• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Aankoop koi's

Een mapje waar technische beoordeling op de voorgrond komt! Dus geen "mooi zo, mag in m'n vijver zwemmen", echter wel effectieve objectiviteit!

Aankoop koi's

Berichtdoor deglasblazer » wo 02 aug 2017, 22:50:01

Dag allen

Ik weet niet of er al een topic van is maar waar kijken jullie vooral naar als jullie een koi aankopen en wanneer is het bv de beste periode om koi aan te kopen?

Ik ben al een paar koiwinkels/shops gaan bezoeken en er is veel verschil in kwaliteit. Ik zal bv nooit een koi kopen in een zaak waar zieke vissen of vissen met beschadigingen zitten (laat staan halfdode of dode). Meestal kan je zien dat deze handelaars ook hun bakken op dezelfde filterinstallatie staan hebben.

De shops waar ze wel verzorgd waren hadden meestal wel aparte filterinstallaties en er zaten ook wel eens beschadigde koi's maar aan de manier van zwemmen zag je dat deze gezond waren. Deze zaken hadden ook voor elke bak een apart net en/of je rook er ontsmettingsmiddel.

Ik ben nu in het begin niet van plan om meer als 150 euro aan een koi te geven en dan vrees ik dat ik in de goede koizaken niet veel kan gaan zoeken. Wel zie ik dat je particulier regelmatig een koopje kan doen. Natuurlijk ben je dan niet 100% zeker dat het een japanse koi is en/of de kweker wel juist is maar je kan wel zien of de rest van de koi's gezond zijn! Ook aan de geheimzinnigheid van de verkoper weet je dat er iets mis is of niet.

Ik vraag dit omdat je toch veel ziektes en ellende tegenkomt bij andere koiliefhebbers die net nieuwe koi's gekocht hebben. Dit vooral op forums bij Facebook waar er vooral mensen zitten met weinig ervaring en koi's kopen zonder te kijken of ze wel gezond zijn!

grottoes

Tim
deglasblazer

Afbeeldingen: 125

Re: Aankoop koi's

Berichtdoor WTR » wo 02 aug 2017, 23:09:42

De beste tijd om koi te kopen is een beetje afhankelijk van je wensen. Wanneer veel dealers hun koi uit japan binnen krijgen, kan je de mooiste vissen eruit pikken. In het najaar zijn er juist weer mooie deals te vinden omdat dealers de bakken leeg willen hebben voor de nieuwe koi die binnen komen.

Ik let inderdaad ook op hoe de vissen zich gedragen, levendig of lusteloos.

Daarna is het selecteren op een mooi totaalplaatje van bouw patroon etc.

Gr Wouter
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor koimaster » vr 04 aug 2017, 20:09:37

Hoi,

Succes alvast.
Koihandelaren afrijden is zeker een aanrader.
Op een gegeven moment hebben de meeste één of twee huisdealers ;-) waar ze gaan en vertrouwen mee opgebouwd hebben.
Het is voor mij bijvoorbeeld belangrijk dat het geen pushverkoop moet zijn.
Voor 150 euro kan je best al een paar kleine koi kopen naar uw "goesting".
Hou ze in het oog als ze groeien en leer er steeds uit.
Een goede koidealer trouwens heeft natuurlijk ook te maken met zieke koi.
Maar daar zie je dan vaak dat de bak is afgedekt (en soms wel met kaartje met reden en behandeling op!) of gaan ze naar "achter" in een Q bak.
Veel succes dus!
Met vriendelijke groet,
Raf Segers

http://www.koimaster.be
http://www.rosingsecurity.be
YouTube: koimaster4u
LinkedIn: Raf Segers
Twitter: koimaster
blog: http://www.koimasterbelgium.blogspot.be
koimaster

Afbeeldingen: 38

Berichtdoor joop koi » vr 04 aug 2017, 20:48:10

Hallo tim.
als je nog niet helemaal goed op de hoogte ben waar je zo alop moet letter bij koi ,
kwa schoonheid, kwaliteit en als je nog geen favorieten hebt kwa categorie.
Is het misschien handiger om eens onder de verkoop hoek van Koivrienden te kijken,
daar staat een hoop vis te koop van kwaliteit en geen top prijzen zo kan je ervaring op doen,
met een betrekkelijk klein risico.
en dan volgend jaar in het winter/voorjaar krijgen de dealers de nieuwe koi s binnen
en dan happen maar.

