• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Trommel filter als "het zwarte schaap"

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!

Trommel filter als "het zwarte schaap"

Berichtdoor willem v d » do 20 jul 2017, 20:17:12

Elke keer als ik iets lees over dat er iets fout is in een vijver dan wordt de schuldige vinger regelmatig naar de trommel gewezen.
50 of 70 micron is te fijn volgens sommige, en haalt te veel uit het water.
Voeding, bepaalde bacteriën, zweefvuil en weet ik veel wat nog meer.
Met als gevolg slechte planten groei, slechte huidkwaliteit van de koi, grotere kans op bepaalde ziektes.
Maar klopt dit wel? Ik kan dit niet goed geloven, immers een statisch bed hoort nog fijner te filteren.
Wat zijn jullie meningen hier over?
willem v d

Re: Trommel filter als "het zwarte schaap"

Berichtdoor Rob en Tara koi » do 20 jul 2017, 20:22:26

Hoevaak spoel je een statiesbed
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 106

Berichtdoor Noodle » do 20 jul 2017, 20:33:24

Nog nooit gehoord... :unknown:
RED LABEL Koichallenge 2018/2019!
Vijver 23 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, Red Label Tricklefilter, 2x Red Label ANP 20000.
Opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 387

Berichtdoor Guyke » do 20 jul 2017, 20:40:27

Hallo,
- ik vind dat er eerst een onderscheid moet gemaakt worden over het gebruik bij verschillende vijvers.
Als het gaat over een koivijver"" pur sang ""is een trommelfilter zeker de beste keuze ( alles er uit want de rest heb je niet nodig )
Als het gaat over een koivijver maar men wil een planten partij dan is een trommel in mijn ogen al niet zo een goed idee.
Zo ook is dat het geval met een statisch bed.
Trommel, statisch bed, bewegend bed, mattenkamers, vortexen en noem maar op zijn nooit ontwikkeld voor vijvers met planten enkel een vijver met vissen.

Om een idee te geven ik ben over een aantal jaar begonnen met een borstelfilter op mijn plant en visvijver te plaatsen omdat ik veel zweefvuil had.
Achter deze borstelopstelling ( 3 x 120 liter vaten ieder vol borstels ) zat er nog een ton met een 3 lagen mousse filter .
Deze werden aangestuurd via een zelfgemaakte skimmer en pompgestuurd.
Resultaat was:
- zweefstof verminderde zienderogen maar de groei van mijn planten ook!!!!!
- een jaar later was er duidelijk meer wortelgroei ontstaan bij de randplanten die daardoor meer opp maakte om aan voedsel te geraken maar mijn zuurstofplanten deden het veel minder. ( vooral hoornblad )
- nog een jaar later was alles terug stabiel maar heb wel de helft van de borstels er terug uitgehaald en de mousse verwijderd.
Voor mij is dit duidelijk dat er wel een verband is. De stoffen die door de voorfilters verwijderd worden hebben dus gevolgen op planten nodig hebben en niet alleen nitraat.
Dit Is enkel mijn visie hier over en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor willem v d » do 20 jul 2017, 21:29:11

Ik heb zelf wel een trommel in gebruik en een planten filter.
Mijn planten filter wordt gevoed door de skimmer zo der tussen komst van enige voor filter.
Dit gaat naar mijn idee goed.

Maar met problemen in je vijver wordt er nooit gewezen naar een statisch bed.
willem v d

Berichtdoor Rob en Tara koi » do 20 jul 2017, 22:00:09

willem v d schreef:

Komt dat een statisch bed maar een keer in de week gespoeld wordt bij de meest
Sinds mijn overstap naar een trommel zijn mijn vissen ook gevoeliger geworden voor parasieten en bacteriën .
Voorheen met mijn kamerfilter en sb had ik nergens geen last van .
Ik ben ook van mening dat een trommel te snel al het vuil eruit haalt waardoor het complete vijver huishouden erg verstoort wordt .
Ook worden de vijver te helder naar mijn mening waardoor ook weeer het vijver evenwicht verstoort wordt
Rob en Tara koi

Berichtdoor WTR » do 20 jul 2017, 22:08:21

Interessant thema aangezien ik over een aantal weken/maanden met een trommel wil gaan werken. Ik vraag me zeker af of het niet "te" schoon wordt. Hopelijk kan ik uit dit topic wat advies meepikken :wink:
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor Guyke » do 20 jul 2017, 22:17:51

Hallo,

willem v d schreef:Ik heb zelf wel een trommel in gebruik en een planten filter.
Mijn planten filter wordt gevoed door de skimmer zo der tussen komst van enige voor filter.
Dit gaat naar mijn idee goed.

- Het ""vuil "" gaat dus eerst naar het pf en daarna naar de trommel wat voor de pf een veel betere oplossing is dan eerst naar de trommel en dan in het pf.
- Een statisch bed wordt niet om de paar uur ,minuten of wat dan ook gespoeld. Dit geeft de tijd aan bv mineralen om terug vrij te komen in het water.
Dus naar voedingsstoffen is hier een betere doorstroom dan bij een trommel.

het is dus ook zoals Rob en Tara koi ook al aanhaald, Te snelle lozing.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor willem v d » do 20 jul 2017, 23:08:51

@Rob en Tara
Sinds wanneer heb je een trommel?
Ik vraag dit om te weten of dit om 1 of meerdere seizoenen gaat.
Als ik mijn vaste koidoc moet geloven zijn er dit jaar
zo-ie-zo al meer problemen met bepaalde ziektes dan vorig jaar. Door de sterke temperatuur wisselingen van dit voorjaar, mensen die tevroeg de winterkap er af hadden en te vlug begonnen met voeren met het warme weer in april.
willem v d

Berichtdoor Rob en Tara koi » vr 21 jul 2017, 9:37:08

willem v d schreef:@Rob en Tara
Sinds wanneer heb je een trommel?
Ik vraag dit om te weten of dit om 1 of meerdere seizoenen gaat.
Als ik mijn vaste koidoc moet geloven zijn er dit jaar
zo-ie-zo al meer problemen met bepaalde ziektes dan vorig jaar. Door de sterke temperatuur wisselingen van dit voorjaar, mensen die tevroeg de winterkap er af hadden en te vlug begonnen met voeren met het warme weer in april.

