• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Eerste vijver van a tot z

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Hulp nodig bij verkrijgen helder water

Berichtdoor Guyke » ma 12 feb 2018, 22:12:50

Hallo,

Bossi schreef:
Simpel alweer denk ik dan. Je neemt doorvoeren die gelijk zijn aan de diameter van de slang en lijmt er een stuk buis in. Daar kan je weer je darm op vastzetten met slangklemmen.

Ik lees hier, hoe ga je dit oplossen met een gemetste muur aan de buitenzijde van de folie?

Wel, je lijmt een stuk buis in de doorvoer die lang genoeg is dat die buiten de muur komt. Het "gat" vul je op met cement. Liefst nog gemengd met knauff of bezettingsmiddel. Dat is na 15min kei-keihard.

Ik bedoel het allemaal niet slecht maar je mag ook niet blijven denken aan een perfecte oplossing. Dit is een "noodsituatie" en kan vrij simpel opgelost worden met een mooi esthetisch resultaat als gevolg.

En om op Skank zijn vraag te antwoorden, neem de wanddoorvoer, een schroefkoppeling vastzetten op folie alleen komt niet goed denk ik, of toch veel moeilijker.

Groetjes,

Bossi

Simpel uitgelegd met haken en ogen.
Dat van die buis er aan zetten om de dikte van de muur te overwinnen daar was ik ook al wel.
Echter het gat boren zonder de epdm zwaar te beschadigen ( zou het best van binnen naar buiten geboord worden met een stuk buis in de folie dat wat groter dan de boor is maar dan moet de vijver leeg, het boorwater van die diamantboor ), de uitstulpingen achter op die flens ( waar de vijsjes in passen.) moet op een of andere manier in het beton uitgekapt worden, de flens achter de vastgelijmde epdm krijgen en vast zetten, gruis en andere scherpe rommel weghouden tussen die epdm en de wand, die gelijmde kant van de epdm zuiver maken en ik kan nog meer opnoemen.

Ik denk dat met een schroefdraad doorvoer het wel eenvoudiger kan.
Een stuk buis op zo een koppeling vastlijmen ( langs de vaste kan ) enz ......
Maar he it is only me ......

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor Bossi » di 13 feb 2018, 6:39:32

We zien ook de situatie niet voor ons he Guyke.
Dat zou het misschien simpeler maken. Maar als ik het zo lees...

Dat van die steengruis kan je oplossen, water laten zakken, betonplex ertegen zetten langs de vijverkant met sergeantjes vast zetten. En dan goed stofzuigen alvorens verder te gaan.

Als hij voorzichtig te werk gaat en de dikte van de muur eerst aftekenen op de betonboor, als hij dat dan al gebruikt. Kan je tot op 0,5cm van de folie blijven. De rest met een beiteltje en veel geduld.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 8:38:31

Hallo,

@ Bossi
We zien ook de situatie niet voor ons he Guyke.
Dat zou het misschien simpeler maken. Maar als ik het zo lees...

Dat klopt maar ik ben daar geweest.
Ook in het topic met die verandering van filter was er al zware tegenstand wat betreft graafwerken.
Om een gat te gaan boren vanaf de buitenzijde heb je toch een putteke nodig met voldoende werkruimte.
als je deze foto er nog eens bijneemt....
Het gat moet onder de brug komen, de brug zelf is misschien gemakkelijk weg te nemen maar verder in het verlengde er van.....

65741

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor skank » di 13 feb 2018, 11:01:26

ik kan het brugje idd makkelijk wegnemen
Het boren zelf kan je onmogelijk doen vanaf de buitenkant vd vijver, zoals je ziet is de strook tss vijver en terras, veel te smal om dit deftig te kunnen doen
Enige manier is dus vanuit de vijver naar buiten toe
Ik kan de vijver half leegtrekken, maar liever niet helemaal, tijdens het boren kan ik het gruis wel tegenhouden denk ik

op zich is dit nu ook niet zo´n groot gat wat nodig is
de buis is dacht ik 50mm
de betonblokken zijn iets van 14cm dik
thats it
moet toch doenbaar zijn niet?
Vraag is alleen, als ik van binnenuit ga boren, gaat die epdm in flarden draaien?