gr joop
joop koi

Afbeeldingen: 99

Berichtdoor joop koi » vr 04 aug 2017, 20:51:39

.
joop koi

Berichtdoor kelvin » vr 04 aug 2017, 21:04:51

Particulier kan je inderdaad de beste zaken doen, vaak echte koopjes. Maar er zijn meer risico's aan verbonden vind ik zelf. Ze komen uit een vijver, waardoor ze allerlei kwaaltjes (wormen,...) kunnen hebben. Bij een dealer is dit minder het geval.
Op het einde van het jaar doen dealers uitverkoop met vaak grote kortingen, dan kan je ook eens gaan kijken. De beste koi zullen al wel weg zijn, maar koi die anders niet binnen uw budget vallen, kunnen er nu wel ineens binnen zitten.
Een andere optie is om zo vroeg mogelijk als tosai binnenkomen (april meestal) gaan kijken bij je dealer, dan kan je de beste uit de bak met een lage prijs kiezen. Tussen de goedkope kois zwemmen ook enkele mooiere hoor.
Mocht ge eens iets in de buurt gaan bezoeken met het gedacht een koi aan te kopen wil ik u wel komen adviseren ze :good:
kelvin

Afbeeldingen: 211

Berichtdoor joop koi » vr 04 aug 2017, 21:57:45

[quote="kelvin"]Particulier kan je inderdaad de beste zaken doen, vaak echte koopjes. Maar er zijn meer risico's aan verbonden vind ik zelf. Ze komen uit een vijver, waardoor ze allerlei kwaaltjes (wormen,...) kunnen hebben. Bij een dealer is dit minder

sorry kelvin vind het een beetje kort door de bocht om de particulier als onveilig te zien,
er zitten altijd risico's aan om verschillende koi s bij elkaar te zetten of dat nu particulier is of dealer van daar de q bak .dat Koivrienden soms vissen van wel honderden euro,s weg ,
doen en er dus op afschrijven zijn er echt wel zuinig op ook al hallen de vissen de doelstellingen niet.

joop
joop koi

Berichtdoor willem v d » vr 04 aug 2017, 22:53:01

Hier ben ik het eens met Joop koi.

Een vis van een handelaar of particulier maakt niet uit.
In beide gevallen heeft de vis stress ivm vangen en vervoeren.
Maar nog erger is ander water. Jou vijver water is nooit 100% gelijk aan die van een ander.
Zo kunnen slapende ziektes actief worden.
Dit hoeft niet van de nieuwe vis af te komen maar kan ook uit jou eigen vijver komen

Denk maar aan een koorts lip virus. Iedereen heeft het , maar door bepaalde omstandig heden wordt het wel actief voor een paar dagen.

Vandaar een q bak
willem v d

Berichtdoor kelvin » vr 04 aug 2017, 23:49:23

Risico's zijn natuurlijk altijd verbonden aan het bijplaatsen van een koi. Ik zeg niet dat particulier onveilig is, maar gewoon dat er meer risico is dan bij een dealer. Ik heb zelf ook al veel particulier gekocht hoor :wink: Het beste wat je kan doen is vragen om een afstrijkje te maken ter plaatse.
Kois hebben namelijk sneller parasieten en ziektes mee uit een vijver dan uit de bak van een BETROUWBARE handelaar. Bij koivrienden zal dit niet vaak voorvallen omdat nagenoeg alle mensen hier heel goed voor hun kois zorgen en geen zieke koi verkopen, maar koop je een koi particulier op marktplaats... Je weet nooit bij welke vijver je belandt. Al helemaal niet als het kois zijn die moeten vertrekken wegens aankoop van een huis met vijver, overlijden,... Het valt niet altijd te zien als een koi parasieten of een ziekte heeft op het eerste zicht, maar je wilt hem de volgende dag niet naast je bak of vijver hebben liggen of de rest van je vissen laten besmetten. Ik heb al genoeg verhalen gelezen over het bijzetten van een koi uit een andere vijver... :?
We moeten kois trouwens ook niet bekijken als kastplantjes. Ze komen helemaal uit Japan, dus een lange rit/vlucht met hoge temperatuursverschillen in een zak. Als er slapende ziektes zijn op de koi, komen deze meestal naar boven bij de dealer, daar gaan ze in quarantaine en mochten ze iets van ziekte of parasieten tegenkomen, dan behandelen ze de kois zodat ze brandschoon zijn. De kans dat je een zieke koi, of een koi met parasieten meekrijgt van een dealer is heeeel klein.

