deze koi gisteren ook es genet omdat die bellen aan het trekken was.
deze koi is eentje waar ik een "haat/liefde" verhouding mee heb.
Naar groeiverwachting had ik die een PAK hoger in geschat ... blijft steken op een 67 cm, er is geen sikkepit bijgekomen en sinds die in de vijver gegaan is is er dus amper groei geweest.
Enige wat mijn nog weerhoud om die weg te doen is omdat we die genoemd hebben naar de dochter EN dat het een female is (begin dit jaar had die een machtige body - zat toen ook vol met kuit).
ooit heel misschien wordt dit een 70+ maar eigenlijk is dit 15 cm te klein voor wat het waard is.
Maar om sentimentele redenen mag die alsnog blijven in de vijver.
Wel heeft deze dame er dit jaar een zeer hobbelig parkoer op zitten. Waar ik begin dit jaar een ontsteking aan de anale vin had opgemerkt, heb ik het es een paar maanden aangekeken en niets ondernomen. De aangetaste vin heb ik licht geknipt en dit was wel meteen opgelost, ondertussen was er een ministukje aan de lip verder gaan ontsteken en is dit heuse bekrot geworden. Het bleef echter op de onderlip vrij geconcentreerd zitten, dus ... even aankijken zeker?
Daarna hebben de heren het nodig gevonden om ze vervolgens alle hoeken van de vijver te laten zien bij een paar hevige paaiperiodes. Gevolg was dat er ettelijke schubben weg waren, rode bloeduitstortingen over de flanken ... Enfin ... nog altijd aangezien en niets ondernomen.
Tot eind augustus ... bekrot verslechterde plots een beetje, koi genet en vervolgens een halve hartverzakking, die ontsteking aan de anale vin zat op de body en daar was letterlijk een gat te beperken ...
In iedere andere situatie had die een overdosis verdoving gekregen en richting grijze container gegaan (bekrot + een ferm aangetaste body + een gat in zijn lijf ...), maar ... ik kreeg het niet over mijn hart, dus een AB kuur opgestart enkel voor deze koi. Nu een maand later is de bekrot volledig genezen en ook de ontstoken wonde is terug voor 95% dicht al. Maw ... koi zal genezen en ik bij dergelijke onstekingen wacht ik nooit of te nimmer nog om vrij vlug actie te ondernemen.
Deze koi is verzwakt uit de winter gekomen, heeft er 2 (of 3 - ik zou het moeten opzoeken) paaiperiodes achter de rug, kwam er vervolgens nog zwakker uit en dat was een ideale combi om infecties te krijgen ...).
super mango karashigoi nisai
Re: super mango karashigoi nisai
Die zit er toch niet slecht uit, misschien kan je in de toekomst er eens over nadenken om enkel vrouwelijke koi’s te hebben dan heb je geen paai ! En netten doe je dat niet te vlug en te veel, ik heb dit nog nooit gedaan. Stress vermijden is mijn boodschap en zo komt het wel goed hoop ik.
ziet er zeker niet slecht uit, dat ga je mij niet horen zeggen ;-), mag alleen wat groter zijn, zeker voor een karashi is dit te klein .... (ook al is dit voor velen al een grote koi, met deze bloedlijn + een kleurig = moet boven de 75 cm gaan). Ja enkel mannen of enkel vrouwen kopen hé, probleem is dat je dit maar zeker bent als je naar nisai toe gaat en dan zit je ook in andere prijsklassen van vissen (wat ik niet meer wil doen ...). Nu op zich de paai stoort mij niet en kan ook niet direct kwaad, maar met verzwakte vissen wil je dit dan weer liefst niet.Babette schreef: ↑26 sep 2022, 10:33 Die zit er toch niet slecht uit, misschien kan je in de toekomst er eens over nadenken om enkel vrouwelijke koi’s te hebben dan heb je geen paai ! En netten doe je dat niet te vlug en te veel, ik heb dit nog nooit gedaan. Stress vermijden is mijn boodschap en zo komt het wel goed hoop ik.
