• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

3X Choguro Platinum Ogon

Koi ontwikkelen gedurende de jaren.
Hier kan je je koivrienden laten meegenieten van de ontwikkeling van je zwemmend juweel!
Ook een woordje theorie omtrent evolutie kan hier!

Re: 3X Choguro Platinum Ogon

Berichtdoor AVG » di 11 sep 2018, 19:11:48

Bedankt heb ik jullie al, dus nu een vervolg

Altijd leuk als mensen een voorkeur aangeven :good:
Nu heb ik in jullie commentaren - behalve over de body - niet zoveel gelezen als gehoopt. OK, Raymond heeft het over een mooi Fukarin en natuurlijk is de bouw in essentie de belangrijkste factor.

Uit eerdere opkweek project je’s t.a.v. Ogons weet ik maar al te goed dat je ze op een gegeven moment maar moeilijk uit elkaar kan houden , de ene heeft een glinsterschubje daar, de andere niet etc…, maar ook dat verandert naarmate de Koi evolueren.

Deze keer moest het dus anders. Ik zou het alleen maar kunnen benoemen, of ook laten zien, het laatste is het dus geworden.
Op voorhand wil ik wel meegeven dit niet van plan te zijn geweest, want dan had ik gericht foto’s genomen en niet zoals nu een uitsnede van een uitsnede, wat natuurlijk de scherpte niet ten goede komt.

Ik ga beginnen met het hoofd van de drie Koi. Hoe kijken jullie daar tegenaan ? ( de foto’s zijn genummerd gelijk de eerdere foto’s van de drie visje ) Tip> kijk verder dan alleen naar de bouw.
72636
72638
72639

Vervolgens zou ik jullie willen vragen om de volgende drie foto’s te bekijken, zijn er verschillen ?
72637
72640
72641

Mijn doel is niet om een betweterig knaapje uit te hangen ( verre van ! ), wel om een prikkel te geven …

Alle foto's zijn met precies dezelfde camera-instellingen genomen.
AVG

Afbeeldingen: 3533

Berichtdoor jocca » wo 12 sep 2018, 8:34:27

alé ik ga es een poging doen, voor zover mijn kennis rijkt en dit is van aan de vijver tot aan de voordeur :dash: :lol: :lol:

de kop
P1H: hooft lijkt mij vrij goed in evenwicht, de driehoek ogen/mond is netjes waarbij de afstand tussen de ogen en de mond vrijwel perfect gelijk is.
De punt van de kop oogt ook niet stomp.

P2H: te spits en smal hoofd voor mij
mond is ook vrij stomp

P3H: afstand tussen de ogen en de mond is niet gelijk (afstand ogen naar mond is kleiner dan afstand ogen-ogen),
mond is ook zeer stomp

P1R: mooie lange kieuwdeksels, lopen misschien iets te ver door naar achter, maar als je de u-vorm bekijkt uiterste punten kieuwdeksels en einde van de kop onderaan, dan heb je een mooie diep uitgesneden U-vorm. Vinstralen lopen op de rechtervin wat rommelig, ogen ook niet zo fris.
Schubben zijn niet zo symmetrisch (of zo lijkt het toch).

P2R: voor mij de koi met de mooiste vinnen, mooie duidelijke vinstralen, zijn ook nog zeer helder.
Kieuwdeksels lopen ook mooi lang door en de u-vorm is ook hier mooi en duidelijk aanwezig.
vrijwel een perfect schubbenpatroon

P3R: weet niet,
rommelige vinstralen
ook de kieuwdeksels ogen vrij recht (ipv gebogen)
doordat de kieuwen vrij recht zijn heb je ook amper tot geen mooi u-vorm, kans op een kleine kop bij deze koi is vrij groot (ook de bekende bult
schubben zijn ook hier mijns inzien van minderen kwaliteit tov nr 2).

als ik kijk naar de grote foto's,
dan lijkt bij nr 3 de staartaanzet wat gedraaid

en vermoedelijk sla ik de bal he-le-maal mis :lol:
ik geraak hier nooit aan uit, ik kies meestal gewoon een koi op het gekende buikgevoel Bye Bye
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor AVG » wo 12 sep 2018, 21:29:58

Jocca, Bedankt voor uw uitgebreide opvatting en de tijd die u er in hebt gestoken.