Met een qbak kan je inderdaad wel de meeste problemen vermijden voor je andere koi, de ziektes komen dan wel naar boven in je bak en vallen dan makkelijker te behandelen dan wanneer je koi al in de vijver zit.
kelvin

Afbeeldingen: 211

Berichtdoor joop koi » za 05 aug 2017, 19:04:04

Beste glasblazer
met alle commentaren onder jou topic kan je voor deel mee doen,
laat je niet afleiden door wat gekibbel [thank_you

gr joop
joop koi

Berichtdoor deglasblazer » za 05 aug 2017, 23:36:31

joop koi schreef:Beste glasblazer
met alle commentaren onder jou topic kan je voor deel mee doen,
laat je niet afleiden door wat gekibbel [thank_you

gr joop

Dag Joop

Net leuk dat gekibbel,kan je ook iets van opsteken. Ik begrijp Kelvin zijn standpunt wel dat particulier kopen gevaren met zich meebrengt maar idd best dat dit gebeurt bij mensen die selecteren en niet bij particulieren die kopen en verkopen. Al een paar keer een vis opnieuw te koop zien staan!
Wat particulier ook betrouwbaar is dat ze een bewijs van controle van de koidoc hebben.

groetjes

Tim
deglasblazer

Berichtdoor Guyke » zo 06 aug 2017, 0:51:07

Hallo,

kelvin schreef:Risico's zijn natuurlijk altijd verbonden aan het bijplaatsen van een koi. Ik zeg niet dat particulier onveilig is, maar gewoon dat er meer risico is dan bij een dealer. Ik heb zelf ook al veel particulier gekocht hoor :wink: Het beste wat je kan doen is vragen om een afstrijkje te maken ter plaatse.
Kois hebben namelijk sneller parasieten en ziektes mee uit een vijver dan uit de bak van een BETROUWBARE handelaar. Bij koivrienden zal dit niet vaak voorvallen omdat nagenoeg alle mensen hier heel goed voor hun kois zorgen en geen zieke koi verkopen, maar koop je een koi particulier op marktplaats... Je weet nooit bij welke vijver je belandt. Al helemaal niet als het kois zijn die moeten vertrekken wegens aankoop van een huis met vijver, overlijden,... Het valt niet altijd te zien als een koi parasieten of een ziekte heeft op het eerste zicht, maar je wilt hem de volgende dag niet naast je bak of vijver hebben liggen of de rest van je vissen laten besmetten. Ik heb al genoeg verhalen gelezen over het bijzetten van een koi uit een andere vijver... :?
We moeten kois trouwens ook niet bekijken als kastplantjes. Ze komen helemaal uit Japan, dus een lange rit/vlucht met hoge temperatuursverschillen in een zak. Als er slapende ziektes zijn op de koi, komen deze meestal naar boven bij de dealer, daar gaan ze in quarantaine en mochten ze iets van ziekte of parasieten tegenkomen, dan behandelen ze de kois zodat ze brandschoon zijn. De kans dat je een zieke koi, of een koi met parasieten meekrijgt van een dealer is heeeel klein.

Met een qbak kan je inderdaad wel de meeste problemen vermijden voor je andere koi, de ziektes komen dan wel naar boven in je bak en vallen dan makkelijker te behandelen dan wanneer je koi al in de vijver zit.