en hoe krijg ik nu alles mooi dicht
graag deskundige hulp :)

het is dus niet onmogleijk? das al iets
skank

Afbeeldingen: 31

Berichtdoor skank » di 13 feb 2018, 11:20:24

De vijver nu
Afbeelding

En met de nieuwe poutrelle en filterbak
Afbeelding
skank

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 13:18:25

Hallo,

Ik denk dat het eenvoudiger is om de brug weg te nemen, dan de epdm op de bovenrand doorsnijden, opzij plooien en wat richting vijver voorzichtig van de muur los maken en zorgen dat de insnede niet verder scheurt, een groef maken in de bovenzijde van de beton, dan een doorvoer ( naar keuze....) met een stuk buis er aan in die groef vast metsen best cement gebruiken die krimpvrij is of je kan het ook met chemisch anker doen dan kan je na een poos gewoon verder werken met de doorvoer af te werken. En de doorgesneden folie met een lap terug dichtlijmen. Dan de brug terug plaatsen en de leiding verder afwerken.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor skank » di 13 feb 2018, 14:30:13

Mmm
Misschien, gewoon een gat boren is geen optie?
Ik wil gerust ook, rechts (kant poutrelle) net naast het brugje een gat maken, indien dit eenvoudiger is...
Helemaal onder het brugje is natuurlijk nog mooier.

Jij bedoelt net onder de folie op de bovenkant vd steen he
skank

Berichtdoor skank » di 13 feb 2018, 14:38:51

Net even gekeken en die manier lijktme toch een hoop meer werk dan een doorvoer maken rechtstreeks...
Alleen moet ik enkel goed weten welke materialen ik nu moet gebruiken en de juiste werkwijze
skank

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 16:13:34

Hallo,

Ik snap niet wat jij bedoelt met toch een hoop meer werk.
Je moet ook kijken naar wat er echt kan.
Ik geef maar mogelijkheden maar volgens mij heb jij het voor jezelf al lang uitgemaakt hoe en wat ( was met de filter ook zo een verhaal )
dus ik zal misschien wel vernemen wie wat of hoe het gebeurt is en uitgevoerd heeft.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor skank » di 13 feb 2018, 17:10:40

Rustig guy, rustig
Ik heb niks uitgemaakt, ik zeg gewoon de feiten.
Ik sta open voor alles, maar aanvaard dan ook als ik iets terugzeg.
Je hoeft niet onmiddelijk op je paard te zitten.
Ik heb jouw raad indertijd ook niet links laten liggen volgens mij... Anders had ik nu geen filter en was die lava niet weg.
Soit das passe, vraag is hoe doe ik het nu best...
De filterbak heb ik overigens zelf uitgevoerd.
Ik weet niet waar je naartoe wil.

Soit voor de doorvoer ...
De folie ligt onder het brugje echt volledig over en naar bedneden de betonblok...
Dus ik zou die echt helemaal open moeten cutten om dan aan de betonblok te kunnen en zo farden wegschieten of kappen om dan daarin mn buis te kunnen verwerken... Mijn vraag is dan is het niet simpeler om minder schade te doen en gewoon te doorboren?

Maar dan blijft de vraag.. Hoe alles koppelen en terug dichtmaken.
Zoals gezegd, ik kan enkel v binnen nr buiten de vijver.
Ond het brugje of naast het brugje
skank

Berichtdoor mario1 » di 13 feb 2018, 17:18:28

Wat ik me afvraag is hoe de folie of epdm onder de brug is bevestigt :?:
Kan deze gedeeltelijk losgemaakt worden daar :?:
Dit laatste is zeer belangrijk op je doorvoer te kunnen plaatsen :!:

