• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Hulp gezocht bij de benaming van de koi

Toon hier je aanwinst of trots!
Hier kan er gezellig gekeuveld worden.

Hulp gezocht bij de benaming van de koi

Berichtdoor sneakyfish » ma 30 okt 2017, 16:29:40

Beste koikenners,

Ik heb een paar jaar geleden wat Koi uitgezet op een natuurlijke vijver met spiegelkarpers.
Dit jaar zag ik een hoop kleine gekleurde minikoi zwemmen
ik heb wat jongen kunnen vangen voor op de foto.
Naar vermoeden uit een kweek van 2016 of 2017.
Er zijn behoorlijk wat verschillende bij.
Graag had ik even geweten of er hier kenners kunnen helpen bij de benaming van deze Koi?

Ik heb er zelf al een hoop kunnen achterhalen denk ik maar om zeker te zijn plaats ik deze toch even hier online ;-)
Alvast bedankt.

67065670646706367062670616706067059670586705767056
sneakyfish

Afbeeldingen: 26

Re: Hulp gezocht bij de benaming van de koi

Berichtdoor sneakyfish » ma 30 okt 2017, 16:31:24

Vooral van de laatste had ik dit graag geweten daar dit een kruising lijkt tussen spiegelkarper en koi ...
sneakyfish

Berichtdoor marcoZ » ma 30 okt 2017, 17:18:22

Het is niet heel duidelijk.... Liever zie ik vis zwemmen en beoordeel ik van boven...

Foto 1 en 2: karashigoi
foto 3 en 4: ki utsuri
foto 5, 6, 7, 8: shiro utsuri
foto 9 en 10: doitsu karashigoi
marcoZ

Berichtdoor sneakyfish » ma 30 okt 2017, 18:38:04

super :-)
alvast bedankt,
dit zal iets beter kloppen dan mijn opzoekwerk ;-)

bij 5,6,7en 8 dacht ik Kumonryu Koi

de ki utsuri & karashigoi had ik juist ;-)

bij de laatste had ik gewoon doitsu koi
sneakyfish

Berichtdoor marcoZ » ma 30 okt 2017, 20:39:14

nee.... 5,6,7,8 is geen kumonryu. Een kumonryu is schubloos (doitsu). Dan is het nog eerder een matsukawabake... Maar het is een shiro utsuri vanwege de manier waarop het zwart op het wit ligt... of eigenlijk is het een zwarte vis, met een wit patroon :D
marcoZ

Berichtdoor G.I.O. » ma 30 okt 2017, 20:57:13

Schandalig om koi op deze manier te meten en te fotograferen, en dit dan nog op een koi”vrienden” forum.

wat een binnenkomer ! :evil: :evil: :evil:
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1076

Berichtdoor Marcje » ma 30 okt 2017, 22:46:52

Inderdaad niet de ideale manier , maar begrijp wel dat het anders bijna onmogelijk is om een deftige foto te maken van deze kleine koitjes

Volgende keer zet u de visjes in een aquarium of iets dergelijks en dan kan u perfecte diervriendelijke foto's maken van het zijaanzicht :wink:

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor FredLekx » di 31 okt 2017, 0:13:50

G.I.O. schreef:Schandalig om koi op deze manier te meten en te fotograferen, en dit dan nog op een koi”vrienden” forum.

wat een binnenkomer ! :evil: :evil: :evil:

Ik dacht dat het aan mij lag.
"Schandalig" is wellicht wat zwaar gebracht, maar Not Done is het toch minimaal...
FredLekx

Afbeeldingen: 62

Berichtdoor The digital hunter » di 31 okt 2017, 8:38:47

Hopelijk kijkt Gaia hier niet mee want die kunnen daar vast ook niet mee lachen :nono:

Jammer dat je met zoiets hier je intrede doet want de eerste indruk is altijd iets dat blijft hangen.

Je moet het eens van de andere kant bekijken.
Stel dat ze jou eens voor een fotoshoot zonder lucht op de bodem van een vijver leggen en je verschillende pose aan laten nemen om je dan ook nog eens 'even' op te meten.
Eens kijken of je daar mee zou kunnen lachen als je tenminste nog levend boven komt :kez:

Volg Marc zijn goede raad op voor de volgende keer en dan word je misschien nog een echte koivriend Bye
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 439

Berichtdoor Guyke » di 31 okt 2017, 9:56:45

Hallo,

Ik ben er ook geen voorstander van om het zo te doen.
Ik wil deze werkwijze niet goedpraten maar daarvoor iemand gaan beschimpen vind ik wel wat vergaande.

Ik wil hier echter wel bij opmerken dat dan alle karpervissers die na een dril om de vis te landen er nog heel wat mee in de weer zijn om de vis te wegen , meten , showen en fotograferen. Ik heb dat eens gevolgd en dat duurt toch in mijn ogen lang voor dat de vis terug gezet werd.

Als je ook weet hoe in Japan de selectie gedaan wordt. Hoe er gesmeten wordt met de jonge visjes ( waar later veel geld moet voor neer geteld worden )......
https://www.youtube.com/watch?v=I9vUi9ej8nE
Dan nog met een inox schuimspaan......