Ik zou hier weer een hele epistel kunnen gaan schrijven maar ga passen.
Dit verhaal houd voor mij weinig steek.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor deglasblazer » zo 06 aug 2017, 10:05:49

Guyke schreef:Hallo,

kelvin schreef:Risico's zijn natuurlijk altijd verbonden aan het bijplaatsen van een koi. Ik zeg niet dat particulier onveilig is, maar gewoon dat er meer risico is dan bij een dealer. Ik heb zelf ook al veel particulier gekocht hoor :wink: Het beste wat je kan doen is vragen om een afstrijkje te maken ter plaatse.

mvg
Guyke

Komop Guyke, laat je gaan. Ik denk dat we hier allemaal uit kunnen leren! :wink:

Mensen die niet tegen commentaar kunnen moeten niet op een forum zitten en ik ben er zeker van dat Kelvin dit wel kan.

Groetjes

Tim
deglasblazer

Berichtdoor Guyke » zo 06 aug 2017, 12:21:30

deglasblazer schreef:
Guyke schreef:Hallo,

mvg
Guyke

Komop Guyke, laat je gaan. Ik denk dat we hier allemaal uit kunnen leren! :wink:

Mensen die niet tegen commentaar kunnen moeten niet op een forum zitten en ik ben er zeker van dat Kelvin dit wel kan.

Groetjes

Tim

Het idee dat als je vissen koopt bij een handelaar dat je dan meer zekerheid hebt is voor mij een fabel.

behandelen ze de kois zodat ze brandschoon zijn. De kans dat je een zieke koi, of een koi met parasieten meekrijgt van een dealer is heeeel klein.

Dat er zogezegd niks meer op zit ( parasieten of wat dan ook ) zal ik dan uitbreiden naar er zit helemaal niks meer op ( niks afweer opbouw of antistoffen )
We moeten kois trouwens ook niet bekijken als kastplantjes. Ze komen helemaal uit Japan, dus een lange rit/vlucht met hoge temperatuursverschillen in een zak. Als er slapende ziektes zijn op de koi, komen deze meestal naar boven bij de dealer, daar gaan ze in quarantaine en mochten ze iets van ziekte of parasieten tegenkomen

Dit kan niet anders want de vis(sen) gaan ginder in een plastiek zak ( in die zak wordt nog iets gedaan maar weet niet goed meer wat) dan de zak dicht met wat lucht er in, de vissen liggen in feite heel de tijd naar lucht te happen want in dat beetje water moet je niet veel zuurstof zoeken ( vergelijkbaar met zuurstofgebrek in de vijver als de vissen boven komen om te luchthappen) zoveel tijd in eigen nat overleven ( en wij maar zorgen maken over nitrietpieken), en dan komen ze aan en gaan ze in de bakken in quarantaine. En ook de dealer houd zijn hart vast en hoopt op ""gezonde "" vissen.
Ik ga niet verder uitwijden want dan volgen er behandelingen ( als het noodzakelijk is ) enz. Tenslotte in de verkoopbakken en daar sta je dan te kijken van die vind ik mooi of nee die of, of hoe gaat de vis evolueren, blijven zijn kleuren, mannetje of vrouwtje....... :oops: :oops:

Je weet nooit bij welke vijver je belandt. Al helemaal niet als het kois zijn die moeten vertrekken wegens aankoop van een huis met vijver, overlijden,... Het valt niet altijd te zien als een koi parasieten of een ziekte heeft op het eerste zicht, maar je wilt hem de volgende dag niet naast je bak of vijver hebben liggen of de rest van je vissen laten besmetten. Ik heb al genoeg verhalen gelezen over het bijzetten van een koi uit een andere vijver... :?