Ik kom er nog op terug als meer mensen de foto's hebben kunnen zien en misschien ook wel hun mening willen geven.

Wel kan ik alvast meegeven dat de vinnen allemaal dik in orde zijn. Die visjes zwemmen of langs de zijkant van de bak :evil: of gaan als een gek door het midden :dash: bewegingsonscherpte is dan in dit geval gebeurd ( Had de sluitertijd wel wat verder op kunnen drijven, maar zou ook betekenen dat de ISO omhoog moest...., was ook niet zo licht meer )
AVG

Berichtdoor Marcje » vr 14 sep 2018, 19:54:48

Hoi Aad,

Ik ga ook een poging doen , ook al is dit mijn ding niet, maar kan het nog altijd worden dankzij deze leuke leerrijke topic

PH1 De ogen en neusgaten liggen iets dichter bij mekaar en het hoofd komt hierdoor spitser over

PH2 opvallend is dat de ogen er verder uitzitten , en een mooie brede mond heeft

PH3 het hoofd komt zeer roburiet over, met de ogen en neusgaten ver uit mekaar en grote brede mond, volledig mijn ding

ivm de overige foto's zie ik enkel verschil in blink blink, maar mijn kennis is te laag om hier iets zinnigs over te zeggen :oops:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5712

Berichtdoor poutie » vr 14 sep 2018, 20:12:43

IK ken er ook zeker niet veel van maar de nummer 3 is mijn favoriet :D
Grts Luc.
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor mario1 » za 15 sep 2018, 6:53:20

Hallo Aad,
Schitterend en leerzaam topic welke je laat zien waarvoor dank.
Deze materie is ook niet helemaal mijn ding en volg ik dan ook goed op zodat we iets kunnen bijleren.
In de loop van de week iets te weinig tijd hiervoor, maar ga hier nu even proberen op antwoorden.
Ik wil er ook bij vertellen dat ik bij mijn beoordeling niet naar de foto's heb gekeken op pagina 1 waar we het totaalplaatje hebben van de te beoordelen koi.

Wat het hoofd betreft.

P 1 H De ogen staan in een mooie driehoeksverhouding maar staan naar mijn mening iets te hoog geplaatst.
Ook gaat de afronding naar de mond iets te snel.

P 2 H Het hoofd is veel te smal en heeft daardoor een spitse kop naar de toekomst toe.
Ogen steken ook zeer ver uit het hoofd.

P 3 H Deze lijkt me de beste verhouding te hebben en deze koi heeft een mooie brede mond.

Vervolgens fotoreeks 2 :D welke voornamelijk de borstvinnen en het schubbenpatroon laten zien.

P 1 R Lijk mij het netpatroon evenals de borstvinnen niet symmetrisch

P 2 R Zeer mooi netpatroon en mooie borstvinnen, al lijkt me in de linker borstvin een zeer klein knikje te zitten als ik heel kritisch mag zijn.

P 3 R Zeer rommelige vinstralen.

Bei deze mijn deel van de beoordeling en hoop dat deze gewaardeerd wordt :?:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor AVG » za 15 sep 2018, 12:33:04

mario1 schreef:Bei deze mijn deel van de beoordeling en hoop dat deze gewaardeerd wordt :?:

Natuurlijk ! bedankt :good:

Of het voor jullie een leerzame topic wordt kan ik niet inschatten, voor mij is het in ieder geval leerzaam hoe de visjes zich ontwikkelen,maar laten we niet overdrijven, want zo spannend is het natuurlijk ook weer niet.

Zal binnenkort mijn reden tot keuzeaankoop t.a.v. elk visje neertypen.

Kan alwel vast melden dat het maar goed is dat we er drie geplaatst hebben, ze zijn onafscheidelijk, waarbij de kleinste nog erg schichtig is, flits ook wat over de drain, als dit zo blijft gaan we van een andere Koi een afstrijkje maken, want die prutske's krijgen we er voorlopig niet meer uit.
AVG

Vorige

Keer terug naar Evolutie koi