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor jocca » di 31 okt 2017, 10:36:35

o wat zijn we vriendelijk voor deze nieuwe koivriend :evil: :evil: :evil: :evil:
Sorry, maar de reacties hier zijn er mijns inzien zwaar over,
ipv deze persoon per direct met de grond gelijk te maken er zelfs onder de grond te steken en te verwensen dat hij vertrekt van dit forum
zou je beter zoals AVG een alternatief bieden.

Ik zal zelfs nog meer zeggen, dergelijke kleine vissen zijn super moeilijk om deftig te fotograferen,
deze vissen komen uit een natuurvijver, dus fotograferen in de vijver is al geen optie.
Hij kon ze in een aquarium gestoken hebben, maar dit heeft ook niet iedereen zomaar staan. Enige wat ik dan nog kan bedenken is een emmer waar je dan een x-aantal van die ambetant vlugge vissen zwemmen hebt.

O ja wat kan je dan wel doen ... die emmer vol verdoving kappen zodat ze wat rustig zijn zoals velen doen met hun vissen in de meetbakken (ook goed hoor ...).

Ik zie niet direct veel problemen met deze manier van meten ... de vissen liggen op een doek/zeil waar ze zich onmogelijk aan kunnen beschadigen,
ook liggen ze nog op een meer dan vochtige ondergrond en ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat deze visjes er echt niet langer dan een minuut gelegen hebben en daar weten deze vissen ab-so-luut niet van ... als wij eens ene uit het water halen voor een wonde of weet ik wat veel dan liggen ze vaak veel en veel langer uit het water op een natte doek.

Dus neen, ik veroordeel deze man zeker NIET en het is feitelijk een schande wat sommigen hier neerpennen!!! sorry maar dit moest er toch wel even uit.
We profileren ons steeds als koiVRIENDEN, vrienden sturen elkaar bij en knallen elkaar niet neer op een achterbakse manier!!!

Gisteren zag ik trouwens een filmpje passeren op Facebook van een gerenommeerde kweker in Japan, wel wat die ZOT deed met zijn koi dat is pas mishandeling.
tientallen koi in een super kleine bak (sommigen dreven al halfdood) om dan doodleuk opgeschept te worden om dan meters verder gesmeten te worden in de opgroeibakken.
Dat is mishandeling. Ik vindt het dan ook jammer dat ik dit filmpje hier niet gezet heb en al moet ik er een ganse dag achter zoeken, ik post het hier nog even.
jocca

Afbeeldingen: 69

Berichtdoor Guyke » di 31 okt 2017, 10:52:15

Hallo,

@ Jocca,
Ik heb nog eens het topic gelezen maar vind dat alternatief van ""AVG"" niet....
Het filmpje dat ik gepost heb is een voorbeeld van wat jij misschien ook op facebook gezien hebt.

En zoals ik al aanhaalde voor deze werkwijze moet je niet iemand door het slijk halen.
Ik ben er ook geen voorstander van maar kan niet zo direct een alternatief bedenken ook niet.
Ik ben zelfs geen voorstander van om koi om de vijf botten eens te gaan scheppen, in een paar cm water in een bak te plaatsen, te gaan meten, wegen, vastnemen.......
Ik wil ze eens bezig zien als ze een koi met wonden gaan behandelen.....

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » di 31 okt 2017, 11:00:04

sorry is Marcje ... :dash:
dat bewuste filmpje zou blijkbaar gisteren nog verwijdert zijn uit de gesloten Facebookpagina ... als ik mij zelfs niet vergis was het van de kweker momotaro ...
enkel gebruikers van die Facebook hebben mij al gecontacteerd en bevestigen dat het filmpje daar al in ieder geval niet meer te vinden zou zijn.
Ik snuffel nog even rond op youtube, want dat was echt wel gortig. Men had blijkbaar net de mudponds leeg gehaald, koi zitten dan altijd wat genepen in de bakken.
Maar men laadde die dan over in oversized meetbakken waar letterlijk de koi gestapeld op elkaar lagen (vissen lagen ook effectief schuin of plat op de andere koi). Dan greep er daar een leukerd de vissen een voor een uit de bak, en smeet die afwisselend links of rechts in een grote binnenbak die een paar meter verder stond.
jocca

Berichtdoor Guyke » di 31 okt 2017, 11:20:27

Hallo,

Het filmpje dat ik gepost heb is gefilmd bij Takigawa

Hier een kiezen van kleine koi. tussen 4 en 6 minuten. :evil:
https://www.youtube.com/watch?v=tPjSBLqqrno

En deze
https://www.youtube.com/watch?v=C5jJCOge8GY
kijk maar eens goed wat er naast de bak gebeurd rond minuut 1,2 :evil: :evil:

mvg
guyke
Guyke

Berichtdoor jocca » di 31 okt 2017, 11:39:25

@ guyke, dit valt allemaal nog goed mee hoor, je moet de koi vroeg of laat wel eens vastnemen en verzetten bij het selecteren,
wat ik gisteren gezien heb was gewoon beestachtig. Niet zomer even overzetten maar gewoon gooien (en echt ver ...) met grote koi van +40 cm en meer.
jocca

Volgende

Keer terug naar Koivoorstelling