De reden dat koi verkocht worden is helemaal niet relevant aan het verhaal.
Dat van die parasieten is al helemaal uit de haak getrokken want er is geen enkele vijver parasietvrij.
Je kan partikulier veel meer info vergaren door de vijver, omgeving, installatie, enz even goed in je op te nemen( wat is de eerste indruk, netheid ...). Je kan ook de vissen in hun element bekijken ( gedrag, eetlust, manier van zwemmen....) of zekerder van het geslacht door dat de vissen doorgaans groter en ouder zijn. Ook de manier van tot gesprek komen ( een partikulier heeft doorgaans meer tijd ) kan al veel aan het licht brengen over hoe en wat. Bv wat is de geschiedenis van de vis enz....

nu mijn samenvatting.
Dealer
- vissen zijn ""brandschoon"" maar daardoor zeer weinig verweer, nieuwe parasieten hebben meer kans om aan te vallen en te vermeerderen.
- Prijzen swingen de pan uit ( ik begrijp dat kosten ook moeten mee gerekend worden )
- ze zijn dan misschien wel parasiet vrij maar virusvrij ziektekiemvrij kan niemand garanderen
slapende ziektes zijn op de koi

want dat kan jaren duren voor dat dit uitbreekt .

Partikulier:
- grotere vissen ( al een beter zicht over de evolutie of aanwezigheid van kleuren en patronen )
- Door dat de vissen al een aantal jaar hier zijn ook meer gewoon aan het klimaat hier.
- Voor dezelfde vissen betaal je bij dealers ruim een veelvoud.
- er wordt geen fabel verteld van parasietvrij want dat bestaat voor mij in een vijver niet dus moet ik daar ook niet gaan leuteren om over een afstrijkje .

Ik zeg niet dat er in de handel niet naar best geweten wordt gewerkt maar handel draait in de eerste plaats naar verkoop ( terecht want anders gaat de zaak over kop )

Het idee van ik koop een parasietvrije vis is een kronkel die zeer nare gevolgen kan hebben.
Hoe bekijk ik dat:
Die nieuwe vissen hebben veel minder afweer dan mijn vissen in de vijver. Ik zet deze vis in de vijver en de weinige parasieten in mijn vijver krijgen een hapklare brok voorgeschoteld. De parasieten gaan zich als een razende gaan vermenigvuldigen waardoor ook mijn eigen vissen er last van beginnen krijgen.
De rest denk je er maar zelf bij.
Ik heb nog geen enkele last gehad met vissen van partikulieren ( GUYKE ZAL DAN WEL NE GROTE GELUKZAK ZIJN) maar met vissen van verschillende dealers iedere keer prijs.
Komt daar nog bij dat de nieuwe vissen ( doordat ze al behandelingen gehad hebben om ""brandschoon"" te zijn ) weer zwaardere behandelingen nodig hebben om daar weer vanaf te raken.( iedereen kent de verhalen van resistentie )

Je hebt MIJN mening gevraagd en gekregen

En nogmaals het is geen afbreken van handelaars of dealers dat ik hier beoog.
Alleen het idee verkondigen van minder risico enz dat.......

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor jocca » zo 06 aug 2017, 12:46:40

terug van reis dus ga ik ook maar es reageren :Yahoo:

Ik heb een 2-tal jaar ook met deze vraag gezeten toen ik onze vijver net gemaakt had.
Koop ik kleine koi bij een dealer voor een 50 à 150 euro voor een Tosai of koop ik voor 150 euro een grotere koi particulier die er van af wil ...
De verleiding is groot om voor het laatste te kiezen, iedereen (of toch velen) heeft namelijk graag meteen een grote koi in de vijver.
Ook is de verleiding groot om bv bij een megakoishop een paar koi te kopen voor 15à20 euro waar ze met honderden in een bakje zitten.

Vraag is (zoals je terecht stelt) wat is te betrouwen.
Ik spreek nu puur en alleen uit persoonlijke ervaring ...
1/ Jaaaren terug (denk 9 jaar of zo) hebben we toen we ons vorig huis nog hadden waar ook een vijver was eens 2 winkelcentrumkoi gekocht (lees tuincentrum met in de zomermaanden 4 bakken met vissen in ...).
Tot op heden zwemmen deze vissen nog steeds rond in onze vijver. Deze koi hebben ondertussen 3 verhuizen meegemaakt, hebben in een natuurvijver gezeten, in een veel te kleine vijver gezeten, weinig voer gehad etc etc etc.
Eigenlijk zijn ze dus niet "optimaal" behandeld geweest. Je ziet dit ook aan de groei, die zijn blijven steken op +/-40 à 45 cm. Vermoedelijk zijn het ook geen japanners, maar europeanen (niet dat je het ziet aan hun ogen).
MAAAR, toeval of niet ... die koi zijn oersterk, nooit maar dan ook nooit zie je die schuren, springen of hebben die ontstekingen. Wanneer de duurdere stil liggen in de winter van de koi dan zwemmen die 2 scharminkels nog rond.