Ik heb hem nu bijna 2.5 jaar ongeveer
Rob en Tara koi

Berichtdoor wadapatja » vr 21 jul 2017, 10:47:33

Een trommelfilter is niet te schoon. Ik heb hier zelfs met 50micron gedraaid in een vuilklopper. Deze slipte naar mijn idee iets te snel dicht. Een statisch-bed heeft 1 zeer groot nadeel; het werkt pas goed bij een laagdikte van 40cm of meer en een zo groot mogelijk oppervlak. Dus weinig stroming er doorheen. Heb hier vorig jaar getest met een statisch-bed. Gelijk erna een stukje 50micron zeefgaas voor de doorvoer naar de volgende kamer gehouden. En dat zat na 20 seconden al helemaal dicht.
Na 2 dagen filteren zat het zelfs nog sneller verstopt. Dus een statisch-bed filtert zeker niet fijner dan 50micron.

Zodra een statisch-bed verzadigd raakt vormen er zich kanaaltjes door het bed heen. Door die kanaaltjes kan grover vuil zich toch nog een weg banen. Dit weet ik doordat ik ook met 70micron dezelfde test al heb gedaan.

Vergeet ook niet dat het de laatste jaren niet echt winter is geweest en het toch lang kouder bleef.
<WIM> Koivijver 15 kuub. Lijn 1, Vuilklopper 75micron. Bewegend-bed, collector 315mm, Secoh 50SLL-Airlift.
Lijn 2, Skimmer, Filterbak met Jap.mat, Aqua-forte M 6500, Zweefvuilfilter, retour via BWB lijn 1.
wadapatja

Afbeeldingen: 41

Berichtdoor Guyke » vr 21 jul 2017, 11:03:54

Hallo,

wadapatja schreef:Een trommelfilter is niet te schoon. Ik heb hier zelfs met 50micron gedraaid in een vuilklopper. Deze slipte naar mijn idee iets te snel dicht. Een statisch-bed heeft 1 zeer groot nadeel; het werkt pas goed bij een laagdikte van 40cm of meer en een zo groot mogelijk oppervlak. Dus weinig stroming er doorheen. Heb hier vorig jaar getest met een statisch-bed. Gelijk erna een stukje 50micron zeefgaas voor de doorvoer naar de volgende kamer gehouden. En dat zat na 20 seconden al helemaal dicht.
Na 2 dagen filteren zat het zelfs nog sneller verstopt. Dus een statisch-bed filtert zeker niet fijner dan 50micron.

Zodra een statisch-bed verzadigd raakt vormen er zich kanaaltjes door het bed heen. Door die kanaaltjes kan grover vuil zich toch nog een weg banen. Dit weet ik doordat ik ook met 70micron dezelfde test al heb gedaan.

Vergeet ook niet dat het de laatste jaren niet echt winter is geweest en het toch lang kouder bleef.

Ik volg niet goed denk ik.
Volgens mij gaat een trommel juist veel meer wegfilteren als een statisch bed omdat de zeefgaas ( als ze vervuilt ) om de zo veel tijd ( sneller bij meer vervuiling ) gespoeld wordt.
Dus is een trommel maakt veel " schoner " water dan een statisch bed.

Heb je het per abuis niet omgedraaid en heb je willen zeggen dat een statisch bed niet te schoon is?

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor WTR » vr 21 jul 2017, 11:21:07

Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar de stelling dat vissen vatbaarder worden voor ziektes door een trommelfilter. Dit zou voor mij namelijk niet opwegen tegen het gemak van een trommel en in dat geval zou ik andere opties gaan overwegen.

Gr Wouter
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor Noodle » vr 21 jul 2017, 11:33:25

Je haalt met een trommel meer organisch vuil uit je systeem.
Dat betekent minder bacteriedruk en dus minder kans op bacteriële infecties.
Virussen of parasieten zal geen verschil maken of je met een trommel draait of niet.
RED LABEL Koichallenge 2018/2019!
Vijver 23 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, Red Label Tricklefilter, 2x Red Label ANP 20000.
Opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 387

Berichtdoor Guyke » vr 21 jul 2017, 12:16:32

Hallo,

Noodle schreef:Je haalt met een trommel meer organisch vuil uit je systeem.
Dat betekent minder bacteriedruk en dus minder kans op bacteriële infecties.
Virussen of parasieten zal geen verschil maken of je met een trommel draait of niet.

minder bateriedruk ? ( een filtering van een vijver bestaat niet enkel uit een trommel )
Wat een trommel verwijderd is vuil tot 50/ 70 micron. goede en slechte bacteriën gaan daar volgens mij gewoon samen door.
Ik zou eerder zeggen dat bepaalde parasieten niet door het trommelgaas gaan ( zoals bloedzuigers, karperluizen, ...)
Er zit dan nog een naar kantje aan moest het de bacterie druk verlagen want dan val je in feite het immuniteitssysteem van de vissen aan.

Veel ""organisch"" vuil bevat ook nog wel goede zaken zoals mineralen en andere stoffen die ook de vissen nodig hebben.

mvg
Guyke
Guyke

Volgende

Keer terug naar Waterkwaliteit