Naar netten toe geef ik je gelijk en ik net de vissen hier bijzonder weinig. Af en toe moet het wel eens, maar voor de fun om te weten hoe groot ze zijn of een nieuwe foto te maken. Neen dat doen we hier niet.
Ook zat deze vis in een apart deel van de vijver waardoor de andere koi van het netten totaal geen last of stress krijgen.
De challengers zitten nu bv ook in dat stuk waardoor ik die wel vlotter kan netten (voor de updates) en ook opnieuw de andere koi niet moet storen.
Mooi Jocca dat je nog altijd zorg voor deze Karashi
Grts Luc
Grts Luc
update rond deze koi.
eind vorig jaar was de streek rond de anale vin voor 95% genezen ...
echter bleef deze koi ook tijdens de winter bellen blazen.
Is de winter niet goed uitgekomen ... door het soms wild heen en weer zwemmen is de neus beschadigd geraakt,
de ontsteking aan de anale vin was nog steeds niet genezen + kreeg die ook secundaire ontstekingen onder de schubben.
Ik heb de koi vrij vlug apart gestoken in de grote q-bak (in de kleine past deze simpelweg niet). Ook daar bleef die bellen trekken, maar kon ik niets van parasieten vinden ... noch op de body, noch op de kieuwen.
Uiteindelijk een zoutbad gegeven = geen resultaat
paar weken later KP bad = geen resultaat, echter wel waren de vinnen hiervan nu aangetast aan de uiteinden ... kregen we dit er dus weer bij.
Ettelijke liters malamix later kwam de koi wel wat meer eten. Een kleine maand terug heb ik deze dan nog eens genet om deftig te bekijken. De neus leek mij te herstellen, maar die zat nu met lelijke schuurvlekken van steeds op de bodem te liggen.
maw een straatje zonder einde met deze koi, vrijwel altijd heeft deze wel iets gehad ... na 2 jaar sukkelen met deze vis hebben we dan ook besloten om die te laten inslapen ... de grote vijver draait nu perfect en er een zieke koi bijsteken om de winter door te komen had ik geen zin in ...
eind vorig jaar was de streek rond de anale vin voor 95% genezen ...
echter bleef deze koi ook tijdens de winter bellen blazen.
Is de winter niet goed uitgekomen ... door het soms wild heen en weer zwemmen is de neus beschadigd geraakt,
de ontsteking aan de anale vin was nog steeds niet genezen + kreeg die ook secundaire ontstekingen onder de schubben.
Ik heb de koi vrij vlug apart gestoken in de grote q-bak (in de kleine past deze simpelweg niet). Ook daar bleef die bellen trekken, maar kon ik niets van parasieten vinden ... noch op de body, noch op de kieuwen.
Uiteindelijk een zoutbad gegeven = geen resultaat
paar weken later KP bad = geen resultaat, echter wel waren de vinnen hiervan nu aangetast aan de uiteinden ... kregen we dit er dus weer bij.
Ettelijke liters malamix later kwam de koi wel wat meer eten. Een kleine maand terug heb ik deze dan nog eens genet om deftig te bekijken. De neus leek mij te herstellen, maar die zat nu met lelijke schuurvlekken van steeds op de bodem te liggen.
maw een straatje zonder einde met deze koi, vrijwel altijd heeft deze wel iets gehad ... na 2 jaar sukkelen met deze vis hebben we dan ook besloten om die te laten inslapen ... de grote vijver draait nu perfect en er een zieke koi bijsteken om de winter door te komen had ik geen zin in ...
Moeilijk om goed te doen hé, je hebt alles geprobeerd maar soms gaat het gewoon niet....
nog steeds aan het bouwen ...
idd en wat mij vooral opvalt ... dat alle koi die recent overleden zijn door bacteriële problemen dat dit vrijwel altijd relatief jonge koi zijn die in de laatste 1à4 jaar aangekocht zijn. De "oude" rakkers die richting de 7 jaar en veel meer gaan, daar mankeert nooit (tot zelden) wat aan. En als er dan al iets is, dan kunnen ze het vaak zelf oplossen.