2/ toen onze huidige vijver af was heb ik mij laten verleiden om 2 koi te kopen in een megakoiwinkel in west-vlaanderen (ik kan je via pb zeggen waar), voor 20 euro kon je daar koi kopen van 10à15 cm groot en eigenlijk nog geen lelijke ook ... voor 150 euro koop je daar reeds een grotere koi ook. De vissen zijn zonder quarantaine bij ons meteen de vijver in gegaan, een week later lag er al eentje dood, de andere zwemt nog steeds rond, als dit wel het sukkeltje van de groep. Heeft reeds 3 koidoc bezoeken op zijn naam, wat spuiten en een binnenverblijf gedurende de ganse winter ...
toeval of niet ... ik weet het niet ...

3/ 2x een vis gekocht van vervente koiliefhebbers hier op het forum, steeds belachelijk weinig betaald. Patroon en kleuren zijn niet perfect, maar de bouw is dan wel weer prima.
Deze vissen zijn bijna gratis gekocht omdat voor velen het kleur net niet intens genoeg was, er een sumispotje was, iets te veel zwart, rood, of weet ik wat nog.
Met deze vissen heb ik tot op heden nooit problemen gehad ... ze groeien zelfs nog een beetje ook al waren die bij aankoop +/- 6 jaar.

4/ ondertussen na veel shops te bezoeken heb ik een vaste dealer gevonden in Drongen (forumsponsor), daar heb ik vorig jaar en dit jaar een 6-tal koi gekocht, allen tosai. Prijzen zitten tussen 50 en 175 euro per vis. Dus niet de goedkoopste, ook niet de duurste (verre van zelfs). Bij deze persoon zitten de koi ook in relatief kleine bakken (zeker als je dit bv vergelijkt met vijvers ...) MAAR er is 1 groot verschil tov vele anderen, er zitten er merkelijk minder in per bak EN bij al mijn bezoeken heb ik nog nooit 1 koi gezien met verwondingen (buiten een ontstoken schubje of een gescheurde vin - bij andere shops heb ik zeer vaak veel vissen per bak gezien met echt grote lelijke ontstoken wonden of zelfs vinrot). Deze koi zitten hier ook altijd een aantal weken in quarantaine voordat ze verkocht worden. Ik krijg hier ook steeds een goede uitleg over de koi en hij luistert ook naar wat ik op zoek ben.
Ik beperk mij nu ook enkel nog tot deze dealer als ik vissen bij een handelaar koop.

mijn persoonlijke conclusie is:
1/ je even goed bij een eerlijke particulier die zijn dieren met liefde verzorgt je minstens zo een goede koi kan kopen als bij een goede dealer en vaak voor een prikje
2/ je bij een puur op winstbeluste dealer evengoed in het zak gezet kan en gaat worden als bij een particulier die zijn koi behandeld als een stuk vuil

wanneer je het beste een koi koopt,
in principe kan je dit vanaf april tot een stuk in oktober (als de watertemperaturen boven de 12° uitkomen), terug persoonlijk koop ik maar als de temperaturen boven de 17° zitten.
Waarom? de koi hun immuunsysteem is dan reeds opgestart waardoor ze iets minder vatbaar zijn voor infecties en bacteriën. Vaak is dit dan de periode tussen mei en eind september
en als ik dan nog iets kan verfijnen in de aankoopperiode dan zou ik zeggen juni, juli en augustus. Dan zijn de vissen normaal op hun sterkste en moesten er nog problemen ontstaan dan heb je nog ruim te tijd om dit voor de winter in orde te brengen (bij aankoop in augustus bv).
jocca

Afbeeldingen: 64

Volgende

Keer terug naar Koibeoordeling