• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Tosai Kindai Showa Isa

Koi ontwikkelen gedurende de jaren.
Hier kan je je koivrienden laten meegenieten van de ontwikkeling van je zwemmend juweel!
Ook een woordje theorie omtrent evolutie kan hier!

Tosai Kindai Showa Isa

Berichtdoor AVG » za 16 maart 2013, 23:35:23

Hoi vrienden,

Deze namiddag ben ik naar aanleiding van deze topic : http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... wa+++sakai, met de tegoedbon in de hand Nippon Koi garden gaan bezoeken met als doelstelling een Showa te vinden.

Eén van de twee aangekochte Showa wil ik jullie alvast tonen in de hoop reacties te mogen ontvangen, dit zowel positief als negatief ( laatstgenoemde zijn er zeker )

Bij thuiskomst moest Ingrid bij het zien van de foto haar wenkbrauwen fronsen :roll: , jullie ook ?

Indien van belang zal ik later mijn beweegreden aangeven die mij tot aankoop hebben doen besluiten.

Dealer : Nippon Koi
Variëteit : Kindai Showa
Lengte : geschat circa 30 cm
Geslacht : onbekend
35445

Medio April zullen we de Koi gaan ophalen en voor betere foto’s zorgen ( deze van de andere Showa is al helemaal niet om aan te zien en zal dus later volgen )
AVG

Afbeeldingen: 3533

Berichtdoor FFF » zo 17 maart 2013, 8:34:17

Ik zal een aftrap doen :D

Ik zie niet direct grote minpunten eigenlijk.

Body: De body vind ik goed. Mooi breed aan de voorkant, behoorlijke staartaanzet, goede borstvinnen, rugvin mooi geplaatst, mooie lange staart. Als ik wat te zeuren op moet zoeken dan had de kop misschien iets langer mogen zijn op deze lengte en de staart wat voller (minder inval).

Patroon: Smaak kwestie en afwachten op deze leeftijd. ben benieuwd wat er met het sumi gaat gebeuren. Weinig motoguro dus ben benieuwd of er veel sumi bij gaat komen.

Huid: Moeilijk te beoordelen van de foto. Sumi lijkt grijzig maar dat heb je snel onder water dus ik neem aan dat dat prima is. Beni is redelijk hard maar niet overal even dik (lijkt een dunne plek te zitten in het grote patroon en sashi is niet heel sterk) Shiroji lijkt op het eerste gezicht prima.

Bepaalde zaken en keuzes hangen natuurlijk ook wat af van de bloedlijn, ben benieuwd naar je eigen mening en natuurlijk die van anderen.
FFF

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Pds » zo 17 maart 2013, 9:08:19

Wenkbrauwen fronsen ? Ik vind het alvast een leuke vis voor het "kindai genre". Body is goed met goede verhoudingen. Sashi kan hier en daar wat beter maar zou ik nu nog niet teveel mee bezig zijn. Het enige wat mij inderdaad ook opvalt is de plek in de grote hi-plek. Hopelijk trekt dit mooi dicht en anders zie ik daar nog wel een window ontstaan. Dat zou spijtig zijn.
Maar overall vind ik het een goede tosai.

Gr, Peter
Pds

Afbeeldingen: 221

Berichtdoor zalm » zo 17 maart 2013, 9:37:31

Aad,

Ik kan mijn voorgangers alleen maar gelijk geven en zeggen dat je een mooie aankoop heb gedaan.
Over het genoemde plekje in het beni door Peter maak ik me niet zo'n zorgen, m.i. Is de kans klein dat dit een window gaat worden, daarvoor zijn de randen van deze plek niet scherp genoeg voor.
Omdat de foto alleen van boven is genomen is nu niet zichtbaar of er sumi ontwikkeling is aan de rechterzijde van de Showa. Het zou dan kunnen zijn dat het patroon wat uit balans gaat raken.
Maar verder is m.i. een zeer leke Showa om te gaan volgen.
Ik hoop dat je nu iets meer geluk hebt tijdens het grootbrengen.

Joop
zalm

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor jeroenie » zo 17 maart 2013, 9:41:57

nog eentje om te volgen. ik vind em centraal iets te weinig sumi hebben, en het blekere plekje op de grote hi-plaat is ook een vraagteken. benieuwd naar de verdere opvolging!
jeroenie

Afbeeldingen: 365

Berichtdoor AVG » zo 17 maart 2013, 23:36:22

Hoi FFF, Peter, Joop en Jeroenie.

Dank dat jullie de moeite hebben genomen om het visje te bekritiseren, zo heb ik toch een idee gekregen van wat jullie als min en pluspunten zien aan de hand van slechts één foto, wat natuurlijk zijn beperkingen heeft.

Ik ben mij goed bewust dat menigeen dit visje qua patroon niet kan bekoren en begrijp dit ook , de meer traditionele Showa liggen nu eenmaal beter in de “markt “en zou die normaliter ook aangekocht hebben ( er zwommen er maar genoeg ) , ware het niet dat dit Showa nr. 4 in de vijver zal worden en dan wil men eens iets anders.

Nu het visje op zich, binnen deze prijsrange zijn Kindai schaars te noemen, bij binnenkomst viel mijn oog meteen op dit koitje, maar ik zag gelijk jullie ( goed gezien trouwens ) natuurlijk ook meteen het zwakke plekje in het Hi vlak, dus eerst de andere Showa ( die contra is van deze ) laten bowlen en beslist om die te nemen.
Na nog een aantal andere Showa in de bowl gezien te hebben bleef dit visje mijn aandacht trekken, dus toch in de bowl laten plaatsen.
Na het zwakke plekje van dichtbij bekeken te hebben was er geen enkele aanwijzing dat er schubjes ontbreken, transportschade ? of i.d.d toch een zwak plekje ? , ik heb geen idee.
Aan de andere kant van het Hi vlak is een V te zien, dit kan er mogelijk op duiden dat het vlak zal gaan breken en misschien ook wel richting het zwakke plekje ? , we zullen zien

Het Hi van deze Showa is lichter ( of minder intens zo jullie willen ) dan van al die andere die ik gezien heb , mogelijk zegt dit iets over de diepte van het pigment ? , toch vind ik dit een acceptabel risico, temeer het Hi over de gehele linie over een gelijke intensiteit beschikt. ( blijkbaar anders dan de foto doet vermoeden. )

Het Shiroji is in werkelijkheid hagelwit en vertoonde ondanks de stress geen rode adertjes, het Sumi wat al redelijk ontwikkeld is laat live een goede kwaliteit zien, aan de rechterzijde van de rugvin ( vanuit de Koi bezien ) is geen Ato-Sumi te ontdekken, maar je weet maar nooit…..
In dat zelfde gebiedje bevind zich een plekje Hi waar ik mijn twijfels over heb, wordt het uiteindelijk een compact geheel of een rommeltje.

Ondanks de vele twijfels en risicootjes heeft de bouw van het visje de doorslaggegeven , verder zien we wel wat het gaat worden.

Weer veel teveel tekst, maar ach, het is nog winter hey :P
AVG

Berichtdoor zalm » ma 18 maart 2013, 8:51:36

Hoi Aad,

Voor de beoordeling van het Hi is van mede van belang hoe lang de koi binnen zijn. Dit i.v.m. met de hoeveelheid amo in de zak.
Weet jij wanneer deze is binnengekomen?

Joop
zalm

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor willy » ma 18 maart 2013, 9:58:50

Hoi Aad.
Gezien de aankoop geschiedenis (bon) en je aanduiding :in deze prijsklasse.
Hebben we hier duidelijk te maken met een :"De beste in de bak" verhaal en jou kennende zal het daadwerkelijk de beste in bak zijn.
Wat de koi zelf betreft kan ik alleen maar zeggen dat de body prima is.
De huidkwaliteit iets minder(men kan het teri helaas niet beoordelen op het scherm van een laptop)
Het patroon moet zich in de toekomst nog uitwijzen,afhankelijk van de ontwikkeling van het sumi.
Soms cru maar altijd rechtdoorzee.
De koi staat voorop niet de eigenaar.
willy

Afbeeldingen: 65

Berichtdoor AVG » ma 18 maart 2013, 14:59:03

Dag Joop,

De nieuwe lichting was ruim een weekje binnen en zoals gebruikelijke nog niet in optimale doen vanwege de reis etc....

Hoi Willy,

Bedankt voor je reactie, het nemen van foto's was een haastklusje tegen sluitingstijd, ( vandaar ook dat de andere Showa er niet goed opstaat ) medio April zal ik betere foto's tonen en de Koi meten.

Succes met de verhuizing en het bouwen van jullie droomvijver op de nieuwe locatie.
AVG

Berichtdoor D-man » ma 18 maart 2013, 20:43:14

Bowww wat een mooie kop heeft deze vis zeg...
Hi lijkt inderdaad nog niet super maar de foto is dan ook niet al te best...
de bouw is goed.. patroon spannend! Graag updates Aad!
ik ben mij er eentje...
D-man

Afbeeldingen: 32

Berichtdoor mart-ang » wo 20 maart 2013, 21:34:19

een mooie kindai heeft u daar Aad.

de eventuele minpunten van vensters in het Hi is nu nog moeilijk te zeggen.
wel ben ik benieuwd hoe deze in het echie is, is nl ook wel een beetje mijn favoriete showa ( de kindai dan. )
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1337

Berichtdoor AVG » wo 20 maart 2013, 22:27:33

Je gaat hem / haar ? vast nog wel live zien Martien :D ( tegen mij mag je trouwens gerust je zeggen hoor :lol:)

Dank voor je reactie Matthijs.
AVG

Berichtdoor dennissmits » do 21 maart 2013, 9:42:31

spannende vis!!!

ik zou waarschijnlijk het puntje in het hi ook voor de gok nemen omdat de vis voor de rest gewoon erg goed in elkaar zit.

mooi lange bouw en brede/lange staartaanzet.. de kop is supermooi en mij spreekt het patroon juist wel aan ;)

geen idee welke prijsklasse het is maar ik zou hier ook gewoon blij mee zijn.. al heb jij natuurlijk wel een hoge kwaliteitsstandaard..

ben benieuwd hoe de vis na een paar warme maanden erbij zit.
dennissmits

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor Marcje » vr 22 maart 2013, 21:57:33

willy schreef:Hebben we hier duidelijk te maken met een :"De beste in de bak" verhaal en jou kennende zal het daadwerkelijk de beste in bak zijn.

Dat is onze Aad, en we weten hem wel te strikken als we op koi jacht gaan :D

Prachtige aanwinst, en kan enkel maar zeggen dat deze een pracht van een patroon, koptekening en boddy heeft

Het leuke is dat ik het voorrecht heb deze regelmatig live te kunnen aanschouwen ( ik nodig mezelf bij deze al uit :oops: )

Groetjes,

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5712

Berichtdoor polleke » za 23 maart 2013, 6:43:59

Hey dan kunnen we mischien eens afspreken :oops: :lol:
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1157

Volgende

Keer terug naar Evolutie koi