Persoonlijk zie ik weinig problemen om een gat te boren met een diamantboor, diameter 10 a 20 mm ruimer dan de buis welke je er door geen wil.
Maak een plankje met een opening waar je boor net door kan en klem deze vast met spanklemmen aan de binnenkant van je vijver.
Op deze manier heeft je boor ondersteuning en kan er geen vuil achter je epdm terechtkomen, ook je epdm blijft mooi op zijn plaats zitten en je zal zien dat dit geen problemen heeft bij het boren.
Nu moet je op de plaats van de schroefgaten van je doorvoer ook nog wat uit je betonsteen halen.
Haal dus het eerste plankje weg een plaats een stevige houten lat ongeveer 10cm lager dan je gemaakte gat en klem deze ook goed vast met spanklemmen.
Dit zal ervoor dienen dat er geen steenpuin achter je epdm terecht kan komen tijdens het maken van de ruimte voor je schroeven.
Haal alle vuil mooi weg met een stofzuiger en maak het plankje los.
Probeer de epdm zoveel mogelijk naar voor te trekken en plaats je doorvoer op zijn plaats.
Je materiaal goed ontvetten en voldoende kit gebruiken en dit moet volgens mij goed te doen zijn zo.

Hoop dat je hiermee wat kan doen :?:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 17:33:17

Hallo,

Dus ik zou die echt helemaal open moeten cutten om dan aan de betonblok te kunnen en zo farden wegschieten of kappen om dan daarin mn buis te kunnen verwerken

Als je een snede ( of 2 op 10 cm uit elkaar ) maakt bovenaan ( niet tot aan de vijverwand maar er een 2 cm er vanaf ) en je plooit die epdm wat opzij dan komt de steen toch bloot.
Hierin slijp je met een slijpmolentje 2 groeven op een 6 cm uit elkaar in.
Daarna in het stuk dat blijft staan ook nog eens in het midden tot dat de buis die er in komt zo diep zit dat er bovenaan ook nog mortel over de buis gaat .
Met een steenbeitel tik je het overblijvende gemakkelijk weg.
Is de voor nog niet diep genoeg dan slijp je in he midden nog eens. Een buis is rond je hoeft dus geen stuk steen van 6 x 6 cm er uit te kappen maar meer wat afgerond in de diepte.
Als de buis is ingemetst en met een moerkoppeling door de epdm dan plooi je de ingesneden epdm terug op zijn plaats ( na drogen van de cement ) en plak er een lap epdm over en alles is terug dicht. Je kan die lap zelfs mee in de moerdoorvoer zetten dan is er zeker genoeg overlapping.

Ik vertel dit maar omdat ik op de foto ook maar zie dat die buis onder die poutrelle ook zo hoog zit.

Als je wil boren zal je zo een holle diamantboor moeten gebruiken ( kan je huren )want met een klopboormachine ga je meer kans hebben op brokken.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor mario1 » di 13 feb 2018, 17:44:48

Guyke schreef:Als je wil boren zal je zo een holle diamantboor moeten gebruiken ( kan je huren )want met een klopboormachine ga je meer kans hebben op brokken.
vergeet die klopboor maar hé, is trouwens onbestaande voor een boor van 60 a 70mm.
Een diamantboor met deze afmeting is altijd hol.
mario1

Berichtdoor Guyke » di 13 feb 2018, 18:33:06

mario1 schreef:
Guyke schreef:Als je wil boren zal je zo een holle diamantboor moeten gebruiken ( kan je huren )want met een klopboormachine ga je meer kans hebben op brokken.
vergeet die klopboor maar hé, is trouwens onbestaande voor een boor van 60 a 70mm.
Een diamantboor met deze afmeting is altijd hol.

Er zijn mensen die met een dunnere boor ook een gat willen maken dat groter is door er ne trisee ( vergiet of hoe moet ik het noemen) van te maken.
Je hebt ook van die boren voor een klopboormachine waarmee je ook 50 diameter kan boren. ( die zijn ook hol van binnen maar der zit op de zijkant zo'n harde korreltjes )
https://www.ecotools.nl/diamant-tegelbo ... nsluiting/
en ook 60 mm
https://www.badkamerwinkel.be/rubi-boor ... gLxmPD_BwE

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor mario1 » di 13 feb 2018, 19:05:53

@Guyke
Deze boren zijn tegelboren en ga je niet mee door een muur van 14 dik hè.
mario1

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden