ginrin (Ai ?) goromo

Een mapje waar technische beoordeling op de voorgrond komt! Dus geen "mooi zo, mag in m'n vijver zwemmen", echter wel effectieve objectiviteit!
Plaats reactie
jocca

ginrin (Ai ?) goromo

Bericht door jocca » 16 sep 2017, 13:51

mij toch niet kunnen inhouden en nog een laatste koi bijgekocht voor dit jaar,
op de HKS hebben we een prachtige Ai Goromo gezien en ik kreeg toestemming van mijn wederhelft om nog eentje bij te kopen.

De keuze is uiteindelijk gevallen op een niet zo alledaagsje Ginrin (ai?) Goromo.
Het is een nisai en de lengte zit op 37,5 cm. Niet de grootste, maar voor mij wel de beste uit de hoop (vrij diep hi, scherpe aflijning, body mijns inzien OK).
Het goromo patroon moet er nog doorkomen wat goed is op deze leeftijd, als ze nu reeds het gekende patroon hebben dan zijn ze op latere leeftijd veel te donker. Het zwart zou nog maar vrij recent er door beginnen te komen wat prima is (voor wat ik weet worden goromo's pas mooi vanaf 4 à5 jaar).
Volgens wat ik kan zien zal het een ai goromo worden, de randen van de schubben beginnen langzaam zwart te kleuren.
Ah en het is een male (female is niet voor mijn beurs :dash: )

Enige minpuntjes zijn voor mij
het hi op de vinnen (paar kleine stomme streepjes ...)
3 schubben op zijn flank waar het HI doorloopt, moesten die kunnen doorbreken dan is het een mooi 3-traps patroon.

voor de rest shoot (we kunnen er maar van leren).
Afbeelding

frankske

Re: ginrin (Ai ?) goromo

Bericht door frankske » 16 sep 2017, 14:11

Benieuwd wat dit zal geven? ken je ook de kweker?

jocca

Bericht door jocca » 16 sep 2017, 14:22

frankske schreef:Benieuwd wat dit zal geven? ken je ook de kweker?
hoi, Koda koi farm

AVG

Bericht door AVG » 18 sep 2017, 17:36

Hoi Jocca,

Dit is 100 % zeker een Ai- Goromo.

Body: Langgerekt en zeker niet verkeerd voor een male ( denk ik ) en leeftijd.

Het Ai maakt een goede indruk, al wordt deze deels vertroebelt door het Ginrin ( vindt dit een nadeel bij deze variëteit, maar dat is persoonlijk )

Zo je ongetwijfeld weet koop je deze variëteit het beste als zijnde een Kohaku waarbij je maar nauwelijks kan waarnemen of het een Ai - Goromo betreft. Nu is jou aankoop inmiddels Nissai en is het overduidelijk ! mss wel wat aan de vroege kant ? de toekomst zal het leren.

Bij de betere exemplaren zal het Indigo blauw ( het is dan ook een kruising tussen een Asagi en Kohaku ) halve maantjes in elke schub gaan vormen waar Hi ( of in dit geval Ai ) aanwezig is.
Bij uw aankoop lijkt dit fenomeen vooralsnog op "spots". Nog geen man overboord ! want dit kan nog veranderen :CrossFingers:

Die paar streepjes in de borstvinnen kunnen zeker nog gaan verdwijnen. Blijven ze, dan is dat maar een piepklein minpuntje.

Succes met de verdere opkweek en a.u.b. een update, temeer we er hier ook al jaren één zwemmen hebben.

jocca

Bericht door jocca » 09 sep 2018, 18:28

en deze heer/dame krijgt ook zijn update,
ons fleur is heeft er een leuk groei achter de rug, momenteel 52 cm, dus 14,5 cm groei dit seizoen.
wat mij vooral gelukkig maakt is dat deze vis volgens mij niets ingeboet heeft naar kwaliteit toe, in tegendeel zelfs.
De body is en blijft zeer goed in verhouding, ook het hi is vrijwel perfect behouden, enkel op de kop merk ik de laatste paar tegen precies een witte snede.
Ik denk dat die ergens onder een drain heeft proberen iets mee te griebelen, ik denk wel dat dit nog gaat bij trekken.

Het ginrin is iets achteruit gegaan, maar hier ben ik niet direct rouwig om.

Afbeelding

jocca

Bericht door jocca » 22 mar 2019, 10:39

:( net deze koi gezien,
verdorie, lelijke lokale bult op zijn flank.
Ziet er uit als buikwaterzucht, maar het is echt een bult met diameter 5 cm ongeveer,
slaat ook wat gelig uit.
Gisteren zag die er nog prima uit ... benieuwd wat het zal zijn.
Koidoc meteen gebeld hiervoor, gaat proberen morgen al te komen. :CrossFingers: :CrossFingers:

jocca

Bericht door jocca » 23 mar 2019, 13:51

koidoc geweet,
bizar, niets maar dan ook niets te zien op de koi van parasieten,
ook niets van roodheid op de vis te bespeuren, wel zat er vocht onder de schubben.
vocht er manueel wat uitgeduwd en AB spuitje, zou moeten goed komen.
Meteen ook de check gedaan, het is een female :Hyper:

Minder goed nieuws kwam er van een andere koi (een die uit de vijver gesprongen was en meer dood dan levend was toen, heeft de zomer door gesparteld en ook de winter iets of wat doorgekomen (rugvin wel stuk door het vastzitten in een net), maar die zat met costia ... :evil: :evil:
morgen FMC behandeling opstarten. :(

jocca

Bericht door jocca » 12 jun 2019, 20:12

fleurke is terug zo goed als helemaal opgefleurd na die zwelling, een verblijf van om en bij de 2 maanden in de q-bak met een behandeling met sabbactisun en anarex bio in combinatie met vrij veel waterwissels heeft de zwelling en kwetsuur zo goed als volledig opgelost. Van de zwelling is niets meer te zien, enkel een rode schub van het stoten de laatste dagen (er zitten sinds zaterdag 3 jonge koi in de q-bak om die draaiende te houden en die zorgen voor onnoemelijk veel stress en onrust in de bak momenteel - is ook de reden dat deze nu naar buiten gaat).

Het is en blijft een van mijn favoriete vissen ...
De halve maantjes beginnen precies ook lichtjes af te tekenen,
volgens wat ik vlug in de meetbak kon zien zou deze een 54 cm zijn ondertussen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jocca op 12 jun 2019, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

wendy1987

Bericht door wendy1987 » 12 jun 2019, 20:59

Dat is een mooie vis om te zien zeg :good:
Heerlijk genieten!

Plaats reactie

Terug naar “Koibeoordeling”