...
Dan maak ik in de betonblok terug een dubbele snede van 7cm breed, diepte ongeveer 8cm
En dan? Welke koppelstukken en moerstukken?
Maar dan vooral, hoe ga ik door de epdm?
En hoe plaats ik de epbm erbovenop terug op? En hoe krijg ik alles dicht?
skank

Berichtdoor Guyke » vr 16 feb 2018, 18:41:41

Hallo,

hopelijk zo helemaal duidelijk
68881

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor skank » vr 16 feb 2018, 20:36:22

Wauw guyke, perfecte tekening, chapeau man!
Duidelijk.
Enkel nog vraagje nadat ik sleuf gemaakt heb en dus die doorvoer moet plaatsen.. Hoe maak ik dat gat in de epdm voor de doorvoer?
Die 2 soorten dichtingsringen zitten bij de doorvoer he.
En deze doorvoer nemen?

https://www.nikoi.nl/doorvoer-met-tegen ... xtra-zwaar
skank

Berichtdoor Guyke » vr 16 feb 2018, 20:55:51

Hallo,

Bij niet alle doorvoeren zitten er 2 dichtingsringen en 2 spanringen. Ik koop altijd een setje extra.

Ik heb het altijd al over een tankdoorvoer , schroefmodel gehad.
https://handelsondernemingdohmen.nl/36-schroefdoorvoer :wink:
( dus niet deze die men hier voor mij veranderd heeft ..zie rood onderschrift)

De opening door de epdm moet je goed verzorgen.
Al naargelang de diameter van de schroefdraad moet de opening ook op die maat gemaakt worden.
Duis als de draadmaat bv 63 mm is ( binnenmaat van de doorvoer is dan 50 mm ) moet je een cirkeltje in de epdm maken dat ook max 63 mm is.
De plaats van dat gat teken je af als de sleuf in het beton van diepte is gemaakt.
Je neemt dan een hout klokboor van 60 mm en je klokt een gat ( best in een stuk kunststof ) van 60 mm.
Dit gat ontbraam je helemaal zuiver. Daarna hou je dit gat op de plaats waar het gat in de epdm moet komen, aan de andere kant steek je een houten plaat zodat je met het breekmes niet tegen de beton moet aansnijden en met een scherp breekmes kan je dan een mooi cirkeltje uitsnijden.
Heb je geen stuk kunststof ter beschikking dan kan je dat maken van een stuk buis ( 110 x 15 cm lang op zijn langs doorzagen ) dat je in de oven goed week laat worden en dan tussen 2 houten platen laat afkoelen. Zet wel een paar klemmen op die platen. Luk het niet van de eerste keer dan leg je het stuk bijna platte pvc buis terug in de oven enz.

mvg
Guyke

link naar een niet sponser van koivrienden aangepast naar een sponser die koivrienden wel ondersteund
Mvg
Koivrienden
Guyke

Berichtdoor Guyke » vr 16 feb 2018, 21:57:57

Hallo,

Sorry dat ik een link plaats om op foto duidelijk te maken wat ik bedoel.
Downloaden van foto's van het internet en hier terug posten doe ik niet meer.
Heb er in het verleden genoeg voor betaald.
Ik heb nog andere linken maar die worden hier bij het bevestigen geweigerd en al mijn type werk is dan foetsie.
Ik heb niks tegen een sponsor maar die foto op die link is niet niet duidelijk wat ik bedoel.
Probleem is dat ik nog linken heb maar die worden allemaal geweigerd door de site.
Ook door die link aan te passen is in feite de bijgaande tekst ook al niet meer correct.
De maatvoering is anders....
Verwijder in het vervolg dan de link dan stuur ik deze wel door via pb.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor mario1 » za 17 feb 2018, 6:03:34

Guyke schreef:Ik heb niks tegen een sponsor maar die foto op die link is niet niet duidelijk wat ik bedoel.
Probleem is dat ik nog linken heb maar die worden allemaal geweigerd door de site.

Probleem kan je makkelijk oplossen door eerst even te kijken bij de forumsponsors, en niet naar niet forumsponsors ;cool;
Ik veronderstel dat het deze is wat je bedoeld en heb ik gevonden na 2 minuten zoekwerk :good: . https://handelsondernemingdohmen.nl/doo ... -inch.html
Guyke schreef:Verwijder in het vervolg dan de link dan stuur ik deze wel door via pb.

Kon of kan je nu toch ook nog doen hé.
mario1

Afbeeldingen: 2159

Berichtdoor Guyke » za 17 feb 2018, 9:45:19

Hallo,

mario1 schreef:
Guyke schreef:Ik heb niks tegen een sponsor maar die foto op die link is niet niet duidelijk wat ik bedoel.

Probleem kan je makkelijk oplossen door eerst even te kijken bij de forumsponsors, en niet naar niet forumsponsors ;cool;
Ik veronderstel dat het deze is wat je bedoeld en heb ik gevonden na 2 minuten zoekwerk :good: . https://handelsondernemingdohmen.nl/doo ... -inch.html
Guyke schreef:Verwijder in het vervolg dan de link dan stuur ik deze wel door via pb.

Kon of kan je nu toch ook nog doen hé.

Wel even er bij vertellen dat:
- als ik per ongeluk een afbeelding via link gebruik sta ik er niet altijd bij stil dat het mag of niet.
Ik gebruik heel veel de toepassing ""afbeelding "" in google omdat je zo veel sneller aan het idee komt.
- als anderen het dan beter weten en de link veranderen heb ik daar geen probleem mee, echter er iets anders voorstellen kan niet voor mij en dan beter geen link in de plaats zetten.
- Daarom beter de link dan maar vernietigen.
en ik heb op die site geweest, en langer dan 2 minuten gezocht :dash: :dash: en ik vond het niet.
Ik blijf nooit lang op een site om te zoeken ( meestal als je de benaming niet correct gebruikt kom je dan nergens.)
en tot slot heb ik linken van groothandelszaken maar die worden hier resoluut geweigerd om te posten.

En wat betreft die link:
Er staat een tekening bij met de maatvoering maar vind de tabel niet die bij die letters hoort.
Ik twijfel bij dit model aan de lengte van het schroefgedeelte om de slangpilaar er op te krijgen.
Het zou dan weer opgelost kunnen worden door er een 90° stuk in te lijmen en een rechte slangpilaar dan te gebruiken maar ik ga niet blijven tekenen en aanpassen.
Ook zou er dan weer een andere doorvoer gebruikt kunnen worden......
Dat anderen zich dan ook eens aan het tekenen zetten......
Ik heb maar mijn best gedaan maar wordt toch weer........... :kez:

mvg
Guyke
Guyke

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden